Tävla och vinn värstingdator!

Klimathotet = rent bullshit?

Permalänk
Medlem

Klimathotet = rent bullshit?

Denna dokumentär har verkligen ändrat min uppfattning vad gäller det såkallade klimathotet.

http://video.google.com/videoplay?docid=4499562022478442170

Är klimathotet överskattat? Diskutera.
För något år sedan så tyckte jag att det var underskattat, jag bara väntade på att vi snart skulle bombaderas av medier som skulle varna oss att världen snart skulle dö ut, och jag höll med dem. Nu är jag dock betydligt mer neutral och inte lika rädd för det såkallade klimathotet längre.

Filmen är verkligen sevärd och ge den en chans. Den visades även på TV4 Fakta för ett par veckor sedan.

Permalänk

Den där "dokumentären" har ju sågats ganska hårt. Finns en blogg som tar upp det hela väldigt grundligt, men jag har tyvärr inte länken. Kanske någon annan som vet vilken jag menar.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk

Jag tror inte det är rent bullshit och det kommer krävas mer än en film för mig att ändra uppfattning. Men vi kanske inte har landat på månen ännu, det finns idioter överallt.

Men jag tror definitivt att media gör allt för att skrämma oss - då sex och jordens undergång är väl det som säljer bäst.
(Kombinera det och du har en bestseller....)

Jag tycker att vi kan börja rensa upp överallt, sopor, drägg och andra faktorer som spelar in på ett försämrat samhälle.

Visa signatur

Ruby (on rails) är fint!

Permalänk
Hedersmedlem

"Dokumentären", eller "Bibeln" som Al Gore gjort är ju också ganska ifrågasatt.

För mig har "En obekväm sanning" inte spelat så stor roll. Detta mest av idelogiska skäl. Jag tycker att Al Gore och alla andra miljöalarmister snöat in sig på en sak: koldioxidhotet.
Vi VET att förändringar sker. Vi VET att temperaturen har ökat. Men vi VET INTE varför, och jag är då inte övertygad om Gores domedagsprofetior.
Av den anledningen är jag alltid glad när alternativa källor till information dyker upp.
Historiskt har temperaturer gått upp och ner, att förändringar sker kan vara ett tecken på att allt är som det ska.
Sedan det faktum att folk var rädda för nya istider på 1970-talet gör det hela lite småfånigt ibland.
Ja, miljön är viktig, men jag värdesätter också olika åsikter och fri debatt, något jag inte ser i denna fråga.

Kan tipsa om ett intressant blogginlägg i frågan jag själv står bakom. Skribenten är ingalunda objektiv på något sätt, men jag delar personligen hans åsikter.

Om det "perfekta hotet"

Gillar speciellt denna där han ger sig på medierna:
Media: Försök hitta något mer rubrikvänligt än påstådd undergång. Toppa sedan detta med en dos frälsning. Kilmatalarmismen är i dag en viktig inkomstkälla för tidningar, radio och tv.

Jag läste en undersökning om Gotland under järnåldern. Där ökade temperaturen med flera grader under bara ca 200 år. Detta påverkade människor, men vi lyckades anpassa oss och överlevde. Det är också så vi kommer att ta oss igenom framtidens utmaningar, t.ex. gällandes klimatet! Inte genom regleringar, höjda skatter och allmän jäkla dumhet i form av panik över en powerpointpresentation från en man som själv utnyttjat många gånger mer energi än genomsnittsamerikanen.

I det perspektivet har jag svårt att ta alarmismen på allvar och att vi alla kommer att gå under.
Om vi, så fort temperaturen ändrar sig något, skriker "Vargen kommer", men ingenting händer då kommer det att vara svårt att ta sådana här hot på allvar när det verkligen behövs!

Jag gillar speciellt avslutet i blogginlägget:
Och så det bästa... Om fem-tio år, kommer temperaturen att börja plana ut och sjunka. Skit i att detta är belägg för en annan och bättre teori. Hela konsenusmaffian kommer att ta åt sig äran, prisa sin egen förträfflighet, belöna sig själv och ge Al Gore Nobels fredspris.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 13600K • GTX 1060 • 32GB DDR4 • 1TB NVMe • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nienithaur
Den där "dokumentären" har ju sågats ganska hårt. Finns en blogg som tar upp det hela väldigt grundligt, men jag har tyvärr inte länken. Kanske någon annan som vet vilken jag menar.

