Permalänk
Medlem

Minirecension Acer Aspire 5003WLMi

Acer Aspire 5003WLMi

Detta är en billig och enkel DTR (DeskTopReplacemet) som jag tänkte berätta lite om. Mina intryck än så länge är mycket goda. Först lite specifikationer dock:

Text innanför [] är vad testdatorn är utrustad med, min dator har alltså dubbelt minne och 20 GB hårddiskutrymme mer än standardkonfigurationen.

Processortyp: AMD Turion 64 ML-32
Chipset: SiSM760GX
Processorhastighet: 1.8 GHz

Minnestyp: DDR SDRAM - 333 MHz PC2700
Minne som ingår: 512 MB (2 x 256 MB) [1024 MB (2 x 512 MB)]
Maximalt minne: 2 GB
Minnesplatser: (Lediga) 2(0)

Hårddiskstorlek: 80 GB [100 GB]
Hårddisktyp: Ultra ATA/100

Skärmstorlek: 15.4 tum WXGA CrystalBrite
Maximal skärmupplösning: 1280 x 800 bp
Grafik (Grafikminne): Integrerad SiS 3D-grafik, upp till 128 MB

Optisk enhet: CD/DVD/CDRW DVD±RW (+R dubbla lager)
USB 2.0: 3 st
Firewire: Nej
IR: Nej
VGA: 1
PCMCIA: 1 typ II
Modem: Ja
Bluetooth: Nej
Nätverk: 10/100 Mbps & WLAN 802.11b/g

Drifttid batteri: upp till 3 timmar
OS: Microsoft Windows XP Home Edition Svensk

Dimensioner (BxDxH) 364 x 279 x 33.9/38.9 mm
Vikt 2.8 kg
Garanti 1 år inskicksservice

Skärmen är kanon, jag var lite tveksam till Crystalbrite men det är inga problem med reflektioner såvida du inte har en stark lampa bakom dig. Sol och utomhus fungerar alldeles utmärkt.

Datorn är tyst nog, dock är det ju ingen Centrino och fläktljud får man ta, det verkar finnas 3 lägen, ett som är mycket tyst eller till och med av, jag hör bara hårddisken, ett som är ett normalt fläktljud och sist full fart som ju givetvis låter en hel del, men är överkomligt. Det är dessutom sällan som datorn behöver köra detta fullfartsläge vid normalt användande.

Temperaturer under normalt användande är ungefär 40 grader för processorn och 35 grader för hårddisken, allt enligt MobileMeter. Datorn blir inte obehagligt varm förutom på pekplattan ibland, det är absolut inte så att man bränner sig, men varmt blir det.

Datorn är ju bestyckad med en ganska sorglig grafikkrets, SiS760GX. Denna dator är absolut inte tänkt att spela med, jag har installerat Eve Online för att kunna skillträna jag har dock inte vågat docka ut än, 11 fps dockad är ingen höjdare. Nu är just Eve ett ganska svårtweakat spel, ska prova med WoW när jag får hem mina skivor igen.
Detta ska dock tas som en stor parentes gällandes denna dators betyg, då den absolut inte aspirerar på att vara någon spelmaskin.

Mer intressant är däremot att titta på film och tvserier på den fina widescreenskärmen med Crystalbrite. Det blir fint drag i färgerna och filmuppspelning fungerar perfekt på denna maskin.

Wlankretsen i datorn har jag bara gott att säga om, mycket bra signalmottagning enligt mig, inga problem överhuvudtaget. Samma gäller för nätverkskortet, modemet har jag inte provat, och kommer nog aldrig att göra heller.

Ljud i maskinen finns det ju såklart, Realtek AC´97 är väl inte den hetaste ljudkretsen men den gör sitt jobb och jag har inte haft några problem. Högtalarna är sorgligt små och lite sämre än mina tidigare erfarenheter av laptophögtalare, dock inget att hänga upp sig på, det sitter ju hörlursuttag på fronten, flankerat av mikrofon- och line-in- ingångar. En inbyggd mikrofon finns även på datorn, sittter konstigt nog strax ovanför och till vänster om Esc-tangenten.

Tangentbordet har bra känsla, tangenterna känns och ser ut EXAKT som de på Logitech Ultra-X tangentbordet, samma underleverantör kanske? Pekplattan kommer från Synapsis och har i vanlig laptopordning scroll i sidorna, två knappar och en scrollknapp.

Övriga anslutningar har fungerat som väntat, USB och PCMCIA har jag använt. Det sistnämnda till mitt nya "Bredband Borta" från BBB.

Sammanfatting och bedömning:

För det första, jag skulle gärna slängt upp lite bilder på maskinen, har dock ingen vettig digitalkamera. Men det finns ju att hämta på annat håll!

Jag köpte denna dator för att ersätta en gammal surfburk och är mycket nöjd. Lite överraskad av både byggkvalité och prestanda hos en så här billig maskin (6795:- hos Dustin med standardkonfiguration). Jag måste säga att jag är helnöjd, för dig som vill ha en snabb och billig laptop till det mesta utom spel kan jag inte annat än rekommendera denna dator!

Är det något mer du undrar, skriv i tråden! Jag kommer att uppdatera om något kul eller mindre kul inträffar!

EDIT: Tog bort bilderna då ImageShack är komplett värdelöst och det inte går att ladda upp här!

Visa signatur

Stulen slö sked

Permalänk
Medlem

Låter som en väldigt vettig burk till det priset

Permalänk
Medlem

Liten uppdatering:

Har nu haft datorn i snart två veckor och det tuffar på riktigt bra. Har nu även fått chansen att prova mitt "Bredband Borta" från BBB, inga som helst problem från varken datorn eller BBB.

Har även bränt både CD och DVD med den inbyggda brännaren, goda hastigheter från enheten som får namnet Pioneer DVR-K16RS i Nero.

Batteritiden har jag testat ett antal gånger, den håller knappt 3 timmar när jag sitter och surfar med wlan och webbradio igång och ordentlig ljusstyrka på skärmen (pallar inte sitta och kisa).
Går alldeles säkert att klämma ur ytterligare minuter om man snålar lite. För mig är det fullt godkänt dock, det är inte ofta jag kommer att behöva koppla ur den, och när jag väl gör det är ström sällan långt borta.

Visa signatur

Stulen slö sked

Permalänk

Om du har en platt-tv med vga-ingång får du gärna skriva hur anslutningen funkar.

Blev lite förvånad när jag såg priset, men sedan såg jag att priset inkl. moms blir 8495.

Önskar att någon skulle slänga upp en recension av den här:

http://www.inet.se/index_main.asp?ref=pr&pl=1967696

Den har en sämre processor men 1GB minne, i övrigt exakt samma, och den är 1500 billigare.

Permalänk
Medlem

Oj, ja dom har verkligen höjt priset på Dustin, när jag köpte kostade den 6795:- ink. moms. Kan prova hos en polare som har platt-tv i veckan.

Den du länkar till på Inet har det snåla batteriet också, så det är bara 1.5 timmes batteritid, vilket i praktiken nog blir en timme ungefär. Värt att veta!

Visa signatur

Stulen slö sked

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pomidoroff
Om du har en platt-tv med vga-ingång får du gärna skriva hur anslutningen funkar.

Blev lite förvånad när jag såg priset, men sedan såg jag att priset inkl. moms blir 8495.

Önskar att någon skulle slänga upp en recension av den här:

http://www.inet.se/index_main.asp?ref=pr&pl=1967696

Den har en sämre processor men 1GB minne, i övrigt exakt samma, och den är 1500 billigare.

Det ska jag göra då jag själv har en sån...

Den e fett med kanon men somsagt så kan man steka ägg om man vänder på den efter 2 timmars filmtittande etc... Men snabb som fan, snygg som fan, och smidig förutom dess batteritid som är runt 1 timme, men det få man väl leva med Spelar cs 1.6 utan några somhelst problem med max upplösning och hyffsad brightness! Gillar den skarpt och billig som fasen är den! Fläkten funkar som den förra talaren sa och wlan grejjen funkar göttmos! Har fixat ett externt deluxe ljudkort då jag e kräsen med ljudet Rekommenderar det för dem som har fler än 2.1 högtalare.

Duger till allt förutom nyare steam spelen....typ source och sånt!

Perfa för dem som inte e asrik och så kräsen inom gaming!

Hare gött å fråga på//
Micke

Visa signatur

Det finns inga genvägar till en bättre musmatta!