Permalänk
Medlem

*Bzzzzt* och datorn slocknar...

Jag hade ett kort tag hört ett ljud från burken som jag normalt känner igen som skräp i en fläkt. Men två dagar senare (idag) så hörde jag det ljud jag försökte beskriva i titeln och datorn dog. Mina kunskaper om hårdvara är ytterst grundläggande men jag öppnade upp chassit ändå för att se om det fanns något uppenbart fel. Icke, inte ens något som luktar bränt. Så med hjärtat i halsgropen startar jag upp datorn igen, och den fungerar felfritt.

Jag började med att googla efter möjlig orsak och hittar endast att en eller flera kondensatorer kan ha falerat. Jag googlar efter bilder på kondensatorer och kommer fram till att jag har ungefär 1832746921 st på mitt moderkort, och de jag tror mig hitta SER hela ut.

Jag drar sen igång SiSoft Sandra 2005 och får reda på att CPU fläkten bara går i 970rpm (temp. är dock fortfarande på ofarliga 39 grader). Nu vet jag inte om det är en effekt av det som nyss hänt (minns ej när jag kollade fläktarna senast), men det ligger nära till hands att tro det.

Jag har inte överklockat eller pillat med burken i övrigt förutom en och annan dammsugning.

Förslag?

Tack på förhand.

Visa signatur

AMD Athlon 64 3k+, ASUS A8N-SLI deluxe, NVIDIA GeForce 6200 TurboCache, Q-TEC PSU 650W, NVIDIA nForce nätverkskort, SB Audigy 2, 2 x 1GB Corsair PC3000 DDR-SDRAM, WD Raptor 36.7GB SATA 8MB 10k RPM och Maxtor 200GB SATA

Permalänk
Medlem

Du kanske har SmartFan eller liknande, som styr fläktarna efter tempraturen?

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem

Nej, inget sådant. Det tips jag skulle uppskatta mest f.ö. är om någon vet vilken kondensator jag borde titta efter, om det finns någon särskild som brukar gå först när de väl pajar.

Edit: Såhär några dagar senare har jag upplevt en gång att ett slags elektriskt ljud återkommit. Ungefär som det ljud man kan höra om man slår på en strömbrytare till en lampa precis till hälften. Jag vet att min information till problemet är knapphändig, men jag vet inte vad jag mer info jag kan ge. Jag hoppas verkligen någon insatt ville skriva någonting om vad som händer med min dator, för såvitt jag vet så kan den explodera när som helst

Visa signatur

AMD Athlon 64 3k+, ASUS A8N-SLI deluxe, NVIDIA GeForce 6200 TurboCache, Q-TEC PSU 650W, NVIDIA nForce nätverkskort, SB Audigy 2, 2 x 1GB Corsair PC3000 DDR-SDRAM, WD Raptor 36.7GB SATA 8MB 10k RPM och Maxtor 200GB SATA