Permalänk
Medlem

Inge illa menat nu S_Z men jag tror du är en av dom större ATI fanboysen, jag tänker iaf inte stå med skägget i brevlådan en gång till för att jag inte tror att Shaders är viktigt (köpte 5900U). Sen att du tycker att Q3 benchen inte är viktig ser jag som ganska underligt då det fullkomligt kryllar av spel som bygger på denna motor. Har en känsla av att det kommer bli samma med DOOM3 motorn & där ligger ATI riktigt pyrt till.

Visst finns det spel som X800XT är snabbare i, säger inget annat men du kan väl inte komma & säga att det är ett framtidssäkert kort?

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem

Det jag tror S_Z menar är att kommer den nya tekniken användas innan man köper nytt grafikkort igen?

Ibland kan det vara bra att vänta med att köpa nyaste tekniken så man inte köper ett kort som man inte kan använda alla finesser förrens kort har blivit för långsamt!

Mvh dabean

Permalänk
Medlem

Ja inte köper då jag ett kort om året för 5-6000, finns väl säkert dom som gör det men jag har även andra hobbys. Mitt nuvarande kort funkar alldelens utmärkt i alla spel jag har (5900U @500/910) med max i allt och i snitt 4xaa & 4xAF, så 6800 Ultra kommer definitivt att funka om ett år. Enda anledningen tilll att jag vill köpa ett 6800UE är att jag kommer att ha det länge (högskole pluggande, inge pengar till uppg.) och mitt 5900U får nog svårt att hinna med om ett-två år....

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tellus82
Inge illa menat nu S_Z men jag tror du är en av dom större ATI fanboysen, jag tänker iaf inte stå med skägget i brevlådan en gång till för att jag inte tror att Shaders är viktigt (köpte 5900U). Sen att du tycker att Q3 benchen inte är viktig ser jag som ganska underligt då det fullkomligt kryllar av spel som bygger på denna motor. Har en känsla av att det kommer bli samma med DOOM3 motorn & där ligger ATI riktigt pyrt till.

Visst finns det spel som X800XT är snabbare i, säger inget annat men du kan väl inte komma & säga att det är ett framtidssäkert kort?

Du får se mig hur du vill men jag anser mig inte som ett fanboy. Jag köper det kort som ger mig mest för pengarna och skulle jag köpa ett kort idag skulle det med största sannolikhet bli ett 6800GT då det är det klart mest prisvärda kortet.

Det jag stör mig på är folk som sväljer allt utan några som helst bevis. Folk som redan nu är säkra på att SM3.0 är guds gåva fastän det inte finns något som helst som talar för det nu. Folk som är säkra att ett kort är mer framtidsäkert fastän det visar sig att de flesta av de spelen som precis släpps går snabbare på ett annat. Det är oförklarligt för mig. Jag vill se tester utförda av hårdvarusidor jag litar på som kan visa mig att t ex SM3.0 är något man skall ha, det jag sett hittills har inte övertygat mig. Det är möjligt att 6800U kommer bli ett bättre kort i framtida spel men jag köper inte det bara för nVidia har hype:at upp SM3.0. Upp till bevis säger jag. Som dabean säger, jag har ingen bråska. Jag planerar inte att köpa nåt nytt kort på ett tag, vill se hur HL2 och andra kommande storspel fungerar på dessa kort innan jag köper något nytt. Mitt 9700P kan hänga i ett tag till

Angående Q3 så menar jag att vad är poängen med att testa ett spel där frame raten är typ över 200? Du behöver inte ett kort för 5000 spänn om du skall spela dessa spel och om du vill göra det så kommer du garanterat inte märka om du har en frame rate på 200 eller 230. Då är det betydligt intressantare att se hur dessa kort klarar av de nya mer krävande spelen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tellus82
Ja inte köper då jag ett kort om året för 5-6000, finns väl säkert dom som gör det men jag har även andra hobbys. Mitt nuvarande kort funkar alldelens utmärkt i alla spel jag har (5900U @500/910) med max i allt och i snitt 4xaa & 4xAF, så 6800 Ultra kommer definitivt att funka om ett år. Enda anledningen tilll att jag vill köpa ett 6800UE är att jag kommer att ha det länge (högskole pluggande, inge pengar till uppg.) och mitt 5900U får nog svårt att hinna med om ett-två år....

