Disc Boot Faliure och vart ska fläktsladden från vf900 sitta?

Permalänk
Medlem

Disc Boot Faliure och vart ska fläktsladden från vf900 sitta?

Igår fick jag hem mina nya komponenter till datorn och bestämde mig för att testa och bygga in det själv för första gången, det var X1900XT, Tagan 580W nätagg, vf-900 fläkt. Det verkar som att det är väldigt få sladdar som behövs. Jag har kopplat den stora breda till moderkortet, en me blå "topp" som det stog P4 till moderkortet åsså. en sladd till grafikkortet. Sedan när jag installerade fläkten till g-kortet gick en liten vit plast grej av så nu kan jag inte koppla ihopp vf-900 med x1900xt, ( den lilla plastgrejen där orginalfläkten satt fast) När jag sedan satt i grafikkortet så typ hänger det lite grann, vet inte om det är nåt spec me det, får ni avgöra. När jag sedan testa att sätta på satorn så gick den in en bit, förbi BIOS. Sedan stog det bara "Disc Boot Faliure" Please insert" något, kommer inte ihåg.
Hur ska jag få fast fläkt-sladden till g-kortet, och har jag missat någon annan sladd som ska kopplas. Jag är vilse i sladdjungeln, det är trots allt första gången Och vad menas med disc boot faliure? Tacksam för svar!

Ha det gytt

Mina specs jag har i datorn är dom nedan.

Visa signatur

| Asus A8N SLi Deluxe | AMD Athlon64 3800+ kyl- Zalman CNPS7000B-Cu | A-DATA 1Gb RAM 400MHz | Samsung SpinPoint P120s 200Gb | X1900XT 256mb kyl- Zalman VF900 | Tagan Easycon 580W

Permalänk
Avstängd

"disc boot failure" precis som det låter!?

Alltså finns inget att boota ifrån, bios inst, om du har en boot bar disk inkopplad

va säger du hänger graffet?? bild tack!!

Visa signatur

AMD Phenom II 965 c3//XFX Ati 5850 BE//Intel X25-M 80gb ssd//WD 750gb Black//Asus bräda M4A79XTD EVO//g15 v2//g500
Samsung t240 Fullhd gaming monitor//incoming sammy 2270
Lappy Asus UL30VT-QX030V

Permalänk
Medlem

VF900 fläktens sladd ska tyvärr inte sitta på grafiikkortet, då kontakten på grafikkortet inte passar för sladden. Leta upp på moderkortet efter "sys_fan" uttaget. Där passar den perfekt.

Disc Boot failure är oftast att du inte har ställt in vad som datorn ska boota med, till exempel en hårddisk med ett operativsystem på, en bootbar CD, DVD, floppy eller USB. Starta datorn och gå in i BIOS (vanligast behöver du bara hålla in DEL knappen när du startar datorn). Väl i BIOS, gå till "advanced settings" och välj Boot priority, elelr Boot settings kan det nog med stå.. välj den hårddisk med Windows på som du använder, eller den CD/DVD läsare du ska använda för att installera windows med.

Permalänk
Medlem

Tackar, asså g-kortet hänger inte så utan det sitter liksom inte stenhårt i men det fanns ingen skruv att skruva i så att det satt. Sedan om vf-900an, finns det två sådana uttag? För jag har ju en cpu fläkt åsså.

Visa signatur

| Asus A8N SLi Deluxe | AMD Athlon64 3800+ kyl- Zalman CNPS7000B-Cu | A-DATA 1Gb RAM 400MHz | Samsung SpinPoint P120s 200Gb | X1900XT 256mb kyl- Zalman VF900 | Tagan Easycon 580W

Permalänk
Medlem

CPU fläkten ska sitte i "CPU_FAN" (har jag för mig att den heter). SYS_FAN brukar vara där chipset-fläkten sitter.

Att grafikkortet inte sitter helt fast, så det finns chans att den åker ur är inte så bra. Ifall kortet åker ur är det stor chans att du kortsluter moderkortet.

Permalänk
Medlem

men asså, hur sitter ere grafikkort i? stack ni bara i dom, eller skruva ni fast dem?

Visa signatur

| Asus A8N SLi Deluxe | AMD Athlon64 3800+ kyl- Zalman CNPS7000B-Cu | A-DATA 1Gb RAM 400MHz | Samsung SpinPoint P120s 200Gb | X1900XT 256mb kyl- Zalman VF900 | Tagan Easycon 580W

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*
*topic redigerat* Kommer någon på en bättre topic så skicka den i ett PM till mig.