Permalänk
Medlem

Silvertejp

Undrar om det är OK att använda silvertejp när man moddar och bygger datorer eller kommer det att leda?
Förresten, lite osäker bara, heter det silvertejp? Så säger jag och de som jag umgås med iaf

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & EK-Nucleus AIO 360 Dark | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E
--
Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | Stabilizers: AP TX Screw-in

Permalänk
Medlem

Re: Silvertejp

Citat:

Ursprungligen inskrivet av FireFox
Undrar om det är OK att använda silvertejp när man moddar och bygger datorer eller kommer det att leda?
Förresten, lite osäker bara, heter det silvertejp? Så säger jag och de som jag umgås med iaf

Vad jag tror så heter den silver enbart pga färgen, finns även svart och det är en vävtejp egentligen så den borde inte leda någon ström. Det är iaf hållbart

http://www.big-boys.com/pictures/picture0751.html

Permalänk
Medlem

på rusta heter det ialla fall silvertejp:D
http://www.rusta.se/product.asp?product_id=550
sen TROR jag inte det är ledande, men det får gärna nån annan svara på;)

Permalänk
Medlem

Det heter inte silvertejp egentligen...
det korrekta namnet är Gaffatejp eller bara gaffa men silvertejp
är en så vedertagen term att den är klart godkännd att
använda i vilket fall... har för mig att det står med i ordlistor med så.

när det gäller ledning så har jag då aldrig fått silvertejp att leda någonting.
färgen på den är ju en vanlig gråton i någon form av plast/silicon-liknande
material så det skall ju inte leda någonting och undersidan är ju bara kladdig
och har lite väv i sig... och väven går ju att riva för hand så jag tvivlar på
att den kan leda någonting...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

ahem.... *Besserwissermode ON* från början när "Silvertejpen" uppfanns av 3M, skickade de ut en massa testrullar till olika yrkesfolk. bland dessa yrkesfolk var rörmokare och byggarbetare. rörmokarna och byggarbetarna kom på att tejpen var super till att sätta ihop och till viss mån täta ventilationsrör osv med, och gav tejpen smeknamnet "duct tape" (observera de två t i namnet) och så sa de det till 3M. De döpte sedan produkten till duct tape på riktigt. så det riktiga, originala namnet är: Duct tape! *besserwissermode OFF*

*förbereder mig på flaming pga eventuella fel*

*edit pga stavfel*

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem

hehehehe
klockrent...

bara det att vi har några såna där sjuka gubbar i kostym som ska envisas
med att översätta och döpa om saker för att de skall "passa in"... ni vet,
folket som kom på ordet "sajber" (urk)
tror inte att ducttape är en "korrekt" term här i sverige enligt dem även
om iallfall jag skulle vara jätteglad om det vore det...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

altså produkten heter ju "Duct tape", så jag ser liksom inte varför det inte borde heta det här i sverige...
*mummlar något om icke engelskkunniga klantsvenskar*

*edit*
här är Duct tape-avdelningen på 3M-hemsidan: Duct tape

*edit2* Jag äääälskar Duct tape, den e ju guld när man ska dra tillfälliga nätverk över golv o sånt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Gaffatejp/Silvertejp leder inte, förövrigt lägger jag ett gott ord för att det går att använda till allting!
Jag är scout och skall iväg på läger imorrgon, en ny rulle Silvertejp är obligatoriskt att ha med sig då man helt enkelt inte klarar sig utan det

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sgt. Stinger
altså produkten heter ju "Duct tape", så jag ser liksom inte varför det inte borde heta det här i sverige...
*mummlar något om icke engelskkunniga klantsvenskar*

*edit*
här är Duct tape-avdelningen på 3M-hemsidan: Duct tape

*edit2* Jag äääälskar Duct tape, den e ju guld när man ska dra tillfälliga nätverk över golv o sånt

nej nej nej...
Nog är de engelskkunniga alltid...
De är bara för egotrippade konservativt trögtänkta för att inse meningen med globalisering...
frågan är bara vilket som är värst...

och du har rätt, silver/gaffa/ducttape är en underbar sak...
Det som inte går att fixa med silvertejp och tuggummi är inte värt att fixa..

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex

Permalänk
Medlem

kunde inte sagt det bättre själv

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att det svenska ordet är vävtejp, det säljer jag den som iaf. Men jag själv säger nog oftare Silvertejp

Sen slår jag på besserwisser varningen men jag har för mig jag läst något om att armén använde "duct tape" under andra världskriget men namnet då var "duck tape" som sen började användas som "duct tape" av vanliga människor.

EDIT: Sen det heliga citatet som alla bör ha upphängt på sin vägg

"Duct tape is like the force: It has a dark side and
a light side and it holds the universe together."
- Carl Zwanzig

Permalänk

oft SkAliz : Läger imorn för mig med och du har alldeles rätt om tejpen:P

ont: Silvertejp säger jag och det äger

Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk
Medlem
Visa signatur

// David

Permalänk
Inaktiv

silver tejp/duct tape är inte ledande... men om man tex vill tejpa in en omvandlare för lysrör är det ingen bra ide... jag gjorde nämligen det och omvandlaren som genererar cirka 1000V till lysröret kortslöts av gummi

Permalänk
Medlem

Ja exakt.. Silvertejp ÄR ledande.. DOCK inte så mycket så det störs om man skarvar 12/230v.. men högspänning/ström ska man akta sig ifrån silvertejp..

