Att gå över till digital-TV utan att betala extra...

Permalänk
Medlem

Att gå över till digital-TV utan att betala extra...

Hej!

Jag är av den uppfattningen att jag tycker att det är helt sjukt att det analoga TV-nätet släcks ned så snabbt och att staten inte upplyst tillräckligt om hur det är tänkt att man skall få bild efter april i år.

Det är nämligen så att min mor bara har ettan, tvåan och fyran och inte har lust att betala någon extra månadsavgift för att se på digital-TV (alla dessa boxar man gör reklam för på TV verkar ju kosta minst runt 200kr i månaden att ha).

Mamma har dessutom två TV-apparater och en video och eftersom hon idag kan ha igång två olika kanaler och dessutom spela in en tredje, så vill hon ha samma möjligheter efer bytet.

Tyvärr så är huset också utrustat med extra antennförstärkare, och det till trots så får hon inte perfekt bild, utan en sorts skuggeffekt, särskilt på fyran.

Jag misstänker att hon då måste lägga pengar på parabol också, men är det någon som vet om det finns bidrag att få från staten för detta?

Det här teknikskiftet skiljer sig från tidigare skiften, eftersom då man införde tvåan, färg och text-tv så upphörde inte de tidigare sändningarna, utan om man ville ha kvar sin svartvita TV så kunde man ha det. Att staten nu i princip tvingar folk att köpa dyra boxar och antenner kan liknas vid att valla får rätt in bland vargarna, eftersom det finns en uppsjö av hungriga försäljare som kan utnyttja folk som inte är på det klara hur det tekniska fungerar, och kan då bli sittandes med dyra abonnemang och ett flertal krångliga boxar till sina TV-apparater.

Återigen, tycker det här har skötts enormt dåligt, men är tacksam för tips på hur man enklast kan fortsätta sitt TV tittande som om inget hade hänt.

Permalänk
Medlem

Välkommen till framtiden.. Du behöver bara köpa en vanlig digitalbox till marknätet, behövs ingen parabol eller någon månadsavgift..

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk

Du har ju svaret på övergången i din egen post, med digital-tv kommer hon få perfekt bild. En box som tar emot gratiskanalerna kostar 400-500kr, säkert någon hundralapp billigare i mellandagsrean. Har man råd att slänga ut 2000 om året på tv-avgift har man råd med det.

Och dålig information? Det är ju hur mycket som helst, papper i brevlådan, i alla tidningar, på TV, på radio, på internet.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KulanZ
Välkommen till framtiden.. Du behöver bara köpa en vanlig digitalbox till marknätet, behövs ingen parabol eller någon månadsavgift..

Så vilken digitalbox som helst klarar av att skicka ut ettan/tvåan/fyran till två olika TV apparater plus en video som står på inspelning?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Och dålig information? Det är ju hur mycket som helst, papper i brevlådan, i alla tidningar, på TV, på radio, på internet.

Läste precis ett utav statens utskick. Där står det klart och tydligt att man måste ha en box per TV och video, men vissa verkar ju antyda annat.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dynamite
http://www.fyndborsen.se/?sida=produkt.php%3Fmain%21filter%21...
tror jag på

Den verkar trevlig (förutom att man måste köpa en till låda om man vill ha fler kanaler?), men vilket hutlöst pris!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dynamite
http://www.fyndborsen.se/?sida=produkt.php%3Fmain%21filter%21...
tror jag på

Ett steg i rätt riktning. Synd bara på priset men lönsamt iaf för oss som har 5 tv-apparater i huset...
Fler sånt vill man se

Permalänk
Medlem

digitalbox så måste man en för varje tv.. men om hon vill köpa till nått så kan man köpa tvillingkort, 2 kort för lite dyrare peng än ett, men det är en annan sak..

Det där om videon, när man kopplar en video tillsammans med tvn (analogt) så tar man ju antennkabeln från väggen till videon och där ifrån (videon) till tvn.
Ska man nu göra det digitalt. så sätter man ju bara en digitalbox innan videon, alltså :

antennutag>digitalbox>video>tv

Alltså så som jag förstod det så trodde du att man behövde 3 boxar för 2 tv och 1 video, det är fel bara 2.

mvh Fredrik

Permalänk
Medlem

Som någon annan sagt så kommer det fortsättningsvis att räcka med tvavgiften för att få tillgång till alla fria kanaler. Det enda man behöver göra är att använda en digitalmottagare (läs: box).

