Statligt avlönade författare (slöseri med skattepengar)

Permalänk
Glömsk

Statligt avlönade författare (slöseri med skattepengar)

Jag såg en intressant tråd på Flashbacks forum. Någon länkade där till en blog som har publicerat en lista på de två hundra författare som får 158 000 spänn per år vardera, skattefinansierat. Statligt avlönade författare alltså. Ibland förvånas man mer än vanligt över Sverige.

Exempel: Demir Özlü har sedan 1989 fått runt 150 000 kronor per år. Han har enbart skrivit turkiska böcker, och har inte skrivit en enda bok sedan 1995.

Nu undrar jag vad ni tycker om detta. Framförallt ni som röstar på socialdemokraterna, vänsterpartiet och liknande.

I min mening ska författare, musiker, konstnärer, skådespelare, teatrar etc inte finansieras med skattemedel ö.h.t.

Bloggen: http://kurtlundgren.webblogg.se/200505070829_fr_frsta_gngen__...
Flashbacktråden: http://www.flashback.info/showthread.php?t=506848

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

TV finansieras ju också av staten. Men faktum är att det är otroligt mycket onödigt som finansieras av staten i Sverige som faktiskt hade kunnat gå till bättre saker. Författare, TV, kungen (räknas som kultur), filmer (via TV). Det är lite skrämmande hur mycket pengar man hade tjänat om man hade dragit ur proppen på alltihop. Någon som vet hur mycket SVT får årligen?

Permalänk
Glömsk

TV-licensen kostar typ 2000 kr per år. Knappast gratis.

Utöver det så gick 9,6 miljarder kronor till "kultur, medier, trossamfund och fritid" år 2006. Det är 1000 spänn per person i sverige per år. Här finns en riktigt enkel möjlighet att sänka skatten.

Edit: Flashbacktråden bjöd på mycket intressant. Vad sägs om att "Nämnden för hemslöjdsfrågor" finansieras med skattemedel. Vad har detta med "välfärd" och "solidaritet" att göra?

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Att dra in allt som läggs på kultur vore ju ingen hit, finns ju många museum och liknande som är gratis att gå på och det är ju bra, men när man hör sånt där och andra liknande exempel (var det inte nån som skulle få betalt för att kissa på sig nyss?) så blir man ju bara så trött, undra hur dom har tänkt?

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem

Tv är ju valfritt, vill man inte titta så betalar man inte för licensen.
Författare som rullar fingrarna och drar in 150000kr per år (cirkus 13000kr i månaden) är helt fel.

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loaded
Att dra in allt som läggs på kultur vore ju ingen hit, finns ju många museum och liknande som är gratis att gå på och det är ju bra, men när man hör sånt där och andra liknande exempel (var det inte nån som skulle få betalt för att kissa på sig nyss?) så blir man ju bara så trött, undra hur dom har tänkt?

9,6 miljarder är inte vad jag skulle kalla gratis.

Försvinner den här onödiga (relativt rättsväsende, sjukvård etc) utgiften får folket mer pengar i plånboken och har då råd att betala för inträdesavgiften till museum om det nu är så viktigt. Vill man inte gå på musem behöver man inte betala för det. Kan väl inte bli bättre?

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk

Ingen tycker väl om att det spenderas en massa pengar på dritt, oavsett vilken politisk ställning man har. Angående författarlön så är det svårt att diskutera genom att enbart se en parts sida, jag har dock googlat lite för att försöka få en bättre uppfattning.

