Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Btw vi snackar väl om GF8800GTS 640 nu och inte 320? Mellan 640 och XT är skillnaderna i pris inte stora alls. bara nån hundring hit och dit.

Enligt tråden snackar vi om 8800 GTS 320mb..
Läs längst upp:

Citat:

ATi X2900XT (512) eller Geforce 8800GTS (320)

Korten skiljer över tusen kronor i pris. Bara en idiot skulle välja ett 8800 GTS 320mb istället för ett 2900xt om man nu fick det gratis.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonathan82
Enligt tråden snackar vi om 8800 GTS 320mb..
Läs längst upp:

Korten skiljer över tusen kronor i pris. Bara en idiot skulle välja ett 8800 GTS 320mb istället för ett 2900xt om man nu fick det gratis.

Hehe, precis. Så långt kan vi utläsa att det åtminstone finns 39 idioter på Swec. Ska man dra det ett steg längre får man nog säga att 125 av de 127 som har svarat är idioter och att endast två stycken som valde att få ett 8800Ultra eller ännu hellre ett Quadro FX 5500, kan kan anses vara smarta.

Jag är en av de 125 idioterna.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem

ATI såklart, kortets röda färg passar perfekt in bland mina röda minnen, röda moderkortet, röda fläktarna, rödlackade insidan av chassit osv.
Stilrent och enfärgat men samtidigt snyggt!

Ja du läste rätt, design och stabilitet före prestanda!

Permalänk
Medlem

För Modellerare eller liknande är HD2900XT bra mycket snabbare än Quadro FX 5500.

I alla fall enligt denna sida.

http://www.ixbt.com/news/all/index.shtml?08/27/51

Och jag valde AMD/ATi för att jag är nästan säker på att det är drivarna som är spöket bakom denna horribla prestanda.
Man får ju också gratis spel: HL2 episode 2

Visa signatur

Burk 1: MSI Neo4 Platinum, AMD64 "Winchester" 3200+ , Corsair 2048mb, 7800GT.
Burk 2: AMD64 "Venice" 3200+ @ 2500mhz, AsRock SATA2, Corsair 2048mb, XFX 6800GT NV5 Silencer.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lasse Laserman
Hehe, precis. Så långt kan vi utläsa att det åtminstone finns 39 idioter på Swec. Ska man dra det ett steg längre får man nog säga att 125 av de 127 som har svarat är idioter och att endast två stycken som valde att få ett 8800Ultra eller ännu hellre ett Quadro FX 5500, kan kan anses vara smarta.

Jag är en av de 125 idioterna.

Jag är själv en idiot..
Men då missuppfatta jag först frågan, då jag inte räkna med "om man skulle få det gratis". Vilket jag inte tycker är relevant.
Man borde ju räkna med priset i en sådan här omröstning...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonathan82
Enligt tråden snackar vi om 8800 GTS 320mb..
Läs längst upp:

Korten skiljer över tusen kronor i pris. Bara en idiot skulle välja ett 8800 GTS 320mb istället för ett 2900xt om man nu fick det gratis.

Ahaa såg inte att han ändrat pollen sen jag skrev i den.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Efter att ha velat och funderat några dagar har jag nu beställt ett 2900, vilket jag också röstat på, har inte hittat någon som ger bort dem

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-Mortar-Mint22-WD-BlackSN850Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
LianLi"denÄldre"Windows10-vid-behovRyzen7™2700-den-också

Permalänk
Medlem

Men när det endå skiljer 1000kr i pris mellan dom så kan vi jämföra GTX mot Atis kort, skulle gärna se hur många som väljer GTX mot Atis hehe

Permalänk
Medlem

Var det gratis så ati kortet annars 8800GTS och klocka blir rätt jämt då.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Var det gratis så ati kortet annars 8800GTS och klocka blir rätt jämt då.

Men om man tar Ati kortet och klockar då?
har för mig att den till o med vinner över 8800Ultra på några av testerna.

Permalänk

Värst vad mycket Nvidiafanboys det finns, HD2900XT är bättre och då tar man ju självklart det kortet...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rambos_hier
Värst vad mycket Nvidiafanboys det finns, HD2900XT är bättre och då tar man ju självklart det kortet...

Haha se inte mig som Nvidiafanboy utan jag har bara den avatarn för att jag tycker den e snygg o sen har jag GTX för att jag inte orkade vänta på R600.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rambos_hier
Värst vad mycket Nvidiafanboys det finns, HD2900XT är bättre och då tar man ju självklart det kortet...

Vilka? Tycker är att det är minst lika många som är för ATI kortet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rambos_hier
Värst vad mycket Nvidiafanboys det finns, HD2900XT är bättre och då tar man ju självklart det kortet...

Nej, det är sämre. Har dessutom bra mycket sämre bildkvalitet.

Visa signatur

ASUS P5Q Pro | Core 2 Duo E8400 | 4GB Corsair XMS2 1066Mhz CL5 | XFX GeForce GTX 260 216SP 55nm | Corsair VX450W | Intel X25-M G2 80GB Retail | 500GB Samsung Spinpoint | DVD-RW | Dell U2311H | Benq FP241W | Philips 200WP7ES | Windows 7 RTM | Samsung ML-1640

Permalänk

Om jag hade fått gratis ..självklart HD2900XT
Om jag hade köpt........... självklart 8800GTS

Fast helst skulle ja villja ha 8800ultra eftersom priset inte verkar räknas in!

Citat:

"Nej, det är sämre. Har dessutom bra mycket sämre bildkvalitet."

HUH? Har du nån källa på det som bevisar att saken är som du säger? Om inte ...så var tyst!

Visa signatur

Asus Rog Strix Geforce RTX 3080 TI OC 12GB/ AMD Ryzen 7 5800X/ DDR4 Corsair Vengeance RGB PRO 64GB (4x16)/ Asus Rog Strix B550-F Gaming/ Corsair iCUE H150i Elite Capellix/ Corsair HX1200 v2 1200w 80+Platinum/ Lian Li PC-011 Dynamix XL Temered Glass White/ Corsair Braided white-black cables/ AOC CU34G2X/ Roccat Vulcan TKL/ Logitech G502 Hero/ Sound blaster Katana Soundbar/ Steelseries 9 wireless/ Lytmi Immersive ARGB Monitor Backlight LED

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chamberlain
HUH? Har du nån källa på det som bevisar att saken är som du säger? Om inte ...så var tyst!

Det är sånt här jag inte gillar, när det kommer falsk info från folk som inte har källa eller liknande bevis.
Skriver man en sak som inte låter så trovärdigt så bevisa det!

Permalänk
Medlem

Snälla.... Man läser igenom hela tråden och tycker det är bara såå sköönt att det är så litet pajkastning, så börjas det ändå...

Röstade f.ö. på HD 2900XT, men jag tycker jämförelsen är litet ojuste - de är inte i riktigt samma liga.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chamberlain

HUH? Har du nån källa på det som bevisar att saken är som du säger? Om inte ...så var tyst!

http://www.vr-zone.com/?i=4946&s=16
HD2900XT har stora brister i AF och i skärpa som ni ser.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Inaktiv

det finns ju inte ens riktiga drivrutiner så det är inte så konstigt..
Själv skulle jag tatt XT kortet

EDIT: det var ju bättre i AA iaf (och jag tyckte att det var snyggare i AF med

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Killbom
det finns ju inte ens riktiga drivrutiner så det är inte så konstigt..

När det kommer till vegetation (i oblivion) bilden så har ATI varit sämre än nVidia redan med sin X1x00-serien. Så där kommer ingen driver hjälpa. Men i BF2143 så ska ATI nog kunna göra nåt för där ser det bara förjävligt ut, allt, specielt vapnet.

För att stödja mitt påstående om vegetation-delen:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=686...

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
När det kommer till vegetation (i oblivion) bilden så har ATI varit sämre än nVidia redan med sin X1x00-serien. Så där kommer ingen driver hjälpa. Men i BF2143 så ska ATI nog kunna göra nåt för där ser det bara förjävligt ut, allt, specielt vapnet.

För att stödja mitt påstående om vegetation-delen:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=686...

Jag håller med, bilden på vapnet med Nvidias kort ser så fin och skarp ut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
När det kommer till vegetation (i oblivion) bilden så har ATI varit sämre än nVidia redan med sin X1x00-serien. Så där kommer ingen driver hjälpa. Men i BF2143 så ska ATI nog kunna göra nåt för där ser det bara förjävligt ut, allt, specielt vapnet.

