Permalänk
Medlem

Ingen Bootmanager

Jag dualbootar Suse 9.2 med WinXP... Nydligen så var jag tvungen att installera om XP och då skrev jag ju över MBR. Hur får jag tillbaka bootmanagern igen? jag har provat å boota up från LiveCD och skriva om min Lilo config på de viset med de funka inte.... =/

Permalänk
Medlem

Testa att starta upp med install cdn och se om det finns nått du kan välja där som ominstall av bootmanagern.

Visa signatur

"nu ska jag raka mig, innan folk tror jag kör linux"

Permalänk
Medlem

Tackar vet jag på gamla goda tiden då man alltid fick en fråga om man ville skapa en rescue-diskett i installationen..... fast man kan ju alltid boota upp med en gentoo skiva eller dylikt, chroota och fixa till bootmanagern

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
vSphere Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Medlem

jo men de var ju de jag inte lyckas med när jag boota upp knoppix....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ant3ri
jo men de var ju de jag inte lyckas med när jag boota upp knoppix....

Jo tack, jag har märkt att det kan vara lite jobbigt med knoppix:en. Efter en stunds micklade med att lyckas chroot:a med knoppix gav jag upp och bootade en gentoo 1.4 som jag hade liggandes och fixade problemet på några sekunder

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
vSphere Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Medlem

hehe ok.... ja ska prova boota upp med startdiskett nu får se hur de går

Permalänk

Jag brukar alltid boota med min Debian rescue CD och köra mitt ordinarie root-filsystem som /. Borde det inte finnas någon rescue-grej på SuSE-cdn också?

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

har bootat upp med suse startdisketter nu å kommit in i nått som hette rescue. Då startar en vanlig konsol, och jag har ingen aning om hur man confar bootmanagern med textkommandon bara.... ingen som har nån ide? funkar de kanske om man startar själva installationen kanske?

Permalänk

När du bootar med cd/dvd'n så väljer du install, där inne väljer du sedan repair, sedan om du tar auto repair så kommer suse att installera om bootmanagern.