Permalänk
Medlem

Ni som har BBB

BBB har vart i våran lägenhet och installerat bredbandsuttag. Hur kan man se om det är bredband via fiber eller bredband via telejacket? På boxen finns det ett nätverksliknande uttag men mycket mindre, vad innebär det?

Hoppas på att det är fiber

Permalänk
Medlem

alltså.. egentligen vet man ju va man ska få in i sin egen lägenhet ^^

10/10 eller 10/1 .. ??

Permalänk
Medlem

väldigt defust .... om du har adsl behöver "boxen" ström till att börja med, dessutom brukar dom bara skicka iväg modem med posten och inte installera bredbandet.

Drog dom in kabel alltså?

Permalänk
Medlem

Eh, har du bredband via telejacket så lär ju lådan vara inpluggad i ett telejack?

Skruva lös lådan och kolla vad som finns på baksidan, då lär du ju se om det är fiber eller inte...

Permalänk
Medlem

10 spänn på att det är bredbandHemma-tjänsten altså Bredband via "fiber"

Permalänk
Medlem

Jag som va lite otydlig, boxen jag snackar om är liten vit box som är fast i väggen.

Permalänk
Medlem

Klart det är fiber... (LAN), de kommer inte och skruvar en massa för ADSL :P.

Permalänk

Du har 10/10 tjänsten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Juggernaut
Du har 10/10 tjänsten.

Å va lycklig jag blir Har ComHem just nu så det blir att säga upp det imorrn

Permalänk
Medlem

nja är det fiber så brukar det väl inte vara en LITEN låda?
Det brukar ju finnas utrymme inne i lådan att rulla upp överbliven fiber på (minst lika stort som en snusdosa)
Jag fick mitt fiber indraget igår, och jag har då inte precis nån liten låda.. ~20x15cm ungerfär.

Permalänk
Medlem

Jag har BBB via fiber ,, jag har en liten box som sitter fast på väggen, så det är BBB 10/10 mannen ..

Permalänk
Medlem

B2 marknadsför sin LAN-tjänst som "Bredband via Fiber" även om sista biten in lägenheten är vanlig Cat-5 med RJ-45 uttag.

Här finns lite info: http://www.bredbandsbolaget.se/se/content.jsp?t=2&s=3&m=312

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jnse
Det brukar ju finnas utrymme inne i lådan att rulla upp överbliven fiber på (minst lika stort som en snusdosa)
Jag fick mitt fiber indraget igår, och jag har då inte precis nån liten låda.. ~20x15cm ungerfär.

jo men BBB misbrukar ordet fiber.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hiker
B2 marknadsför sin LAN-tjänst som "Bredband via Fiber" även om sista biten in lägenheten är vanlig Cat-5 med RJ-45 uttag.

Ja, men då är det inte fiber..
Isåfall har ju alla fiber om man ska räkna så, 100% av dom som sitter på bredband använder ju fiber

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja, men då är det inte fiber..
Isåfall har ju alla fiber om man ska räkna så, 100% av dom som sitter på bredband använder ju fiber

Det är klart, sista biten är vanlight Ethernet med RJ-45, men innan det så är det inte i närheten av fiber... ganska stor skillnad tycker jag :P, även om det är fel av dem att kalla det fiber!

Permalänk
Medlem

jag har en liten dosa faskruvad på väggen som sedan har en ledning in i telejacket och en till modemet...

antar att det bara är vanligt VDSL och inte fiber då...

Visa signatur

Back from the dead.

Permalänk
Medlem

Ja, men BBB installerar inte vdsl hemma hos dig, dom skickar bara ut modemet.

Visa signatur

"Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

Permalänk
Medlem

bredband via fiber ala ip telefoni ?

Visa signatur

jo då ;)

Permalänk
Medlem

jag sätter 50 spänn på att det är bredband via nätverkssladd till fiberlänken

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Citat:

20x15cm, lustigt...mitt uttag är på 5x5cm och ingen överblivig "fiber" som du kallar det, det är inte ens fiber utan en LAN kabel som dragits in i din lägenhet. Samt att dom inte har lagt in en massa extrakabel i uttaget.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tomtenirc
20x15cm, lustigt...mitt uttag är på 5x5cm och ingen överblivig "fiber" som du kallar det, det är inte ens fiber utan en LAN kabel som dragits in i din lägenhet. Samt att dom inte har lagt in en massa extrakabel i uttaget.

Då hardu den tjänst som B2 kallar "Bredband via Fiber".
Observera att här pratar vi om vad operatören har döpt sin tjänst till inte hur den tekniska lösningen ser ut i detalj.

/H

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hiker
Då hardu den tjänst som B2 kallar "Bredband via Fiber".
Observera att här pratar vi om vad operatören har döpt sin tjänst till inte hur den tekniska lösningen ser ut i detalj.

/H

Observera att jag vet att vad jag har för uppkoppling.

