Att gå över till digital-TV utan att betala extra...
Hej!
Jag är av den uppfattningen att jag tycker att det är helt sjukt att det analoga TV-nätet släcks ned så snabbt och att staten inte upplyst tillräckligt om hur det är tänkt att man skall få bild efter april i år.
Det är nämligen så att min mor bara har ettan, tvåan och fyran och inte har lust att betala någon extra månadsavgift för att se på digital-TV (alla dessa boxar man gör reklam för på TV verkar ju kosta minst runt 200kr i månaden att ha).
Mamma har dessutom två TV-apparater och en video och eftersom hon idag kan ha igång två olika kanaler och dessutom spela in en tredje, så vill hon ha samma möjligheter efer bytet.
Tyvärr så är huset också utrustat med extra antennförstärkare, och det till trots så får hon inte perfekt bild, utan en sorts skuggeffekt, särskilt på fyran.
Jag misstänker att hon då måste lägga pengar på parabol också, men är det någon som vet om det finns bidrag att få från staten för detta?
Det här teknikskiftet skiljer sig från tidigare skiften, eftersom då man införde tvåan, färg och text-tv så upphörde inte de tidigare sändningarna, utan om man ville ha kvar sin svartvita TV så kunde man ha det. Att staten nu i princip tvingar folk att köpa dyra boxar och antenner kan liknas vid att valla får rätt in bland vargarna, eftersom det finns en uppsjö av hungriga försäljare som kan utnyttja folk som inte är på det klara hur det tekniska fungerar, och kan då bli sittandes med dyra abonnemang och ett flertal krångliga boxar till sina TV-apparater.
Återigen, tycker det här har skötts enormt dåligt, men är tacksam för tips på hur man enklast kan fortsätta sitt TV tittande som om inget hade hänt.