Permalänk

Jag har funderingar kring att bygga en egen RC bil med hjälp av min 3D-printer.
Jag tänker mig bakhjulsdrift och en stel hjulupphängning för enkelheten och sen en motor med rejält med kraft.
Batterier har jag från gamla laptops i överflöd. För att skriva lite tuffare delar har jag nylonfilament tillgängligt.
Tänker en asfaltsräcer utan terrängegenskaper.

Kan jag glömma att ett sånt projekt är körbart?

Hittade följande kit på nätet:
https://www.banggood.com/Wltoys-144001-124018-124019-RC-Car-U...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lurcazzus:

Jag har funderingar kring att bygga en egen RC bil med hjälp av min 3D-printer.
Jag tänker mig bakhjulsdrift och en stel hjulupphängning för enkelheten och sen en motor med rejält med kraft.
Batterier har jag från gamla laptops i överflöd. För att skriva lite tuffare delar har jag nylonfilament tillgängligt.
Tänker en asfaltsräcer utan terrängegenskaper.

Kan jag glömma att ett sånt projekt är körbart?

Hittade följande kit på nätet:
https://www.banggood.com/Wltoys-144001-124018-124019-RC-Car-U...

Nä testa!
Låter som ett kul projekt
Vad är det värsta som kan hända?
Att du har förlorat någon tusenlapp eller två och sedan lärt något?

Lägg gärna upp lite bilder och så med i Galeriet här så att man kan följa det

Men va berädd på att det kommer gå sönder saker och 3d skriva kugghjulen är nog ingen bra ide 🤔.
Och jag hadde nog försökt att få på stötdämpare, för att minska vibrationer som kan vara påfrestande.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Skrivet av Mega-Dark:

Nä testa!
Låter som ett kul projekt
Vad är det värsta som kan hända?
Att du har förlorat någon tusenlapp eller två och sedan lärt något?

Lägg gärna upp lite bilder och så med i Galeriet här så att man kan följa det

Men va berädd på att det kommer gå sönder saker och 3d skriva kugghjulen är nog ingen bra ide 🤔.
Och jag hadde nog försökt att få på stötdämpare, för att minska vibrationer som kan vara påfrestande.

Tack för uppmuntran! Jag får väl se vad man kan lyckas få ihop. Kugghjul verkar finnas billigt på Banggood också, så det ska man nog köpa. Jag vill nog mest begränsa projektet så mycket det går, för att hålla det till en genomförbar nivå. Jag tror att ska jag få till alla andra delar också så slutar det nog med att projektet inte blir av alls. Men man kan ju alltid ha som tanke att få till en modell 2 om modell 1 bara fungerar.

Jag har hittat ritning till någon som gjort en egen offroader, men den verkar väldigt svag motormässigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lurcazzus:

Tack för uppmuntran! Jag får väl se vad man kan lyckas få ihop. Kugghjul verkar finnas billigt på Banggood också, så det ska man nog köpa. Jag vill nog mest begränsa projektet så mycket det går, för att hålla det till en genomförbar nivå. Jag tror att ska jag få till alla andra delar också så slutar det nog med att projektet inte blir av alls. Men man kan ju alltid ha som tanke att få till en modell 2 om modell 1 bara fungerar.

Jag har hittat ritning till någon som gjort en egen offroader, men den verkar väldigt svag motormässigt.

👍😊

Ja jag har bara sätt några som har gjort det på Youtube. Och de ser heftig ut
De dock som jag lite på påpekade om är att de brukar få problem med 3d prindade saker i skälva drivlinan.

Men jag kan inget om 3d print. Vet bara att det är ändå rätt så ordentliga krafter som ska tyglas. Och de som tillverkar rc bilar brukar försöka tygla de med slirkoppling eller diffretstial.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Jag har "byggt" några egna bilar. Den senaste är en mix av Kyosho inferno stadium truck och psycho kruiser. Jag använde chassi och det mekaniska från inferno och plast samt monteringsdetaljer till borstlöst från psycho kruiser. Det är i princip samma bil men den ena är nitro och den andra elektrisk.
Motor och esc är från BSD Utor 8e och även karossen är från denna.
Diffarna är uppgraderade med ståldrev.
Däck och fälg är från Louise, två olika uppsättningar 3.8" mt-cyclone och mt-mcross.
Drivs av 4s lipo.
Det gick att få tag på delar till humana priser men nu är utbudet dåligt och priserna för höga.
Men det blev en rolig skapelse som ser ganska grym ut. 🙂

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Medlem

Däcken är lite för stora för min smak men de funkar rätt bra i snön. 🙂

Edit: En bild under skalet

Visa signatur

///Arch