Okej, intressant.
Jag är som sagt ganska neutral, om det finns något som motbevisar denna film så skulle jag gärna vilja se det också.

Permalänk
Inaktiv

Dedär med Global-warming e iaf skitsnack. För 1-20.000 år sen växte det Vindruvor i Mellersta sverige. Det där med hur varmt det är går liksom i faser. Koldioxidhalten i luften är idag 380 PPM (parts-per-million). Det har varit högre och kommer troligen sjunka/stiga lite hur som helst. Det största problemet som nästan ingen har hört talas om är därimot Global-Dimming vilket innebär att vi skitar ner atmosfären så att mindre solljus tar sig in. mer om det http://en.wikipedia.org/wiki/Global_dimming

Permalänk
Medlem

Wirf - Källor? Bortsett från wiki-länken om dimming..

Permalänk
Discokungen

Läste i senaste numret av illustrerad vetenskap att medeltemperaturen följde med den kosmiska strålningen till 95%. De har ett fint diagram där de visar det. Sen att det kanske inte är anledningen till global uppvärmning är en annan sak, men det finns en liten möjlighet att vi inte är så bra som vi tror. Vi kanske inte påverkar jorden alls i den grad som de flesta tror?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem

Är inte överdrivet rädd för höjda vattennivåer, som sägs bli en av effekterna av global uppvärming, kan förvisso bero på att jag flyttar till hösten till trollhättan

Kanske en aning mer oroad för luftföreningar i städerna som orsakar astma.

Permalänk
Medlem

Altså självklart finns det en uppvärmning pga. koldioxidutsläppen från människans bravader, frågan är inte där utan frågan är hur mycket det påverkar och om det skulle hänt naturligt iallafall.
Vad jag har hört är det ganska säkert att en del av temp ökningen beror på våra koldioxid utsläpp, men det har varit både mycket varmare och mycket mer koldioxid i luften än nu och Jorden har överleft så de största problemen är igentligen för de områden som kommer påverkas av högre havsnivåer mm.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wirf
Dedär med Global-warming e iaf skitsnack. För 1-20.000 år sen växte det Vindruvor i Mellersta sverige. Det där med hur varmt det är går liksom i faser. Koldioxidhalten i luften är idag 380 PPM (parts-per-million). Det har varit högre och kommer troligen sjunka/stiga lite hur som helst. Det största problemet som nästan ingen har hört talas om är därimot Global-Dimming vilket innebär att vi skitar ner atmosfären så att mindre solljus tar sig in. mer om det http://en.wikipedia.org/wiki/Global_dimming

För 1 år sen odlade vi inte vindruvor i Sverige annat än i växthus Antar att du menar 10.000 eller 1.000 år sedan.

Hur som helst går jorden mot ett varmare klimat, frågan är vad som gör det. Många menar att det är koldioxiden och att det är människan som orsakar det, vilket också stämmer till viss del. Jag läste däremot en intressant artikel om en dansk forskare som påstod att den kosmiska strålningen påverkar jordens temperatur. Hans teori har fått motstånd av andra forskare, men han har nu bekräftat den genom ett expriment.
Artikeln finns i Illustrerad Vetenskap nr 7 2007, man kan säga vad man vill om tidningen men artikeln verkade vettig.

Jag kan göra en sammanfattning om vad det handlar om.
Enligt forskaren påverkar den komsiska strålningen molnbildningen på jorden, vilket han också har bevisat. Molnen kyler sedan av jorden. Nu är däremot jorden utsatt för mindre kosmisk strålning och därför bildas det mindre moln.
Hur mycket detta påverkar jorden har jag dock ingen aning, jag har inte satt mig in i ämnet så mycket. I artikeln visades dock en graf mellan jordens temperatur och den kosmiska strålningen, de följde varandra konstant, precis som Al Gores koldioxid-temperatur-graf.