Det är egentligen ganska enkelt om man inte är fanboy (finns säkert precis lika många nvidia-fanboys också ). Köp det billigaste om du ska plugga och har taskigt med stålar. Om det inte funkar med ett X800XT lär det inte funka så bra med ett 6800UE heller. Samma sak med 9800XT och 5900U. Funkar det inte så bra med 5900U lär det inte funka så bra med 9800XT heller.:)

Permalänk
Medlem

Jag tänkte skaffa ett av "värstingkorten" så jag kan klara mig i ett par år, jag har pengar till det nu men min ekonomi kommer att mer än halveras när jag börjar plugga igen så något kort då kommer nog inte på tal. Visst kommer jag att behöva köra på "medium" settings med ett 6800UE om 2 år men det kommer att funka iaf. tveksam om 5900U kommer att klara sig så länge.. Finns iofs folk som kör med GF3 Ti kort fortfarande men då får man tweaka ganska rejält om det ska bli spelbart........

S_Z, nä det finns inte mycket nu med fördel för 3.0 men det fanns inga fördelar med 2.0 när jag köpte mitt 5900U & se vad "bra" mitt kort presterar i det......

Jag kan hålla med om att Q3 benchen är gammal, inget snack om det & alla kort presterar bra i det, slår man däremot på 8xAA & 16AF (lr 8) så handlar det inte om över 200 fps..... Sen finns det spel som bygger på Q3 motorn som är betydligt "tyngre".

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z
Ingen aning, brukar inte besöka den sidan ofta men det är möjligt, svårt att hitta en helt neutral hårdvarusida nuförtiden känns det som.

Bästa är nog att läsa inläggen på b3d, då får man en hyffsad bild av hur landet ligger för tillfället...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z
Hur kan du ha utsätt nVidia till vinnare av denna rond fastän X800XT är det snabbaste i flertalet nya spel? Det fattar inte jag. Vad gäller SM3.0 så orkar jag inte dra allt igen (läs mina andra inlägg om FarCrys 1.2 patch). Det är ju definitivt inte någon nackdel med SM3.0 stöd men vi har fortfarande inte sett några som helst bevis på att SM3.0 ger nVidia korten någon större fördel heller.

Läget verkar ju vara rätt oklart fortfarande, verkar ju som både x800 och 6800 är bra, inte alls som förra generationen, så om man tycker att det är kul att lägga mer än 2000:- på ett kort i stället för att resa nånstans varmt så kan man nog inte göra direkt fel, möjligen att man bör undvika x800pro om man bara ska köra doom 3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tellus82
S_Z, nä det finns inte mycket nu med fördel för 3.0 men det fanns inga fördelar med 2.0 när jag köpte mitt 5900U & se vad "bra" mitt kort presterar i det......

Skillnaden där va att vi tidigt såg genom diverse benchmarkprogram att NV3x hade taskig PS2.0 prestanda och skulle få det svårt att hänga med. Det har vi inte sett något av nu. X800XT är ju fortfarande snabbare än 6800U i FarCry även då det kortet använde SM3.0 och PS 2b stöd inte var implementerat.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jasgripen
Bästa är nog att läsa inläggen på b3d, då får man en hyffsad bild av hur landet ligger för tillfället...

Läget verkar ju vara rätt oklart fortfarande, verkar ju som både x800 och 6800 är bra, inte alls som förra generationen, så om man tycker att det är kul att lägga mer än 2000:- på ett kort i stället för att resa nånstans varmt så kan man nog inte göra direkt fel, möjligen att man bör undvika x800pro om man bara ska köra doom 3

Japp, håller fullständigt med om allt i ditt inlägg

Permalänk
Medlem

Köpte mitt kort i blindo, var ett av dom första 5900 korten som kom. 2.0 började användas ett tag efter i tester så......... Därför tänker jag inte undervärdera 3.0 för att det inte finns så mycket än.........

