Permalänk

K700i - En fungerande fjärrkontoll

Hej

Det har funnits många trådar här på sweclockers om hur man kan styra datorn ifrån sin mobiltelefon, och hur man går tillväga för att styra datorn.

Lösningen har förut hetat FMA, BT Control, med mera, och har varit tillräckligt krånglig för att man inte ska orka använda det. Man har varit tvungen att från datorn skapa en virtuell com-port via SPP-Profilen (Serial Port Profile), och sedan ansluta till telefonen via den. Och då förlorar man ju en del av poängen med en liten bt-fjärris, man ska ju inte behöva pilla på datorn!

När SonyEricsson släppte sin nya nalle, k700i, hade den en ny trevlig funktion. Den hade en ny bluetooth-profil, nämligen HID-Profilen. HID står för Human Interface Devices, och syftet med profilen är just att fjärrstyra saker. Andra produkter som stödjer HID-Profilen är logitechs DiNovo tangentbord och MX900 mus. Och detta är ju perfekt! Ska man fjärrstyra sin dator via bluetooth, vad kan då vara bättre än en egen bluetooth-profil dedikerad till fjärrstyrning?

Så, hur gör man?

Redan från början ligger det tre stycken hid-profiler inlagda på K700:an, nämligen "Desktop", "MediaPlayer" och "Presenter", och dessa fungerar hyfsat bra, Desktop för att styra windows, MediaPlayer för att styra Mediaspelaren, samt Presenter för att styra Powerpoint-presentationer. Då vi använder oss av HID-profilen behöver man heller inte installera något program på datorn, allt som behövs är bluetooth-drivisarna.

Allt man behöver göra nu, är att skapa sina egna hid-profiler till K700:an, och lyckligtvis är detta väldigt lätt! Allt man behöver göra är 1) en xml-fil där alla keybindings är, 2) en jpg-bild, som visas på displayen när man startat hid-filen, samt 3) att man gör en .tar-fil av dessa två filer, och döper om filen till .hid, man behöver steg 4) också: Flytta över filen via bluetooth till din telefon!

Ni som har K700, och vill testa att styra datorn via er telefon, gör på det här sättet istället för att krångla till det med en massa andra jobbiga program!

Här kan ni tanka hem min egengjorda .hid-fil: Winamp.hid

Vad krävs för att den skall fungera?
Du behöver winamp 5, samt att Global hotkeys i winamp är påslagna.

Här kan ni se lite bilder på hur det kan se ut, samt en film på hur det ser ut när man använder det:
http://labs.deg.se/hid/

Släng in kommentarer nu!

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Hedersmedlem

Länken för filmen är "http://www.hd.chalmers.se/~zoreth/hid/bluetooth.hid" vilket inte riktigt verkar vara korrekt.

Sen så undrar jag lite över bilden. Binder man "hotspots" (i ditt fall de ritade knapparna) eller hur fungerar det?

Permalänk

länken fixad!

Bilden är där mest som en hjälp för användaren, den har ingen egentlig funktion mer än att telefonen ska se lite roligare ut när man använder funktionen. Ett exempel på hur SE's egna bilder ser ut:

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Medlem

Grymt! Efterlängtat som tusan... Tackar och bockar

Vad är meningen med 7, 9 och *?

Visa signatur

My arms, your hearse

Permalänk

hrm, just ja .. de var inte med som standard

7:an och 9:an lade jag till i winamp som CTRL ALT E samt CTRL ALT S för att hoppa till början av playlisten samt till slutet av playlisten

* satte jag till CTRL ALT V och den togglar Visualization i winamp

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Hedersmedlem

Ja jag glömde ju att tacka! Det här blir perfekt att testa på flickvännens k700i

Permalänk
Medlem

Så fräsigt
Att det var så enkelt att göra egna profiler alltså.

Sen var det ännu fräsigare att dom körde med tar-arkiv

Visa signatur

"..make the move over to a rackmount case, because rackmount cases get you chicks.."
-- Routermonkey

Permalänk
Medlem

när t630n var helt ny köpte jag den, i mars har jag för mig det var. helt ok telefon, men så mycket hellre jag skulle viljja ha en k700.. o den släpps bara några månadet efter.. man blir ju ledsen för mindre..

Permalänk
Medlem

Funkar det likadant i Z1010?

Visa signatur

Stationär: Asrock Dual VSTA | AMD Opteron 170 | Sapphire X800XT | 2*1024 MB Corsair XMS | 1*Raptor 74 Gb | 2*Seagate 250 Gb | 1*Seagate 500 Gb | NEC 3540 | Logitech MX1000 | Icemat Black Second Edition |
Laptop: IBM 600X
Telefon: W880

Permalänk
Medlem

Vilken version av winamp är det du använder?

hittade en liknande .hid för winamp som funkar med winamp5 men jag kan inte byta låt bakåt i playlisten och så laddade jag ner din den där och den fungerade inte alls...