Al Gore drar slutsatsen att koldioxiden är orsaken eftersom mängden koldioxid har ett förhållande till temperaturen, med samma resonemang skulle man kunna säga att strålningen är orsaken eftersom den också har ett samband med temperaturen. Troligtvis är det en blandningen av de båda. Koldioxiden kan vi påverka, men inte strålningen. Dock tycker jag inte att klimatförändringen är vårt stora problem. Vi borde koncetrera oss mer på miljöförstörningen. Vi dumpar gifter överallt och slösar med våra naturresurser, det kommer ta kål på jorden långt före en temperaturförändring.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jeeq
Okej, intressant.
Jag är som sagt ganska neutral, om det finns något som motbevisar denna film så skulle jag gärna vilja se det också.

Det står en del på wikipedia. Du kan ju börja där och sedan leta dig vidare, det finns nog en hel del som motbevisar denna film.

Läs även detta brev skrivet av en av forskarna som är med i dokumentären, han som säger att det kommer koldioxid ur haven.
http://www.realclimate.org/index.php/archives/2007/03/swindle...

Måste bara slänga in meningen han öppnar brevet med också...
I believe that climate change is real, a major threat, and almost surely has a major human-induced component.

Permalänk
Discokungen

Men sen är wikipedia inte en speciellt säker källa, tyvärr. Men den är bra för att skaffa lite referenspunkter.

Nu bor ju jag i den enda staden i Sverige som ligger under havsytan så är det någon som ska bli rädd för att havsytan stiger så är det jag.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wirf

Jag hyser också en sund skepticism mot den antropogena växthuseffekten, men jag tycker du uttrycker dig väl tendentiöst. Och jag förstår inte varför global dimming skulle vara ett större hot? Båda effekterna finns, men varför dimningen skulle vara värre förstår jag inte.

Sedan, hur får du det till att global uppvärming är skitsnack i samma andetag som du låter berätta om gångna tiders varmare klimat? Du kanske syftar enbart till den antropogena växthuseffekten. Skriv det i sådant fall!

Det jag har problem med är premisserna:
1 Temperaturen ökar (kanske, troligtvis)
2 Det är människans fel (kanske, men vi är än mer osäkra här)
3 Det är dåligt (wtf, har vi inte gått lite väl långt med logiken nu? Vi vet ju inte ens om 1 är säkert)

Vi observera måhända 1, men drar för oss negativa slutsatser om 3. Själv är jag hoppfull. Alla miljöförändringar kommer ha vinnare och förlorare, men jag tror att vinsterna med ett varmare klimat är fler. Kanske är det världens chans när större arealer blir brukbara inte minst i tredje världen? För 65 miljoner år sedan hade vi ett varmare och fuktigare klimat. Ökenutbredningen var liten om ens befintlig. Tänk om tvåan i stället är "Det är människans förtjänst"?

Edit: Detta var bara ett snabbt ihoprafsat slafsinlägg. Ta det som ett sådant. Återkommer kanske med ett lite mer metodiskt inlägg, min vana trogen.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Men sen är wikipedia inte en speciellt säker källa, tyvärr. Men den är bra för att skaffa lite referenspunkter.

Nu bor ju jag i den enda staden i Sverige som ligger under havsytan så är det någon som ska bli rädd för att havsytan stiger så är det jag.

Om det är mig du syftar på så var det så jag menade, man kan börja läsa på wikipedia och sen leta sig vidare. Källor som är helt 100% säkra går ju tyvärr inte att hitta.

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av braxilicious
Om det är mig du syftar på så var det så jag menade, man kan börja läsa på wikipedia och sen leta sig vidare. Källor som är helt 100% säkra går ju tyvärr inte att hitta.

Ah. Det var inte menat som något negativt alls. Och nej, källor är aldrig perfekta, tyvärr.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Är inte överdrivet rädd för höjda vattennivåer, som sägs bli en av effekterna av global uppvärming, kan förvisso bero på att jag flyttar till hösten till trollhättan

Fast en följd av uppvärmning och ökad vattenyta är mer regn och då troligen i norge som sedan rinner ner i vänern och skal lsläppas genom trollhättan. Trollhättan lär inte klara detta bra utan...