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jakoob
Nice, tack för länken.

http://www.hardocp.com/image.html?image=MTA5MDM2NDk3MVZFVng3S...

I denna inställningen, undra hur ett 9800 presterar där?

Edit:

Nu såg jag... Fx5950U prestarar ju bättre.

Doom3 är openGL nvidia Krossar ati i OpenGl

Säger till flera andra också som säger att X800pro / XT tar nvidia i doom3 NEJ de gör de inte för ATI suger i OPENGL! och Ati tar nvidia i 3D eller har jag riktigt fel?

Visa signatur

Intel Core Duo 2 E6850 3.0 - MSI 8800Ultra - 4x1GB Corsair Dominator XMS PC 8500 - Samsung 2x160GB - Tagan 520Watt - Samsung T220 - Antec Performance One P182A

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tellus82
Köpte mitt kort i blindo, var ett av dom första 5900 korten som kom. 2.0 började användas ett tag efter i tester så......... Därför tänker jag inte undervärdera 3.0 för att det inte finns så mycket än.........

Då får du ju allt skylla dig själv Man bör göra en ordentlig undersökning innan man kastar iväg 3000-4000 på ett nytt grafikkort tycker jag.

Permalänk
Medlem

Lite off-topic, men har någon läst DOOM 3 tråden hos hardforum.com? Den är typ flera mil lång och innehåller allt från intressant fakta till rena personpåhopp. Ganska underhållande läsning faktiskt.

On-topic. Jag råder alla att vänta med att flambera X eller Y tills vi sett lite tester på HL2. Kan man hitta ett kort som presterar bra under båda dessa grafikmotorer så kan man inte förlora på det. Köper man nu ett 6800 eller x800 tror jag att man har sitt på det tora vad gäller alla dagens spel, så det är egentligen mest intressant att se hur det kommer att fungera det kommande året.

Visa signatur

Visionär bakom Sveriges största publika spelsatsning. Säger jag mer så blir jag förmodligen bannad igen.

Ställ krav! Involvera er! Tänk utanför sandlådan.

Permalänk
Medlem

Helt klart är att det blir 2 giganter som kommer att stå på var sin sida.
DOOM3 med alla licenserade spel och med Nvidia mot HL2 och alla dess licenser och moddar med ATI. Lite synd igentligen...... alla andra spel liksom kommer i skymundan.
Angående PS 3.0 så har vi igentligen inte sett vad den kan göra. Det enda som hände med patchen till Far Cry var att det gav Nvidia bättre framrerate. Det är ju när "godispatchen" kommer ut som det blir intressant, patch 1.3. Det gäller för övrigt även ATI ägare... dom har något som skall väga upp till PS 3.0 som aktiveras av den patchen.
Vi kan igentligen inte utala oss alls om PS 3.0 för vi har inte sett vad den kan göra än, men blir det som det ryktas om från de lyckliga själar som spelat Far Cry med Godispatchen så låter det som Nvidia är bästa valet just nu. Men det återstår att se...

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KingCobra
Vi kan igentligen inte utala oss alls om PS 3.0 för vi har inte sett vad den kan göra än, men blir det som det ryktas om från de lyckliga själar som spelat Far Cry med Godispatchen så låter det som Nvidia är bästa valet just nu. Men det återstår att se...

Hur vad det med du sa om att denna runda redan hade gått till nVidia då

"Men det återstår att se..." precis det jag försöker säga, det går inte att utnämna någon vinnare än. Man får helt enkelt ha tålamod och vänta eller göra en chansning och ta det som man tror kommer prestera bäst i de spel man är mest intresserad av. Vad gäller 6800U och X800XT så är båda väldigt bra kort så jag tror ju inte man blir besviken på någon av dem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z
Då får du ju allt skylla dig själv Man bör göra en ordentlig undersökning innan man kastar iväg 3000-4000 på ett nytt grafikkort tycker jag.

