Permalänk
Medlem

DOOM3 benchmarks

Som väntat så är nVidiakorten klart snabbare än ATIs i D3. X800P har dock kanske lite överaskande stora problem att hänga med.

Länk: http://www2.hardocp.com/article.html?art=NjQy

Permalänk
Medlem

Nice, tack för länken.

http://www.hardocp.com/image.html?image=MTA5MDM2NDk3MVZFVng3S...

I denna inställningen, undra hur ett 9800 presterar där?

Edit:

Nu såg jag... Fx5950U prestarar ju bättre.

Permalänk
Medlem

Japp. Om jag inte minns fel så satsade nVidia på att optimera för stencil shadows redan för 5800U med deras Ultra Shadow teknik.
Verkar ju onekligen fungera bra
Plus att de också har bättre OpenGL drivrutiner förståss.

Permalänk
Medlem

fy fan va nice att Nvidia är tillbaka. Mitt GT kort är snart på väg

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

Jo, det här får det redan bra GT att se ändå bättre ut. Det spöar t o m XT PE med en bra marginal i vissa fall och ligger inte långt bakom Ultran. Nu får ATI allt ta och göra nåt åt sina OpenGL drivrutiner annars for dom nog börja ge bort X800Pro korten tror jag Speciellt med tanke på att vi (inte jag iallafall) inte har hört ett ljud om någon HL2 release inom någon snar framtid. D3 kommer sälja många kort åt nVidia har jag en stark känsla av.

Permalänk
Medlem

det är klart att nvidia presterar bättre när dom går hand i hand med ID, allt har i princip optimerats för nvidiga grafikkort och dom använder speciell teknik som bara dom kan..

Permalänk
Medlem

haha geforce 6800gt spöar ati x800xt pe det var lite lustigt

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Med tanke att ID alltid lägger ut en produkt som andra hakar på så får man nog säga att ett 6800 GT känns som det bästa köpet just nu.

Visa signatur

X2 3800+ A64 Manchester (10*240, 2400 mhz 1.55v), MSI K8N NEO 2 Platinum, 2048 mb Corsair TwinX 3200C2 (2.5-3-3-8, 200 mhz, 2.75v), AIW X800XT (544/544), 74 gb Raptor, 250 Seagate, Tagan 480w

Permalänk
Hedersmedlem

Stackars dom som köpt X800Pro för 4000kr det är som att kasta pengarna i sjön.

16 pipes gör tydligen sitt!!! En GT kommer snart hem till mig för att leka.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joioi50
det är klart att nvidia presterar bättre när dom går hand i hand med ID, allt har i princip optimerats för nvidiga grafikkort och dom använder speciell teknik som bara dom kan..

Det kallas OpenGL och är inte direkt hemligt, http://www.opengl.org/

Permalänk
Hedersmedlem

Och det är ATI som inte tagit OpenGL på allvar och nu betalar dom priset för det.

Det är inte helt lätt att skriva nya drivrutiner på en handvändning så det kan ta ett bra tag innan dom är ikapp.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Satariel
Eh var det bara jag som reagerade på: "ATI's v8.05 driver was used for testing."

4.7 är ju 8.03 så 8.05 måste vara nån sorts 4.9 beta. o_O

"Today we are sharing with you framerate data that was collected at the id Software offices in Mesquite, Texas."

kanske id software hadde lite snabbare drivisar ifrån ATI så att deras kort inte gjorde bort sig mer

finns mer om artiklen och läsa här ...

http://www.hardforum.com/showthread.php?t=780751

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z
Japp. Om jag inte minns fel så satsade nVidia på att optimera för stencil shadows redan för 5800U med deras Ultra Shadow teknik.
Verkar ju onekligen fungera bra

Ultra shadow can göra väldigt mycket för att spara fillrate, så de har en hel del att vinna där. Men det ska nämnas att jag fick ett email från en kollega för någon vecka sedan där han visade på hur man kan bygga ut tekniken jag använde i mitt dynamic branching demo så att vi kan göra samma sak som ultra shadow på ATI kort. Tyvärr var det nog lite väl sent för att kunna hoppas att man kan få Carmack att styra upp det i spelet, men om vi har tur så kanske vi får se det i någon patch i framtiden.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z
Nu får ATI allt ta och göra nåt åt sina OpenGL drivrutiner annars for dom nog börja ge bort X800Pro korten tror jag

Är knappast drivrutinerna det hänger mest på. Spelet är byggt runt nVidia teknik, och nVidia har byggt sina kort ganska mycket efter hur Carmack ville ha det för spelet. Så det du ser i Doom3 är inte representativt för korten rankar i andra spel.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Och det är ATI som inte tagit OpenGL på allvar och nu betalar dom priset för det.

Nja. Nu betalar kanske ATI priset för att inte ha implementerat ultra shadow i hårdvaran och inte ha extra lightweight pipes för depth/stencil. Att vi skulle vara långsammare hade jag räknat med, och det är inte för att våran hårdvara generellt sett är långsammare, utan för att Doom3 är byggt efter fundamentalt annorlunda principer.

Permalänk
Hedersmedlem

Frågan är hur mycket ATI kam rädda med nya drivare eller är detta ATI's tur att hamna uti kylan som Nvidia gjorde med förra Chip generationen och DX9?