Idén med att vissa författare t.ex. minoritetsförfattare får lite statliga pengar så de kan komma igång är inte helt fel. Inte heller författare som skriver böcker som få läser, men av någon anledning ändå berikar våran litteratur på ett bra sätt.
Folk idag läser även mindre än förr och det kanske är svårt för många författare att klara sig utan bidrag och utan dessa författare så minskar urvalet av böcker, vilket kan vara negativt för samhället.
Så jag är inte helt emot bidrag om det sköts på ett bra sätt. Att ge ge redan rika författare pengar, även de som inte har skrivet böcker på flera år, när andra författare inte får ett skit, låter ju som att systemet inte alls fungerar.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

1000kr per år tycker jag låter rätt billigt för de saker man ändå får. Eller menar ni seriöst att de flesta i sverige skulle bli alldeles till sig i byxorna av en tusenlapp mer om året? För vissa ja, t.ex. studenter, lågavlönade, arbetslösa etc, men är det finansierat med skatt så kostar det å andra sidan mindre för just dem.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Frågan är väl vart dom ansöker om detta. Det är ju faktist ett rent slöseri om dom inte gör något men att använda det som något slags startbelopp för att talangfyllda människor ska få chansen att komma in i branschen ser jag inte som dumt. Detta borde dock kontrolleras bättre och om det är något vi vet att Sverige är sämst på så är det att ha kontroll över bidrag.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
9,6 miljarder är inte vad jag skulle kalla gratis.

Försvinner den här onödiga (relativt rättsväsende, sjukvård etc) utgiften får folket mer pengar i plånboken och har då råd att betala för inträdesavgiften till museum om det nu är så viktigt. Vill man inte gå på musem behöver man inte betala för det. Kan väl inte bli bättre?

Att författare som inte skriver böcker får pengar låter lite skevt, men ändå så tror jag samhället mår bra av mycket av den "statliga" kulturen. Alla är inte beredda att betala för kultur (som att gå på museum) för man ser inte det direkta värdet i det vilket gör det svårt för vissa kulturella bransher att klara sig utan bidrag. Detta betyder dock inte att de inte bidrar till vår samhällsklimat på ett tillräckligt stort positivt sätt. Ja, folk kommer få råd att betala inträdesavgiften, men de kommer inte göra det när de hellre lägger pengar på annat. Är det däremot "gratis" att gå på t.ex. museum så ökar chansen att de går dit och faktiskt lär sig nått vilket bidrar till ett mer välutbildat sverige med trevligare klimat.

Onödig utgift? Nja. Ökar folkhälsan så minskar vårdkostnaderna och lycka är den bästa medicinen. Kultur ökar lycka => ökar folkhälsan => minskar vårdkostnaderna. Och ja, det är svårt att mäta, men det ändrar inte faktum.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
9,6 miljarder är inte vad jag skulle kalla gratis.

Försvinner den här onödiga (relativt rättsväsende, sjukvård etc) utgiften får folket mer pengar i plånboken och har då råd att betala för inträdesavgiften till museum om det nu är så viktigt. Vill man inte gå på musem behöver man inte betala för det. Kan väl inte bli bättre?

Skulle nog bli ohyggliga inträdesavgifter om muséer var tvungna att betala hela deras verksamhet med intäkterna från inträde, finns många som inte skulle ha råd att gå dit, men så pass ointresserade som folk är av konst i allmänhet så antar jag att det inte skulle spela speciellt stor roll för de flesta. Jag skulle dock tycka det var mycket tragiskt om all konst som finns samlad på muséer i Sverige behövde säljas ut till privata samlare eller andra muséer utomlands..

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem

Zartax, så du tycker att mini-serien Snapphanar var bra medicin som kan jämställas med den praktiska medicin man hade kunnat skaffa för samma summa?

Permalänk
Medlem

Ett bra sätt att kunna sänka skatten är ju att gå ut EU

Visa signatur

Canon 30D - BG-E2N - Canon 28/2,8 - Canon 50/1,8 - Tokina 100/2,8 macro - Sigma EX 70-200/2,8 - Mina Bilder
Marantz 2230 - NAD 2400 - H/K HD 970 - DIY HiVi F8 + Seas 27TDFC

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
1000kr per år tycker jag låter rätt billigt för de saker man ändå får. Eller menar ni seriöst att de flesta i sverige skulle bli alldeles till sig i byxorna av en tusenlapp mer om året? För vissa ja, t.ex. studenter, lågavlönade, arbetslösa etc, men är det finansierat med skatt så kostar det å andra sidan mindre för just dem.

