Permalänk
Medlem

Rekommenderad storlek på /

Jag har just nu:
/ = 4gb
/home/ = 6gb

Men jag har bara 3,5mb ledigt på / , så det ska bli en ominstallation ganska så snart.
Jag kör Kubuntu 7.04 och klyddar ganska så mycket med lite trevliga packet bla..
Vad för storlek rekommenderar ni på / så att utrymmet räcker?
Jag funderade på 6gb, men är det tillräckligt?

Visa signatur

Gosh!

Permalänk
Medlem

Vad sägs om att skaffa en större disk?

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Om man vet vad man behöver för program så klarar man sig med rätt lite utrymme.

e5150:~> df -h Filesystem Size Used Avail Use% Mounted on /dev/hda1 86M 60M 26M 71% / /dev/hda2 62M 15M 47M 25% /var /dev/hda3 485M 33M 452M 7% /opt /dev/hda5 851M 443M 409M 52% /usr tmpfs 128M 152K 128M 1% /tmp /dev/hda6 185G 65G 121G 35% /home

Jag skulle nog dock rekommendera att du tittar efter så att du inte sitter och har en massa onödig skit installerad (språkstöd brukar vara en duktig hårddisktjuv) innan du börjar ändra storlek på saker.
Men eftersom att du bara verkar ha 10G att tillgå så kanske det vore lika bra att bara köra allting på /, förutsatt att du klarar av att ta backup på viktiga saker i $HOME eller helt enkelt håller dig ifrån att göra rena ominstallationer..

Permalänk
Medlem

3.5Mb ledigt
Skaffa en större disk så slipper du knöö-.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem

Partitionerna ligger på en 200gigare, så jag behöver nog ingen större disk för OSet.
(Ursäktar för att jag inte gav så klara uppgifter.)

Sen har jag en 10gb partition bredvid dessa två, så det går utan problem att slå ihop det med den. (sen har jag 1gb till swap också)
(de ligger i ordningen: 10gb(tom), 4gb(/), 1gb(swap), 6gb(/home) )
Så, jag har mao 21gb att röra mig på, vilket i detta fall kan ses om obegränsat.

EDIT: Sen har min dator blivit lite "sluggish", nog för att jag installerat tagit bort (en del) trams.
Sen har jag inget direkt att pilla med heller, så jag ser fram emot att pilla om på nytt. (fast jag sparar min hemmapp och slänger in den sen..)

Visa signatur

Gosh!

Permalänk
Hedersmedlem

Kör
du -xh --max-depth=1 /
för att se vad som tar plats.
Förmodligen upptäcker du då att det vore smart att lägga /usr på en egen, större partition.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

378M /tmp 2.4G /usr 4.0K /mnt 0 /dev 0 /proc 198M /var 9.9M /etc 49M /boot 6.1M /sbin 326M /lib 20K /opt 16K /lost+found 4.0K /srv 32K /media 0 /sys 4.8M /bin 4.0K /home 408K /root 4.0K /initrd 3.3G /

Jo, det skulle kunna fungera bra.
En liiten fråga. När man installerar ett nytt program, var installeras det då? /usr?

EDIT: Fast.. vad vinner man på att lägga /usr på en egen partition?

Visa signatur

Gosh!

Permalänk
Medlem

minimum av 2 gb på /
swap 512-1024 mb
/home så mucket dun kan få...

kan göra som jag gorde på en server i skolan har en gammal 3.5gb hd för / och swap och en 80 GiB för /home (detta var en ftp server, som någon senar hadde kul med och bytte på strömbrytaren som man väljer mallan 110v och 230v min lärare förstod inte varför inte ftp:n fungerade...)

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk
Avstängd

Minimum för Ubuntu är 2 gigabyte tror jag.
Dagens hårddiskar är rätt stora, så du kan bre på lite.
Beror på hur mycket du antar behövas, och hur stor hårddisk du har, att du känner att du kan ge.

Jag har en 500 gigabytes hårddisk, och skulle ge / 20 gb.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem

Minimum för mig är 4gb, så det behöver vi inte disskutera.
Vad jag vill ha är ett "maximum" som kan tänkas behövas. (Fast 20gb är kanske att ta i )

Hur stor partition har ni för / (exklusive /home)? (då menar jag ni som har större än 4gb)

Visa signatur

Gosh!

Permalänk
Medlem

Jag brukar köra 12 gig på min /

Såg iofs nu när jag drog en df -h

/dev/hda7 14G 3.5G 9.7G 27% /

...att jag tydligen kör 14 gig

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Medlem

Är inte LVM ett alternativ?