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Klart att vi har haft en påverkan men vi ska ju ändå kolla tillbaka i tiden och se att tempratur skillnader är helt naturliga. Detta är bara ännu en fas att tjäna pengar på lika som all 9/11 hysteri var.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk

Ahh, hittade blogginlägget. Detta är dock långt i från den enda kritiken som riktats mot dokumentären: http://reasic.wordpress.com/2007/03/10/the-great-global-warmi...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vet inte vad jag ska tro, vet bara att jorden är grymt överbefolkad och att vi utnyttjar resurserna i alltför stor utsträckning. Även om temperaturen genom tiderna gått upp och ner helt i sin naturliga väg så kvarstår faktum att vi choppar enorma mängder skog som faktiskt behövs för vår lilla självklara balans, förorenar hav och släpper ut skit som ger folk astma och cancer. Ta även det faktum att det krävs mer energi att föda upp kreatur än du får ut när du slaktat den, vilket ju gör att vi går minus på den fronten.

Vår räddning är massdöd i form av virus eller extrema klimatförändringar som utplånar 9/10 av jordens befolkning så att planeten får chans att återhämta sig för som det håller på nu går inte; vi utvecklar ny medicin och försöker hjälpa varenda människa att överleva, även de som genom det naturliga urvalet inte "borde ha överlevt", samtidigt som vi fortplantar oss exponentiellt och logiskt tänkande säger väl ändå att det finns en rimlig gräns för hur många individer av den resurskrävande människan vår jord till slut klarar av.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte riktigt varför dom får sån panik. Enligt forskarnas mätningar händer det här med jämna mellanrum, men nu lite snabbare under en tid på hundra år.

ALLT sånt skit är bullshit, datorer har räknat ut att klimathotet är jättestort, men vi bestämmer vad datorerna ska räkna ju! Jag är kritisk mot alla "undersökningar", "mätningar" osv dom gör. För att alla siffror ska stämma så ska dom med samma utrustning mäta samma saker sist det här hände. Jorden är bara i en liten formsvacka som vi skyndar på men 0.8 grader på hundra år. Hur vet dom att det inte har hänt förut?

Dom krämar ut pengar ur allt, en del jämför med ciggarettreklam då man inte visste att cigaretter var farliga, då doktorer rökte för att det var bra. Och klagar på att dom krämade ur pengar på något som egentligen var farligt. Men nu gör dom samma sak fast med en kommande katastrof? Vad är rätt och vad är fel?

Svaret är att man tror på det man vill. Allt är bullshit enligt båda sidorna fram tills att någon vinner.

Och varför försöka rädda jorden år våra kommande generationer om 2000 år. Jorden kommer en dag att gå under som alla stjärnoer och planeter gör. Bygg en kopia av Star Trek Voyager så vi kan fly till en annan planet istället! Jorden var redan dömd till att förintas samma dag som den föddes!

Permalänk

Jo, sen kan man verkligen undra. Om vi nu antar att koldioxidutsläpp verkligen är totalt irrelevant för klimatförändringar. Är en logisk följd av detta verkligen att vi skiter i allt vad miljötänkande heter, sätter oss i våra suvar och bränner runt mest för skojs skull, globalt anammar konsumtionskulturen och den amerikaska livsstilen som det enda rätta mm. För det är ju verkligen så man lägger fram det. Vad man glömmer är att jorden trots allt har begränsade resurser, växhuseffekten är bara en möjlig komplikation till följd av vår utpräglade konsumtionskultur. För att citera wikipedia om Martin Durkin, som för övrigt verkar ha mycket svårt att hålla sina politiska värderingar utanför filmarbetet:

Citat:

In 1997, Channel 4 broadcast Durkin's documentary series Against Nature which criticized the environmental movement for being a threat to personal freedom and for crippling economic development. Against Nature was subsequently investigated by the Independent Television Commission of the UK, following a number of complaints from viewers and from some of the interviewees featured in the program.

