Installera om Windows XP - riskerar jag att smittas före jag fått hem uppdateringar?

Permalänk
Medlem

Installera om Windows XP - riskerar jag att smittas före jag fått hem uppdateringar?

Hej.

Min rutin vid ominstallation av Windows XP är

1. Dra ut TP-kabeln.
2. Installera Windows XP med SP2.
3. Stoppa i TP-kabeln.
4. Kör Microsoft Update.

Det jag undrar är:

Riskerar jag inte att bli smittad av något virus/trojan/mask mellan punkt 3 och 4? Det tar ju dessvärre X antal minuter att ladda ned och installera alla säkerhetsuppdateringar.

Eller räcker det att jag har SP2 installerat och Windowsbrandväggen aktiverad för att jag ska våga stoppa i TP-kabeln och i lugn och ro tanka hem Microsoft Update-uppdateringarna?

Permalänk
Medlem

ja det gor du, men det gor knappt att undvika ando. brandvaggen (speciellt inte windows-bv) spelar dessvarre ingen roll mot trojaner som utnyttjar windows-exploiterna men det gor du som du vill.. du for helt enkelt ta ett par adrenalin sprutor och riskera det

Permalänk
Medlem

Tror att chansen är närmast obefintlig om du inte går ut på massor av "skumma" sidor

Permalänk

Varför inte installera en brandvägg "innan" inkoppling mot nätet sker?

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Medlem

Har lite dålig koll på datum och tid, men för att vara på den säkra sidan.
Låna någon annans dator. Ladda ner Micrososofts uppdateringar, mot Blaster, sasser osv. alltså virus som sprids utan att man besöker skumma sidor eller trots att man har en brandvägg.
Och installera dessa innan du kopplar in den på nätet.
Sen är det bara att ösa ner sisådär återstående uppdateringar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xplane_uppsala
Varför inte installera en brandvägg "innan" inkoppling mot nätet sker?

SP2 har en integrerad brandvägg, som aktiveras per default.

Självklart låter jag den vara igång.

Permalänk
Avstängd

ja men den är skit

Visa signatur

fuck intel core 2duo and fuck windows vista

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sliverman
ja men den är skit

Jag kombinerar den med en D-Link DGL-4100.

...men det är väl också skit, förmodar jag?

Permalänk
Medlem

Om du installerar Windows XP med SP2 så tror jag det ska gå bra att göra som du skriver (just i och med den inbyggda brandväggen).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag kör oxå d-lik router och win bramndväggen. nod32 som virusprog o jag har aldrig haft nåt trassel med virus, trojaner etc..

Vad skulle man i sådana fall köra med för brandvägg som inte drar märkbart?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sliverman
ja men den är skit

Nja.. den blockerar inkommande anslutningar vilket är precis vad du behöver för att skydda dig från hot utifrån, vilket är det viktigaste i det här fallet. Den ger alltså samma skydd som att sitta bakom en router.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Du gör helt rätt och som XaaR sa - så länge du inte surfar runt på skumma sidor medans du uppdaterar så kommer det gå bra.

Det kan vara bra att veta att Microsoft varje månad gör en ny ISO med alla de senaste säkerhetsuppdateringarna, mer info här: http://support.microsoft.com/kb/913086

Permalänk
Medlem

Det är inga problem att installera WinXP med Internet deaktiverat och med SP2 direkt efter, sen kopplar man på internet och uppdaterar.
Visst chansen finns, jag själv installerar i snitt 3-4 maskiner per dag och har aldrig råkat ut för det, inte än iaf.

Visa signatur

Desktop : ASUS Striker Extreme, Club3D8800GTX 768Mb, CPU E6600 2,4Ghz, 4GB RAM 800Mhz. Corsiar 620W, Asus 22" TFT LCD MW221U
Laptop: HP-6910p.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrPekk
Det är inga problem att installera WinXP med Internet deaktiverat och med SP2 direkt efter, sen kopplar man på internet och uppdaterar.
Visst chansen finns, jag själv installerar i snitt 3-4 maskiner per dag och har aldrig råkat ut för det, inte än iaf.

Om du ominstallerar 3-4 maskiner per dag = 20 maskiner i veckan så borde du verkligen fundera på att göra en slipstreamad SP2 med alla säkerhetsuppdateringar. Skulle spara dig minst 1 timmes jobb per dag.