Visa signatur

Don't Panic
Studerar

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derfpa
Vad jag vill ha är ett "maximum" som kan tänkas behövas. (Fast 20gb är kanske att ta i )

Det beror väl på hur stor hårddisk man har.
Har man en 500 gigabyte hårddisk, eller 1 terabyte disk, så är väl inte 20 gb att ta i?

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vladmir
Är inte LVM ett alternativ?

Skulle också rekommendera LVM. Har svårt att förstå mig på de som fortfarande kör på den gamla statiska partitionsmodellen. :/

Enda anledningen till att inte använda sig av LVM är om man vill dela filerna med ett annat icke-Linux-OS.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sachankara
Skulle också rekommendera LVM. Har svårt att förstå mig på de som fortfarande kör på den gamla statiska partitionsmodellen. :/

Enda anledningen till att inte använda sig av LVM är om man vill dela filerna med ett annat icke-Linux-OS.

Jag gör det på min server Fast där har jag också en separerad systemdisk (känns lite tryggare så) på 40GB och installerar varken program eller lagrar filer (bara temporärt). Resten av diskarna kör dock med LVM

Visa signatur

Don't Panic
Studerar

Permalänk
Medlem

LVM verkar som ett trevligt alternativ.

Saxat från http://tldp.org/HOWTO/LVM-HOWTO/benefitsoflvmsmall.html

Citat:

One of the difficult decisions facing a new user installing Linux for the first time is how to partition the disk drive. The need to estimate just how much space is likely to be needed for system files and user files makes the installation more complex than is necessary and some users simply opt to put all their data into one large partition in an attempt to avoid the issue.

Och det är ju precis det problemet jag har.

Jag läser vidare så får jag se hur det blir.

Visa signatur

Gosh!

Permalänk
Medlem

jag fattar inte, vad är fördelen med att slå ihop en ny disk med LVM mot att bara montera in en ny disk som vanligt? det borde ju bara öka risken för dataförlust och oordning om en havererar.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Med LVM kan man ju låtsas att det bara finns en disk fast man egentligen har flera. Då kan man ha partitioner som spannar över flera diskar, det kan vara bra ibland kanske. Jag använder LVM av den anledningen. Jag har ingen disk som är tillsäckligt stor för att hysa vissa partitioner.

Permalänk
Medlem

jo men det är ju det jag menar, havererar en disk så är det ju mer som kan gå åt skogen än om man bara hade separata partioner. som dåliga variant av RAID.

men det är klart, måste man av teknisa skäl så..

har nån några andra fördelar/måstelösningar som tjänar på det nystan tar upp btw? jag skulle vilja pröva det vid nästa installation men är lite skeptisk även om jag kan se fördelen med det då jag har ett par diskar som vore bra att slå iohop åas. antar att man bör backa upp lite flitigare än vad jag brukar för sånt här, jag brukar bara köra över hela disken till en annan identisk intern då och då.

är det lätt gjort att flytta över all data från en disk till en (specifik) annan om man misstänker förestående haverier? smidiga GUIn för lättare överblick etc?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av e5150
Om man vet vad man behöver för program så klarar man sig med rätt lite utrymme.

e5150:~> df -h Filesystem Size Used Avail Use% Mounted on /dev/hda1 86M 60M 26M 71% / /dev/hda2 62M 15M 47M 25% /var /dev/hda3 485M 33M 452M 7% /opt /dev/hda5 851M 443M 409M 52% /usr tmpfs 128M 152K 128M 1% /tmp /dev/hda6 185G 65G 121G 35% /home

Jag skulle nog dock rekommendera att du tittar efter så att du inte sitter och har en massa onödig skit installerad (språkstöd brukar vara en duktig hårddisktjuv) innan du börjar ändra storlek på saker.
Men eftersom att du bara verkar ha 10G att tillgå så kanske det vore lika bra att bara köra allting på /, förutsatt att du klarar av att ta backup på viktiga saker i $HOME eller helt enkelt håller dig ifrån att göra rena ominstallationer..

imponerande.... vad kör du förnåt?

Visa signatur

ubuntu 16.04

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pauq
imponerande.... vad kör du förnåt?

Slackware 12rc1, modulär Xorg, fluxbox, abiword och gnumeric istället för openoffice och sen håller jag mig till mutt, irssi, centericq och liknande då jag helt enkelt tycker att det är smidigare än stora grafiska klumpar. Sen har lite spel ifrån gnome-games, gimp och lite annat smått och gott.
Tacka vet jag slackwares underbara pakethanterare som inte automatiskt installerar 25 onödiga beroenden för varje paket.
</offtopic>

Permalänk
Medlem

rekommenderar lvm starkt som redan sagts, väldigt flexibelt och otroligt smidigt när du väljer att poppa in nya diskar