Hans trovärdighet undergrävs ytterligare då man läser att:

Citat:

Subsequent television documentaries by Durkin aired as Equinox programs which include a 1998 documentary which argued that silicone breast implants were in fact beneficial to a woman's health. The 1998 documentary on breast implants was shown on Channel 4 only after it had been rejected for broadcast by the BBC whose in-house researcher concluded that Durkin had ignored a large body of evidence contradicting his claims in the program.[6]

Another researcher hired by Durkin to work on this same documentary allegedly quit her job, claiming that her research had been ignored and that "the published research had been construed to give an impression that's not the case." She is also reported to have said: "I don't know how that programme got passed. The only consolation for me was that I'm really glad I didn't put my name to it.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Jag fattar inte riktigt varför dom får sån panik. Enligt forskarnas mätningar händer det här med jämna mellanrum, men nu lite snabbare under en tid på hundra år.

ALLT sånt skit är bullshit, datorer har räknat ut att klimathotet är jättestort, men vi bestämmer vad datorerna ska räkna ju! Jag är kritisk mot alla "undersökningar", "mätningar" osv dom gör. För att alla siffror ska stämma så ska dom med samma utrustning mäta samma saker sist det här hände. Jorden är bara i en liten formsvacka som vi skyndar på men 0.8 grader på hundra år. Hur vet dom att det inte har hänt förut?

Dom krämar ut pengar ur allt, en del jämför med ciggarettreklam då man inte visste att cigaretter var farliga, då doktorer rökte för att det var bra. Och klagar på att dom krämade ur pengar på något som egentligen var farligt. Men nu gör dom samma sak fast med en kommande katastrof? Vad är rätt och vad är fel?

Svaret är att man tror på det man vill. Allt är bullshit enligt båda sidorna fram tills att någon vinner.

Och varför försöka rädda jorden år våra kommande generationer om 2000 år. Jorden kommer en dag att gå under som alla stjärnoer och planeter gör. Bygg en kopia av Star Trek Voyager så vi kan fly till en annan planet istället! Jorden var redan dömd till att förintas samma dag som den föddes!

Djupt...

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är rätt intressant att så många misstror forskningen i den här frågan. IPCC säger att global uppvärmning sker, att koldioxidutsläppen med stor sannolikhet ligger bakom den och att det kan innebära stora påfrestningar på naturen. Varför skulle IPCC vara partiska? Somliga verkar bete sig som om de tror att det är en konspiration.

Dessutom, visst; få forskare säger att de är 100 % säkra på det premisserna, men tycker ni på fullaste allvar att det är värt att chansa på att växthuseffekten inte är farlig, fortsätta leva som ni gör (helt och hållet tvärtemot IPCC:s råd) och därmed riskera stora miljökatastrofer som kan påverka människan väldigt negativt?

Permalänk

Frågan är, varför finns det mer anledning att tro på forskarna som är med i den där filmen, än de otaliga forskare som var med och skrev FN:s klimatrapport? Jag tvivlar på att vi som ser filmen, kan betrakta deras bevis på ett sakligt sätt och på det viset bilda oss en korrekt uppfattning. Jag har inte läst ett enda poäng metrologi, så även om jag tycker att deras argument verkar vettiga, betyder inte det speciellt mycket. Eftersom jag inte har någon aning om de verkligen är det.

Lite får jag också känslan av att man letar efter de forskare som säger det de själva vill tro och litar på dem, även om de råkar vara en liten minoritet av hela forskarkåren, och trots att det enda som talar för att de skulle ha bättre koll är att de man själv vill tro.

Att det varmare klimatet skulle vara bra känns också som en arm-chair-inställning. Det är väl skönt med lite varmare somrar? Men som klimatrapporten tydligt visade så är effekterna inte bara att vi helt plötsligt kan börja ha vindruvsodlingar i Sverige, det ger också andra stora effekter som är svåra att förutsäga.

Man brukar i den här sortens sammanhang tala om något som kallar försiktighetsprincipen. Även om vi inte vet säkert att det kommer bli en massa negativa effekter av ökad växthuseffekt, så är effekterna på ekonomin och mänskligt lidande så stora i de värsta fallen att det kanske inte är värt att riskera det innan vi vet att det verkligen inte förefaller någon sådan risk.

Om folk skulle tagit till försiktighetsprincipen för DDT och Asbest skulle det sparat samhället både stora kostnader och stort lidande. Istället lät man kortsiktiga vinstintressen styra. Ska vi göra om samma misstag om och om igen? Är det inte meningen att vi ska lära av historian?