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem

Ok, jag kan förstå att vissa är förvirrade och arga med detta teknik skifte men tänk på alla fördelar, två extra kanaler, superb bild och en massa andra saker som programguide mm.

Andra länder går redan över till nästa teknik, HD, och i japan forskas det på UHD (U:et står för ultra), medan vi här i sverige inte hunnit gå över till digitalt än.
Och som sagt, kan man punga ut med tvavgiften varje år har man nog 500kr över...
Visst kan jag säga att nån borde ha sett till att apparaterna skulle ha haft inbyggda digitalmotagare några år innan men sluta klaga...var glada att staten inte gjorde som i ett av våra grannland: de försvagade signalen tills människor blev arga och köpte en box...

Välkommen till framtiden!

Visa signatur

[workstation] Mac Pro 2x2.66GHz Dual-Core Xeon, ATI Radeon X1900 XT 512MB, 11GB 667MHz FB-DIMM, 2x 500GB RAID0 & 250GB HDD | OS 10.6
[server] Antec PlusView 1000AMG, Asus P5E-VM DO, Intel Core 2 Duo E5200, 4GB RAM, 4x 1TB RAID5 & 160GB HDD | Windows Server 2008
[netbook] AAO ZG5 8.9", Intel Atom N270, 1GB RAM, 120GB HDD | Windows XP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eobet
Så vilken digitalbox som helst klarar av att skicka ut ettan/tvåan/fyran till två olika TV apparater plus en video som står på inspelning?

Läste precis ett utav statens utskick. Där står det klart och tydligt att man måste ha en box per TV och video, men vissa verkar ju antyda annat.

Den verkar trevlig (förutom att man måste köpa en till låda om man vill ha fler kanaler?), men vilket hutlöst pris!

Det sa jag aldrig.. klart du måste ha en box för varje tv apparat.. Men ja sa att du behöver varken parabol eller någon form utav abbonumang, det enda som behövs är en digitalbox till varje tv-apparat vilket är självklart..

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Kan rekomendera denna:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=63548

Gör så att man bara behöver en mottagare på inkommande och sen fungerar 1, 2 och 4an som vanligt på alla tv-apparater i huset...perfekt för dom som inte vill ha några andra kanaler.

Permalänk
Medlem

Nu har jag varit i butik med modern och frågat några försäljare om hur det här egentligen fungerar. Fast försäljare verkar vara slugt vaga, eller så vet de själva inte.

Enligt de jag frågade (Elgiganten och Expert) så är det absolut omöjligt att titta på en TV kanal och spela in video på en annan, även om man har två boxar. En utav dem yrade om att det hade med kryptering att göra. Båda sa att vi var tvugna att köpa inspelningsbara digitalboxar med inbyggd hårddisk. Då jag sa att min mor nog vill fortsätta att kunna spela in på VHS också, så var lösningen att spela upp programmet från hårddisken i boxen och sedan spela in det på VHS, vilket tydligen skulle gå.

Jag har själv ingen TV och det är så himla skönt. Fattar inte hur folk står ut med sån här skit.

Permalänk

Det är ju inga framsteg i evolutionen om det finns saker som blir sämre!

Det är helt OK att förbättra saker, men man kan ju inte ta bort funktioner.

Visa signatur

"- Asså jag fattar inte dom här vegetarianerna. Dom gillar djur men äter inte kött. Vilken osis då att nästan alla djur är gjorda av kött."

Permalänk

Passar på att ställa några frågor angående detta. Man får alltså två extra kanaler? Och nån som kan rekommendera en bra box om man vill ha snabb och bra text-tv?

Visa signatur

Our life is what our thoughts make it

Permalänk
Medlem

Nokia 112T (och säkert andra boxar också, dock inte alla) cachar alla text-tv sidor och visar dom omedelbart. Du kan bläddra bland delsidorna också.

Och angående det digitala, det är mycket enkelt. Du kan se på 1 kanal per tuner. Det är precis som förut. Din TV har 1 analog tuner, din VHS-video har 1 analog tuner, alltså kan du spela in och titta på två saker samtidigt eftersom du har 2 tuners. 1 vanlig digitalbox har 1 tuner, om du vill spela in på något annat än det du tittar på (inklusive krypterade kanaler) så köper du en inspelningsbar digitalbox med 2 tuners.

Parabolbidrag finns det, det heter subventionering och Canal Digital och Viasat älskar subventionering

Permalänk
Citat:

Nu har jag varit i butik med modern och frågat några försäljare om hur det här egentligen fungerar. Fast försäljare verkar vara slugt vaga, eller så vet de själva inte.

