Moderkort vilket ska jag välja - inget duger.. (s939)

Permalänk
Medlem

Moderkort vilket ska jag välja - inget duger.. (s939)

Som topic säger hittar inget moderkort att köpa som passar mina krav.

Det ska fungera till s939 Venice, Integrerat ljud med optisk utgång, passiva chipset kylare alt. plats för en zalman ZM-NB47J-kylfläns. Ett passivt kylt graffe med Zalman ZM80D-HP kylare och en Thermalright XP-120 ska också få plats.

Är en fördel om moderkortet finns att köpa på komplett.se

Så kommer problemen:

Först tänkte jag köpa ett Abit AV8 precis de prylar jag behöver men börjar läsa om det och kommer fram till först att det har problem med vissa ati kort typ 9600xt som jag tänkt montera. Kvaliten på kortet eller ati ser inte ut att vara någon höjder efter vad jag läst överhuvudtaget (minnes problem, dåliga bios etc.). Funderade också på Abit AX8 men efter att ha läst om alla problem med AV8 kortet faller det också känns det som.

Så tänkte på ett MSI kort, men alla dessa kort ser ut att falla på monteringen av chipset kylaren som sitter ivägen om det ska kylas passivt ihop med en zm80dp-hp kylare. DFI kortet faller på samma sak som MSI korten.

Tittade också på Sapphire ATI Xpress 200P men hittar ingen info om detta kort om det sitter optisk ut osv, Sapphire har ju inte ens info om det på sin hemsida.

Är Abit korten så dåliga som jag fått uppfattningen av? Vad ska jag köpa? Det ska inte överklockas något så det spelar mindre roll.

PCI-Ex16 eller AGP spelar heller ingen större roll då det också ska köpas nytt. Fördel om många minnen fungerar också

Permalänk

när jhag valde moderkort så sökte jag efter samma saker som du, dvs passar med passivt grafik (pcie), går att byta till passiv NBkylning, bra ljud, XP-120 mm. jag kom fram till ASUS A8N SLI Deluxe. jag kommer nog inte använda SLI, men det är mkt annat godis på kortet, 8 SATA, 2 gigabit, etc etc.

Visa signatur

Laptop: Ascentia 800n | 50MHz Intel i486DX2 | 8MB RAM | 300 MB HDD
WS: Venice 3200+ | SeaSonic S12-430W | AC Freezer64 | 1GB RAM | 5200RPM 80GB 2.5' HDD | GF6600GT passivt | ASUS A8N-SLI
Srvr: mini-itx Via C7 1.2GHz passiv + PSU i en papplåda

Permalänk
Medlem

ASUS A8N-SLI-Premium...YATTA! \^o^/

Visa signatur

Ave!

Permalänk

synd att det kom när jag redan köpt mitt, med tanke på att jag fortfarande väntar på min San Diego 3700+. det verkar dock fett bra, men kommer inte det bli oroväckande dyrt?

Visa signatur

Laptop: Ascentia 800n | 50MHz Intel i486DX2 | 8MB RAM | 300 MB HDD
WS: Venice 3200+ | SeaSonic S12-430W | AC Freezer64 | 1GB RAM | 5200RPM 80GB 2.5' HDD | GF6600GT passivt | ASUS A8N-SLI
Srvr: mini-itx Via C7 1.2GHz passiv + PSU i en papplåda