Permalänk
Medlem

Visste någon skulle kommentera detta

Jag har en standard slipstream med winXP och SP2 endast.
Många av våra programvaror vi använder kan inte ha alla patchar.
Efter denna installation så beroende på användningsområde så väljer jag ut de patchar som just denna skall ha.
HAr givetvis en fullladdad verre med allt, men den använder jag nästan bara uteslutande hemma.

Visa signatur

Desktop : ASUS Striker Extreme, Club3D8800GTX 768Mb, CPU E6600 2,4Ghz, 4GB RAM 800Mhz. Corsiar 620W, Asus 22" TFT LCD MW221U
Laptop: HP-6910p.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrPekk
Visste någon skulle kommentera detta

Jag har en standard slipstream med winXP och SP2 endast.
Många av våra programvaror vi använder kan inte ha alla patchar.
Efter denna installation så beroende på användningsområde så väljer jag ut de patchar som just denna skall ha.
HAr givetvis en fullladdad verre med allt, men den använder jag nästan bara uteslutande hemma.

Nu är vi lite offtopic men jag känner att jag måste kommentera detta ändå.
Först och främst så är det ju något som är galet om man installerar om så många maskiner varje dag - eller? Kanske dags att sätta upp en RIS server?
För det andra: Om era applikationer inte fungerar tillsammans med någon säkerhetsuppdatering så är det läge att ringa leverantören av applikationerna eller Microsoft så att ni fixar till de problem som finns. Det finns INGET substitut för att hoppa över en säkerhetsuppdatering. Tvärt om - det kan vara därför du måste installera om så många maskiner dagligen.

Permalänk

Hehe jag skulle installera några burkar hemma hos svärfar. Han hade Glocalnet 0.5Mbps, ganska långsamt Internet alltså. Installerade Windows utan nätverket inkopplat, och sedan Norton Internet Security. Först därefter kopplade jag in datorerna till nätet och började ladda hem uppdateringar till dels Windows, dels Norton. Dock skrek Norton redan inom några minuter att det var virus och misstänkta intrångsförsök på gång.

Det formligen forsade runt diverse skit i Glocalnets nät. Däremot, när jag suttit hemma på BBB så har jag aldrig råkat ut för något liknande.

Förstår din oro faktiskt. I de flesta fall går det nog dock rätt bra. Har du dessutom en vanlig router inkopplad därhemma så minskar risken också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keyfinder
Hehe jag skulle installera några burkar hemma hos svärfar. Han hade Glocalnet 0.5Mbps, ganska långsamt Internet alltså. Installerade Windows utan nätverket inkopplat, och sedan Norton Internet Security. Först därefter kopplade jag in datorerna till nätet och började ladda hem uppdateringar till dels Windows, dels Norton. Dock skrek Norton redan inom några minuter att det var virus och misstänkta intrångsförsök på gång.

Det formligen forsade runt diverse skit i Glocalnets nät. Däremot, när jag suttit hemma på BBB så har jag aldrig råkat ut för något liknande.

Förstår din oro faktiskt. I de flesta fall går det nog dock rätt bra. Har du dessutom en vanlig router inkopplad därhemma så minskar risken också.

Installerade du SP2 innan du kopplade in nätverkskabeln, alternativt installerade från en CD med SP2 integrerat?

Eller installerade du Win XP utan SP2, sedan antivirus och sedan stoppade du i TP-kabeln och tankade hem uppdateringarna?

Permalänk
Avstängd

Är det en skiva med SP2 integrerat i XP, så ska det inte vara några jätte problem då den by default har en brandvägg aktiverad.
Men du måste besöka Windows Update, de första du gör, besök inte några andra sidor.

Är det inte SP2 integrerad, ja då är det illa. Då kan du bli infekterad på några minuter bara...

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk

Jag installerar alltid med nätverkskabel i (uj, tuff jag är).
Men det första jag gör när jag installerat XP SP2, är att trycka:
win+r -> www.mozilla.com
Ladda hem och installera, sedan kan det inte gå fel.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LRonH
Installerade du SP2 innan du kopplade in nätverkskabeln, alternativt installerade från en CD med SP2 integrerat?

Eller installerade du Win XP utan SP2, sedan antivirus och sedan stoppade du i TP-kabeln och tankade hem uppdateringarna?

Jag hade en skiva med XP SP2 förinstallerat.

Permalänk
Medlem

Har du en XP-skiva med SP2 så kommer inte bli smittad av något så länge du inte börjar ladda ner massa skit eller använder IE6.
Och sitter du bakom en router så kan t.o.m. installera med en XP-skiva utan någon SP-pack alls!

Har totalt lagt mjukvarubrandväggar på hyllan, kör numera M0n0wall på en dator istället.
Så fort en lite ovan person ska skaffa dator så brukar jag alltid rekonendera att dom lägger 300 kr på en billig router så dom får hög säkerhet.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Jag har några frågor i detta ämne, skulle vara glad för svar.

När man installerar om Xp på en dator, så kan man bara stoppa in Recovery CDn?

Ska man göra något i datorn innan man startar en ominstallation av OS?

Är det någon idé att använda driver&utilities CDn som föjde med datorn?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ionit
Jag har några frågor i detta ämne, skulle vara glad för svar.

När man installerar om Xp på en dator, så kan man bara stoppa in Recovery CDn?

Ska man göra något i datorn innan man startar en ominstallation av OS?

Är det någon idé att använda driver&utilities CDn som föjde med datorn?

En recovery-CD är ingen normal installation, så det är inte riktigt frågan om att "installera om XP" i normal bemärkelse i det fallet.

Det du bör tänka på är väl att backa upp allt av värde innan du kör recovery-grejen.

Jag hade trott att "drivers&utilities" hade legat med i det som du får när du kör recovery, det kan väl dock bero på vilken datortillverkares recovery det handlar om, antar jag.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Så recovery CDn,vad gör den då egentligen? Tar inte den bort det gamla XPet och ersätter det?

Jag vill vara säker på att inte göra något fel.

Permalänk
Medlem

Det beror på vad för märke du har på din dator...

EX 1:
En recovery-CD tar och renasr hårddisken på alla partitioner.
Sedan partitionerar den upp exakt så din dator var när du köte den, formaterar hårdisken med dom olika partitionerna.
Sedan lägger den över i grund och botten ghost-filer på dom olika partitionerna.

När allt är färdigt så är allt borta som du hade innan. Datorn är exakt som du köpte den.
Du har även säkerligen en jävla massa program om du aldrig använder och som segar ner hela datorn...

EX 2:
En recovery-CD tar och formaterar C:, sedan startar den igång Windows installationen. Den lägger även inte lite saker som normalt inte sker vid en standard-installation.
När själva Windows är installerat så startar datorn om. Då tvingas ett program starta där den installerar en massa program, drivrutiner, skit och mer skit.

När allt är färdigt har C: blivit tom på alla dina gamla filner. Hade du filer på någon annan partition så finns dom kvar.
Du har även säkerligen en jävla massa program om du aldrig använder och som segar ner hela datorn...

EX 3:
En recovery-CD tar och formaterar C:, sedan startar den igång Windows installationen.
När själva Windows är installerat så startar datorn om.
Nu har du en rent installerad Windows dator. Du kan nu starta en annan CD/DVD-skiva. Där kan du välja vilka drivrutiner och program som du ska installera. Du kunde innan du körde revocery-CD lagt in den här andra CD/DVD-skivan och där valt vilka program och drivrutiner du ville avinstallera.

När allt är färdigt har C: blivit tom på alla dina gamla filner. Hade du filer på någon annan partition så finns dom kvar.
Du har nu möjlighet att installera just dom program och drivrutiner DU vill ha.

Så, som du märkar är det olika från märke till märke. Vet du inte vad som sker med din recovery-CD så låna någon kompis installationskiva.
Du kan köra installationen med den och skriva in din egen Windowsnyckel, detta är helt lagligt att göra.
Tag först och backa upp dina viktiga filer. Partitionera om din hårddisk om du har möjlighet så att du åtminstonde har 3 partitioner, en för Windows (C: typ 8-10 Gig), en för "Mina Dokument" (D: typ 20-30 Gig), en för spel, musik och film (E: typ 200-400 Gig).
Efter installationen bör du lägga om "Mina dokumet" till D: för att undvika förlora bilder mm.

Jag har mest dåliga erfarenheter av recovery-CD-skivor. Fast numera så blir det mer och mer märken som går över till EX 3 som är en klar förbättring.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Nu har jag gjort en ominstallation och den var såsom exempel tre. Jag har med andra ord fått välja vilka program och drivrutiner jag vill installera.

DEt är en Fujitsu-Siemens Amilo Xi1546

Men vad är det för fördelar med att partioniera hårddisken?