Spels inverkan på oss

Permalänk
Medlem

Spels inverkan på oss

Jag skall göra ett litet framträdande på skolan(svenskan). Där vi skall snacka om valfrit ämne i 5 min(med 15 sek marginal!).

Jag valde att argumentra mot att datorspel inte påverkar oss negativt, våldspel i mitten då.
Vad har ni att säga om saken, har ni kanske några länkar till intressanta artiklar som jag kunnde få ta en titt på?

Skall göra detta på Onsdag nästa vecka.

Visa signatur

Gaming/workstation | i5-4690K | Corsair VX 550W | ASUS STRIX GTX1060 6GB | ASUS Z97 | Corsair Vengence DDR3 1600MHz 2x8GB | NXZT H630W
Xbox One - Xanser

Permalänk

Kommer ihåg debatten om att rollspel skulle vara farligt på 80 talet och att om man dog i spelet så skulle man ta livet av sig i verkligheten. Denna debatt startade eftersom vissa hade tagit livet av sig och givetvis skylldes det på spelen. På samma sätt om en som har högerextrema åsikter dödar nån eller vänster radikala så måste detta vara kopplat till deras ideologi. Jag har spelat datorspel sen barnsben och sett alla möjliga filmer och läst alla möjliga böcker. Om man då ska utgå från att spel ska påverka en negativt så borde jag vara en massmördare idag:).

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Medlem

Re: Spels inverkan på oss

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xans
Jag skall göra ett litet framträdande på skolan(svenskan). Där vi skall snacka om valfrit ämne i 5 min(med 15 sek marginal!).

Jag valde att argumentra mot att datorspel inte påverkar oss negativt, våldspel i mitten då.
Vad har ni att säga om saken, har ni kanske några länkar till intressanta artiklar som jag kunnde få ta en titt på?

Skall göra detta på Onsdag nästa vecka.

Ehrm, så om jag spelar FIFA 06 så blir jag fotbollsproffs? Fan vad smart du är

Visa signatur

Main: i5 6600k|ASUS Z170-P|Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4
WindForce GTX970| 500GB evo850|Phanteks Enthoo EVOLV

Retro: S939 A64 venice 3000+@2826mhz|ASUS A8N-E|PoV 7800GT|1024mb Corsair XMS 450mhz|Aspire 520w

Permalänk
Medlem

Re: Spels inverkan på oss

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xans
Jag skall göra ett litet framträdande på skolan(svenskan). Där vi skall snacka om valfrit ämne i 5 min(med 15 sek marginal!).

Jag valde att argumentra mot att datorspel inte påverkar oss negativt, våldspel i mitten då.
Vad har ni att säga om saken, har ni kanske några länkar till intressanta artiklar som jag kunnde få ta en titt på?

Skall göra detta på Onsdag nästa vecka.

du argumenterar alltså att spel påverkar oss negativt om jag fattat det rätt?
om du argumenterar mot att spel _inte_ påverkar oss negativt...

Isåfall har jag ett mycket enkelt argument till att det inte stämmer.
Jag personligen har aldig i hela mitt liv hört någonting om att spel påverkat dem negativt från någon annan än så kallade "vuxna" människor som knappt spelat mer än 5 minuter i hela sitt liv. Ändå är det dem som får yttra sig om hur spel påverkar människor.

Jag kan själv erkänna att jag blir påverkad av spel, men inte på ett negativt sätt. Har jag en riktigt dålig dag så drömmer jag mig bort en stund till min egen lilla fantasivärld där jag är hjälten och "rymmer" lite från verkligheten ett tag. Det underlättar en hel del att kunna göra så om man har det lite tungt. Men hela idén med att unga kommer springa ut och slakta klasskompisar med yxa för att de kan göra det i ett spel är befängd. Ok visst. Sättet man gör någonting på kanske är hämtat från ett spel, men anledningen till att man gör det lär nog ha mer att göra med personliga frågor och/eller defekter. Lär man sig att i ett spel så dör folk om man slänger en handgranat i en buss. Ja visst, då är det nog så man gör om man vill döda en massa människor i verkligheten också. Men det är ju knappast spelet som är ansvarig för tanken "jag vill döda folk" i huvudet på den som sen utför dådet.

Detta är dock någonting som jättegärna förbises i jakten på syndabockar...
Kan man skylla på ett spel istället för att helt enkelt konstatera att personen i fråga var nog inte frisk i huvudet, så är ju det mycket enklare och känns nog troligen bättre. Det finns ingen här i världen som vill kännas vid alla de galna saker vi människor kan hitta på av ingen annan anledning än att vi känner för det. Så att skylla det på en extern källa är egentligen bara ett sätt att undvika att ge erkännelse till den där smått psykotiska delen inom oss som gör oss kapabla till diverse hemskheter.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

Jag gjorde en liknande tråd här i forumet om samma ämne och frågade efter lite länkar och vad folk tyckte. Gissa vad som hände med den? Den blev låst

Det klassas tydligen som "hjälp med skolarbete" vilket inte tycks om här...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Majestic XII
Jag gjorde en liknande tråd här i forumet om samma ämne och frågade efter lite länkar och vad folk tyckte. Gissa vad som hände med den? Den blev låst

Det klassas tydligen som "hjälp med skolarbete" vilket inte tycks om här...

Det är tråkigt att många trådar stängs av för att förhindra att folk inte kommer med rena hotelser och personangrepp (visst jag förstår varför moderatorer stänger trådar) vi har väl ändå yttrandefrihet i det här landet fortfarande?

Jag kan inte riktigt förstå varför det skulle klassas som det om man bara ger länkar till sidor eller för en debatt om det dock men det är förvisso min åsikt om det:).

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Medlem

WoW hade en direkt påverkan på mig idag då jag bestämde mig för att springa till affären och handla mat istället för att gå, går ju så mycket snabbare liksom!

Annars har WoW påverkat mig mer negativt på min hälsa då jag (när spelet kom ut) slutade gå till gymmet 4ggr i veckan och satt och spelade nästan lika mycket som jag jobbade (ca 600 timmar på 5 månader).

Var tvungen att ha en paus från WoW på 6 månader för att komma tillbaka till min gamla fysik... :/

Visa signatur
Permalänk
Medlem

http://www.tv4.se/player/categories.aspx?treeId=10075&pid=389...

Lite farbror barbro varning på dialekten.
Sägs inte mycket smart dock, kanske värt att kolla ändå.

Permalänk

Om mansitter man och matar tex en 5 åring med våldspel som inte kan skilja på fantasi och verklighet så blir nog 5 åringen våldsammare. Annat är bara dummt och tro!!!

Visa signatur

Är inte lätt och vara novis, men det går ändå!!!!

[ AMD Phenom 9550 Quad-Core 2.2 GHZ ] [Gigabyte GA-MA770-DS3] [Corsair TWIN2X 6400 DDR2 4096MB CL5] [Western Digital VelociRaptor 150GB, 10000RPM, SATA, 3 Gb/s, 16MB] [ Seagate Barracuda 7200 500GB Sata-300 32MB] [Leadtek 9800 GT]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MidnightMover
Om mansitter man och matar tex en 5 åring med våldspel som inte kan skilja på fantasi och verklighet så blir nog 5 åringen våldsammare. Annat är bara dummt och tro!!!

Varför det? Kan du bevisa det? För varför skulle det vara dumt, bara för att det inte stämmer med det du tror?

Angående det där safegame: Den där killen verkar ju inte riktigt förstå att våld har förekommit sedan människans uppkomst. Tror knappast att folk skulle bli mindre våldsamma om man tog bort datorspel. Eller spel som Doom. Haha.

Permalänk
Medlem

Diskutionen har funnits väldigt länge med olika syndabockar, allt från Nick Carter novellerna på 70 talet, Våldsfilmer uner 80 talet, Rollspel 80-90.. och kontentan är att det inte är farligt generellt sätt. i fel händer så kan det vara väldigt farligt men mer eller mindre allt kan trigga sådana psykiska defekter.

Permalänk
Medlem

Jag tror folk var mer våldsamma innan alla datorspelen. Nu sitetr jag bara hemma och WoW'ar. Inte hinner jag springa omkring och mucka gräl IRL inte.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MidnightMover
Om mansitter man och matar tex en 5 åring med våldspel som inte kan skilja på fantasi och verklighet så blir nog 5 åringen våldsammare. Annat är bara dummt och tro!!!

Vete fan om det stämmer, men jag tycker nog inte att det är särskilt schysst mot femåringen.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem

Ryo--> Vad tusan menar du?

belga--> Jag skall argumentera för att det INTE påverkar en negativt...dåligt formulering sry!

anarkizt--> Jo spelberoende kan man alltid få

MidnightMover--> Säger som EvilNed, kan man bevisa det? Nej. jag tror snarare att man får motsatt effekt men det är ju bara vad jag tror xD

MorteM--> tack för det, men det gav dessvärre inte så mkt

Visa signatur

Gaming/workstation | i5-4690K | Corsair VX 550W | ASUS STRIX GTX1060 6GB | ASUS Z97 | Corsair Vengence DDR3 1600MHz 2x8GB | NXZT H630W
Xbox One - Xanser

Permalänk
Hedersmedlem

Tycker denna säger det mesta

http://www.gamerevolution.com/oldsite/articles/violence/viole...

