Permalänk
Medlem

Pentax k100d

Köpte en Pentax k100d igår. Satte i vanliga AA-batterier, ej uppladdningsbara, och de tog slut ganska fort. Tog kanske ca 100 bilder, sen vart det helt slut. Den började stänga av sig och klagade på låg batterinivå redan tidigare men gick att använda ett bra tag till ändå. Har läst att folk kan ta "lätt över 2000 bilder" osv och det känns inte direkt som min kamera kan detta... Vad kan vara fel? Använde visserligen autofocus lite grann och sådär igår, men ingen blixt. Jag stängde av skärmen helt också, så att ingen bild visas överhuvudtaget. Tog en hel del bilder med riktigt lång slutartid, kan det suga musten ur batterierna? Tack på förhand // Hains.

Visa signatur

Signatur...

Permalänk
Medlem

Runt 100 bilder med vanliga AA-batterier låter helt normalt, det låter till och med rätt bra. Sätt i en uppsättning laddningsbara så kommer du nog märka skillnad.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Tack för svar. Efter mycket om och med beställde jag 8 stycken eneloop 2000 mAh. Ingen urladdning i dem, verkar sjysst tycker jag.

Edit: de senaste alkaliska AA-batterierna jag hade i räckte till minst 160 bilder. Det måste vara riktigt bra? Hoppas den överpresterar även med de laddningsbara.

Visa signatur

Signatur...