Permalänk
Medlem

Kylning till X1950XT

Som topic låter är jag ute efter kylning till ett X1950XT.

Köpte ny burk förra veckan(dustin levererade på en dag!) och allt är frid och fröjd utom ljudnivån på grafikkortet, idle tempen på kortet ligger på runt 65 grader och det sticker iväg upp till 90 grader under spel, är detta för mycket?

Jag har även hört att kortet klockar ner sig när man inte kör 3d men så gör inte mitt, utan det kör fullt ös hela tiden därav den höga idle tempen. Kan detta har nåt att göra med ati-tool?

Finns det nån kylare som funkar bättre än stock och som gärna är effektivare? Ljudnivå är nummer ett, prestanda kommer tvåa!
Har bra erfarenheter av Zalman sedan tidigare och har spanat på en VF900 men jag tvekar om denna verkligen klarar av ett X1950XT?

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem

Själv äger jag ett powercolor kort "X1950XT."

Jag vet inte om ditt kort men jag vet att Powercolor använder sig av samma kylning som sitter på x1900 kort. (för svag)
Mitt första kort brändes efter halvtimme och jag hann inte ens installera windows klart.

Skaffade mig Vf900-cu och monterade på kortet.
Nu ligger tempen runt 39 grade i Idle och 54-58 grader när kortet jobbar hårt.

Zalman sänkte tempen med nästan 15 grader för mig, och du,,,det var hur jäkla lätt som helst att montera.

Hoppas detta var ett bra svar!

mvh

Permalänk

Hur vet du att kortet kör 3D-mode hela tiden?

Det finns massor av andra kylning-till-x1950xt-trådar - sök lite. Själv kör jag Accelero2.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem

kör också på vf900 på ett x1950xt powercolor.

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E8400 @ 4005 | True 120 Extreme | 2*2048 Corsair Xms2 6400 5-5-5-18 @ 891 | Asus P5Q Deluxe | HD 4850 @ 700/1100 accelero S1 Rev 2 | P180B | corsair HX 520w

Permalänk
Medlem

http://www.microstore.se/ItemInfo?itemId=97845329
det ända vettiga valet enligt mig ska köpa en framöver för min del
dock så måste du köpa till en fläkt 92mm eller en 120mm (ska passa enligt vissa)

Permalänk
Medlem

mitt kort kör bara i 3dmode helatiden när atitool är igång, det går dock att stänga av den funktionen i atitool så det funkar normalt. tyvärr började atitool bugga när jag försökte med det har jag för mig.

Permalänk
Medlem

Antingen är det jag som har tur eller ni som har otur, men mitt X1950XT 256MB (powercolor) ligger på IDLE ungefär på 43C, vilket mitt X1800XT 512Mb gjorde med en VF900-CU, och LOAD på 75C, samma som mitt X1800XT med VF900-CU. Fläkten låter knappt något, utom när den går upp mot 75C, och även då är den rätt så tyst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apamedvapen
Antingen är det jag som har tur eller ni som har otur, men mitt X1950XT 256MB (powercolor) ligger på IDLE ungefär på 43C, vilket mitt X1800XT 512Mb gjorde med en VF900-CU, och LOAD på 75C, samma som mitt X1800XT med VF900-CU. Fläkten låter knappt något, utom när den går upp mot 75C, och även då är den rätt så tyst.

med lite klock så går mitt upp 83c (på 1,2v) då drar även varvtalet på fläkten upp ett snäpp
ljudgalen som jag är så står jag knappt ut med det ljudet (låter ju inte mycket men ändå) så det blir en Thermalright HR-03 så fort att jag käner att jag har pengar att slösa...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
http://www.microstore.se/ItemInfo?itemId=97845329
det ända vettiga valet enligt mig ska köpa en framöver för min del
dock så måste du köpa till en fläkt 92mm eller en 120mm (ska passa enligt vissa)

120 passar ju inte för då kommer den utanför
kolla på min sån kylare hihi

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apamedvapen
Antingen är det jag som har tur eller ni som har otur, men mitt X1950XT 256MB (powercolor) ligger på IDLE ungefär på 43C, vilket mitt X1800XT 512Mb gjorde med en VF900-CU, och LOAD på 75C, samma som mitt X1800XT med VF900-CU. Fläkten låter knappt något, utom när den går upp mot 75C, och även då är den rätt så tyst.

samma för mig!

Visa signatur

- AMD athlon64 4200+ X2 AM2 | MSI K9NU NEO-V, nVidia M1697 | Sapphire Radeon X1950XT 256MB PCI-E | 1024MB DDR2 677MHz (2X512m) | SAMSUNG sp 250GB SATA-II | NZXT Apollo black 520W -

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gabriel15
120 passar ju inte för då kommer den utanför
kolla på min sån kylare hihi

http://img66.imageshack.us/img66/8797/imag02510tl.jpg

snyggt temps på den? (vid vilken klock och volt)

Permalänk
Avstängd

har inte testat,v modda mitt graffe till 1,6v men det har varit cp sen jag fick det så det ska in på rma nu.

ska kylaren va bra så är luftflödet viktigt.

ja lappa kylplattan också så den blev lite finare än innan.

köpte den för 250kr av en polare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apamedvapen
Antingen är det jag som har tur eller ni som har otur, men mitt X1950XT 256MB (powercolor) ligger på IDLE ungefär på 43C, vilket mitt X1800XT 512Mb gjorde med en VF900-CU, och LOAD på 75C, samma som mitt X1800XT med VF900-CU. Fläkten låter knappt något, utom när den går upp mot 75C, och även då är den rätt så tyst.

Enligt atitool har jag dessa värden med vf900 i idle (x1950xt powercolor)

voltage regulator: 51
gpu: 41
temperatur of temp. chip: 35 (vet inte vad detta är)
fan speed: 27%

Har dock inte klockat men det kommer väl när jag bytt nätagg känns som det är lite klent.

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E8400 @ 4005 | True 120 Extreme | 2*2048 Corsair Xms2 6400 5-5-5-18 @ 891 | Asus P5Q Deluxe | HD 4850 @ 700/1100 accelero S1 Rev 2 | P180B | corsair HX 520w

Permalänk
Medlem

Glömt tilllägga att kortet har originalfläkten på samt att kortet är klockat 655/927 : p

Applet, hur mycket kan du klocka ditt kort med 1.2V ökning? Kanske ska testa själv. Kortet fryser sig om jag drar upp staplarna max i CCC vilket tyder på att den vill ha mer volt. Har inte vågat dra upp mer än vad jag har atm eftersom jag inte orkar få en frysning och starta om datorn ifall jag sitter och spelar vid det tillfället.

Permalänk
Medlem

Då hade jag fel, det funkar med en vf900.
Så bra då kommer jag beställa en sådan bums.

Hur jag vet att det är 3d mode är för att jag har igång ati-tool och kan där se aktuell klockning väl?
Kanske är det Ati-tool som gör att den står inställd på 3d mode hela tiden?

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem

I ati-tool
Skapa två olika profiler en du kör vid 2d windows miljö och en till spel..
gå till settings > 3d detection välj sedan vilken du ska ha till 3d och vilken till 2d

Visa signatur

Antec P180, AsusP5W Deluxe, E6600 2,4ghz@3.5ghz, pc6400 crucial balistix cl5 2x1024, Radeon 1950xt 621/900mhz @ 719mhz -1008mhz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apamedvapen
Glömt tilllägga att kortet har originalfläkten på samt att kortet är klockat 655/927 : p

Applet, hur mycket kan du klocka ditt kort med 1.2V ökning? Kanske ska testa själv. Kortet fryser sig om jag drar upp staplarna max i CCC vilket tyder på att den vill ha mer volt. Har inte vågat dra upp mer än vad jag har atm eftersom jag inte orkar få en frysning och starta om datorn ifall jag sitter och spelar vid det tillfället.

hm... jag trodde 1,2v var stock?
jag drog bara upp den på skoj (har strulat med drivrutinerna så jag har inte orkat) till 650/950 och det funkade kör på det nu... men jag får väll sätta mig någon kväll och testa... (ökar inte spänningen tills jag har bättre kylning då jag är allergisk mot oljudsmakeri)

