Vilken Mp3-spelare och vilka hörlurar har bäst ljud?

Permalänk
Medlem

Vilken Mp3-spelare och vilka hörlurar har bäst ljud?

Alla vill ju ha bra ljud i sina Mp3-spelare. Men många kompromissar o väljer en spelare som har lite sämre ljud till fördel för t.ex storleken eller designen.
Jag tänkte först skaffa en Ipod Nano, men när jag började läsa tester så uppenbarade sig lika många mp3:er som en tropisk snårskog har växter.
Det var flera som var bättre än Nanon rent ljudmässigt.
Som med så mycket annat - ju mer man tar reda på, desto mindre vet man....

Musikälskare som man är så föredrar jag helt klart ljudkvalit'e före allt annat såsom design, pris storlek och vikt.

Efter att ha läst i tidningarna Hifi&Musik o M3:s tester framgår följande:
- Creative Zen Vision:M har bättre ljud än Ipod och vinner ett test i Hifi&Musik (minns ej i vilket nummer av tidningen)
- Men tidningen M3 påstår att ""Irivers spelare" har bättre ljud än Creative Zen Vison:M, men de skriver inte vilka modeller från Iriver (har dock hört att h140d och E10 spelar hänförande o orkar driva lite större lurar till skillnad från Ipod)...
- På hörlursfronten så vinner Sennheisers HD435 i Hifi&Musiks stora hörlurstest.

Men det kanske finns flera hörlurar som låter bättre än 435:an, testet kändes nämligen inte helt 100% eftersom de inte jämförde med bestseller såsom ex Koss Porta Pro..

Min fråga är alltså:
- Vilken Mp3-spelare och vilka hörlurar ska man kombinera ihop för att få fram det bästa bärbara Hifi-ljudet markanden idag har att erbjuda?

Om du inte vet, men själv har riktigt bra ljud i Mp3:n - skriv gärna!

Permalänk

iAudio har riktigt bra spelare med bra ljud, älskar själv min iAudio X5. Hörlursmässigt inhandlade jag efter att ha hört så mycket gott om igår ett par D-Jays som faktiskt låter sjujävla bra hittills.

Permalänk

Många snackar en hel del skit, denna tråd verkar vara fri från det än så länge. Att köpa en mp3-spelare med "bra" ljud eller att köpa en mp3-spelare med potential för "bra" ljud, hur man nu definierar bra ljud är två skillda ting. Många köper en mp3-spelare som har potential för bra ljud men lägger över 128kbps musik på den. Visst bara för att du lägger över flac så behöver det inte vara någon super kvalité, det finns dåligt kodad sådan också. Men överlag så brukar den vara i bra kvalité. Så till att börja med, välj en mp3 med potential för "bra" musik, kvalité som det även kallas.
Sedan, vilken prisklass är det du nosar efter?
Att många spelare inte orkar driva större lurar fult ut är visserligen inte en lögn men tex här i stockholm så finns butiken Pause, det har en del hörlurar allt från grado, sr60,80 125 250 osv till större såsom sennheiser hd 595 om jag inte minns helt fel. När min kamrat, lyckonissen ovan köpte sina sr80 så stod jag snällt och lyssnade på lite olika. Samtliga lurar drevs av en Ipod, modell vet jag inte, modell större var det iaf, same shit different name. Jag måste säga att jag blev smått imponerad för den drev dem rätt bra för att vara en mp3-spelare. Så jag tror du lugnt kan välja istortsett vilka lurar du vill utan att vara orolig. Visst du kanske inte ska köpa någon creative muvo liknande sak och förvänta dig några stordåd men många är bättre än man tror. Vad säger du lyckotomten, bara jag som ansåg att ipoden drev dina rätt bra, inte långt från iaudion.

Permalänk
Medlem

Bäst ljud finner du i Creatives större modeller så som Zen Vision M och W.
Efter dessa kommer Ipods Nano och Video - dock är Shuffle inget att hänga i julgranen. Självklart så handlar det också om hur man rippar sina cd-skivor. Att hoppas på någon form utav upplevelse med mp3 128kbit/s (dvs. iTunes standard) är faktiskt omöjlig. Man bör minst använda sig utav 192kbit/s om man använder hyffsade snäckor/lurar/IEM's, och 320kbit/s om man kör med lite tyngre kringutrustning.

När det kommer till hörlurar är det långt ifrån alla som kan drivas propert direkt ut ur mp3-spelare - varpå de flesta entusiaster använder sig utav dedikerade hörlursförstärkare.
Grados lurar är alla ganska lättdrivna med sina 30 Ohm men blir mer och mer beroende utav ordentlig förstärkning ju högre upp i priserna man kommer. Men de minsta modellerna - SR60 och SR80 - fungerar sjysste direkt ur en Ipod/Creative så länge man kör med mp3 192kbit/s.
Har ett par SR60 själv och de passar rock/hårdrock bra, men är pga. sin öppna konstruktion nära på värdelösa på allmän plats då de läcker ljud både in och ut.

Själv kör jag med en Ipod Nano 1gen kopplad med en hemmagjord kabel mellan dockkontakten och en Go-Vibe V5 hörlursförstärkare. Varför jag använder dockkontakten istället för 3,5 kontakten är för att undvika att ljudsignalen passerar den skräpiga förstärkarkretsen som sitter i Nanon (och alla andra mp3-spelare för den delen), och istället låter den gå orörd direkt till förstärkaren.
Vanligtvis använder jag mina Beyerdynamics DT-770 när jag är ute på stan och de är kanske de bästa slutna lurar du kan hitta för under 5000:-. Eftersom de är utav sluten modell riskerar man inte att störa folket i sin omgivning, samt att de isolerar en ifrån omkringvarande ljud.
De finns i både 32, 80 och 250 Ohm och den bästa är enligt tester samt eget öra 80 Ohms modellen - vilket också är den jag äger.
Eftersom den ligger på 80 Ohm är en hörlursförstärkare att föredra då man annars förlorar ganska mycket i ljudbreddning, smådetaljer samt basdjup.

Självklart så handlar det mycket om vilka summor man är redo att betala för sitt portabla ljud - men själv tycker jag att det utan tvekan har varit värt de 4050:- jag lagt ut för mitt.

/Chopha

PS.
Bra forum för den intresserade:
www.head-fi.com
DS.

Permalänk

Hur mycket minne ska du ha på spelaren?

Permalänk

Tråden är ifrån början av Januari grabbar

Permalänk
Medlem

Vad bra ljud är skilljer tydligen från person till person har jag fått lära mig.
Frågar du mig är det iAudio, heltklart.

Visa signatur

Phenom II X4, 965BE | Corsair Cooling Hydro H50 | Gigabyte GA-790XTA-UD4 | DDR3, PC3-12800 4GB | XFX Radeon HD5850 1GB | 2 x 500 GB | Fractal Design Tesla 550W 80+ | Fractal Design Define R2 | G2222HDL LED | Dunis @ Xbox Live.

Permalänk
Medlem

Berätta vilken musik du lyssnar på och vilken budget du har så hjälper jag dig gärna!

/Chopha

Permalänk
Medlem

Jag har iRiver T10 på 1GB, använder mellan Koss Porta Pro, Skullcandy TI, Creative (nånting) 1700, men mest använder jag Shure E2C...ljudet i iRiver T10 är väldigt klart för alla musikstilar.

Även en billig mp3 spelare kan har förvånansvärt bra ljud, jag har en CHIC mp3 som inte är värd mer än 200 kr, och får vem som helst att bli imponerad tillsammans med Koss Porta Pro.

Jag skulle rekommendera iRiver T10, för den drivs inte på inbyggt batteri, vilket ger oftast längre batteridrift + slippa ladda.

Men om man har möjlighet så kanske man kan provlyssna kompisars mp3:or så gör det...

Men egentligen tycker jag inte att man märker så stor skillnad mellan ljuden mellan mp3 spelarna, hörlurarna gör det mesta..

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

Jag har haft många mp3 spelare som iAudio, Creative, Sony lite okända märke samt Iriver. Av iRiver så har jag haft iFP-700, E10 och H10.

Men det bästa och abslout bästa av alla var iFP-790 men synd att de har det bara i upp till 1gb.

Men tyvärr det verkar som att iRiver har tappat ljudet och satsar mer på design.