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Medlem

silvertejp fungerar till ALLT!

det vet MacGyver.

om något duger åt Macgyver så duger det åt dig med!

Visa signatur

Ave!

Permalänk
Medlem

Okey, men nu är det så att jag köpte en laptopväska (skulle vara till ett mini-itx bygge) som skulle vara Alu.
När jag plockat bort hela inredningen så var det trä och väskan var rätt ful innuti så jag tejpade överallt med silvertejp så det blev snyggt.
Tänkte nu att om jag bygger en dator innuti väskan, dvs bara skruvar ner ett moderkort rakt ner utan att ha en träbit eller nått mellan så kanske det blir kortslutning i systemet..

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & EK-Nucleus AIO 360 Dark | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E
--

Permalänk
Inaktiv

hmmm jag tror inte det blir kortslutning... men är det alu under tejpen eller är det trä där?

Permalänk
Medlem

Det är trä under tejpen, misstänker att det bara är väskans "ram" som är i alu =/..

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
--

Permalänk
Medlem

Vaddå silvertejp??!?!?! Det ska va maskeringstejp!!! Funkar till allt. Ska köpa en massa maskeringstejp och tejpa upp nån i taket. Ska ni få se vilken tejp som regerar universum.

Permalänk
Inaktiv

hwhw okwj... men då tror jag inte det ska vara några problem med kortslutningar... MEN jag tycker ändå att du ska vara på den sökra sidan och sätta dit distanser..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Taran
Vaddå silvertejp??!?!?! Det ska va maskeringstejp!!! Funkar till allt. Ska köpa en massa maskeringstejp och tejpa upp nån i taket. Ska ni få se vilken tejp som regerar universum.

hehe, typ 40 rullar kommer du behöva =P

Visa signatur

<3

Permalänk
Inaktiv

hehe inte 40 minst 100... maskeringstejp suger hårt!!!

Permalänk
Medlem

Vad säger du diggarn? det är ju skitbra! Tar man bara tillräckligt mycket så funkar det alltid, så är det lätthanterligt också :p.

Jag kommer lyckas med detta tids nog... vänta bara.

Permalänk
Medlem

Om det som Sgt. Stinger säger stämmer om testrullar till yrkesmän, så är det logiska att det heter "duct tape" med hänvisning till att det man gärna tätar med den tejpen är "ventilation ducts".

Visa signatur

Min signatur - inte din!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av diggarn
hwhw okwj... men då tror jag inte det ska vara några problem med kortslutningar... MEN jag tycker ändå att du ska vara på den sökra sidan och sätta dit distanser..

Jo kommer bli så när jag sätter igång med projektet (dvs när jag har mobo och allt )

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
--

Permalänk
Medlem

"Gaffatejp" är en försvenskning av engelskans "Gaffer tape".

Gaffer är den snubben som har hand om mycket angående belysningen i teater och film-världen. Han ser till att lampor och kablar blir korrekt upphängda/inställda... just kablarna är det då praktiskt att fästa tillfälligt med nämnda produkt.
Personligen så tror jag att det är både Donald och Daffys fel att produkten ibland blir kallad "duck tape", eftersom båda ofta faller offer för den produkten.

Annat populärt uttryck är "100mph tape" i militären. DVS man kan hålla ihop och fästa saker å ting som färdas upp till denna fart.

Skulle nog personligen hålla att "duct tape" är den silvriga modellen(med eller utan väv) medans "gaffer tape" är den mörka vävtejpen bätte anpassad för teater/film.

Visa signatur

Det hemska med att bli klokare är att man tyvärr inser hur lite man egentligen vet!
Everything good in life is about nitrous compounds. I mean: liquid nitrogen-Fun with CPUs! Nitromethane-Gets 5000HP from 8 litre engine! Nitrous oxide-A laughing matter! Btw, 78% of the atosphere contains pure nitrogen!!! That's probably why you are smiling now!

Permalänk
Medlem

http://susning.nu/Silvertejp

det är samma sak i olika färg...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex

Permalänk
Medlem
Visa signatur

A64 Venice 3000+@2655Mhz || Asus A8N-E || A-Data PC3200 2x512 || Geforce 6600GT || WD Raptor 74Gb
3DMark 01: 22xxxp. 3DMark 03: 86xxp. 3DMark 05: 4xxxp. SuperPI: 34sec
www.thorsteinar.se

Permalänk
Medlem

Silverpejp är bra och grymt hållbart, men inte bestående. Tejpen åldras fort och "torkar", släpper från underlaget inom ett halvår, speciellt i solsken vilket du inte har vid datorn hoppas jag.
För bestående tejpning skulle jag helt välja bort silvertejp och ta vanlig eltejp istället.

Visa signatur

Navigare necesse est.
Sailing is a blowjob...