Fanns inga tester med 2.0 då, i andra tester så ledde kortet...... Det jag menar är att man inte ska säga att 3.0 är värdelöst för att det inte finns något för det än....... Men vill du lägga ut för ett X800XT & tappa 3.0 så varsågod.

En sak är säker är iaf, nVidia verkar komma tillbaka starkt denna gång. Hoppas att det står sig i HL2, gör det de finns det inget som talar för ATI. Ligger det däremot långt efter så blir det jäkligt svårt att välja mellan korten. Jag tänkte först vänta på HL2 men nu verkar det dröja länge innan dom får fingrarna ur på Valve.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tellus82
Fanns inga tester med 2.0 då, i andra tester så ledde kortet...... Det jag menar är att man inte ska säga att 3.0 är värdelöst för att det inte finns något för det än....... Men vill du lägga ut för ett X800XT & tappa 3.0 så varsågod

Ehh, visst fanns det tester. 3DMark03 visade tydligt på dåligt PS2.0 prestanda i GT4 redan för 5800U korten. Fanns även andra benchmarkprogram som visade på samma sak. Så försök inte, du kan inte ansträngt dig väldigt mycket när du letade information om korten... eller gick du direkt på nVidia p g a märket?

Håller dock med att nVidia har gjort en riktigt bra grafikkortserie med NV40 till skillnad från NV3x, inget snack om det.

Permalänk
Medlem

Vad vet du om det? klart jag kollade på många tester jag hittade men som jag skrev förut så var det ingen som tyckte att det var speciellt viktigt med PS2.0 då, jag tänker inte göra om samma tabbe igen med 3.0 för att det inte finns så många tester eller annat........... Senare så eploderade ju testsidorna med 2.0 jämförelser, inte vart jag glad då me då hade jag redan kortet........

Jag har haft alla möjliga olika kort så inte köpte jag det för att jag hade haft nvidia, dock så fanns det inte mycket att välja på........

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grabben_83a
varför köpa gammal teknik när man kan köpa ny från Nvidia?

Varför köpa gammal Jaguar när du kan få ny Nissan?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tellus82
Vad vet du om det? klart jag kollade på många tester jag hittade men som jag skrev förut så var det ingen som tyckte att det var speciellt viktigt med PS2.0 då, jag tänker inte göra om samma tabbe igen med 3.0 för att det inte finns så många tester eller annat........... Senare så eploderade ju testsidorna med 2.0 jämförelser, inte vart jag glad då me då hade jag redan kortet........

Jag har haft alla möjliga olika kort så inte köpte jag det för att jag hade haft nvidia, dock så fanns det inte mycket att välja på........

Ingen som tyckte det var viktigt? Nu måste du skämta. Det diskuterades flitigt på alla hårdvaruforum om NV30 dåliga PS2.0 prestanda i 3DMark03 och det var en av anledningarna (tillsammans med värmeproblem/kylanordning och storlek) att NV30 anses av många att vara ett misslyckat kort. Det kanske inte var viktigt för just dig men kom inte att säg att ingen tyckte det var viktigt för det är helt fel.

Permalänk

Go for it S_Z! Klart bäst argument alltså!

Permalänk
Medlem

Du kanske tillhörde en av dom få som tyckte att det var viktigt, resten av test sidorna skrev ju till & med att man inte skulle titta så hårt på 2.0 prestandan när det inte fanns så många lir med stöd för det, precis som du säger om 3.0 idag. Som jag har skrivit flera gånger så gorde jag tabben att undervärdera 2.0, jag tänker inte göra om det med 3.0.

Tillbaks till topic........

Edit: klart bäst argument för vadå om jag får fråga? Jag har talat om de beslut jag gorde baserat på den information som fanns........ Idag är det samma situation med 3.0 och S_Z säger att han inte sett någon fördel med detta......

