Någon som tagit CCNA de senaste åren?

Permalänk
Medlem

Någon som tagit CCNA de senaste åren?

Alltså det riktiga certet som man betalar för.
Verkar vara många på gymnasiet som bara får gå CCNA del 1/4 och sedan tror att dom har CCNA och "fy fan vad lätt det var"....tydligen är det inte många gymnasium som läser hela CCNA, och med samma kvalitet.

Jaja, riktiga certet var det. Har hört att det ska vara sjukt svårt. Våran lärare sa att i stort sett alla han visste om, även instruktörer, har kört på första försöket. Och de senaste åren har dom tydligen höjt ribban ännu mera.
Tydligen ska man behöva låsa in sig i en vecka eller två och köra stenhårt hela dagarna för att förbereda sig.
Är det verkligen så förbannat jäkla svårt eller vad?

Sen hade jag av någon anledning fått för mig med 99% säkerhet att klarar man inte första försöket så höjs gränsen sedan, men nu säger alla jag frågar (som borde ha rätt bra koll) att dom aldrig hört talas om något sådant. Ser heller inget om detta hos Cisco. Vore ju ett elände om man skulle köra och sen blir det ännu värre nästa gång...alltså typ helt omöjligt. Någon mer som kan bekräfta att det INTE fungerar så så vore det skönt

Så, har vi några äkta CCNA här inne så kan ni väl svamla på lite allmänt...tycker inte man får ut så mycket på ciscos sidor, men det ska väl va lite hemlighetsmakeri om hur testet ser ut och så...

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

är väl 70% på första och 80% på resten av försöken?

Visa signatur

Dator: AMD Ryzen 5800X | Arctic Freezer II 280 | Arous X570S Pro AX | 2x16GB Hyper X Fury DDR4 3600MHz | 980 PRO 1TB | EVGA 3080 FTW Ultra | Fractal Design Torrent | Enermax Revolution 1050W | Win 10 PRO | Asus PG279Q
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1260L | 16GB DDR3 ECC | 240GB SSD | 2x8TB WD White Label | TrueNAS

Permalänk
Medlem

Dela upp det i två delar så kan det nog kännas enklare

Permalänk

CCNA ska väl inte vara så svårt? Sen när man kommer upp mot CCNP (certified cisco network professional) och CCIE (cisco certified internetworking expert) som är en heldagslaboration, det ska vara rätt svårt. Enligt cisco är det vanligt att de flesta kör på både första och andra försöket av CCIE.

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Biermann
är väl 70% på första och 80% på resten av försöken?

Är det verkligen så? Har ju just fått höra från två lärare som sagt att dom aldrig hört talas om någon sådan regel, och jag vet inte vad jag kan ha fått det ifrån för det står ingenstans om något sådant heller.
Finns det dokumenterat någonstans att detta är reglerna?

Och ja, uppdelat på två gånger är säkert enklare, men blir ju mer pengar, och kanske mer detaljerade frågor istället.

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Jag har inte gjort det komersiella provet, utan bara läst ccna1-4 på lokala akademin och gjort föreberedelseprovet till det kommersiella(så man får 50% rabatt på det). På vanliga testerna är det 70% första försöket och 80% resten. Har för mig läraren sa att det var samma sak på det komersiella provet. Ska höra med han om jag får tag på'n.

Visa signatur

Dator: AMD Ryzen 5800X | Arctic Freezer II 280 | Arous X570S Pro AX | 2x16GB Hyper X Fury DDR4 3600MHz | 980 PRO 1TB | EVGA 3080 FTW Ultra | Fractal Design Torrent | Enermax Revolution 1050W | Win 10 PRO | Asus PG279Q
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1260L | 16GB DDR3 ECC | 240GB SSD | 2x8TB WD White Label | TrueNAS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Biermann
Jag har inte gjort det komersiella provet, utan bara läst ccna1-4 på lokala akademin och gjort föreberedelseprovet till det kommersiella(så man får 50% rabatt på det). På vanliga testerna är det 70% första försöket och 80% resten. Har för mig läraren sa att det var samma sak på det komersiella provet. Ska höra med han om jag får tag på'n.

Ja gör gärna det

Vad menar du med "vanliga testerna"? Voucher-testerna man kan göra för att få rabatten eller?
För testerna man gör för att klara kursen, på KTH eller var man nu läser, dom sätter ju skolan som dom själva vill. Vi brukar tex ha nånstans mellan 70%-95%, och sedan kan man sänka gränsen ända ner till 50% genom att göra uppgifter och modultest och klara labbtentor etc etc.

Annars kanske man kan maila Cisco eller nåt också...ser som sagt ingen info om detta alls på deras sida så dom borde ju inte bli arga för att man ställt en för dum fråga

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Vanliga testerna för att klara "kursen". Ja, för att få godkännt på kursen så ställer skolan själv in, men för att få godkännt av cisco måste du ha 70% på första försöken på dom proven.

Mailade lärarn nu och frågade.

Visa signatur

Dator: AMD Ryzen 5800X | Arctic Freezer II 280 | Arous X570S Pro AX | 2x16GB Hyper X Fury DDR4 3600MHz | 980 PRO 1TB | EVGA 3080 FTW Ultra | Fractal Design Torrent | Enermax Revolution 1050W | Win 10 PRO | Asus PG279Q
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1260L | 16GB DDR3 ECC | 240GB SSD | 2x8TB WD White Label | TrueNAS

Permalänk

Finns två sätt att ta den "kommersiella" CCNA, läs mer här: http://www.cornerstone.se/certification/cert.aspx?trackID=36

Alt 1 är det 1 prov som täcker allt, alt2 är 2 mindre delprov. Jag gjorde alt 2 under förra året, 825/1000 poäng för att klara intro-delen och 849/1000 poäng för att klara ICND delen.