Visa signatur

If you play a Nickelback song backwards you’ll hear messages from the devil. Even worse, if you play it forwards you’ll hear Nickelback. - Dave Grohl

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av phreak
Så fräsigt
Att det var så enkelt att göra egna profiler alltså.

Sen var det ännu fräsigare att dom körde med tar-arkiv

jo, SE verkar gilla standarder

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Timppa
Funkar det likadant i Z1010?

Jag vet inte, titta i menyn och se ifall du hittar "Fjärrstyrning"

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snotling
Vilken version av winamp är det du använder?

hittade en liknande .hid för winamp som funkar med winamp5 men jag kan inte byta låt bakåt i playlisten och så laddade jag ner din den där och den fungerade inte alls...

jag använder winamp 5, har du satt igång global hotkeys i winamp?

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbonallen
Jag vet inte, titta i menyn och se ifall du hittar "Fjärrstyrning"

Har inte fått den än
Men det borde funka för den har samma menysystem som K700!

Visa signatur

Stationär: Asrock Dual VSTA | AMD Opteron 170 | Sapphire X800XT | 2*1024 MB Corsair XMS | 1*Raptor 74 Gb | 2*Seagate 250 Gb | 1*Seagate 500 Gb | NEC 3540 | Logitech MX1000 | Icemat Black Second Edition |
Laptop: IBM 600X
Telefon: W880

Permalänk
Medlem

Kalasbra med lite mer information om hid-filer. Har tidigare aldrig förstått hur de fungerar. Jag har dock en fråga om tangenterna som binds till funktionerna. Hur vet jag vilken tangent som har vilket usageid?

Permalänk

Ahh! det kan ju vara bra att veta

Det står i den här pdf:en:
http://www.usb.org/developers/devclass_docs/Hut1_11.pdf

Hoppa direkt till sidan 53 i den, så har du en tabell där, det är hex-värdet du skall ange i xml-filen.

På sonyericssons developer-sidor finns det en pdf som beskriver lite mer om hid-filer, kräver dock att man är medlem (gratis):

http://developer.sonyericsson.com/site/global/docstools/misc/...

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Medlem

Har 2 frågor:

Hur sätter man på global hotkeyes i winamp?
Varför står det Anslutning via bluetooth misslyckats när man trycker välj och ens dator är markerad?

Visa signatur

The eternal beat of my heart will always go on for the people I love and care,
but I will always make my own opinion and I wont accept to be treated with disrespect.
I am myself, I like to be me, I wont change for nobody but I will always put my friends first.

Permalänk

1)

2) Testa att dubbelklicka på den rödmarkerade symbolen en gång, och se ifall det hjälper

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbonallen
På sonyericssons developer-sidor finns det en pdf som beskriver lite mer om hid-filer, kräver dock att man är medlem (gratis):
http://developer.sonyericsson.com/site/global/docstools/misc/...

Hmm, måste man inte ha ett företag för att bli medlem där?

Visa signatur

Maila mig

Permalänk
Medlem

^ nepp, fungerar utmärkt för privatpersoner. Kanske du tänker på de lite seriösare nivåerna för andra medlemskap som ligger på 50000:- och uppåt, där kanske inte så många privatpersoner skriver upp sig på...men vad vet jag...vem är jag...varför finns..ah!

Permalänk
Medlem

Hmm jag behöver nog lite hjälp...

Jag har lagt in din .hid fil på telefonen. När jag går in i telefonens fjärrstyrningsmeny ligger winamp där, men när jag försöker ansluta till datorn så står det "Anslutning via Bluetooth misslyckades".
Jag har inte någon ikon som heter "Mouse and keyboard on my K700" inne i bluetoothnätverket. Så här ser det ut för mig: http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload9/Bluetooth.jpg
Jag har aktiverat Global hotkeys i winamp.
Någon som vet vad jag ska göra?

MVH / Jonas

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonas L
Hmm jag behöver nog lite hjälp...

Jag har lagt in din .hid fil på telefonen. När jag går in i telefonens fjärrstyrningsmeny ligger winamp där, men när jag försöker ansluta till datorn så står det "Anslutning via Bluetooth misslyckades".
Jag har inte någon ikon som heter "Mouse and keyboard on my K700" inne i bluetoothnätverket. Så här ser det ut för mig: http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload9/Bluetooth.jpg
Jag har aktiverat Global hotkeys i winamp.
Någon som vet vad jag ska göra?

