Se hur din banbredd försämras ju länge ifrån telestationen du bor

Permalänk
Medlem

Se hur din banbredd försämras ju länge ifrån telestationen du bor

Hittade bilden på Universel Telecom's sida. Men jag antar att den är rätt så korrekt. Upp till 2.5km är det ingen fara för 8mbit iaf.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

jag bor 6.3 km och har 0,5 mbit.. jag ligger i ca 55-60 när jag tankar ner för fullt..

Permalänk
Medlem

Måste man ringa supporten för att få reda på hur lång sträcka man har till stationen? Gjorde just det och beräknad tid i kö var 41 minutar.. då la jag på luren igen..
Jag kommer upp i ungefär 6,7Mbps.... men jag vill gärna veta exakt hur långt ifrån jag bor..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-
Måste man ringa supporten för att få reda på hur lång sträcka man har till stationen? Gjorde just det och beräknad tid i kö var 41 minutar.. då la jag på luren igen..
Jag kommer upp i ungefär 6,7Mbps.... men jag vill gärna veta exakt hur långt ifrån jag bor..

Vill du veta exakt hur lång kabel du har är det bara Telia felanmälan som kan svara.
Övriga ISPer hämtar från en databas.
Dom öppnar igen klockan 07:30 imorgon bitti!

Permalänk
Hedersmedlem

Grafen stämmer nästan exakt för mig

3650m, 6.1Mbit

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Avstängd

WTF ringde rixtelecom idag, felia hade sagt att jag bara hade runt 1500m till stationen. Dem snacka om att ajg hade 2600m till stationen, aja tur att 8mbitet som troligen kommer hitta hit nångång i år kan utnyttjas till fullu

Visa signatur

-=XP-M 2400+=- -=Abit AN7=- -=9700PRO=- -=TW/WB 2x256[BH5]=- -=Antec True Power 550W=- -=Audigy2=- -=Maze 4@CPU=- -=Samsung 959NF[BNC]=-
-=Clock=250x10.5 | 11-2-2-2 [Sync][CPU Interface enable]=-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Korvskall
WTF ringde rixtelecom idag, felia hade sagt att jag bara hade runt 1500m till stationen. Dem snacka om att ajg hade 2600m till stationen, aja tur att 8mbitet som troligen kommer hitta hit nångång i år kan utnyttjas till fullu

Ja, undra vem som har rätt?
Dom som faktiskt drog nätet, och har systemen för att kolla längden på 1 minut. eller dom som bara går in och kollar i en databas.....

Permalänk
Medlem

Telia och liknande ISP skickar ut en signal som mäter avståndet mot stationen, beroende på hur snabbt denna signal studsar tillbaka räknar de ut avståndet..

Den där grafen stämmer sådär, men inte helt korrekt.. Har en kompis som bor ca 4300m från telestationen och får ut nästan 8mbit.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zAjben
Telia och liknande ISP skickar ut en signal som mäter avståndet mot stationen, beroende på hur snabbt denna signal studsar tillbaka räknar de ut avståndet..

Den där grafen stämmer sådär, men inte helt korrekt.. Har en kompis som bor ca 4300m från telestationen och får ut nästan 8mbit.

Nej, liknande ISPer hämtar direkt från skanovas databas.
En mätning är det Telia som kan göra!

Permalänk
Medlem

Okay Har endast blivit mätt av Telia och sedan av Bostream, båda gjorde samma mätning..

Hur ofta/när uppdaterades Skanovas databas då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zAjben
Okay Har endast blivit mätt av Telia och sedan av Bostream, båda gjorde samma mätning..

Hur ofta/när uppdaterades Skanovas databas då?

Dom gjorde en "mätning" för att kontrollera om du kunde få bredband antagligen!

Den uppdateras när det görs en ny "riktig" mätning.

Permalänk
Medlem

Stämmer ganska bra! Bor ca. 3300 meter från stationen och tankar ca. 6.7 Mbps!

Visa signatur

| Tablet: | Samsung Galaxy Tab 2 7.0 | CyanogenMod 10 |
| Laptop: | HP Mini 2140 | Atom N270 1.6 GHz | 2 GB PC5300 | GMA 950 | 64 GB SSD | Xubuntu |
| HTPC: | P4 3.0 GHz | Zotac GF9300-I-E | 3 GB PC6400 | 320 GB HDD | Xubuntu |
| Server: | C2D E6750 2.66 GHz | 4 GB PC5300 | 160 GB + 160 GB + 1 TB HDD| Xubuntu

Permalänk

Jag troddde dem vae flextronic som gjorde mätningar , dem gjorde iaf min , dem åker till telestationen å gör någon sorts mätning

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dflw
Jag troddde dem vae flextronic som gjorde mätningar , dem gjorde iaf min , dem åker till telestationen å gör någon sorts mätning

Nä, de behöver inte åka ut till telestationen, bättre än så är systemet :).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VitoC
Vill du veta exakt hur lång kabel du har är det bara Telia felanmälan som kan svara.
Övriga ISPer hämtar från en databas.
Dom öppnar igen klockan 07:30 imorgon bitti!

Detta borde bli allmän kunskap så slipper vi alla trådar på swec...