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hummus
Är knappast drivrutinerna det hänger mest på. Spelet är byggt runt nVidia teknik, och nVidia har byggt sina kort ganska mycket efter hur Carmack ville ha det för spelet. Så det du ser i Doom3 är inte representativt för korten rankar i andra spel.

Nu är det ju som så att 6000-serien har i princip ägt X800-serien i de flesta spel, förutom möjligtvis UT 2003 :]]

Permalänk
Medlem

när/om hl2 släpps så får vi ju hoppas på att ati också får piska lite

Permalänk
Hedersmedlem

Det är nog bäst för ATI det.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se hur HL2 presterar på de båda korten. Om inte ATI är markant bättre får det nog bli nvidia nästa

Visa signatur

[b]Non illigitamus carborundum [/b]

Permalänk
Hedersmedlem

Men vi som inte kan vänta tills dess då vad skall vi göra..........:D

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

Så ni alla menar att vi satackare med )800PRo/XT X800Pro/XTPE kommer inte kunna njuta av DOOM3´s härliga effekter utan får det knackigt att kanske ens driva spelet på högre upplösningar resp. detaljer??

fan om man hade råd med 6800GT skulle jag haft ett nu

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Hedersmedlem

X800Pro går utmärkt i 800 x 600.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Legoloppa
Så ni alla menar att vi satackare med )800PRo/XT X800Pro/XTPE kommer inte kunna njuta av DOOM3´s härliga effekter utan får det knackigt att kanske ens driva spelet på högre upplösningar resp. detaljer??

fan om man hade råd med 6800GT skulle jag haft ett nu

X800XT lirarna kommer nog kunna njuta. Men som [H]ardOCP sa så hamnar X800Pro i ospelbara framrates i höga inställningar. Så ni med X800Pro och lägre får väl antagligen sänka detaljerna

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk

sorry menade 9800PRO kommer den att kunna få DOOM och se ut som den gör med FAR CRY dvs as snyggt eller måste jag byta till FX5950Ultra??

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk

Åhh nej....jag kommer bara kunna ha 60 fps i 1024 med high och aa af på...
Trodde allvarligt att det skulle större skillnad. Spelet är ju gjort för nvidia...
Tänk bara på hur mycket nvidia slickar röv på Crytek och ändå blir slagna av Ati...börjar ogilla nvidia och valve mer och mer. Känns som de lever på fula knep...
och det där med att det kommer massa spel som använder sig av motorn är ju bara skitsnack...Hur många spel har vi sett med Far Crys motor hittills då? Nä alla nya och bra spel har sina egna motorer så här är jag inte orrolig!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Legoloppa
sorry menade 9800PRO kommer den att kunna få DOOM och se ut som den gör med FAR CRY dvs as snyggt eller måste jag byta till FX5950Ultra??

Att byta från 9800Pro till 5950U bara för att spela Doom3 är verkligen inte värt det. Spara och köp ett 6800GT istället så kan du spla Doom3 och allt annat i full glory

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk

jepp det är planen men frågan är hut gammal kommer 6800GT vara innan jag har råd med den
andra grejen är hur bra kommer DOOM3 flyta med ett 9800PRO ungefär som far cry då är jag nöjd men ser det då istället sjaskigt ut så äre inge kul heller.

så vad jag skulle vilja veta men som kanske inte finns är hur bra ser DOOM3 ut på ett 9800pro.

men jag vet att det är svårt o säga då det inte finns info om det ännu men men man ser väl snart

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Legoloppa
jepp det är planen men frågan är hut gammal kommer 6800GT vara innan jag har råd med den
andra grejen är hur bra kommer DOOM3 flyta med ett 9800PRO ungefär som far cry då är jag nöjd men ser det då istället sjaskigt ut så äre inge kul heller.

så vad jag skulle vilja veta men som kanske inte finns är hur bra ser DOOM3 ut på ett 9800pro.

men jag vet att det är svårt o säga då det inte finns info om det ännu men men man ser väl snart

Jag rekomenderar att läsa nyheten som finns på startsidan nu. Med ett 9800Pro kommer du klart kunna spela spelet fint. Men inte allt på högsta som sagt (med någorlundra bra FPS). som sagt läs. En uppgradering är enligt mig inte nödvändig om du inte är en perfektionist som mig

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fear The Llama
och det där med att det kommer massa spel som använder sig av motorn är ju bara skitsnack...Hur många spel har vi sett med Far Crys motor hittills då? Nä alla nya och bra spel har sina egna motorer så här är jag inte orrolig!

Det tar längre tid än en vecka att utveckla spel, därför har vi inte sett något med Far Cry's motor. Det finns dock utvecklare som köpt licensen så det lär väl dyka upp om ett år eller två.

Och det kommer nog vara många spel som använder sig av Doom3 motorn, jo.
Hur många spel bygger inte på Quake3 motorn?
Medal of Honor, Call of Duty, Jedi Knight2, Jedi Knight Academy, RTCW m.m m.m.

Samma sak med Doom1&2 och Quake 1&2 motorn.

Permalänk
Medlem

Man klarar sig bra med ett 9800Pro ett bra tag till, visst man kan inte köra allt på max med AA/AF men det räcker gott till "medium" inställningar i kommande lir........

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem

Att säga att Doom är gjort för NVIDIA tycker jag är lite fel, Doom presenterades ju på ett ATI på e3. Carmack gör ju olika paths för olika kort för att få ut det mesta av dem.

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots