Hårddisk skrapar,Nu verkar den obrukbara

Permalänk
Avstängd

Hårddisk skrapar,Nu verkar den obrukbara

Hej jag har en IBM disk,Som D:,Dessvärre hade jag en massa saker såsom kort,hemsidor jag gjort och lite annat viktigt på den.När jag startar så får jag inte upp disken i utforskaren längre.

Finns det nåt man kan göra när det verkar vara hårdvaran som strular,alltså själva disken.Jag hör att den är igång men som sagt det skrapade om den innan den ballade ur

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Medlem

Hittar bios den?

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Gör den ett konstant upprepande ljud innan den ballar ur? brukar uppstå vid klusterskador.

Testa kör DFT fins på hitachis hemmsida å har du tur som ajg hade så försvinner iget utan disken går att accessa igen dock fins det riska att partitonen blir helt oläslig om klustrena som är skadade tillhöl partitonstabelen å filsystemet men då är datan rätt körd ändå å ska du inte lämmna in den för å rädda datan så skulle ajg köra på DFT. Lyckas de så ska du bakupa den så fort som möjligt å ta det vicktigaste först. Försök inte ta alltihop på en gång då disken kan lägga av efter 5 min igen. Hände med min IBM disk så han inte med å copa mycket. hitachi disken klarade sig bättre dock.
Sedan är det bar å hyssta skiten eller ha som brevpress å skaffa en ny.