Det är väldigt enkelt att argumentera och göra det bra
• Du måste utstråla självförtroende och vara en person som folk respektererar gör dom inte det direkt så ska du få dom att göra det med dina visa ord
• Var VÄL påläst, om det är något du inte kan svara på så fejka det om personen inte är väldigt påläst själv. I sånna här saker så bryr sig inte folk tillräckligt för att kolla upp det.
• Ha några få väldigt bra argument istället för många mindre/sämre
• Ta upp de mest kända motargumenten som din publik sitter och tänker på och överbevisa att dessa är felaktiga (om dom hittar några argument i huvudet som dom tror bevisar motsatsen till det du säger så kommer dom sluta lyssna på vad du säger och tycka att "du har fel")
• Var en bra talare.

Mer generellt handlar det alltid om att en äldre generation tycker att något är farligt för dom inte kan förstå det (har inte upplevt det) alla människor är rädda för de som man inte kan förstå/ det okända

Mest i USA iofs:
Rock n Roll på 50-60
Peacerörelsen 60-70
Kommunism 20-2006
Punk/Metal 80-90
Rollspel 80-99
Filmer 80-95
Datorspel 90+

Det var nytt på den tiden och folk visste inte hur det fungerade. Folk hörde rykten och blev rädda.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av infelix
Diskutionen har funnits väldigt länge med olika syndabockar, allt från Nick Carter novellerna på 70 talet, Våldsfilmer uner 80 talet, Rollspel 80-90.. och kontentan är att det inte är farligt generellt sätt. i fel händer så kan det vara väldigt farligt men mer eller mindre allt kan trigga sådana psykiska defekter.

Du ligger mycket i det du säger.
Det handlar om personen som spelar och inte spelet i sig. För en sån person kan vad som helst "trigga" detta. Personer som inser konsekvenser av sina handlingar och har sunda moraliska värderingar kan spela vad som helst och inte bli påverkade på samma sätt. Att skylla på spel är lika dumt som att säga att bara för att en bil var olåst med nyckeln i så var jag tvungen att ta den:)

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Hedersmedlem

Föresten kan ju lägga till en sak som våran Mattelärare brukar säga...

Statistik visar att bränder där fler brandmän är involverade resulterar i större skador. Helt självklart borde vi ju alltså avskaffa brandmännen...

Många sånna slutsatser har dragits av folk som vill hitta sammanband mellan datorspel och våld. Kan det inte vara så att våldsamma personer dras till våldsamma spel?

Permalänk

Jag hittade en studie gjord i danmark som studerade barn (har för mig det var barn i 5-12 års åldern) som spelade spel och hur de uppfattade spel. Alla av barnen (kommer inte ihåg hur många dock) såg dator/tvspel som en naturlig utveckling från de traditionella lekarna som tex kurragömma. Alltså, istället för att vara ute och gömma sig så spelar de på skärmen istället. En lek, precis som kurragömma.

Däremot så trodde majoriteten att filmer var mer "på riktigt". Vad kan det bero på? Jag skulle säga att det beror på passiviteten. I spel är det du som styr och "leker". I film så får du se när folk hamnar i trubbel... som på nyheterna tex. Det är ingen lek.

Permalänk
Medlem

De kommer alltid att ha något att skylla på. Innan spel var det film... innan film var det teater.... innan teater var det böcker... etc.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Haha jag kan ju säga att jag kommer vara hemma imorrn bara för att spela Eve online. Jag mår fett dåligt över det redan nu men jag kan inte slita mig
Så på det sättet så kan det väll vara negativt i alla fall.

Visa signatur

[ -AMD Athlon64 3200+ (Winchester), NF4 Ultra-D, 2x TWINMOS 512MB PC3500 BH-5! 2-2-2-7 , Gainward 7800GTX GS- ]

Permalänk
Medlem

har läst undersökningar som visar på att tv/dator spel faktiskt är bra för barn, det hjälper dom att utveckla bland annat sitt språk center. sen visst, ett barn mår nog inte speciellt bra om man låter det spela tex Postal 2, en liten bit sund förnuft måste man endå ha.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zie
Tycker denna säger det mesta
http://www.gamerevolution.com/oldsite/articles/violence/doj_c...
http://www.gamerevolution.com/oldsite/articles/violence/viole...

Det är väldigt enkelt att argumentera och göra det bra
• Du måste utstråla självförtroende och vara en person som folk respektererar gör dom inte det direkt så ska du få dom att göra det med dina visa ord
• Var VÄL påläst, om det är något du inte kan svara på så fejka det om personen inte är väldigt påläst själv. I sånna här saker så bryr sig inte folk tillräckligt för att kolla upp det.
• Ha några få väldigt bra argument istället för många mindre/sämre
• Ta upp de mest kända motargumenten som din publik sitter och tänker på och överbevisa att dessa är felaktiga (om dom hittar några argument i huvudet som dom tror bevisar motsatsen till det du säger så kommer dom sluta lyssna på vad du säger och tycka att "du har fel")
• Var en bra talare.

