"Open with" ("Öppna med...") vägrar acceptera program

Permalänk

"Open with" ("Öppna med...") vägrar acceptera program

Problem 1 (Löst)

Använder XP Codec Pack 2.0.5 (problemet även med 1.3.4). När jag startar en videofil och en undertextfil ligger i mappen startar vobsub automatiskt.

Problemet är att ibland så blir det en grön linje diagonalt över videon, samt att vissa färger förskjuts åt något håll. Dessa problem försvinner när jag startar videon utan undertextfil.

Idéer?

EDIT: Lyckades hitta även denna lösning. Man får byta ut en vobsub-fil (VSFilter.dll) mot denna: http://music.kspus.org/Software/VSFilter.dll

Löser både gröna linjen och färgförskjutningen.

Problem 2 (Löst)

Börjar bli galen.

Har installerat en ny version av XP Codec Pack (2.0.5).

Nu vill jag att Media Player Classic skall finnas i "Open with"-listan för videofiler så att jag kan öppna dem snabbt. Men hur jag än gör så vägrar Windows lägga till "mplayerc.exe" i listan.

Jag högerklickar på videofil -> "Open With" -> "Choose program". Sedan väljer jag browse och letar upp "mplayerc.exe" och klickar på "Open", men skiten vägrar lägga till den någonstans i listan. Har även gått in i mappalternativ - filtyper och försökt den vägen, men det är ju samma meny där och inget händer då heller.

Kan någon hjälpa mig innan jag börjar verbalt attackera mitt operativsystem?

EDIT: Lyckades få in skiten. Var tvungen att få till MP Classics Options -> Formats och välja att den skall öppna videofiler, då ploppade den in i listan. Vette fan hur det hade fungerat om ett program inte har alternativ för vilka format den skall hantera.

Visa signatur

DFI LanpartyUT nF4 Ultra-D (OCZ Tony's 704-2BTa BIOS) [color="blue"]|[/color] AMD Athlon64 San Diego 3700+ (KAB2E 0551) @ 285x10 (1.472V by CPU-Z) [color="blue"]|[/color] Kingston 2*512 PC3200 HyperX BH5 @ 2-2-2-10 1T (237.5MHz) [color="blue"]|[/color] POV nVidia GeForce 6800 GS (Core: 500 - Mem: 1230) [color="blue"]|[/color] Fortron/Source 550W (FSP550-60PLN) [color="blue"]|[/color] Antec Sonata Lifestyle Piano [color="blue"]|[/color] 3DMark2001 SE: 29481

Permalänk
Medlem

"Vette fan hur det hade fungerat om ett program inte har alternativ för vilka format den skall hantera."

alternativ lösning för problem två: i explorer > tools > folder options > filetypes -> merkera det filnamnstillägget du vill ändra för > change.. > markera rätt program och tryck ok

Visa signatur

Erfarenhet är något man får precis efter man hade behövt det.
http://files.upl.silentwhisper.net/upload2/regel7.png

Permalänk

"Har även gått in i mappalternativ - filtyper och försökt den vägen, men det är ju samma meny där och inget händer då heller"

Som du ser ovan gjorte jag det med, men resultat blev samma ändå :/. När man väljer vilket program man vill ha som standard är det ju samma ruta med en lista av program, och eftersom jag inte kunde få in mplayerc på den listan genom att leta upp exe-filen så var det kört.

Visa signatur

DFI LanpartyUT nF4 Ultra-D (OCZ Tony's 704-2BTa BIOS) [color="blue"]|[/color] AMD Athlon64 San Diego 3700+ (KAB2E 0551) @ 285x10 (1.472V by CPU-Z) [color="blue"]|[/color] Kingston 2*512 PC3200 HyperX BH5 @ 2-2-2-10 1T (237.5MHz) [color="blue"]|[/color] POV nVidia GeForce 6800 GS (Core: 500 - Mem: 1230) [color="blue"]|[/color] Fortron/Source 550W (FSP550-60PLN) [color="blue"]|[/color] Antec Sonata Lifestyle Piano [color="blue"]|[/color] 3DMark2001 SE: 29481

Permalänk
Medlem

ajfan ja missa det.. är ingen registerguru (tyvärr, vore roligt att kunna) men skulle gissa på att HKEY_CLASSES_ROOT\.filtyp\OpenWithList\ har något med den listan att göra.

Visa signatur

Erfarenhet är något man får precis efter man hade behövt det.
http://files.upl.silentwhisper.net/upload2/regel7.png

Permalänk

Hehe, inte jag heller, är bara inne i registret vid specifika saker eller problem.

Tack för din hjälp i alla fall, vara lite småfrustrerad när jag skapade tråden så jag glömde tacka för uppmärksamheten.

Visa signatur

DFI LanpartyUT nF4 Ultra-D (OCZ Tony's 704-2BTa BIOS) [color="blue"]|[/color] AMD Athlon64 San Diego 3700+ (KAB2E 0551) @ 285x10 (1.472V by CPU-Z) [color="blue"]|[/color] Kingston 2*512 PC3200 HyperX BH5 @ 2-2-2-10 1T (237.5MHz) [color="blue"]|[/color] POV nVidia GeForce 6800 GS (Core: 500 - Mem: 1230) [color="blue"]|[/color] Fortron/Source 550W (FSP550-60PLN) [color="blue"]|[/color] Antec Sonata Lifestyle Piano [color="blue"]|[/color] 3DMark2001 SE: 29481