För att stödja mitt påstående om vegetation-delen:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=686...

Är det inte ATIs nya AA som gör att det blir suddigt på t.ex. träden i Oblivion?
Vilket jag tycker ser bättre ut också.

2 bättre bilder

ATI - CFAA 16x
http://xbitlabs.com/misc/picture/?src=/images/video/radeonhd2...

Nvidia - CSAA 16xQ
http://xbitlabs.com/misc/picture/?src=/images/video/radeonhd2...

Nvidia har bättre skärpa men ati ser bättre ut på vegitation.

http://xbitlabs.com/articles/video/display/r600-architecture_...

Permalänk

Geforce kortet stabilt bra prestanda

ja det är helt enkelt ett bra kort i spel är det mer än tillräcklig

tester....det är spelen som gäller

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Citat:

Väldigt intressant!
Man ser ingen större skillnad mellan R600 och G80 om jag ska vara ärligt. nVidia har dock något bättre skärpa på Oblivion. Bra eller dåligt är upp till var o en. Sen kan man själv leka med LOD om man vill hade det med mer skärpa eller inte. HL2 bilder tittar jag inte änns på o gemförde då ATI driver verkar ha nåt bug eller nåt.

Men annars så ser jag inga stora skillnader.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Själv gillar jag inte när spelen är skarpa..
Gillar när det är lite diffust och oskarpt på ett skarpt sätt.

http://mikrodatorn.idg.se/2.1030/1.108800

Någon som kan backa upp mikrodatorns påstående?

Visa signatur

Burk 1: MSI Neo4 Platinum, AMD64 "Winchester" 3200+ , Corsair 2048mb, 7800GT.
Burk 2: AMD64 "Venice" 3200+ @ 2500mhz, AsRock SATA2, Corsair 2048mb, XFX 6800GT NV5 Silencer.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CreV-
Själv gillar jag inte när spelen är skarpa..
Gillar när det är lite diffust och oskarpt på ett skarpt sätt.

Nu får du gärna förklara. Oskarpt på ett skarpt sätt??

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Nu får du gärna förklara. Oskarpt på ett skarpt sätt??

Tänk dig ett spel. Typ fear i högsta grafik och tillagd skärpa.. Något som jag inte skulle gilla.

Jag gillar när spelet blir mjukare i grafiken. Samma kvalite men lite mer utsmetat. (soft edges eller nått)
Lugnare för ögonen.

Visa signatur

Burk 1: MSI Neo4 Platinum, AMD64 "Winchester" 3200+ , Corsair 2048mb, 7800GT.
Burk 2: AMD64 "Venice" 3200+ @ 2500mhz, AsRock SATA2, Corsair 2048mb, XFX 6800GT NV5 Silencer.

Permalänk

Det var ju riktigt märkbar skillnad på just träden där, så jävligt bra ut för X2900XT iaf ju.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk

här är samma bild tagen med mitt 8800GTS ungefär samma ställe som xbit labs

använder Nhancer som har en massa olika AA alternativ så jag tog det "värsta" supersampling 32xs samt enhance in game AA 16xAF

ja ni kan ju det här

tycker det ser riktig bra ut

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CreV-
Tänk dig ett spel. Typ fear i högsta grafik och tillagd skärpa.. Något som jag inte skulle gilla.

Jag gillar när spelet blir mjukare i grafiken. Samma kvalite men lite mer utsmetat. (soft edges eller nått)
Lugnare för ögonen.

Jag tror jag vet vad du menar.
Jag själv kör med 0.3 LOD för att mjuka upp texturen och bilden då det blir skönare för ögonen men också så får man någon extra fps. Men man förlorar detaljer. Samma sak gäller R600 bilderna, det ser mjukare ut, men förlorar små detaljer. Sen kan man spekulera om HD2900XT mjukhet ger den någon extra prestanda i form av bättre fps pågrund av dess mjukhet. Skulle verkligen vara intressant att testa o se!

Men detta med mjukhet kan man själv reglera i RivaTuner eller i ATT med LOD.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."