Hårddisken som började funka

Permalänk
Medlem

Hårddisken som började funka

Fick för ett tag sen en disk av en kompis (Maxtor Diamondmax 9 80GB) som helt plötsligt inte gått att hitta.
Tog mig tid idag å tittade på den, startade å den gick inte alls att hitta (använder en usb vagga). Tyckte den lät lite upphängd så jag stängde av den å gav den en mindre smäll på den del där jag gissar på att skivorna sitter.
Efter detta började den funka.

Folk säger att våld inte löser problem, de kan jag då inte hålla med om.

Anledningen till tråden är att jag undrar ifall nån av ni smarta här inne vet varför den började funka?

Visa signatur

"There is no reason for any individual to have a computer in his home." - Ken Olsen

Permalänk
Medlem

Troligen satt läsarmarna lite snett.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Kanske läsarmarna hade hamnat utanför skivorna. Och stöten fick dom att återvända i läge.

Men... använd aldrig den HD'n att lagra viktig data på. Kan det hända en gång, så kan det hända igen.....

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av larryd
Kanske läsarmarna hade hamnat utanför skivorna. Och stöten fick dom att återvända i läge.

Men... använd aldrig den HD'n att lagra viktig data på. Kan det hända en gång, så kan det hända igen.....

Hade tänkt ha den som backup disk.

Tror jag ska ta å öppna upp å titta i den.

Visa signatur

"There is no reason for any individual to have a computer in his home." - Ken Olsen

Permalänk
Medlem

Om du öppnar den så kan du kasta den sen. Hårddiskar har en dammfri atmosfär inuti, och den sabbas en millisekund efter att du gläntat på locket.

En f.d. arbetskamrat brukade använda ett relaterat trick för att rädda data från kraschade hårddiskar i början av 90-talet - plocka ur skivpaketet och sätta dem i en exakt likadan hårddisk, sen läsa av det som gick. Den ihopsatta hårddisken brukade funka några timmar innan den skar, oftast tillräcklig för att hinna få ut datat.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lincoln
Om du öppnar den så kan du kasta den sen. Hårddiskar har en dammfri atmosfär inuti, och den sabbas en millisekund efter att du gläntat på locket.

En f.d. arbetskamrat brukade använda ett relaterat trick för att rädda data från kraschade hårddiskar i början av 90-talet - plocka ur skivpaketet och sätta dem i en exakt likadan hårddisk, sen läsa av det som gick. Den ihopsatta hårddisken brukade funka några timmar innan den skar, oftast tillräcklig för att hinna få ut datat.

Vi har en Seagate disk i skolan som funkat klockrent i över 2 år nu sen vi öppnade den och hade igång den i några timmar.

Hittade dock flertalet fel på disken nu (Före jag öppnat den) så kommer ändå slänga den.

Visa signatur

"There is no reason for any individual to have a computer in his home." - Ken Olsen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Belorios
Hade tänkt ha den som backup disk.

Tror jag ska ta å öppna upp å titta i den.

Om du menar samma sak med Backup, som jag menar med Backup --
så är det nog det sämsta du kan använda den till!!

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av larryd
Om du menar samma sak med Backup, som jag menar med Backup --
så är det nog det sämsta du kan använda den till!!

Jag var ironisk.

Visa signatur

"There is no reason for any individual to have a computer in his home." - Ken Olsen

Permalänk
Medlem

Den behöver inte alls gå sönder av att man öppnar, men den kan mes stor sannolikhet bli skadad.

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1