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj
....Ska vi göra om samma misstag om och om igen? Är det inte meningen att vi ska lära av historian?

Frågan är om inte människan är för dum och naiv som kollektiv ras för att lära sig av sina misstag eller bry sig om stora problem som innebär att de måste ändra sin vardag "drastiskt" till mindre bekväm. Kort sagt orkar folk inte bry sig och drar i vilka lösa trådar som helst så länge de duger som temporär ursäkt för att fortsätta leva slösaktigt och det är f*n sorgligt.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem

Jag är också rätt skeptisk just nu till om nu kommer kunna göra något åt klimatförändringarna innan de har gjort något åt oss, så att säga. De två tyngsta spelarna i detta pussel, USA och Kina som tillsammans står för 40-50 % av utsläppen, verkar nämligen inte vara så kompromissvilliga. USA kommer vägra skära ner på sina utsläpp i någon större grad, eftersom de inte vill bli ekonomiskt omkörda av Kina (trots att medelamerikanen antagligen släpper ut sisådär fem till åtta gånger så mycket koldioxid än vad medelkinesen gör). Och Kina kommer väl antagligen inte vilja "kompromissa" med sin ekonomiska tillväxt. Speciellt inte när inte ens USA gör det. När Kina gått om USA i koldioxidutsläppsligan så kommer USA skylla på att Kina som land är miljöboven medan Kina kommer skylla på amerikanernas livsstil. Vi kommer ingen vart, och alla tar skada.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Fast en följd av uppvärmning och ökad vattenyta är mer regn och då troligen i norge som sedan rinner ner i vänern och skal lsläppas genom trollhättan. Trollhättan lär inte klara detta bra utan...

Lär väll isf vara bättre i Trollhättan i Skurup (där jag nu bor) eftersom skurup ligger under vatten ytan om jag inte minns helt fel

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj
Frågan är, varför finns det mer anledning att tro på forskarna som är med i den där filmen, än de otaliga forskare som var med och skrev FN:s klimatrapport? Jag tvivlar på att vi som ser filmen, kan betrakta deras bevis på ett sakligt sätt och på det viset bilda oss en korrekt uppfattning. Jag har inte läst ett enda poäng metrologi, så även om jag tycker att deras argument verkar vettiga, betyder inte det speciellt mycket. Eftersom jag inte har någon aning om de verkligen är det.

Lite får jag också känslan av att man letar efter de forskare som säger det de själva vill tro och litar på dem, även om de råkar vara en liten minoritet av hela forskarkåren, och trots att det enda som talar för att de skulle ha bättre koll är att de man själv vill tro.

Att det varmare klimatet skulle vara bra känns också som en arm-chair-inställning. Det är väl skönt med lite varmare somrar? Men som klimatrapporten tydligt visade så är effekterna inte bara att vi helt plötsligt kan börja ha vindruvsodlingar i Sverige, det ger också andra stora effekter som är svåra att förutsäga.

Man brukar i den här sortens sammanhang tala om något som kallar försiktighetsprincipen. Även om vi inte vet säkert att det kommer bli en massa negativa effekter av ökad växthuseffekt, så är effekterna på ekonomin och mänskligt lidande så stora i de värsta fallen att det kanske inte är värt att riskera det innan vi vet att det verkligen inte förefaller någon sådan risk.

Om folk skulle tagit till försiktighetsprincipen för DDT och Asbest skulle det sparat samhället både stora kostnader och stort lidande. Istället lät man kortsiktiga vinstintressen styra. Ska vi göra om samma misstag om och om igen? Är det inte meningen att vi ska lära av historian?

Tja, DDT var inte helt dumt.. Man lyckades ju bla. utrota malaria från hela europa.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är skitsnack att det ska behövas någonting i kaliber med jordens eller mänsklighetens undergång för att folk ska fatta att man ska låta bli att lämna drivor med skit efter sig vad man än håller på med.

Det är ju sunt förnuft att man inte ställer till med mer oreda än vad nöden kräver, och att man städar upp efter sig. Men det verkar tyvärr inte gälla speciellt många.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-6400c30 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D CH VIII Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super || Thinkpad P16s Gen 2 R7 PRO 7840U(Zen4) 32GB-6400 1TB 980Pro 780M