Basbygge, flera basar i hemmabion. Dunk dunk!
Nu blir det bas bygge! Men kanske inte som ni tror till bilen utan till hemmet.
Hemma nu liggande har jag två stycken basar.
Den stora basen är en 15" Peavey 1502 DT BW Black Widow Speaker
Denna infon har jag om den:

Impedance: 8 Ohms
Power capacity: 1400 W Peak, 700 W Program, 350 W Continuous
Sensitivity: 98.4 dB / 1 W 1 m
Usable freq. range: 40 Hz ~ 2 kHz
Cone: Kevlar® impregnated cellulose
Voice coil diameter: 4.0 inch / 100 mm
Voice coil material: Aluminum ribbon wire, Polyimide-impregnated fiberglass former, Nomex® stiffener, Solderless diffusion welded OFHC copper leads
Packed Weight: 19 lbs.
Packed Width: 18 in.
Packed Depth: 17.25 in.
Packed Height: 6.25 in.
http://www.zzounds.com/item--PEVBW1502
Sen har jag en annan bas, den lilla Pro Eliminator 8"
Pro Eliminator 8"

Sub 8"
400 Watt RMS
Kromat chassi
http://www.boxter.se/index.html#
**
Det är de jag vet om dom.
och mina frågor är då hur jag ska räkna ut hur stora lådor jag ska ha till dom.
Kan också tilläga att jag vill använda den lilla som mega attack, och den stora som buller.
Den stora kommer vara bakom min hörnsoffa i hörnet.
Den lilla kommer stå framför soffan vid tv:en.
Sen efter jag har lådor så tänkte jag köpa en sån här till varje, för att sedan koppla till min hemmabio anläggning.
Zachry DSW-400

Basförstärkare avsedda att byggas in i högtalarlådan men kan även användas separat tack vare heltäckande bakkåpa. Försedda med automatiskt till/frånslag (urkopplingsbart) som gör att du aldrig behöver röra din subwoofer när du en gång har justerat in den som du vill ha den. Genom att använda en subwoofer och driva den med någon av dessa förstärkare avlastar man sina ordinarie förstärkare och högtalare från den effektkrävande lågbasen. Basförstärkarna är försedda med aktiva delningsfilter med steglöst variabel delningsfrekvens, 40 - 120 Hz. Det finns även en filtrerad lågnivåutgång med omkopplingsbar delningsfrekvens som man kan använda för att filtrera bort lågbasen från stereokanalerna om man vill att subwoofern ska ta hand om all lågbas i stället för att vara ett komplement till stereohögtalarna. Givetvis finns det även volymkontroll för nivåjustering och en variabel fasningsinställning för att man ska kunna få sin subwoofer att samarbeta perfekt med den övriga anläggningen. Har man en hemmabioanläggning med 5.1 utgång är det bara att ansluta den till basförstärkarens 5.1 ingång (gäller ej DSW-150). För den som inte har tillgång till någon lågnivåsignal är dessa förstärkare även försedda med ingång för högtalarnivå, där man helt enkelt ansluter sina högtalarkablar till polskruvar. Att installera förstärkaren är mycket enkelt, såga ett hål i högtalarlådan, anslut förstärkarens kablar till högtalaren, skruva fast förstärkaren och din aktiva subwoofer är färdig. En mycket kraftfull och rejäl basförstärkare av mycket hög kvalitet.
Den enda skillnaden mot DSW-250 är att DSW-400 ger ännu högre effekt, hela 420 W RMS ren och klar bas vid 4 Ohms belastning. Den höga effekten och höga kvaliteten gör att DSW-400 är lämplig för den som vill ha extrem ljudåtergivning hemma, men även i PA och discosammanhang. Uteffekt 420 W RMS / 4 Ohm / 0.1% THD, 250 W RMS / 8 Ohm / 0.1% THD. Filter Lågpass 24 dB / oktav, högpass 12 dB / oktav. Mått ( BxHxD ) 286x400x150 mm, Monteringshål BxH 258x370 mm. Vikt 11.5 kg.
Art.nummer: 703428
www.ljudia.se
Hoppas jag får svar nu. och om ni inte hittar infon ni vill ha för att svara på mina frågor, sök gärna på google eller liknande eller gå in på länkarna jag har skrivit.
Tack på förhand / Walkh.
Dator 1/2/3: 4970k, h97/z97, 8/16GB mem, Gtx970/980/980ti, SSD, 3x144hz.
Dator 4: Surface Laptop 3 15” AMD
Dator 5: 8750h 4.1ghz, 16GB mem, Gtx 1060, SSD, 144hz.
Övrigt skryt etc: Fiber 1000, 77" Oled, 78" Led, PS5, Switch, iPhone 12 + XR, Gopro 9, Canon70D, Sonos, PSVR.