MVH / Jonas

min mus & tangentbordsgrejs fick jag fram genom att högerklicka på ikonen vid klockan och sen välja my bluetooth places och sen i menyn till höger valde jag view devices in range och sen k700i och där under låg det...

Nu funkar mitt kanon iaf... klockrent program eller vad det nu kallas turbonallen...
Gör gärna något liknande eller beskriv hur man gör till mediaspelaren så man får igång det

En sak bara, vad är knapp 7, 9 och * till för?
Händer inget när man trycker på dem och jag fattar inte riktigt vad dina fina ikoner betyder heller

Edit: Mediapelaren funkade med play, pause och stop men inte dem andra...
Finns det något sätt att göra på för att starta programmen med dem här hid-filerna?

Visa signatur

The eternal beat of my heart will always go on for the people I love and care,
but I will always make my own opinion and I wont accept to be treated with disrespect.
I am myself, I like to be me, I wont change for nobody but I will always put my friends first.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dave84
En sak bara, vad är knapp 7, 9 och * till för?
Händer inget när man trycker på dem och jag fattar inte riktigt vad dina fina ikoner betyder heller

Edit: Mediapelaren funkade med play, pause och stop men inte dem andra...
Finns det något sätt att göra på för att starta programmen med dem här hid-filerna?

knapp 7, 9 och * är egna defenitioner som ej är med från början, 7:an hoppar till början av playlisten, 9:an till slutet av playlisten, och * togglar ens visualization.

Du kan se vilka keybindings jag gjort på en bild lite högre upp i tråden!

Ang. mediaspelaren är det ju sonyericsson själva som har gjort, och jag vet inte riktigt vilken mediaspelare de har tänkt sig .. enklast är att göra sin egna .hid-fil, så man vet att det blir rätt

Att starta programmen från telefonen blir lite klurigare, då måste man ha ett program på datorn, som reagerar på ett kortkommando, och därefter startar ett program, men jag tror att jag skrivit ett sånt nån gång i tiden, så jag kan nog leta upp det

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Medlem

Tack nu funkar winamp!=)

Med vilket program kan jag skapa en .tar fil?

Permalänk
Medlem

jag kan köra rundor med muspekaren med joystícken. Men några knappar funkar inte?

Visa signatur

"- Du, kan jag ringa upp dig senare. Det är någon idiot i toabåset bredvid
som sitter och svarar på allt jag säger till dig."

Permalänk
Hedersmedlem

Här är en hid-profil för att styra Media Player Classic.

http://uzi.ath.cx/files/mpclassic.hid

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
Här är en hid-profil för att styra Media Player Classic.

http://uzi.ath.cx/files/mpclassic.hid

Tackar och bockar än en gång. Suveränt!

Visa signatur

My arms, your hearse

Permalänk
Medlem

går det att binda om knapparna i winampfilen på något lätt sätt så att man kan t.ex höja och sänka volymen med 7 och 9 istället?

Visa signatur

The eternal beat of my heart will always go on for the people I love and care,
but I will always make my own opinion and I wont accept to be treated with disrespect.
I am myself, I like to be me, I wont change for nobody but I will always put my friends first.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dave84
går det att binda om knapparna i winampfilen på något lätt sätt så att man kan t.ex höja och sänka volymen med 7 och 9 istället?

Absolut, packa upp .tar-filen och editera xml-filen (som har filändelsen .kcf), där ser du vad jag har bundit KEY_VOLUME_UP samt KEY_VOLUME_DOWN till, då är det bara att flytta de värderna till KEY_7 samt KEY_9

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbonallen
Absolut, packa upp .tar-filen och editera xml-filen (som har filändelsen .kcf), där ser du vad jag har bundit KEY_VOLUME_UP samt KEY_VOLUME_DOWN till, då är det bara att flytta de värderna till KEY_7 samt KEY_9

Vilket program använder du för att göra tar-filer? Winrar vill inte göra det iaf :/

Visa signatur

My arms, your hearse

Permalänk

winrar är duktig på att packa upp tar-filer, men det verkar inte riktigt funka för att skapa tar-filer.
Så jag tankade helt enkelt hem tar

http://gnuwin32.sourceforge.net/packages/tar.htm

syntax: tar --create --file=filnamn.tar filnamn.kcf filnamn.jpg/gif/png
skall fungera

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbonallen
winrar är duktig på att packa upp tar-filer, men det verkar inte riktigt funka för att skapa tar-filer.
Så jag tankade helt enkelt hem tar

http://gnuwin32.sourceforge.net/packages/tar.htm

syntax: tar --create --file=filnamn.tar filnamn.kcf filnamn.jpg/gif/png
skall fungera

Drog hem Powerzip. Får det dock inte att fungera... Kan inte du snickra ihop en som man höjer med 9 och sänker med 7?

Visa signatur

My arms, your hearse