Mitt kommande grafikkort... läs

Permalänk
Medlem

Mitt kommande grafikkort... läs

Har beställt en ny dator och jag sa att jag ville ha deras bästa grafikkort... så det blev ett Asus EAX800XT PCI Express 256MB
det jag undrar är om det stämmer att det grafikkortet är bra....
det borde vara det eftersom det kostar 5900;-

Visa signatur

IM[THE]NERD - (]|Ó_ô|[)

Permalänk
Medlem

Väldigt dålig köp anser jag. Alldeles för dyrt. Säg att grafikkortet är bra i ca 1. 5 år ~550dagar.
Det vill säga 10kr per dag eller 300kr per månad. Ganska mycket pengar faktiskt. Spelar du verkligen så mycket så att du tycker kostnanden är värd 300kr per månad?

Visst värdet efter 1.5 år är ju inte noll, kanske 1500 i bästa fall, då är vi nere på 4000:-
Då är det 7.20:- per dag eller 218:- per månad.

Så att köpa ett lite billigare kort med ca 10% sämre prestanda för kanske 70% av priset hade varit mycket bättre. Då kan man lägga de pengar som bli över på mer mjukvara!
För det är ju trots allt inte lönt att sitta med värstinghårdvara utan mjukvara!

Men det är vad jag anser.

Visa signatur

Det är detaljerna som räknas...

Permalänk
Medlem

Re: Mitt kommande grafikkort... läs

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SoLaZ
Har beställt en ny dator och jag sa att jag ville ha deras bästa grafikkort... så det blev ett Asus EAX800XT PCI Express 256MB
det jag undrar är om det stämmer att det grafikkortet är bra....
det borde vara det eftersom det kostar 5900;-

Jaa grafikkortet är väldigt bra! Ett utav de värsta som finns idag.
Är du villig att lägga ut pengarna och anser att du behöver så
mycket prestanda så är det bara att köpa ;D

Visa signatur

Intel i9 12900K | Asus Z690 Apex | 32GB G.Skill DDR5 6400C32
Asus Strix 2080Ti | Asus Rog Swift PG279Q | 2xWD Black SN850
Corsair AX1200i | Lian Li O11DXL Dynamic | EKWB Custom loop

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dp79.com
Väldigt dålig köp anser jag. Alldeles för dyrt. Säg att grafikkortet är bra i ca 1. 5 år ~550dagar.
Det vill säga 10kr per dag eller 300kr per månad. Ganska mycket pengar faktiskt. Spelar du verkligen så mycket så att du tycker kostnanden är värd 300kr per månad?

Visst värdet efter 1.5 år är ju inte noll, kanske 1500 i bästa fall, då är vi nere på 4000:-
Då är det 7.20:- per dag eller 218:- per månad.

Så att köpa ett lite billigare kort med ca 10% sämre prestanda för kanske 70% av priset hade varit mycket bättre. Då kan man lägga de pengar som bli över på mer mjukvara!
För det är ju trots allt inte lönt att sitta med värstinghårdvara utan mjukvara!

Men det är vad jag anser.

Har man deg ska man absolut köpa detta kort. Det kostar att ligga på topp. Har ett själv nämligen

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk

Hade man suttit och räknat sådär på allt man köper hade man ju blivit galen.

Visa signatur

ASUS B450-f gaming||AMD Ryzen 3600||16Gb ram@3GHz||RTX 3080 10Gb||Dell S2721DGF||Logitech G305

Permalänk

Har du råd och tycker det är värt pengarna så är det ju bara att slå till. Om ett halvår så kostar kortet säkert 4000, själv kommer jag att vänta tills priserna på X800XT går ner, de är alldeles för dyra idag.
Minns själv när jag köpte min DVD brännare, en Pioneer 105, den kostade då 3000, idag kan man få en dubbelt så bra för 800kr. Så kan man leva med lite sämre prestanda ett tag så ska man nog vänta, för priserna kommer säkerligen sjunka. Just nu är det sådan dålig tillgång på X800 och 6800 korten att företagen i princip kan sälja dem för hur mycket som helst.
Tror det är medvetet av företagen att skeppa lite kort i början till ett högre pris för att sedan massproducera och sälja till lägre priser.
Finns ju inte så många PC spel idag som är extremt krävande heller, ett 9800XT duger gott och väl några månader till.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem

helvete vad dyrt. Bättre köpa Geforce 6800 Ultra eller GT... mycket "billigare"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rotten
helvete vad dyrt. Bättre köpa Geforce 6800 Ultra eller GT... mycket "billigare"

Ultran är inte billigare. Det är hans kort som är dyrt, finns billigare X800XT.

Permalänk
Medlem

Det är ju även till PCI-E då det inte finns nått riktigt värsting kort från nvidia än?

Permalänk
Medlem

Asus är ju alltid extra dyra när det gäller grafikkort i alla fall.
Går säkert att hitta ett lika snabbt grafikkort men för x-antal hundringar mindre.

Har kollat upp priserna och det var som jag trodde. Asus kortet är 1000.kr dyrare än dom andra företagen som erbjuder samma kort.

Det är löjligt måste jag säga.

Sapphire/PowerColor/Msi säljer X800XT 256MB PCI-E GDDR3 Retail för under 5000.kr i alla fall.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge