Facit S425SXT, kanske den ultimata nostalgispelburken?

Permalänk
Hedersmedlem

Facit S425SXT, kanske den ultimata nostalgispelburken?

Jag antar att jag inte är ensam om att ha en fallenhet för gamla datorvrak som man egentligen inte har någon nytta av men som man ändå inte vill göra sig av med. Idag tog jag och låste in mig i hobbyrummet ett par timmar och rotade i samlingen av mer eller mindre fungerande datorer i hopp om att hitta någonting roligt. Och det gjorde jag...

Gamla spel är något som jag har saknat den senaste tiden. Eftersom jag är uppväxt på 386-tiden med gamla dosspel så är det lätt att bli nostalgisk när jag tänker tillbaka på höjdare som Worms, Transport Tycoon, Doom (II), GTA, Dune II, Sim Farm och en andra massa spel som jag glömt bort genom åren. Gamla dos-spel går som bekant inte alltid så bra att spela i W2k/WinXP och emulatorer som dos-box är inte heller helt perfekt alla gånger. Emulatorer kan man förresten helt glömma när man tar fram de riktigt gamla spelen som vägrar att starta från annan än en 5,25" diskett med ett antal trasiga sektorer som kopieringsskydd.

Idag gjorde jag någonting åt saken...

Från början var det tänkt att vad som jag trodde var en fullt fungerande 486sx25 skulle få agera nostalgispelsburk men den visade sig vara lika livfull som ett raveparty på ålderdomshemmet, det blinkade lite, det rörde sig lite men inte ett skit hände när jag försökte starta den. Således fick det bli en liten uppgradering också. (Som självfallet följer lagen: man kan aldrig få för mycket cpu-kraft)

Här har vi då originalvraket, hyfsat fräch men ett antal år på verkstadgolvet och sedemera under mitt skrivbord har satt sina spår i lacken. Omlackering får dock vänta, eller så får man som det så fint heter leva med att den har viss patina och visa att det är ett bruksföremål och inget annat.

Inte mycket att orda om, 100% AT-standard till skillnad mot de andra gamla Facit-chassina som haft egna nätaggregat och lite annorlunda placering av kontakter på baksidan. Alltså borde det inte vara några problem att klämma i ett AT-moderkort av lite nyare snitt i detta chassi.

Ingen föredetta värstingburk men en rätt vass arbetsstation från början av 90-talet. Många köpte på den tiden fortfarande 286or och körde egentligen bara samtida dos-program. Windows, vad är det för nymodigheter? Windows 3.0 fanns förvisso då, men det var långt ifrån alla som körde det.

Ett stycke gammalt moderkort från början av 486-eran. Det hände en hel del under tiden som 486orna gick från värstingprocessorer till billiga konsumentdatorer. 486or kan man förövrigt träffa på i vissa industriapplikationer långt senare också, men det är en annan historia.

Tomt var det här! Bara att klämma i ett nytt moderkort och tuta och köra då. Nej, självklart inte eftersom en liten distansj*vel satt på fel ställe och skulle ge en klockren kortslutning rakt under minnesplatserna. Behöver jag nämna att distanserna inte är den vanliga typen som man skruvar i? Nej, det var distanser som sitter pressade i plåten, dock var det inte värre än att ett par väldriktade slag med en hammare kunde övertala den felande distansen att avlägsna sig från plåten.

Dags för lite ny hårdvara. Planen var att köra med stabila prylar som jag vet funkar ihop och som dessutom fungerar bra i rent dos-läge.
Moderkort: Asus TX97-E
CPU: K6-2 400 @ 6x66
Minne: EDO, 2x16mb+2x32mb (96mb totalt)
Granfikkort: Number Nine Imagine 128, 4mb, PCI
Hårddisk #1: Quantum Fireball SE 3,2gb (ruggigt snabba diskar på den tiden)
Hårddisk #2: Maxtor 6,4gb
Ljudkort: SoundBlaster 32AWE, 2mb minne
Nätverkskort: 3com590C (509C hade varit ett bättre val, mer om detta senare)
Nätagg och chassi: Facit/Mitac miditower modell bredare, 200W nätagg (AT)

Med en distans mindre var det egentligen bara att kasta i komponenterna och vara glad. Hårddiskplaceringen gjorde det dessvärre omöjligt att använda vanliga 45cm ide-kablar så det fick bli lyxvarianten med en överbliven 60cm istället. Andra ide-kanalen på moderkortet är förövrigt stendöd, därav ingen cd-spelare.

Lysdioder har faktiskt begränsad livslängd även om vissa inte tror det. Ljusstyrkan sjunker med åren och eftersom denna dator nog varit igång mer eller mindre konstant under sisådär 10 års tid så hade dessa tappat i ljusstyrka en hel del. Med tanke på detta är det kanske inte så konstigt att vissa andra vitalare delar av datorn sagt upp sig på obestämd tid och farit till vidare /dev/null

Eller så var det för att jag var tämligen trött på gul-orange och gröna lysdioder Tre nya blå fick det bli istället.

Floppyn kunde ju inte gärna få vara original den heller så glad i hågen lödde jag loss vad jag trodde var en förbannat korkat konstruerad ytmonterad lysdiod.

Jag hade fel, jag lödde loss en ytmonterad hållare till lysdioder med standarddelning på benen. Floppy vs OSkar000: 1 - 0

Nåja, jag fick i alla fall slipa till mina färdigheter vad det gäller lödning av ytmonterade komponenter. Värre pilljobb jag jag varit med om men det hade ju varit avsevärt mycket enklare att bra dra loss lysdioden från början. Jag hade inte ens behövs ta loss floppyn från chassit =/

Ska det vara en nostalgidator så måste man ha en 5,25" floppy. För den yngre generationen som tror att detta är en cd-spelare med identitetskris så har ni fel, det är en diskettstation med för disketter som är sisådår 5,25" rakt över. De rymmer mellan 160k och 1,2mb beroende på modell. Just denna är rätt så ny så den klarar självklart 1,2mb disketter. Kostnaden för en sådan här diskettstation när den var ny lär ha varit i storlek med vad en sjyst hårddisk kostar idag, dvs runt tusenlappen.

Grönt är skönt...

Och blått är flott. Jag är nog inte först, men jag har hittills inte sett någon annan som har en 5,25" floppy med blå lysdiod

Allt nerpetat och hyfsat tillsnyggat. Jämför med vanliga små AT-minitower så är denna låda en fröjd att jobba med. Dock är den väl ungefär dubbelt så stor volymmässigt och väger minst det tredubbla. Står stadigt gör den i alla fall och man kan utan tvekan använda den både som pall och bordsben under ett lan. Faktum är att med en dyna på så fungerar den riktigt bra om man inte har för högt bord. (Ja, jag har provat, dock var detta med en annan låda tillhörande en Facit S325T som jag är uppväxt med)

Visst funkar det. Den gröna ljusledaren på 5,25" floppyn ger en viss turkos ton men det ska nog inte vara så svårt att fila till en plexibit att ersätta den med så småningom.

Efter en omgång med lite t-röd (för god att kolsyra) och en disktrasa så ser den inte allt för jävlig ut. Utseendet är mer eller mindre helt original precis som när de såldes med både 3,5" och 5,25" floppy. Visserligen var det rätt vanigt att man enbart hade 5,25" i slutet på 80-talet men frammåt mitten på 90-talet var det knappast någon som köpte 5,25" floppy längre utan körde enbart 3,5". Numera så kör bra många helt utan floppy, så även jag i en del datorer även om den räddade mig åtskilliga gånger idag.

Notera gärna att höjden och färgen matchar en antec super lanboy ganska bra

Nu återstår bara att installera ett riktigt operativsystem, DOS 6.22 alltså. Det känns förövrigt väldigt väldigt fel att köra dos på en 20" skärm, jag är van vid en halvsuddig gammal sur 14"-skärm som strålar som ett mindre kärnkraftverk. Men.. jag kanske vänjer mig

Mer om mjukvara följer så småningom när jag väl fått windows 3.11 att komma överens med all hårdvaran och alla drivrutiner är fixade. Sen är det förstås det där obligatoriska detaljpillandet i config.sys och autoexec.bat som ska till också, för att jaga lågt minne, dvs under 640k. Det är en konst som få personer idag behärskar. Det var några år sen sist, men det ska nog gå att klämma ut 623k nu också.