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem

Inte bara Shader Model 3.0 som gör 6800 ett givet val, utan floating-point blending och sånt som är bra när man använder HDR-lighting. Märks nog i Unreal Engine 3, FarCry 1.3 (HDR kanske vara fanns för 6800 där tom).

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KingCobra
Helt klart är att det blir 2 giganter som kommer att stå på var sin sida.
DOOM3 med alla licenserade spel och med Nvidia mot HL2 och alla dess licenser och moddar med ATI. Lite synd igentligen...... alla andra spel liksom kommer i skymundan.

De som det är mest synd om är oss som ska betala för dessa svindyra kort. Om ni tyckte ATI och NVIDIA betedde sig smutsigt förra året vad gäller marknadsföring, mysko optimeringar och rena lögner så är det ingenting mot vad som komma skall. Lycka till att välja (rätt) kort.

Det är nästan så att man vill lägga ner PC-gaming helt och hållet. Själv gick jag den fega vägen och köpte ett av varje (6800 GT/X800XT PE).
Men men, mycket pengar för att få sinnesro.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av korda
De som det är mest synd om är oss som ska betala för dessa svindyra kort. Om ni tyckte ATI och NVIDIA betedde sig smutsigt förra året vad gäller marknadsföring, mysko optimeringar och rena lögner så är det ingenting mot vad som kolla skall. Lycka till att välja (rätt) kort.

Det är nästan så att man vill lägga ner PC-gaming helt och hållet. Själv gick jag den fega vägen och köpte ett av varje (6800 GT/X800XT PE).
Men men, mycket pengar för att få sinnesro.

Vilket av korten gillar du bäst nu då?

Permalänk
Hedersmedlem

Konstigt jag är helt upprymd av allt detta kring grafikkorten just nu och bara måste spela spela och spela.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tellus82
Du kanske tillhörde en av dom få som tyckte att det var viktigt, resten av test sidorna skrev ju till & med att man inte skulle titta så hårt på 2.0 prestandan när det inte fanns så många lir med stöd för det, precis som du säger om 3.0 idag. Som jag har skrivit flera gånger så gorde jag tabben att undervärdera 2.0, jag tänker inte göra om det med 3.0.

Tillbaks till topic........

Edit: klart bäst argument för vadå om jag får fråga? Jag har talat om de beslut jag gorde baserat på den information som fanns........ Idag är det samma situation med 3.0 och S_Z säger att han inte sett någon fördel med detta......

Åter igen situationen är inte den samma som i NV30s fall med PS2.0. Där såg man ganska omgående att NV3x PS2.0 prestanda inte var i klass med R3x0. När det gäller SM3.0 så har vi hittills inte sett något liknande. X800XT klarar sig utmärkt mot Ultran fast den använde SM3.0 i FarCry. När stöd för PS2.0b nu finns med så X800 kan ta del av den nya ljusmodellen som används i SM3.0 path:en kan man ju gissa att ATI kortet drar iväg ändå mer. Jaja, skall inte hacka på dig mer

Kan ju bara ge dig något att tänka på angående det att inga brydde sig om PS2.0. Varför började nVidia fuska i 3DMark03 och andra benchmark som testade PS2.0 prestanda om ingen brydde sig om det?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sunray
Inte bara Shader Model 3.0 som gör 6800 ett givet val, utan floating-point blending och sånt som är bra när man använder HDR-lighting. Märks nog i Unreal Engine 3, FarCry 1.3 (HDR kanske vara fanns för 6800 där tom).

Jo, fp blending håller jag med om att det är helt klart en bra funktion. Men som med SM3.0 vill jag se det "in action". Hur pass mycket sämre eller långsammare är ATI alternativ till fp blending? Vad gäller UE3 så ser jag ingen som helst poäng att ens ta upp det som ett argument. Spel baserade på den motorn är inte här än på länge och jag är ganska säker på att du inte vill sitta på varken ett X800 eller 6800 när de spelen börjar dyka upp.