Mer generellt handlar det alltid om att en äldre generation tycker att något är farligt för dom inte kan förstå det (har inte upplevt det) alla människor är rädda för de som man inte kan förstå/ det okända

Mest i USA iofs:
Rock n Roll på 50-60
Peacerörelsen 60-70
Kommunism 20-2006
Punk/Metal 80-90
Rollspel 80-99
Filmer 80-95
Datorspel 90+

Det var nytt på den tiden och folk visste inte hur det fungerade. Folk hörde rykten och blev rädda.

Tackar!

Visa signatur

Gaming/workstation | i5-4690K | Corsair VX 550W | ASUS STRIX GTX1060 6GB | ASUS Z97 | Corsair Vengence DDR3 1600MHz 2x8GB | NXZT H630W
Xbox One - Xanser

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Majestic XII
Jag gjorde en liknande tråd här i forumet om samma ämne och frågade efter lite länkar och vad folk tyckte. Gissa vad som hände med den? Den blev låst

Det klassas tydligen som "hjälp med skolarbete" vilket inte tycks om här...

Seriöst?
Det borde ju vara uppskattat tycker man, eftersom folk faktiskt gör sitt skolarbete istället för att vara nördiga framför burken
lol

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MidnightMover
Om mansitter man och matar tex en 5 åring med våldspel som inte kan skilja på fantasi och verklighet så blir nog 5 åringen våldsammare. Annat är bara dummt och tro!!!

Men om man inte kan skilja på verklighet och fantasi så är allting här i liver rätt farligt. Skulle vara direkt livsfarligt att drömma den där klassiska "rammla av bro/hus/whatever"-drömmen och att se på nyheter från mellanöstern skulle ju vara lika illa det.

En förutsättning för hela idén med att spel påverkar är ju att spelen rubbar synen på verkligt/fantasi. Om du inte har någon sådan syn från början så funkar det ju liksom inte. Då har man nog större problem än att man spelar spel skulle jag tro.

Jag har btw lirat spel sen jag var 3 bast, när farsan importerade mitt NES. Jag är nog den minst våldsamma personen jag känner till. Så i fel händer är allting i denna värld farligt, frågan är bara om det är personen som har problem sedan innan eller om föremålet i sig skapar problemen.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CorranHorn
Det är tråkigt att många trådar stängs av för att förhindra att folk inte kommer med rena hotelser och personangrepp (visst jag förstår varför moderatorer stänger trådar) vi har väl ändå yttrandefrihet i det här landet fortfarande?

Jag kan inte riktigt förstå varför det skulle klassas som det om man bara ger länkar till sidor eller för en debatt om det dock men det är förvisso min åsikt om det:).

Sweclockers är inte Sverige. Det är ett internetforum och där gäller deras regler. Något du godkände när du blev medlem.
Sen har vi faktiskt inte yttrandefrihet i Sverige eftersom du inte får säga saker som kan kränka någon minoritet.

Skoluppgiften går ju ut på att man ska söka efter källor och sen vara källkritisk.
Att låta andra söka upp källorna, sammanställa argument och sen bara skriva ihop det och läsa upp skulle ju bara vara som att göra halva arbetet.

Dock tycker jag att ämnet är intressant och jag tror att det finns fler trådar inom ämnet ifall man söker. http://forum.sweclockers.com/search.php?s=

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Boktips: Gerard Jones - Killing Monsters.
Titeln säger allt, Why Children Need Fantasy, Super Heroes, and Make-Believe Violence.

Permalänk
Avstängd

Spel som NFSU och liknande kan definitvt göra tonåringar till våldsverkare.
Kommer dom in i den attityden som finns i dom spelen så blir dom kriminella inom kort.

Permalänk

Jag tror att dom få som blir våldsama av spel skulle lika lätt bli det av TV eller kampsportet.

Permalänk
Medlem

Frågan är ju om det inte är bättre om ungarna sitter hemma och spelar våldsamma spel istället för att gå ut på stan och käka piller för att få mod att imponera på kompisarna genom att slå in skallen på någon gammal kärring...

Ne, lös drogproblemen först....

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MorteM
http://www.tv4.se/player/categories.aspx?treeId=10075&pid=389...

Lite farbror barbro varning på dialekten.
Sägs inte mycket smart dock, kanske värt att kolla ändå.

Itsället för att säga doom så utalade hon det dumm

Sedan så trodde moraltanten att de bara visade bilder ifrån battlefield2, och när spelförsäljaren sa att battlefiel2 inte var ett av de våldsammaste spelen så blev han andra helt chokad. För i videosnutten så hade de nämligen med ett par våldsamma scener ifrån f.e.a.r. som moraltanten i själva verket trodde kom från batlefield2....
En sån röra!

Permalänk

haha... fan va pinsamt det där tv-inslaget är...

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if