Att använda uttrycket "Via fiber" är ett dåligt uttryck då människor tror att dom har en fiberkabel rakt in i lägenheten fast det är en vanligt kat5-kabel.

Du drog själv upp hur den teknisk lösningen såg ut i ditt förra inlägg(http://www.bredbandsbolaget.se/se/content.jsp?t=2&s=3&m=312) så jag kan inte se sambandet med att du skriver att vi inte pratar om hur den tekniska lösningen ser ut då du tog upp den själv.

Sen att jag skrev att man har en lan kabel in i lägenheten kan man knappast säga hur den tekniska lösningen ser ut i detalj.

Permalänk
Medlem

Re: Ni som har BBB

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tomtenirc

Observera att jag vet att vad jag har för uppkoppling.

Att använda uttrycket "Via fiber" är ett dåligt uttryck då människor tror att dom har en fiberkabel rakt in i lägenheten fast det är en vanligt kat5-kabel.

Du drog själv upp hur den teknisk lösningen såg ut i ditt förra inlägg(http://www.bredbandsbolaget.se/se/content.jsp?t=2&s=3&m=312) så jag kan inte se sambandet med att du skriver att vi inte pratar om hur den tekniska lösningen ser ut då du tog upp den själv.

Sen att jag skrev att man har en lan kabel in i lägenheten kan man knappast säga hur den tekniska lösningen ser ut i detalj.

Sorry, antog i bara farten att inlägget var skrivet av trådskaparen och han frågade vilken av B2s tjänster han fått (se nedan). Sen vill jag väl inte direkt påstå att jag drog upp den tekniska lösningen även om jag nämde att det var koppar sista biten, jag länkade bara till en sida där B2 själva förklarar skillnaden mellan sina tjänster.
Relevansen i B2s val av namn på sina tjänster kan, och har, debatteras flitigt. Nu har dom valt att kalla tjänsten "Bredband via Fiber" och då bör man hålla sig till den benämningen när man refererar till tjänsten så är det minst risk för missförstånd.

/H

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sabbe
BBB har vart i våran lägenhet och installerat bredbandsuttag. Hur kan man se om det är bredband via fiber eller bredband via telejacket? På boxen finns det ett nätverksliknande uttag men mycket mindre, vad innebär det?

Hoppas på att det är fiber

Visa signatur

Permalänk

Jo jag vet att B2 kallar det Bredband via Fiber men det är så korkat, jag vet inte hur många gånger man läst på B2 interna forum om människor som tror dom har en fiberkabel rakt in i lägenheten och så blir dom besvikna när någon skriver: Nej, ni har en kabel som kallas Kat5.

Så blir det massa tjafs att dom ska ringa B2 och kräva kompensation för falsk marknadsföring och gud vet vad.

BBB är jättebra på "fiber" tjänsten(haft i 2år) men jag tycker det är fel att kalla det Bredband via fiber då sista biten in till kund är kopparkabel(kat5)

Känns nästan som att jag skulle gå och köpa en silversked där bara "skeden" är av silver och hantaget är av stål som inte ens är rostfritt

Permalänk
Medlem

Exempel på bredbandsuttag från Bredbandsbolaget (fiber till fastigheten och LAN/Ethernet till alla lägenheter):

Exempel på "äkta fiberanslutning" (med fiber hela vägen in i lägenheten):

Permalänk

Kul att få se bild på den där fiberboxen
Tycker det ser helskumt ut att man sätter uttaget ovanför dörren hehe, tur att man fick det nere i golvnivå i alla fall.

Permalänk
Medlem

Tja, jag har mitt utagg längst uppe i hörnet i vardagsrummet... Kanske inte det mest idealiska stället att sätta det.. Och tog en BRA stund innan jag hittade det

Permalänk
Medlem

Är det där din konverter? Den verkar ju inte ens ha strömanslutning, eller?

Här ser du en äkta kluns

(Fibern kommer in bakom den, genom väggen, till höger är nätverkskabeln och under är strömkabeln)

Permalänk
Medlem

Hah .. jag minns då jag flyttade in i min lya med BBB 10/10 ... jag hittade fasen inte dosan för o koppla in bredbandet.
Fick gå ner till hyresvärdens kontor och fråga , de hade lite koll och sedan efter 30 minuters letande lyckades jag hitta den då de tipsat om att endera vid yttervägg mot balkong eller inne i en skrubb brukade de dra in tåten ...

Mitt uttag sitter precis bredvid elementet i sovrummet ... lätt o hitta = nix!

Visa signatur

RYZEN 7-3700X ,ASUS Crosshair VI HERO ,G.skill Ripjaws V Black 3600MHz 32GB ,Noctua NH-D15-SE-AM4 ,Samsung 960 EVO NVMe M.2 SSD 250GB , ASUS Geforce RTX 3080ti TUF Gaming ,Fractal Design Define R5 , Corsair RM850x 850W

Permalänk

Men är det där ÄKTA fiber från BBB? Hur mycket kostar det i månaden? 7000kr för 10/10Mbit?