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

3700 meter 8.95mbit har jag.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Korvskall
WTF ringde rixtelecom idag, felia hade sagt att jag bara hade runt 1500m till stationen. Dem snacka om att ajg hade 2600m till stationen, aja tur att 8mbitet som troligen kommer hitta hit nångång i år kan utnyttjas till fullu

Nåja sitt inte och räkna med 1.00MB/sec hela tiden.
Jag bor runt 300 (eller var det 500?) meter från stationen och får som max 845kB/sec.
Inte för att jag är missnöjd eller så

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

jag har 40 meter

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

jag har då inte haft under 1MB/sec någon gång jag testat

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Avstängd

1 - 1.5 km ifrån ,6 mbit av 8 mbit .. (Felia8)

Visa signatur

Chassi: Antec 300 ][ CPU: AMD FX 8320 4,2Ghz ][ Kylning: Zalman CNPS14X ][ Ram:8,00 Gb DDR3 1600 ][
Moderkort: ASUS M5A99 ][ Skärm: ASUS MX279H ][ Grafik: ______ ][ Psu: Corsair CX600M ][
SSD:OCZ Vertex plus 120gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UndCon
jag har 40 meter

Jo tjena, det kan ej stämma Eller bor ni exakt granne med station? Eller i den?

Permalänk
Medlem

Återigen, Alla mätningar under 100-150 meter är felaktiga. Be din isp/telia felanmälan göra en ny mätning!!!

EDIT: nästan alla.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mots
Jo tjena, det kan ej stämma Eller bor ni exakt granne med station? Eller i den?

40 Meter? Isåfall så måste han bo direkt under eller direkt över.
Och även då låter 40 meter ganska lite. För det är ju inte en spikrak kabel direkt från station han har, utan den måste passera en kopplingspunkt, där är det alltid lite extra kabel.. så ja det låter orimligt lite..

Det minsta jag har sett är 87 meter, och dom bort våningen ovanför stationen i ett hyreshus!

Permalänk
Medlem

Jag har 11km till telestationen..

VitoC: Borde det inte finnas någon form utav standard som säger att det finns en maxgräns för hur långt man får ha till telestationen?

För i mitt fall så kommer jag ju ALDRIG att kunna få ADSL, om inte någon ny banbrytande teknik kommer?

Visa signatur

Tänk på att din upload är någon annans download.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zlay
Jag har 11km till telestationen..

VitoC: Borde det inte finnas någon form utav standard som säger att det finns en maxgräns för hur långt man får ha till telestationen?

För i mitt fall så kommer jag ju ALDRIG att kunna få ADSL, om inte någon ny banbrytande teknik kommer?

Har för mig att de arbetade på nåt som kallas för 56k.. tror de sa att det skulle nå 11km+.. kanske det kan vara nåt för dig?

ne men fan jag bor på landet och har typ 100 mil till min telestation. ne inte direkt men iaf. ska dock få 12mbit ADSL2 nu inom 8veckor för 4veckor sen.. så 4 veckor kvar. enligt skanova.

Visa signatur

"I would compare CS to a friday night at a gay bath house. Lots of fags getting lucky."

Permalänk
Medlem

VitoC: Tycker inte du att man inte borde mäta kvaliteten på telefonkabeln i meter utan i typ något annat som inte kan blandas ihop med det faktiska avståndet då detta inte är en precis mätning. Typ: "Du har kvalitet 43553 i dämpning och det kan ge dig finfin 8 Mbps" eller nåt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jejje
Har för mig att de arbetade på nåt som kallas för 56k.. tror de sa att det skulle nå 11km+.. kanske det kan vara nåt för dig?

ne men fan jag bor på landet och har typ 100 mil till min telestation. ne inte direkt men iaf. ska dock få 12mbit ADSL2 nu inom 8veckor för 4veckor sen.. så 4 veckor kvar. enligt skanova.

Det där som du kallar 56k kan t.o.m jag få, och har haft det ett rätt bra tag

Egentligen är det inte det att det går så långsamt med 56k, utan att det är så fruuuktansvärt dyrt!
Jag har visserligen Sprays 70h/månaden abbonemang. Men det är ju ändå hutlöst dyrt.

Hade bara någon ISP kunnat ordna total faltrate på 56k eller ISDN så hade min lycka varit gjord
(Någon som vet varför detta inte kan genomföras? För stor belastning på telestationen eller nått, ja jag vet inte.)

Jejje: 12mbit är inte illa för att bo 100mil från telestationen Från vilken ISP är det?

Visa signatur

Tänk på att din upload är någon annans download.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tnakka
VitoC: Tycker inte du att man inte borde mäta kvaliteten på telefonkabeln i meter utan i typ något annat som inte kan blandas ihop med det faktiska avståndet då detta inte är en precis mätning. Typ: "Du har kvalitet 43553 i dämpning och det kan ge dig finfin 8 Mbps" eller nåt

Hade varit betydligt mkt bättre!

Och du som har 11Km.

Telia 0,5 Extended reach, efter dom har lanserat det upp till 9Km!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tnakka
VitoC: Tycker inte du att man inte borde mäta kvaliteten på telefonkabeln i meter utan i typ något annat som inte kan blandas ihop med det faktiska avståndet då detta inte är en precis mätning. Typ: "Du har kvalitet 43553 i dämpning och det kan ge dig finfin 8 Mbps" eller nåt

när man gör en mätning så får man längd men även kvaliten på kopparparet. har man pissig koppar får man fixa det innan adsl instaleras.

Visa signatur

10100111001

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VitoC
Och du som har 11Km.

Telia 0,5 Extended reach, efter dom har lanserat det upp till 9Km!

Hur skall jag tolka ditt svar? Kan du vara vänlig utveckla?

Visa signatur

Tänk på att din upload är någon annans download.