Enligt de jag frågade (Elgiganten och Expert) så är det absolut omöjligt att titta på en TV kanal och spela in video på en annan, även om man har två boxar. En utav dem yrade om att det hade med kryptering att göra. Båda sa att vi var tvugna att köpa inspelningsbara digitalboxar med inbyggd hårddisk. Då jag sa att min mor nog vill fortsätta att kunna spela in på VHS också, så var lösningen att spela upp programmet från hårddisken i boxen och sedan spela in det på VHS, vilket tydligen skulle gå.

Jag har själv ingen TV och det är så himla skönt. Fattar inte hur folk står ut med sån här skit.

Om du har två boxar går det självklart att spela in en kanal och se på en annan. Däremot om ni vill ha betalkanaler så måste ni ha ett kort i varje box ni vill se betalkanalen på. Boxer tar extra betalt för det men det finns apparater som kan dela på ett kort trådlös, vet inte hur bra dom fungerar men jag har för mig dom kostar runt 1500.

Permalänk

Har en fråga ang. TV-Licensen .. Om man _INTE_ köper en box när det analoga nätet släcks ner, och därmed _INTE_ kan använda sin TV för att se på TV, måste man fortfarande betala TV-Licens då?

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Medlem

Det är en framtida fråga men om man inte ändrar i lagen (vilket man nog gör) så är svaret ja (eftersom du har en tv-mottagare)

Permalänk
Medlem

En bieffekt av detta är att man för närvarande inte behöver någon TV-licens om man har en TV med endast digital mottagare. Eller om man inte har någon TV alls, men ett digitalt TV-kort till datorn.

Permalänk
Medlem

Alltså, såhär fungerar det ju, TV-apparaterna är oftast utrustade med en analog mottagere. En video är också oftast utrustad med en analog mottagare. Det lär ju komma fler och fler produkter på marknaden som helt saknar analoga mottagare och bara har digitala. Varför hon fortfarande vill använda VHS förstår jag inte, med tanke på att det är ett dåligt format, men visst. För varje analog mottagare du har kommer du behöva en digital mottagare, antingen genom att köpa en box, eller genom att byta ut den mot en produkt med en digital mottagare istället.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Citat:

om hur det är tänkt att man skall få bild efter april i år.

April? bor du inte i Kalmar, där ska det analoga nätet släckas ner nov 2006 enligt http://svt.se/content/1/c6/41/08/06/Karta_digital-tv-overgang...

Iaf så är det smart att vänta så länge som det bara går, eftersom utvecklingen går framåt och priserna sjunker allteftersom fler skaffar det. De där specialboxarna som några länkade till kommer garanterat att sjunka i pris.

Att det gamla analoga nätet släcks ner beror inte bara på att det är dyrt, utan det upptar onödigt mycket frekvensutrymmer(bandbredd) och hindrar utveckligen framåt. Det kom inte heller som en chock utan många visste redan om det på 90talet att det skulle inträffa.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Du har ju svaret på övergången i din egen post, med digital-tv kommer hon få perfekt bild. En box som tar emot gratiskanalerna kostar 400-500kr, säkert någon hundralapp billigare i mellandagsrean. Har man råd att slänga ut 2000 om året på tv-avgift har man råd med det.

Håller fullständigt med om att de varit massvis med information. Men gräver man ner huvudet i sanden och inte lyssnar får man skylla sig själv. Hörde att när de släckte på ute på Gotland så var det en del som inte fattat att gamla analoga inte fungerade utan digitalmottagare...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Caleb
digitalbox så måste man en för varje tv.. men om hon vill köpa till nått så kan man köpa tvillingkort, 2 kort för lite dyrare peng än ett, men det är en annan sak..

Det där om videon, när man kopplar en video tillsammans med tvn (analogt) så tar man ju antennkabeln från väggen till videon och där ifrån (videon) till tvn.
Ska man nu göra det digitalt. så sätter man ju bara en digitalbox innan videon, alltså :

antennutag>digitalbox>video>tv

Alltså så som jag förstod det så trodde du att man behövde 3 boxar för 2 tv och 1 video, det är fel bara 2.

mvh Fredrik

Du har fel. Videon har "pass through", vilket gör att allt som kommer in går ut också, därför det fungerar med att se olika kanaler och spela in på (har jag för mig).
En vanlig digitaltvbox klarar bara att omvandla en kanal i taget, precis som vilken video eller tv som helst. T.ex. därför PiP (picture in picture) funktionen på moderna apparater inte spelar upp direkt ur alla små rutor utan fryser dem som inte är aktiva.
Så vill man spela in på något annat än det man tittar på via boxen måste man ha en för videon och en för tv:n. Som sagt vanliga billiga apparater med en tuner.

