Jumbo frames i blandat 100mbit/1000mbit-lan

Permalänk
Medlem

Jumbo frames i blandat 100mbit/1000mbit-lan

Gokväll, jag har funderat lite på det här och jag är lite osäker på hur jag kan lösa det här smidigast.

Jag har en fil/mail/web/webproxy-server med ett gbit-kort i sig, en gbit-switch och ett gbit-kort i min dator. I switchen sitter även min m0n0wall-router och en 100mbit-switch så att resten av vårat nätverk ska få tillgång till servern och internet.

Tanken är att jag och eventuella framtida datorer med gbit-kort ska kunna få fina hastigheter från filservern, och jag kommer upp i ungefär 200mbit skriv och 300mbit läs vilket inte är helt dåligt ioförsig, men jag vill såklart få ut så mycket som möjligt av mina 3com/intel-grejor så jag skulle tro att jumbo frames kan öka på hastigheten en del. Men problemet är ju att resten av nätverket består av datorer med 100mbit-kort vilka troligtvis inte stödjer jumbo frames så rent spontant skulle jag tro att det är omöjligt om jag samtidigt vill komma ut på internet och komma åt alla andra datorer i nätverket, eller?

Det är inte möjligt att byta alla nätverkskort i huset eftersom att alla datorer inte är våra och det skulle bli väldigt dyrt och rätt onödigt.

En möjligthet skulle nog kunna vara att sära på gbit-lanet och 100mbit-lanet men det skulle betyda att jag skulle vara tvungen att dra två sladdar till varje dator som vill få gbit-anslutning till filservern, rätt osmidigt när det blir fler än min dator.

Kanske skulle det också vara möjligt att sära på lanen men låta filservern även agera som router mellan näten, den behöver ju "bara" kunna routa 100mbit vilket jag inte ens är säker på om den kommer klara av samtidigt som den gör allt annat den ska göra. Men skulle då mina jumbo frames från gbit-lanet bli "översatta" till frames med vanlig storlek under routningen?

Kom gärna med förslag på hur jag skulle kunna lösa det bättre. Jag kan ha missat något, klockan är ändå rätt mycket

Permalänk
Hedersmedlem

Kör två kablar från filservern till en switch och sedan vidare ut på nätverket?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
WiFi: Grandstream GWN7660 :: GWN7630LR :: GWN7662 :: GWN7660LR

Permalänk
Medlem

Men isåfall måste jag ju göra samma sak med varje dator som vill ha gbit till filservern och åtkomst till internet, jag har nämligen bara ett 100mbit intel-kort i routern och det stödjer troligtvis inte jumbo frames. Eller missade jag något?

Permalänk
Medlem

Det går utmärkt att köra jumoframes och sedan komma åt nät med 1500 MTU.

inte optimalt, men det går. kör så själv hemma.
Däremot så har jag ett dedikerad NIC i filserver där de emsta av internettrafiken går genom.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Om man aktiverar jumboframes, när används dessa? Vet datorn om ifall mottagaren ka ta emot dessa?
Man kan ju inte skicka ut dom mot nätet hur som helst, och i hemnätverket har vi två datorer med 100Mbit. Det är (nästan) omöjligt att dra fler kablar till någon av datorerna.