Jag tror en del missuppfattar min poäng. Jag säger inte att de funktioner som NV40 har är helt meningslösa och inget att bry sig om, bara det att jag inte tycker man skall ta ut något i förskott som en del av er har gjort här. Visst finns möjligheten att 6800U går om X800 i kommande spel men det återstår att se, man får ta det lite lugnt och se vad som händer. Utse inte en "vinnare" än när ni har så lite fakta.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av korda
Själv gick jag den fega vägen och köpte ett av varje (6800 GT/X800XT PE).
Men men, mycket pengar för att få sinnesro.

ja så kan man ju också göra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sunray
Inte bara Shader Model 3.0 som gör 6800 ett givet val, utan floating-point blending och sånt som är bra när man använder HDR-lighting. Märks nog i Unreal Engine 3, FarCry 1.3 (HDR kanske vara fanns för 6800 där tom).

Jaa Unreal Engine 3 kommer att komma i 2006 och då har det kommit ut ett antal nya kort modeller från både ati och nvidia så 6800 kommer inte vara så märkvärdigt då.

Och ni skriver att 6800 serien krossade ati i doom3 ja det gjorde det, i det testet som id själva gjorde och det ska man ta med en nya salt tycker jag.
För om det hade varit så ati hade varit bättre i doom3 så hade det inte varit så lyckat med sammarbetet mellan id och nvidia.
Vänta och se när en oberoende sida testar doom3 med dom nya kretsarna.
och vänta tills ati har kommit med sina nya drivrutiner för som det är nu så är deras OpenGl drivrutin väldigt gammal men det är för att i dom gammla OpenGl Spelen så hade dom bra prestanda och det är nu där doom3 har kommit som deras OpenGl drivrutin måste få sig en rejäl uppdatering.

Så vänta och se innan ni säger att nvidia krossar ati..

Permalänk
Medlem

Jag håller med om att vi har för lite fakta för att kunna göra ett optimalt val, enda sättet att vara riktigt säker är & skaffa både X800XT & ett 6800 U lr GT. Än så länge har väl det inte kommit någonting som är byggt på 3.0 istället för 2.0, ska bli kul att se hur ATI klarar av kakan då.

Dock kommer jag själv att satsa på ett 6800UE lr U, jag tycker att det känns som ett säkrare val (det skiljer ju inte många fps i de tester som X800XT leder i, detsamma gäller ju vice versa). Dessutom har jag svårt att tro att ATI kan optimera sin OpenGL drivare så att dom kommer ikapp....

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fear The Llama
Vilket av korten gillar du bäst nu då?

Mitt GT är det som har suttit i burken de senaste dagarna och det lär väl sitta i när jag slaktar demoner på Mars också.
Annars är korten så jäkla jämna att det går inte att peka ut en klar vinnare i dagens spel. Jag märker iallafall ingen skillnad under fraggandets gång om man säger så.
Då kör jag GT't i 400/1100, dvs Ultrafart.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z

ja så kan man ju också göra.

Eller hur?

Det var dock inte meningen att jag skulle behålla båda, det bara bidde så.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av weird
HL2 är ännu ett dolt kort. Vad jag vet så har inga tester gjorts sedan de för ett par månader sedan och då med, i dagsläget, gamla drivrutiner och grafikkort. Jag tror framför allt nVidia tagit åt sig kritiken och arbetat hårt med att anpassa sina drivrutiner för just HL2. Jag tror knappast de vill förlora hela den marknaden som kommer kretsa kring den grafikmotorn.

Time will tell. Jag väntar personligen på ordentliga tester med HL2 motorn innan jag trycker på köp-knappen.

Kan ju inte säga säkert men med tanke på att ATi och Valve sammarbetar och HL2 levereras med Många ATi XT kort och likande så tror jag att när det kommer till den punkten kommer nog ATi presera lite bättre än nVIDIA men samtidigt så tror jag snarare att resten av systemet påverkar mer än vad skillanden mellan de två korten gör, det tror jag gäller för både DOOM3 och HALF-LIFE 2

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood