Korrupt windows xp, och försvunnet disk-utrymme.

Permalänk
Medlem

Korrupt windows xp, och försvunnet disk-utrymme.

Mitt windows började bli lite skumt då jag startade wmp och massa rutor poppade upp om att olika dll. filer saknades. Sen en vacker uppstart stod det med mindre vit DOS-text något om att kernel är skadad.

Så jag proppade in XP-skivan, tänkte köra auto. systemåterställning, men nej, då skulle jag förberett en floppy innan så där sket sig det. Jag använde mig istället av återställningskonsollen eller repairconsole [R] (eller vad det heter.. glömmer en del termer när man sitter i högskolan och skriver, och inte har allt framför sig.) av de tre alternativen man får. Där körde jag chkdsk. Dessutom genomförde jag förstadierna test och reparationer vid som uppstår när man väljer installera windows xp (men jag fullföljde inte och installerade inget).

Härefter var det inga kernel-problem längre när jag startade om datorn däremot saknades "hal.dll", ok så jag gick till repairconsole igen extraherade hal.dl_ från xp-skivans i386 directory till system32 där den ska sitta. Då var det en annan fil som saknades vid nästa uppstart, så denna procedur upprepades med ett 10-tal filer, men sen efter den sista filen pci.sys fick jag inget meddelande alls vid uppstart utan enbart en svart intetsägande skärm, inget händer efter uppstartsekvensen räknar upp alla IRQ-grejer.

Sen kan nämnas att jag har en 250 GB hd som är partitionerad i en 128 GB klump och en 108 GB klump. MEN jag lyckades av någon anledning välja "ta bort partition" (eller liknande) i repairconsole när jag pillade med DISKPART kommandot, jag vet inte vad jag trodde, om jag skulle rensa partitionen till en paralell xp-installation. Det var sinnesförvirrad laborering helt enkelt, jag var desperat att få igång datorn så jag slipper springa till skolan varje gång jag behöver fixa nånting över internet. Iallafall, efter denna manöver försvann alla dessa GB, helt, så nu har jag 108 GB som ligger och flyter nånstans.

Så här nånting ser listan ut

--------------------------------------------
c: [1] Windows blabla 133xxxxxx... bytes
sen nån liten grej med 8 Mb enbart

--------------------------------------------

Kan man locka fram dessa 108 GB trots att man inte har windows och diskhanteraren till sitt förfogande? Så

Nu ser jag inget ljus i tunneln för min dator om jag inte formaterar hela skiten, men det är inget alternativ för mig, eftersom jag har många värdefulla saker på hd:n som fungerar fysiskt trots allt, det är ju bara windows som inte orkar fungera som det ska längre.

En lösning är att jag köper en ny HD och lägger den som C: istället, kanske inte det bästa i student-tider, sen vet jag inte om mitt nätagg (350 W) klarar en hd till. Det vore väldigt trevligt om någon är smart och kan lösa det på något billigare sätt.

Det blev långt det här men iallafall utförligt hoppas jag.
Tack på förhand.

Visa signatur

[i5 4690k @ 4.2 GHz] [Corsair H55] [Sapphire Vega 64 Nitro+] [8 Gb 1621 Mhz) [EVGA Supernova G2 750W] [Fractal Design Define R5]
--
[AC Silentium T2] [AMD 64 3500+ 90nm Winchester] [Zalman 7000CNPS AlCu] [Asus A8N SLI Deluxe] [1 GB RAM Corsair XMS3200XL 2-2-2-5] [Ati Radeon X850XT] [250 GB Hitachi SATA] [200 GB Samsung SATA2 NCQ] [Sony DVD] [NEC 3520 DVD/CD Brännare] [SB Audigy2 ZS] [Logitech MX 518] [Func Surface] Införskaffades 03/2005

Permalänk

Kan ju koppla in disken i nån kompis dator kanske?
Låter som du kanske råkat ut för virus elelr annan skit.

Visa signatur

/R
"I plan to live forever, or die trying"

Permalänk
Medlem

jag har haft samma problem som du dvs att den klagar på att ntoskernel.dll är korrupt typ...
Jag gjorde likadant som du (nästan), jag stoppade bara in winxp skivan, bootade med DOS och körde xcopy (kopierad) ntoskernel.dll från i386mappen till system32 mappen... Men efter detta så har det funkat. kruxet kan vara att (som du förmodligen lagt märke till) så heter filerna som du haft fel med x.dll_
t. ex ntoskernel.dll_
detta betyder att dom är krypterade så det kan vara det som har ställt till dig.. det du skulle kunna prova är att kopiera någon ren fräsh okrypterad ntoskernel.dll till en bootdisk eller skiva (eller varför inte alla filer du haft problem med) och sedan kopiera dom i rätt mapp.
nu har jag skrivit ganska slarvigt med punkter, inga stora bokstäver osv men det får du ta
annars om inte det funkar försök att ta reda på vart detta pci.sys kommer ifrån och vad det är o va den gör. det här med att hitta dina försvunna 108mb är kanske bäst att försöka lösa när du fått ditt windows att fungera igen.

jag kanske inte kommit med så mycke hjälp men en del info iallfall

edit:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=KB;en-us;q3191...