Nu räknade jag alla i Sverige. Andelen som faktiskt jobbar är betydligt lägre. 2005 var det ~3 964 000 som hade en månadsinkomst över 10 000 kr, enl http://www.ratio.se/pdf/wp/gdr_skatter.pdf

Det skulle inbära 2500 kr per år per person, enkelt räknat.

2500 kronor kanske inte är så mycket för dig, men för många låginkomsttagare är det nog en hel del! Varför ska ensamstående mammor med 5 barn betala för att du ska gå på museum för?

Dessutom kostar det här betydligt mer än 9,6 miljarder. Det finns fortfarande en utgift "Allmänna bidrag till kommuner" på 60,2 miljarder per år, där några miljarder av dessa säkerligen betalar museer och liknande.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Re: Statligt avlönade författare (slöseri med skattepengar)

Visst finns det en jävla massa kultur som trillar mellan pinnarna när de inte bör få något stöd över huvud taget, men samtidigt är jag av den åsikten att viss kultur bör ha någon form av stöd. Jag gillar skarpt att vissa muséer (dock inte alla, för money rules the world) fortfarande har fritt inträde för att de faktiskt inte har ett vinstdrivande syfte och är något alla bör kunna ta del av. Men jag vet att du förmodligen får krupp bara av tanken. Different strokes.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Flashbacktråden: http://www.flashback.info/showthread.php?t=506848

Jag vill bara säga att det här förklarar så oerhört mycket med dina inlägg. Tack.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att SVT och SR är det enda fria mediet som vi har i sverige. Deras lojalitet ligger inte hos sponsorer eller annonsörer utan hos folket, dock så skulle de må bra av att skära ner lite, de behöver inte skapa egna storserier eller hålla 10st melodifestivaler per år.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Simons
Jag tycker att SVT och SR är det enda fria mediet som vi har i sverige. Deras lojalitet ligger inte hos sponsorer eller annonsörer utan hos folket, dock så skulle de må bra av att skära ner lite, de behöver inte skapa egna storserier eller hålla 10st melodifestivaler per år.

Fel. Deras lojalitet ligger hos staten, inte folket. Enda sedan SVTs start har de ansett sig ha en rättighet att utbilda folket. Alltså, de speglar inte folkets vilja, snarare statens vilja.

Permalänk
Medlem

Fel. Svt får pengar av medborgarna i form av licenspengar, inte skatter.
SVT speglar i allra högsta grad min syn på bra tv, debattprogram, dokumentärer, humorshower (jag menar, det är ju ingen tillfällighet att Varan-tv, nile city, percy tårar, hipp hipp och kvarteret skatan har sänts ifrån svt)

(Nu vet jag inte om de får lite skattepengar vid sidan om men jag antar att huvuddelen kommer i form av licenspengar)

Permalänk
Medlem

Jag glömde ingenting? SVT står i statens tjänst och har aldrig någonsin reflekterat folkets vilja. Ta upp en enda epok ur SVTs historia som har det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EvilNed
Jag glömde ingenting? SVT står i statens tjänst och har aldrig någonsin reflekterat folkets vilja. Ta upp en enda epok ur SVTs historia som har det.

Och vad är folkets vilja?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Simons
Och vad är folkets vilja?

Vilken kanal har mest tittarsiffror? Och glöm då inte att endast räkna med de folk som har alla kanaler, inklusive trean och femman.

Permalänk

Hehe, det är ju snarare en definitionsfråga. Staten styrs av människorna som lever i den (om än bristfälligt i många fall), och därför skulle man ju kunna säga att det är folket som styr SVT. Jag förstår dock den enorma rädslan för staten, även om jag finner att de skött TVn hyffsat. Tyvärr alldeles för vänsterinriktad och kommunistsnäll, men se en timme på Fox och sedan en timme på SVT, och säg tydligt att ni tycker det är bättre att bli utbildad av Fox än SVT. (Ja, det är två olika länder, men det har inte med diskussionen att göra).