Citat:

För att bara spela på VHS behövs ingen digitalbox med inbyggd hårddisk.
Med en digitalbox med inbyggd hårddisk så kan man enkelt (VHS och spola band fram och tillbaka är knöligt) spela in program. Men för att få dem till VHS så måste man spela upp dem igen som sa, vilket ju tar tid osv.
Med Dilog DT550 PVR (vet inte hur det är på andra boxar med hårddisk) så kan man dels spela in och titta på olika kanaler (två tuners). Den går att koppla till datorn via USB också, jag antar det blir som en extern hårddisk då och man borde kunna föra över filer den vägen fram och tillbaka. Men jag antar din morsa inte skulle föra över till datorn och bränna ut på DVD om hon fortfarande håller på med VHS.
DT550 kostar väldigt mycket tycker jag. Det finns ju även DVD-spelare som kan bränna skivor och har inbyggd hårddisk, men du måste ju då stoppa en digitalbox framför (och fippla med ställa in att rätt kanal ska spelas in).
Ännu har jag inte sett någon digitalbox med inbyggd hårddisk och Dvd-brännare.

edit:
Billigast för din mor blir den enkla sättet med att ha en digitalbox per tv och en till videon. OM hon skulle vilja ha abonnemang hos boxer så måste hon ha boxar som kan klara programkorten (vilket inte de billiga "fria" boxarna gör).
Hos mina föräldrar har jag sett till att det är 2st dilog dt355 boxar (1000 kr på dustinhome med frakt) och de har ett programkort via boxer (ena boxen följde med abonnemanget)). Då kan man flytta kortet mellan dem om man vill se betalkanalerna på andra TV:n. Så där är det ju en fördel att skaffa en box med kortläsare om man vill kunna ha möjlighet att "uppgradera" till den här möjligheten.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av stiligamannen
Passar på att ställa några frågor angående detta. Man får alltså två extra kanaler? Och nån som kan rekommendera en bra box om man vill ha snabb och bra text-tv?

De fria digitala kanalerna är SVT1, SVT2, TV4 (som redan är gratis i analoga marknätet) och SVT24 samt barnkanalen/kunskapskanalen. Den sista kanalen är sådan att barnkanalen sänder på vissa tider och kunskapskanalen på andra. Jag har för mig de är knutna till SVT och reklamfria.
Här där vi bor (Örebromasten) så kunde vi välja på tvärsnytt och värmlandsnytt också för SVT2, dvs två olika lokalkanaler sänds ut, vilket kan ses som ett litet (litet) plus.

Edit: Välja och välja. På kanal 97 (standardlistan som den blev i dilogboxen) så fanns SVT2 värmlandsnytt, dvs man är inte tvingad till bara en av dem.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Tyvärr är det så att många TV-säljare försöker lura på varenda kund som kommer in och vill köpa en enkel digitalbox för att kunna fortsätta se på TV det absolut dyraste alternativet, eftersom det är det de tjänar mest pengar på. Försäljarna ljuger - eller förvränger sanningen. Dessutom är de ofta helt okunniga om detaljer, vilket ju visar sig här.

Om ni har någon släkting eller vän som inte är så haj på elektronik, lämna dem inte i försäljarnas klor. Följ med dem till affären och förklara att de inte alls behöver pröjsa för 24 månader Canal+. Och var absolut inte rädd för att säga ifrån när försäljaren försöker luras. Konfrontera honom i stället. Det behövs mer sådant. Men kom ihåg: Man behöver aldrig vara otrevlig.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av triplea
Tyvärr är det så att många TV-säljare försöker lura på varenda kund som kommer in och vill köpa en enkel digitalbox för att kunna fortsätta se på TV det absolut dyraste alternativet, eftersom det är det de tjänar mest pengar på. Försäljarna ljuger - eller förvränger sanningen. Dessutom är de ofta helt okunniga om detaljer, vilket ju visar sig här.

Om ni har någon släkting eller vän som inte är så haj på elektronik, lämna dem inte i försäljarnas klor. Följ med dem till affären och förklara att de inte alls behöver pröjsa för 24 månader Canal+. Och var absolut inte rädd för att säga ifrån när försäljaren försöker luras. Konfrontera honom i stället. Det behövs mer sådant. Men kom ihåg: Man behöver aldrig vara otrevlig.

