Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tomtenirc
Men är det där ÄKTA fiber från BBB? Hur mycket kostar det i månaden? 7000kr för 10/10Mbit?

Nu vet jag inte vem du frågade, men jag har ÄKTA fiber genom Linnea, kostar 350:-/månaden för 10/10Mbit

Linnea är en ISP, som vad jag vet, bara finns här uppe (norrland), från Pajala och uppåt.

Det är kommunen som fixade bredband hit till BYN, fast sista biten på våra egna hustomter fick man gräva själv.
Inkopplingsavgiften var ~6500:-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jnse
Är det där din konverter? Den verkar ju inte ens ha strömanslutning, eller?

Nej, det är ett "äkta" fiberuttag. Ingen konvertering - inget strömbehov. Man ansluter endast en patchkabel mellan uttaget och fiberkortet i datorn:

Permalänk
Medlem

Aah, ok...Vars bor du när ni har såna uttag?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jnse
Aah, ok...Vars bor du när ni har såna uttag?

Den bilden jag länkade till var inte min egen, men jag hade en likadan anslutning i min förra lägenhet i centrala Östersund (Rådhusgatan, 100m från busstationen).

Permalänk
Medlem

Skall man vara petig....måste man kanske skaffa FC-diskar för att få "riktig fiberanslutning"... annars är det ju koppar på vägen...

/ironi off

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Samsung 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JD
Skall man vara petig....måste man kanske skaffa FC-diskar för att få "riktig fiberanslutning"... annars är det ju koppar på vägen...

/ironi off

Ja.. man borde kanske skaffa sig ett implantat á la Matrix så att man koppla in fibertåten rätt in i skallen istället...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JD

/ironi off

Vad har diskarna med ens nätverksanslutning att göra?

Permalänk

Begriper inte hur folk kan tycka det är kass att de får TP-kabel in i lägenheten istället för fiber. TP-kabeln är lättare och billigare att använda än att dra fiberkabel till datorn och skaffa fiberkort och allt vad som behövs.

Och om de ändå har en dosa där fibern går in, och man pluggar in en TP-kabel i andra änden så är det ju verkligen skit samma. Varför inte bara låta den utrustningen sitta i källaren och låta nån annan ha hand om den istället? Mår du dåligt om du inte har en egen fibertråd, utan delar den med alla andra i huset (vilket inte inverkar på din hastighet)?

Varför skulle det förresten kosta med med fiberkabel hela vägen till lägenheten?

Själv har jag BBB med enbart ett RJ-45-jack, och är strålande nöjd med det. Metoden duger alldeles utmärkt så länge jag inte ska ha anslutning på mer än 100 Mbit, därefter får de väl dra om kablarna eller nåt. Men dit är det nog många år. (Håller mig till 10/10 för närvarande, och kommer nog göra det tills 100-Mbiten kostar detsamma som 10.)

Visa signatur

[size="1"]Min lillebrorsa, när jag förklarat om resistans för honom:
-Leder smala människor ström sämre?
Mitt svar: De leder sämre på längden, men bättre på tvären...[/size]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toxi
jo men BBB misbrukar ordet fiber.

Så nära enbart fiber man kan komma juh om man inte har en fiberkonverter ist. för bredbandsjack.

Sen är det väl inte så många som sitter med en gbic i sin burk som man kan koppla fiber till?

Visa signatur

Tounge like a switchblade; Brain like a butterknife.

Permalänk
Medlem

Jag har dragit bredband för bredbandsbolagets räkning. Några frågor?

Såhär ser mitt bredbandsuttag ut:

Snyggt att de borrade utifrån och in. Halva väggen följde ju med.. eller inte. Syns på tapeten att det lossnade en bit.

Är det comhem eller bredbandsbolaget jag har?

Här har de iaf dragit kablar som klarar 1000mbit.

BBB-fiber heter min tjänst trots att det bara är fiber mellan husen och in i bbbs stamnät.

Permalänk
Medlem

Jag är rätt tacksam över att det inte är fiber hela vägen in i min lägenhet. Då slipper jag dyra (dyrare än vanlig TP-kabel iallafall) fiberkablar och annan ändutrustning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av serenzei
Så nära enbart fiber man kan komma juh om man inte har en fiberkonverter ist. för bredbandsjack.

Sen är det väl inte så många som sitter med en gbic i sin burk som man kan koppla fiber till?

nej känns nog onödigt med fiber in i lgh, annan sak om man bor i villa då avstånd genast blir en fråga att beakta.

Jag syftade mest på deras sätt och använda ord felaktigt, borde snarare kalla tjänsten lan eller nått. Vilken kabel sort som används känns irrelevant då fiber eller tp ger samma hastigheter i slutändan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_real_Tobban
Begriper inte hur folk kan tycka det är kass att de får TP-kabel in i lägenheten istället för fiber. TP-kabeln är lättare och billigare att använda än att dra fiberkabel till datorn och skaffa fiberkort och allt vad som behövs.