Permalänk
Medlem

Fick svar från läraren nu också, det är ingen skillnad hur många gånger du gör provet. det är de bara på kursen.

Visa signatur

Dator: AMD Ryzen 5800X | Arctic Freezer II 280 | Arous X570S Pro AX | 2x16GB Hyper X Fury DDR4 3600MHz | 980 PRO 1TB | EVGA 3080 FTW Ultra | Fractal Design Torrent | Enermax Revolution 1050W | Win 10 PRO | Asus PG279Q
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1260L | 16GB DDR3 ECC | 240GB SSD | 2x8TB WD White Label | TrueNAS

Permalänk
Medlem

Ah, skönt om det är så. Vore jobbigt om det är så jäkla svårt att nästan alla kör första gången, och sedan andra gången ska det bli ännu svårare. Då skulle väl ingen våga sig dit igen och dom skulle förlora massa pengar, så det BORDE ju inte vara såna regler....iallafall inte på "ingångs-certet".

82-85%, det låter rätt högt...antar att det är lite lägre om man kör hela CCNA som en tenta.

Blir väl till att köpa nån study-guide eller nåt med massa testfrågor och tips. Kan va värt att lägga en femhundring eller så på det, när certet kostar så mycket som det gör (hur mycket det nu är...har hört runt 1600kr, men får ju 50% på första försöket om jag fixar vouchern )

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk

Bidde första inlägget här på Sweclockers, men när man pratar om något så
intressant som CCNA så var jag tvungen och inflika med en liten kommentar.

Blev CCNA-certifierad för några veckor sedan, och kan säga som så att det
var inte helt lätt att klara av, turligt nog klarade jag av det på första försöket,
för er som skall läsa CCNA så rekommenderar jag skarpt att ni gör väldigt mkt
praktiska labbar och försöker sätta er in i hur det fungerar i helheten.
Annars så är det kört, att bara försöka mata in information från Ciscos eget
material är lönlöst.

Jag använde TestOut ( något mera, kommer inte ihåg nu vad det hette ) som jag kan rekommendera, ett paket med video/frågesporter samt väldigt mkt information.
Sedan läste jag pdf-er, t ex ActualExams, Testking och andra, dessa går att köpa på diverse sidor, och etc. De är helt klart värt allt .. !

Våran gräns låg på 849/1000 för att klara av certet, när vi började kursen
så trodde vi givetvis att det var kört, när ribban låg så högt. Men med motivation och tålamod så går det!

Lycka till, ni som nu skall ta cert!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emulantie
Bidde första inlägget här på Sweclockers, men när man pratar om något så
intressant som CCNA så var jag tvungen och inflika med en liten kommentar.

Blev CCNA-certifierad för några veckor sedan, och kan säga som så att det
var inte helt lätt att klara av, turligt nog klarade jag av det på första försöket,
för er som skall läsa CCNA så rekommenderar jag skarpt att ni gör väldigt mkt
praktiska labbar och försöker sätta er in i hur det fungerar i helheten.
Annars så är det kört, att bara försöka mata in information från Ciscos eget
material är lönlöst.

Jag använde TestOut ( något mera, kommer inte ihåg nu vad det hette ) som jag kan rekommendera, ett paket med video/frågesporter samt väldigt mkt information.
Sedan läste jag pdf-er, t ex ActualExams, Testking och andra, dessa går att köpa på diverse sidor, och etc. De är helt klart värt allt .. !

Våran gräns låg på 849/1000 för att klara av certet, när vi började kursen
så trodde vi givetvis att det var kört, när ribban låg så högt. Men med motivation och tålamod så går det!

Lycka till, ni som nu skall ta cert!

Tackar för infon

Synd det ska va så jäkla svårt....lär ju va livrädd när man ska skriva och vet att man får betala ur egen ficka. Annat om man blivit skickad som en företagskurs och får allt betalt.

Jo det blir väl till att skaffa nån bok eller nåt med tentatips och massa testfrågor etc. Vill inte lägga ut alltför mycket pengar på det bara.

Vad gör du nu förresten när du fått ditt cert? Jobbar, söker jobb, fortsätter med nån av de andra certen?

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk

Jadå, det var så lite så.. Veta mer?, så är det bara o fråga!

Nej, det är ju inte direkt billigt och inte lätt heller, men man får se det som så att det kan ju
betala sig senare när man väl börjar o leta efter jobb inom nätverk. Men sen känns det lite
som att CCNA är bara början på en enda lång utbildning som helst skulle avslutas med ett
CCIE certifiering, men det är en lång väg dit.

I skrivande stund så går jag en Cisco-utbildning, vilket gör att jag får det billigare när jag skriver certen samt att jag har tillgång till allt jag behöver i hårdvaruväg. Så jag kommer troligtvis att försöka satsa vidare på CCDA nu samt Wireless (FWL) certifieringar. Senare nästa år så skall det väl kunna bli ett CCNP möjligtvis. Men man vet aldrig ?
Sen finnes det ju en mängd andra mindre certifieringar som lockar..

Seb74, du har dig ett PM förresten