Permalänk
Medlem

Jo 1.2V var original hehe. Trodde du hade höjt då du skrev till volten (har precis kollat på mitt eget BIOS med Rabit och original var 1.2V) men så var det visst inte. När jag själv drog upp allt staplarna max i Overdrive hängde sig kortet i 3Dmark05 efter 3:e testet, men inga artefakter, så mer volt ser ut som ett bra alternativ för mer klockning. Kanske kan nå X1950XTX fart med det på minnet?
Kylningen är nog inga problem för mig atm. Endast att höja fläkthastigheten så ska det ordna sig. Den låter ej så mycket just nu heller så 5-10% mer på varje fläktinställning ska nog duga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apamedvapen
Jo 1.2V var original hehe. Trodde du hade höjt då du skrev till volten (har precis kollat på mitt eget BIOS med Rabit och original var 1.2V) men så var det visst inte. När jag själv drog upp allt staplarna max i Overdrive hängde sig kortet i 3Dmark05 efter 3:e testet, men inga artefakter, så mer volt ser ut som ett bra alternativ för mer klockning. Kanske kan nå X1950XTX fart med det på minnet?
Kylningen är nog inga problem för mig atm. Endast att höja fläkthastigheten så ska det ordna sig. Den låter ej så mycket just nu heller så 5-10% mer på varje fläktinställning ska nog duga.

hur mycket drog Overdrive upp frekvensen?

Permalänk
Medlem

Max som det gick, typ 688/946 eller något sådant.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av storthus
I ati-tool
Skapa två olika profiler en du kör vid 2d windows miljö och en till spel..
gå till settings > 3d detection välj sedan vilken du ska ha till 3d och vilken till 2d

Ahh tackar för hjälpen, har numera sänkt tempen med nästan 10grader i windows miljö och fläkten är inställd på nästintill ljudlöst.
Men jag tror ändå jag ska köpa mig en Vf900.

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dala56
Ahh tackar för hjälpen, har numera sänkt tempen med nästan 10grader i windows miljö och fläkten är inställd på nästintill ljudlöst.
Men jag tror ändå jag ska köpa mig en Vf900.

bra val men va f*n ska du med den till när orginalkylaren är bättre?

du kanske kan få på den på nordbryggan, hehe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gabriel15
bra val men va f*n ska du med den till när orginalkylaren är bättre?

du kanske kan få på den på nordbryggan, hehe

Som jag skrev i första inlägget, ljudnivå är nummer ett! Prestanda nummer två.
Men jag ska villigt erkänna att jag blev bra sugen på den där Thermalright kylare, tillsammans med en eller 2st 92mm's så presterar den nog ganska bra till en låg ljudnivå.
Vad får du för temp på ditt kort med den?

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem

Hallo

Hur långt (mm) är X1950XT kortet?

Tror ni att det kommer fungera med en Intel DG965OT i ett Spades II mATX-burk?

http://colorcase.se/webshop/include/hemsidor/ace-case/spades2...

Mvh Johan

Permalänk

jag har ett X1950XT och det ligger på 46C i windows och in game ~85C
jag tycker att det värkar vara mkt men de ska kanske vara så ?
Många värkar vara varma men mitt kort är hellt tyst!

Mvh: gabbe

Visa signatur

Have a nice Day!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DerbyBoy
Hallo

Hur långt (mm) är X1950XT kortet?

Tror ni att det kommer fungera med en Intel DG965OT i ett Spades II mATX-burk?

http://colorcase.se/webshop/include/hemsidor/ace-case/spades2...

Mvh Johan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gabriel15
bra val men va f*n ska du med den till när orginalkylaren är bättre?

du kanske kan få på den på nordbryggan, hehe

Jag har precis fått hem och monterat VF900an.
Och jag ifrågarsätter starkt ditt uttalande ovan. Har du någonsin själv använt en VF900 på ett X1950XT? Isf måste du monterat fel.
För inte bara sänkte den ljudnivån ordentligt hos mig utan den sänkte också temperaturen markant!
Från 68 grader i idle till 52. Och detta vid endast 5 volt till fläkten!
I spel gick kortet gärna uppåt 90 grader tidigare och nu går det inte över 81 grader. Också detta vid 5 volt på fläkten. Notera att dessa siffror är med full klock på kortet dvs inte 2d klocken.
Jag anser att jag gjort ett kap när det gäller ljudnivån men att den skule prestera så bra som den gjorde till ett så varmt kort som jag har var mycket överraskande!
VF900 rekommenderas starkt till ATI's x19xx serie!

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem

-dala56, det låter ju underbart det det jag dock har hört är folk som har fått en högre load temps... men även flera som har fått bättre temps :S
jag ska iaf slå till på en thermalright hr-03 snart då jag inte står ut med oljudet från stockkylaren...
men visst går det väll att sätta en 120mm på den...
EDIT: bildbevis?

Permalänk
Medlem

Jag tror nog det funkar, det är bara att plocka fram McGywern i dig

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dala56
Jag tror nog det funkar, det är bara att plocka fram McGywern i dig

Hehe exakt