Om någon här sitter och ruvar på grafikkortsdrivrutiner till Windows 3.11 till number nine imagine 128 serie 2 så vore jag evigt tacksam. Tillverkaren har för länge sedan gått i konkurs och jag vägrar notoriskt att byta till ett s3 trio 64v+ även om jag har så många sådana kort att jag kan gödsla med dem.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Intressant läsning, hoppas du når upp till 640k
Förövrigt så är det ganska kul att installationen har likadan layout som idag.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Ser ut som det skulle kunna bli en cool server om man så ville, men lite trångt för diskar kanske.
Grim grim.

Permalänk

haha, jag kommer ihåg den gamla goda tiden när man kämpade för "ladda dem högt" för att frigöra minne

DOS har ALDRIG krashat för mig

du skall inte köra så gamla spel att det blir problem med att processorn är för snabb? Har sett det någon gång. Glöm inte Wolfenstein 3D , det är också ett skönt spel.

/rickard

Visa signatur

är man dum skall man lida

Permalänk

roligt med retro jag känner igen

fast min burk är totalt död
vill inte starta 3.11 ... snyft fast in i bios funkar det

kommer även ihåg det stela ljudet som doom II gav ifrån sig man satt som klistrad .. spelar faktist doom spelen änidag de brukar vara relativit lätta att få fungerande med xp

lite off..

om någon vill ge/låna/sälja ett fungerande 3.11 pake disketer eller cd´s har ingan sj så
eller fixa min burk

så är jag intresserad

kommer även ihåg att det var någon snubbe som skulle göra något på den och så hejade han till att han tyckte den var snabbt 66mhz är inte oleka på i socket 7 fast den bara kör efter socket 5 .. har ett gäng 5,7 o 8 socket prollar ochså

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Hedersmedlem

Efter lite rotande idag har jag upptäckt att grafikkortsvalet var ett riktigt bottennapp vad det gäller prestanda i dos. Det sitter inte en GPU på kortet, det sitter två!

En av dem används i rent dosläge och är anpassad därefter, Cirrus Logic 5424 med 512k minne, vilket är ett gammalt slött härke som egentligen bara är användbart till att visa text. Den andra GPUn används först när man har drivrutiner som stödjer den fullt ut, dvs i senare windowsversioner.

Drivrutinerna som jag hittade lyckas dessutom inte identifiera kortet korrekt i win311 så jag får nog tyvärr ge upp tanken på att använda det. Får se vad jag kan gräva fram för något annat ur skrotlådan och ersätta det med. Ett kort som klarar 1600x1200 i minst 16-bits färg är ju inte lätt att hitta om sekundärkravet är att det ska vara kompatibelt med windows 3.11.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

S3 968 med 4 meg minne kanske.....

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Frågan är hur Magic Carpet och liknande spel kommer fungera? Minns att jag blev besviken när det inte fungerade särskilt bra på vår nya 233 MMX.
Edit: Grejen var att det körde alldeles för fort, man blev tvungen att använda tredjeparts program för att sinka processorn, annars flög man runt klotet på några sekunder.

Visa signatur

Abit KN8-SLI, XFX 7800GT,1 x Crucial Ballistix 1024MB pc4000 (En till på ingång), A64-X2 3800+@250x10

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är så kul med ljudkort där man kan "installera" mer minne, vi hade en hel del sådana i skolan (El, elektronik).

Där kunde man få tag på en massa gamla datorprylar, men det tog slut nu i våras (tog studenten), man saknar faktiskt att få rota bland alla gamla prylar.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mats42
S3 968 med 4 meg minne kanske.....

Hade jag haft ett sådant liggande hade det varit självskrivet till denna datorn.

Farsans Diamond Stealth 64 video 3000 VRAM lär jag inte få lägga beslag på en gång till, förvisso bara 2mb minne men det är riktigt vasst ändå. S3 968 var en riktigt bra krets på den tiden och kändes inte ens slö när tnt-generationen kom. I 2d alltså, för något 3d-stöd existerar inte.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Åhhh, herregud! Det är så man börjar gråta! En K6-2:a på 400mhz, finns det någon mer underbar maskin?! Och ISA sen.. Bara sounblaster kortet säger ju allt.

Underbart OSkar000, helt jävla underbart!!!

Visa signatur

En fisk...

Permalänk
Medlem

sitter ett i min dual ppro burk. men det vaktar jag som en hök

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KulanZ
Intressant läsning, hoppas du når under 640k
Förövrigt så är det ganska kul att installationen har likadan layout som idag.

Han vill väl snarare nå Upp till 640K ?

Det är ju mer ledigt av de 640KB'en han vill ha, så desto högre och närmare 640KB man kommer desto bättre.

Jag har några Etherlink III'or (509C) liggandes, muah...muah!

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Vila i frid

Var är Turbo-knappen?

Visa signatur

Assumption is the brother of all fuckups

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Han vill väl snarare nå Upp till 640K ?

Det är ju mer ledigt av de 640KB'en han vill ha, så desto högre och närmare 640KB man kommer desto bättre.

Jag har några Etherlink III'or (509C) liggandes, muah...muah!

Givetvis var det så jag menade Tackar för rättningen!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
...Ett kort som klarar 1600x1200 i minst 16-bits färg är ju inte lätt att hitta om sekundärkravet är att det ska vara kompatibelt med windows 3.11...

Kan jag meddela att Nvidia Riva 128 och Riva 128 ZX fungerar i Win 3.11
http://www.nvidia.com/object/riva_drivers.html

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk
Medlem

Fin gammal dator, problemet för mig är att alla gamla fina maskiner gick sönder så det var ingen mening att ha kvar dessa

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Det var en riktigt schyst låda faktiskt. Härligt att återse gamla Baby-AT kort. Har alltid tyckt att ATX standarden var på tok för stor (kanske därför jag sitter med andra generationens Shuttle nu).

Men här är iallafall en bild på min SFF 486a:

http://erkano.blogspot.com/2006/08/sff-486-small-form-factor-...

Det är en komplett DX2 66 med 16 MB minne och 420 MB HD. Sen har jag ett Soundblaster och ett 3Com NIC i den. Kör MS-DOS 6.22 och WIN 3.11 (kör CuteFTP i 3.11 mot filserver). Är jäkligt nöjd med den men gamla hederliga Baby-AT towers är jäkligt fina!

Kör 486'an på min 23" widescreen skärm. Det märkliga är att ett spel i 320x200 fyller ut skärmen precis i widescreen, så jag får inga svarta kanter eller något! Doom ser otroligt ut i WS i 23" utan filter och andra moderniteter!

Visa signatur

Intel 12900k/32GB/Noctua NH-P1/Seasonic Fanless 600W - 100% utan fläktar
A4000TX/BFG9060-060@100Mhz/402 MB/zz9000/reA4091

Permalänk
Medlem

Tror jag har ett Slot1 AT-moderkort liggandes nånstans.. hade passat fint i din facitburk

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Oscar000:

Behövde du ett 509? Har några liggande, 509C-revB kombo

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Hedersmedlem

3com509C har jag nog ett tiotal liggande här.

Dessvärre lyckades jag elda upp moderkortet förra helgen efter ett misslyckat grafikkortsbyte så hela projektet ligger lite på is just nu. Ska leta lite i mina lådor och se om jag hittar någon lämplig ersättare när jag får lust och tid att skruva gammeldator igen.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

ajdå

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Avstängd

har själv en massa gamla datorer, mestadels pentium MMX och pentium2:or, fast har även en gammal 486 compaq med inbyggd skärm, PC:ns alternativ till Macintosh.. har en väska med gamla pci å isa- grafikkort å soundblasters

Permalänk

OSkar000: Inte sugen på 486an jag har? Bara att komma och hämta den.

Permalänk
Medlem

486?
Har en 286 med dos 6.22 i garderoben.
inte en pinne över 512kb (640?) i minne där inte!

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

klockrent!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av amphiler
Åhhh, herregud! Det är så man börjar gråta! En K6-2:a på 400mhz, finns det någon mer underbar maskin?! Och ISA sen.. Bara sounblaster kortet säger ju allt.

Underbart OSkar000, helt jävla underbart!!!

hehe. han är itn den ända då. Ägt 3st K6-2 :or senaste hittade jg trampad på på skolgolvet. Rätade ut ett 50 tal pinanr och plocakde av HIS:en och stoppade i den mi nserver som körde Pnetium 200Mhz MMX men den stöde inte högre än K6 igäntligen å en 300Mhz tror jag eller nåt sånt skumt men jag satte den till 2x66 som lbir 6x66 antar att oscar gjorde samma sak och satta vcoren så lågt det gick nämligen til 2.8V och var därför HIS:en åkte av. p ådet sitten en zalman 3100G kopparkylare med guldpletering. Bootade fint som tenoum 300 processorer eller nåt sånt i bios men beror å att bios itne fattar mer än 300Mhz men fugnerar felfrit i linux i 2 år nu å ses som K6 tm 3D processor i 401Mhz.

har en till Pentium 200Mhz MMX burk liggandes och ett gammalt voodoo 2 med egenfräst alu kylare och ngåra gjordkort till för ISA etc och några diskar å nätverkskort men inte redigt bestämt vad jag ska göra med den ännu så msäta ståt i ett par år.

Permalänk
Hedersmedlem

Efter ett bra tags inaktivitet så har jag fått fart på datorn igen. Visserligen återstår det en hel del grejer som måste fixas, men den startar i alla fall. Parallellporten saknas fortfarande, serieportarna är lite tveksamma och jag har ingen ps/2 till musen. Moderkortet har dock stöd för PS/2 så om någon vet hur man tillverkar sig en adapter så vore det välkommet. Sen ska förstås alla drivrutiner och grejer installeras, ljudkortet tillexempel.

Moderkortet som satt i från början är tyvärr stendött på grund av grafikkortet som inte var riktigt friskt så nu är hårdvaruspecen som följer:

Moderkort: Asus P55SP4V (sis 5596)
CPU: Pentium 200 MMX
Minne: EDO, 4x32mb (128mb totalt)
Granfikkort: S3 Virge 86C325
Hårddisk #1: Quantum Fireball SE 3,2gb (ruggigt snabba diskar på den
tiden)
Hårddisk #2: Kommer senare, den förra kom inte överens med moderkortet
Ljudkort: SoundBlaster 32AWE, 2mb minne
Nätverkskort: 3com905B-TX (100mbit)
Nätagg och chassi: Facit/Mitac miditower modell bredare, 200W nätagg
(AT)

Det blev tyvärr ett grafikkortbyte till ett s3 virge 86c325 istället, dock har det den mycket trevliga egenskapen att det faktiskt fungerar in windows 3.11. Får se om jag kan hitta lite extra minne till det så jag kan köra 1600x1200. Nu får jag lulla runt i 800x600 så länge men det ser inte allt för illa ut eftersom det är exakt en fjärdedel av 1600x1200.

Nedan följer ett par skärmdumpar från en svunnen tid (ja, jag fuskade och fixade dem på min vanliga dator)

nej, IE3 klarar inte att läsa PNG

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

underbara dator och skärmbilder

och ett nytt avskalat tema till swec ...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

Oj oj, nu rycker det i pysslartarmen. Hade planerat att få till ett projekt av föräldrarnas gamla Pentium 90, lägga in Dos och Win3.11 som du gjort Oskar.
Den ligger i en hög i hörnet med 8Mb minne, 850Mb disk, ATIgrafik med 256k minne.

Dock föll det på att jag saknar drivrutiner från den tiden och att jag fortfarande kommer ihåg vilket föbannat meck det var att få program att smida med det begränsade konventionella minnet.

Någon som har lust att dra en liten lektion i minnesoptimering för stenåldersdatorer i Dos? Jag vill minnas att jag körde ett program, Qemm386 som fixade det åt en så jag har verkligen ingen aning.

Jag har tillgång till en hel del gammalt skrot så om det är någon som mekar ihop något likannde och saknar minne eller så så får ni höra av er.