Vilken är den ledande kompaktkameran idag?

Permalänk
Medlem

Vilken är den ledande kompaktkameran idag?

Jag hatar detta, i flera år har jag väntat på att test skall
peka ut en kamera och tydligt säga att denna är kanon.
Men det är bara systemkameror som detta har börjat förekomma
inom...

(som ni ser i en tidigare tråd av mig är jag inne på skaffa en systemare då de kompakta aldrig tycks bli bra nog enligt testare
när jag satt och studera reviews osv..)

Nu är jag less på det, kortfattat, finns det någon kompaktkamera
som är superduper?! för upp mot 4-5000kr

Visa signatur

e7200, gigabyte gefore9600gt passiv, gigabyte ep35-ds4, 2x2gb corsair budget pc6400, xp pro. corsair 650w,

Permalänk
Medlem

Superduper? I jämförelse med DSLR? Nope.

Visa signatur

patrikphoto.se
pojkar spelar fotboll, män åker skateboard.

Permalänk
Medlem

Och med superduper menar du?
Vad är det du menar saknas i jämförelse med systemkamerorna?

Det finns "kompaktkameror" (de är ju inte alltid jättekompakta) som är mycket kompetenta och en del av dem har ju fördelar jämfört med systemkameror, men på det stora hela är ju systemkameror bättre, rent tekniskt.
Vad som är bäst beror ju dock på vad man är ute efter och vad man har för behov.

Permalänk
Medlem

Värst vad ni hakade upp er på superduper då.. hehe
-Vilken är eliten bland 4-5tusen kr kamerorna, så menar jag...

Detaljfoto i mörka rum, foto utomhus i både ljus å mörker, å god bildkavlite hela tiden... eh, tja man vill ju den ska va bäst på allt förståss..

fota lite natur, mycke dokumentering av bilrenovering, och på halvnakna tjejer på stränderna.. heh..

-Nu har inte jag läst alla de senaste testerna men anar att ännu har ingen riktigt bra kompaktis kommit ut... det är de jag undrar ifall ni har sett?

Visa signatur

e7200, gigabyte gefore9600gt passiv, gigabyte ep35-ds4, 2x2gb corsair budget pc6400, xp pro. corsair 650w,

Permalänk
Medlem

Verkar som du behöver en kamera med en hel del zoom och bildstabilisator.

Visa signatur

One man. One desire.

Permalänk
Medlem

Vad gäller detdär med "mörka rum" och "utomhus i både ljus och mörker" så är ju mörka miljöer ett problem oavsett vilken kamera man har. Systemkameror går att använda på högre ISO-tal än kompakter tack vare den större sensorn. Detta gör att de är bättre lämpade, men även de har sina begränsningar.
Den kompakt som är bäst i det avseendet är Fuji F10 och F11. Bildstabilisering hjälper såklart till, men om motivet flyttar sig spelar inte bildstabilisering nån roll.
Ska du smyga på tjejer på stranden är det ju kanske bra med lite längre brännvidd...
Så beroende på behov skulle jag säga Fuji F10/F11 eller Panasonic FZ5 (eller för den delen FZ20).
Men det finns ju många andra bra kameror åxå...

Edit:
Oavsett ISO-tal eller bildstabilisering är stativ ett mycket bra tillbehör för fotografering i mörka miljöer.

Permalänk
Medlem

Nejdå det var allt skämtsamt menat berörande tjejerna, men mjah..

Ska kika på de två/två du nämnde dumbo, tack för tipsen..

Visa signatur

e7200, gigabyte gefore9600gt passiv, gigabyte ep35-ds4, 2x2gb corsair budget pc6400, xp pro. corsair 650w,