Att dra fiber hela vägen in i lägenheten är dels ett sätt att "framtidssäkra" nätet. Trots att de 1000 megabit/sekund som man kan köra över CAT5-kabel kanske känns oerhört snabbt i dagsläget så är det med största sannorlikhet inte tillräckligt för framtida behov. En fiber kan ha en livslängd på c:a 30 år. Om hastighetsutvecklingen fortsätter som den gör idag kommer 1000Mbit/s inte vara speciellt snabbt långt innan dess. Har man då redan fiber installerad till lägenheten behöver man bara byta ut elektroniken (mediakonverterare eller nätverkskort) för att uppgradera nätet.

Men som du säger så är det självklart lite "over kill" att ha fiber hela vägen in i datorn för en vanlig hemanvändare, iaf. om man ser till kostnaden. Det finns dock även andra anledningar till varför man kan vilja ha en fiberanslutningar istället för en över koppar. En av dessa anledningar är datasäkerhet (sekretess, tillförlitlighet, tillgänglighet). Anledningen till att jag själv tidigare hade en fiberanslutning direkt "in i datorn" var inte att jag tyckte "TP-kabel var kass", utan att jag bl.a. jobbade med känslig information. I dessa fall använder man sig av helt optiska lösningar då de dels är svårare att avlyssna utan att det märks och dels är svårare att störa ut med konventionella metoder.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JohanS
Att dra fiber hela vägen in i lägenheten är dels ett sätt att "framtidssäkra" nätet. Trots att de 1000 megabit/sekund som man kan köra över CAT5-kabel kanske känns oerhört snabbt i dagsläget så är det med största sannorlikhet inte tillräckligt för framtida behov. En fiber kan ha en livslängd på c:a 30 år. Om hastighetsutvecklingen fortsätter som den gör idag kommer 1000Mbit/s inte vara speciellt snabbt långt innan dess. Har man då redan fiber installerad till lägenheten behöver man bara byta ut elektroniken (mediakonverterare eller nätverkskort) för att uppgradera nätet.

Men som du säger så är det självklart lite "over kill" att ha fiber hela vägen in i datorn för en vanlig hemanvändare, iaf. om man ser till kostnaden. Det finns dock även andra anledningar till varför man kan vilja ha en fiberanslutningar istället för en över koppar. En av dessa anledningar är datasäkerhet (sekretess, tillförlitlighet, tillgänglighet). Anledningen till att jag själv tidigare hade en fiberanslutning direkt "in i datorn" var inte att jag tyckte "TP-kabel var kass", utan att jag bl.a. jobbade med känslig information. I dessa fall använder man sig av helt optiska lösningar då de dels är svårare att avlyssna utan att det märks och dels är svårare att störa ut med konventionella metoder.

Men i de flesta fastighetsnät så har man ju ändå fiber in till huset, så att dra om kablar sker ju bara lokalt inom fastigheten. Känns som det arbetet borde vara tillräckligt litet för att man ska kunna bespara folk behovet av utrustning för att hantera fiberkabel åtminstone i dagens 10Mbit-nät och två generationer framåt (100 samt 1000 Mbit).

Och att man anpassar bredbandsnäten för hemanvändare är väl ganska naturligt? Vill man sen ha speciallösningar får man skaffa det på egen hand. I ditt fall kanske du behövde optisk kabel ända in i burken, men hur många användare har det behovet egentligen? (Och får du inte en del problem med att skicka informationen över Internet om säkerhetskraven är så höga att du inte kan stå ut med att ha TP-kabel inom huset?)

Visa signatur

[size="1"]Min lillebrorsa, när jag förklarat om resistans för honom:
-Leder smala människor ström sämre?
Mitt svar: De leder sämre på längden, men bättre på tvären...[/size]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_real_Tobban
Men i de flesta fastighetsnät så har man ju ändå fiber in till huset, så att dra om kablar sker ju bara lokalt inom fastigheten. Känns som det arbetet borde vara tillräckligt litet för att man ska kunna bespara folk behovet av utrustning för att hantera fiberkabel åtminstone i dagens 10Mbit-nät och två generationer framåt (100 samt 1000 Mbit).

Det är ju som alltid avvägningar man får göra. Ibland passar koppar bättre, ibland fiber.

Citat:

(Och får du inte en del problem med att skicka informationen över Internet om säkerhetskraven är så höga att du inte kan stå ut med att ha TP-kabel inom huset?)

Nej, jag skickade inget över internet utan hade fiberanslutning direkt till arbetsgivaren.

Permalänk
Medlem

någon som vill köpa en gbic av mig :DD

Visa signatur

Game: Ryzen 9 9900X, 32Gb DDR5, EVGA GeForce GTX 1080 Ti 11GB SC2 Hybrid Gaming
HTPC: Ryzen 5 5600X, 16Gb DDR4, GTX 1050 Ti 4GB
NAS1: Ryzen 5 4600G , 16Gb DDR4, 464TiB
NAS2: A10-7860K, 16Gb DDR3, 381TiB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shen
någon som vill köpa en gbic av mig :DD

Prova här istället?? http://marknad.sweclockers.com/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VitoC
Tja, jag har mitt utagg längst uppe i hörnet i vardagsrummet... Kanske inte det mest idealiska stället att sätta det.. Och tog en BRA stund innan jag hittade det

Seriöst, du MÅSTE ta ett kort på det uttaget och lägga upp här

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]