Unmountable_boot_volume

Permalänk
Medlem

Unmountable_boot_volume

För en tid sen började min gamla delldator strejka. Det hela började oväntat, ingenting speciellt hade gjorts (dvs. inga hårdvaru in/utkoppligar, inga mjukvaru instalationer osv) utan när jag startade datorn fick jag bara upp följande:

Ett fel uppstod och windows har stängts för att förebygga problem med din dator.

UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME

Om detta är första gången du ser detta meddelande, bör du starta om datorn. Om meddelandet visas igen, bör du utföra dessa steg.

kontrollera att all ny maskin och programvara är korrekt installerad. Om det är en ny installation, kan du kontakta eller programvarotillverkarna om du behöver speciella filer för windows.

Om problemet kvarstår kan du prova att inaktivera eller tabort nyinstallerad maskin eller programvara . Inaktivera alternativ för bios minnet som exempelvis caching eller shadowing.

(sen står det hur man startar i felsäkert läge.)

Tekninsk information:

*** STOP: 0x00000ED (0x86F66868, 0xC0000185, 0x00000000, 0x00000000)

Efter att jag har läst microsofts manual (http://support.microsoft.com/?kbid=297185# ) blev jag inte mycket gladare. Där nämner dem två huvudsakliga orsaker till felet. Det ena kan räknas bort på en gång eftersom det har och göra med val av IDE-kabel (Jag använder SATA på båda diskarna). Det andra har med ett skadat filsystem att göra och det låter ju mer troligt eftersom det kan skadas genom programkonfigurationsproblem, virus och dylikt.

Det som gör mig konfunderad är att (enligt MS-manual) stoppfelet borde ligga på 0xC0000032 om det är ett skadat filsystem som är problemet. Men så är det ju som du kan se inte i mitt fall.

Jag tänkte ändå prova med kommandot "chkdsk /r" för att laga ett eventuellt skadat filsystem. Men problemet med det här är att jag inte kommer åt någon kommandotolk. Om jag botar via win XP skivan så får jag efter en stunds hackande ett annat fel, precis innan "välkommen till installationen av win xp". Felet är något i stil med Hardwave malfunction, please contact your hardware vendor.

Hur kan jag komma åt en kommandotolk utan att boota från xp-skivan? samt vad kan det finnas för fler orsaker/lösningar till ett sånt här problem?

Tacksam för snabba svar!

Permalänk

Du har alltså testat men inte fått i gång recovery-consol?
Jag rekommenderar att du tar ut hårddisken och sätter den i annan dator och räddar dina viktiga filer.
Jag har haft ovanstående fel två gånger, båda gångerna fick jag i gång XP med hjälp av XP-skivan. Men båda gånger var det trasiga hårddiskar som spökade.

Edit:
Nu såg jag att det var en Dell? Kan det vara svullna kondensatorer?
Jag har haft ett par Dell med de felen, dock har det aldrig yttrat sig som ditt fel.
Kan vara värt att kika på innan du gör något drastiskt.

Visa signatur

Nja.

Permalänk
Medlem

Joo jag har testat att på igång recovery-consol men inte lyckats.

Okej, ska se om jag kan ordna en dator utan äcklig plombering på burken så att jag kan rädda den skit som ligger där.

Kondensatorerna ska kollas...Har faktiskt funderat på om det är moderkortet som är trasigt eftersom jag får samma fel på båda diskarna.

Jag har nämligen testat med att plugga ur den disken som pc:n brukar boota ifrån, alltså den med windows på för att sedan intallera windows på den andra men jag får samma fel. Likadant har jag testat att göra tvärt om, alltså att plugga ur den utan operativsystem och försöka med en recovery på windows-disken allt utan framgång. Alltid samma fel.

Men okej, ska kika på dessa grejer imårn. Återkommer om det blir problem. Tack för hjälpen så här långt...

Permalänk

Vad är det för Dell du har?

Visa signatur

Nja.

Permalänk
Medlem

Tryck på F12 vid Dell loggan och välj "Ide harddrive diagnostics" (näst sista alternativet).

Får du en felkod i det testet har du en trasig hårddisk, testet tar ca 90sec att köra. Får du ingen felkod så kolla med annan hårddisk om du har för att kunna fastställa vad som felar. Det kan även vara så att partitionen är skadad och att skapa om partitionen löser problemet (då förloras dock all data).

Skulle vara intressant att få veta vilken modell det är du har på din Dell.

/Cambora

Visa signatur

Jodå så att..

Permalänk
Medlem

Jag har redan testat "Ide harddrive diagnostics" eller rättare sagt "harddrive diagnostics" (har inte ide) men den fastnar och jag får meddelandet failed efter ett par minuter.

Det är en Dimension 8400, så den ä ju inte helt ny.

*edit*

Jag såg inga svullna kondensatorer : /

Permalänk
Medlem

Jag fick samma problem igår, tog fram en 'spare' 160gb hårddisk och installerade windows på den.

alla grejjer på den trasiga är väll oåtkomliga nu :/

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Jag har gjort likadant nu. Har ännu inte testat, men jag vet att det finns program som kan återställa filer från trasiga hårddiskar.

Kanske är det någon här som känner till ett sådant?

Permalänk
Medlem

är disken mekaniskt trasig är det svårt att återställa datat.. på ett lätt sätt.

Är det något annat fel kan man ju alltid prova och se om man lyckas rädda något med R-Studio eller liknande

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Jag hade också detta problem och många andra.

Det var så att en pinne på min gamla CRT skärm, hade böjt sig och tryckts mot metallen på VGA kontakten, misstänker att det orsakade kortslutning.

Köpte en ny skärm, och så fungerar allt

Nu har inte jag läst hela tråden, men kolla i fall det är samma sak för dig.

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem

Mr_Lazy: exakt, osäker på om min verkligen är mekaniskt trasig eftersom jag fick samma fel på båda mina diskar och den ena fungerar felfritt efter att jag kopplat in den i en annan dator och formaterat den. Så jag lär nog testa R-studio eller så. Har bara inte orkat testa än.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rokk
Mr_Lazy: exakt, osäker på om min verkligen är mekaniskt trasig eftersom jag fick samma fel på båda mina diskar och den ena fungerar felfritt efter att jag kopplat in den i en annan dator och formaterat den. Så jag lär nog testa R-studio eller så. Har bara inte orkat testa än.

Har du runda ide sladdar? jag har fått problem när jag använt sånna.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Nope, men det är SATA diskar...

Permalänk
Medlem

ah okej...

låter som om det skulle kunna vara mångo med drivrutinen eller nått

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Jag får samma felmeddelande som den ursprungliga frågeställaren men jag får slutsiffra 6 och inte 32 så jag antar att det inte är fel på filsystemet då.

Jag kommer inte så långt som till reparationsskärmen och när jag trycker F12 och gör en felsökning av hårddisken så får jag felkod 7 vilket tyder på att där är något fel på hårddisken. Vad vet jag dock inte

Som det brukar vara på Dells datorer är hårddisken uppdelad i flera partitioner och försöker jag installera om windows får jag upp att C: har okänt filformat och att utrymmet är ledigt men måste formateras före installation. Eftersom vissa partioner verkar fungera antar jag att det inte är något mekaniskt fel. Elelr kan det vara det ändå?

Jag har vissa foton m.m. som jag helst vill komma åt så därför vill jag inte formatera om hårddisken. Kan jag komma åt detta via något program, tex. R-Studio eller liknande som någon förslår om jag installerar XP på en ny hårddisk?

Tacksam för svar så jag vet hur jag ska gå vidare.