Håller med, brukar hjälpa polarna/ släkt/vänner så de får rätt saker...... Inge kul när säljarna lurar på dem en massa skit...

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Tack för alla utförliga svar. Nu har modern blivit intresserad av att ha flera kanaler också, eftersom hennes bekanta har det, så det blir nog kortvarianten (helt sjukt med avgifterna där också... 600kr öppningsavgift och sedan 500kr per år bara för att få "privilegiet" att ha ett jädrans plastkort).

Grejjen med VHS är väl närmast att det är lätt att märka och spara en kasett (eftersom det är något fysiskt att ta på så känns det tryggt... hon är en sådan som gärna skriver ut e-mail, till exempel) och sedan är det också lätt att låna ut band till bekanta men det är tydligen sånt som TV och filmbolagen vill förhindra, men hur troligt är det att man går ut och köper film och TV serier på DVD efter att man fått betala sådana här idiot priser för att se dem i sin TV redan? I princip så borde de ju skicka ut DVD skivor av avsnitt gratis, tycker man.

Permalänk
Medlem
Citat:

Tack för alla utförliga svar. Nu har modern blivit intresserad av att ha flera kanaler också, eftersom hennes bekanta har det, så det blir nog kortvarianten (helt sjukt med avgifterna där också... 600kr öppningsavgift och sedan 500kr per år bara för att få "privilegiet" att ha ett jädrans plastkort).

Grejjen med VHS är väl närmast att det är lätt att märka och spara en kasett (eftersom det är något fysiskt att ta på så känns det tryggt... hon är en sådan som gärna skriver ut e-mail, till exempel) och sedan är det också lätt att låna ut band till bekanta men det är tydligen sånt som TV och filmbolagen vill förhindra, men hur troligt är det att man går ut och köper film och TV serier på DVD efter att man fått betala sådana här idiot priser för att se dem i sin TV redan? I princip så borde de ju skicka ut DVD skivor av avsnitt gratis, tycker man.

Fast det går ju precis lika bra att spela in på DVD-skivor som på VHS, och dessa är ju också något fysiskt att ta på.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design

Permalänk
Medlem

Jo, men då blev man ju tvungen att ha två boxar och två kort, tydligen. Med de här inspelningsbara boxarna så räckte det med en (och om jag fattat det rätt, även endast ett kort, eftersom boxen spelar in det hela krypterat).

...och jag undrar... det där att kortet kostar 600kr + 500kr/år utöver 189kr i månaden... betyder det att "tvilling"/"familje" kortet som man får för 80kr i månaden då också kostar 500kr/år? Den där kortavgiften stod ju i väldigt, väldigt liten text.

Vem fan sa att det här var enkelt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Jo, men då blev man ju tvungen att ha två boxar och två kort, tydligen. Med de här inspelningsbara boxarna så räckte det med en (och om jag fattat det rätt, även endast ett kort, eftersom boxen spelar in det hela krypterat).

...och jag undrar... det där att kortet kostar 600kr + 500kr/år utöver 189kr i månaden... betyder det att "tvilling"/"familje" kortet som man får för 80kr i månaden då också kostar 500kr/år? Den där kortavgiften stod ju i väldigt, väldigt liten text.

Vem fan sa att det här var enkelt?

Varför skulle du behöva ha två boxar om du ska kunna spela in på DVD? Är ju bara att välja en med digital tuner?

Två kort kommer ju dock behövas, ja.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har lånat hem en Force 320T. Tycker att den är totalt värdelös
Riktigt seg och fjärrkontrollen kommer jag inte alls överens med. Att ligga i soffan och slöbläddra mellan kanalerna är inte att tänka på eftersom att man verkligen måste rikta fjärrkontrollen.
Dilog DT-355 ska ju tydligen vara bra. Nån som har några erfarenheter av den? Hur är fjärrkontrollen?

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NiV3Rt
Har lånat hem en Force 320T. Tycker att den är totalt värdelös
Riktigt seg och fjärrkontrollen kommer jag inte alls överens med. Att ligga i soffan och slöbläddra mellan kanalerna är inte att tänka på eftersom att man verkligen måste rikta fjärrkontrollen.
Dilog DT-355 ska ju tydligen vara bra. Nån som har några erfarenheter av den? Hur är fjärrkontrollen?

Mycket bättre än Forcen. Snabb också men lite knepig tills man kommit underfund med hur den fungerar.