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EvilNed
Vilken kanal har mest tittarsiffror? Och glöm då inte att endast räkna med de folk som har alla kanaler, inklusive trean och femman.

Ett dåligt argument, de som skaffar sig alla kanaler gör det (antagligen) för att de inte gillar det utbud som finns.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Simons
Ett dåligt argument, de som skaffar sig alla kanaler gör det (antagligen) för att de inte gillar det utbud som finns.

En jävla generalisering du gjorde där, så jag förstår inte varför mitt argument är dåligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EvilNed
En jävla generalisering du gjorde där, så jag förstår inte varför mitt argument är dåligt.

Så de som skaffar sig andra kanaler är igentligen nöjda med 1,2,4 och 6 men skaffar sig de andra för att få en extra räkning?

Permalänk
Medlem

Jag råkar vara en sån som gillar konst och kultur, så jag har inget som helst emot att lite av mina skattepengar går till sånt.

Angående vilken kanal, eller rentav program, som har flest tittare så brukar det oftast vara Plus på svt.

Permalänk
Glömsk

Vad har Fox News med detta att göra?

Om man nödvändigtvis måste jämföra SVT med någon kanal så kan man jämföra med BBC. Och till skillnad från SVT så verkar BBC förstå att de är vinklade och partiska. Och kom inte och säg att SVT är bättre än BBC. http://news.bbc.co.uk/1/shared/bsp/hi/pdfs/18_06_07impartiali...

SVT försöker ju inte ens vara opartiska. Se exempelvis http://www.timbro.se/bokhandel/books.asp?isbn=9175665956 om hur SVT hanterade USA:s presidentval 2004. Samma sak med frankrikes val där enbart den blinde och döve kan hävda att SVT inte favoriserade Royal.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Vad har Fox News med detta att göra?

Om man nödvändigtvis måste jämföra SVT med någon kanal så kan man jämföra med BBC. Och till skillnad från SVT så verkar BBC förstå att de är vinklade och partiska. Och kom inte och säg att SVT är bättre än BBC. http://news.bbc.co.uk/1/shared/bsp/hi/pdfs/18_06_07impartiali...

SVT försöker ju inte ens vara opartiska. Se exempelvis http://www.timbro.se/bokhandel/books.asp?isbn=9175665956 om hur SVT hanterade USA:s presidentval 2004. Samma sak med frankrikes val där enbart den blinde och döve kan hävda att SVT inte favoriserade Royal.

Ingen försöker väl påstå att SVT är helt fläckfritt men om man finner något partiskt så kan man gå till domstol. Mer än så kan man inte begära.

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Simons
Ingen försöker väl påstå att SVT är helt fläckfritt men om man finner något partiskt så kan man gå till domstol. Mer än så kan man inte begära.

Precis, SVT är inte fläckfritt. Alltså har SVT misslyckas med public service-uppgraget och har inget existensberättigande. Kravet om TV-licens bör omedelbart tas bort, så kan den som nu vill ha SVT betala för det, som idag, och vi som enbart vill titta på andra kanaler slipper betala för partiska SVT. Jag vill kunna äga en TV-mottagare utan att tvingas betala för en kanal jag inte tittar på. Jag vill inte betala för propaganda.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Precis, SVT är inte fläckfritt. Alltså har SVT misslyckas med public service-uppgraget och har inget existensberättigande. Kravet om TV-licens bör omedelbart tas bort, så kan den som nu vill ha SVT betala för det, som idag, och vi som enbart vill titta på andra kanaler slipper betala för partiska SVT. Jag vill kunna äga en TV-mottagare utan att tvingas betala för en kanal jag inte tittar på. Jag vill inte betala för propaganda.

SVT har lyckats bra med public service uppdraget och har mer existensberättigande nu än någonsin.
Kanske bör man ta bort de allra största satsningarna och sätta in mer UR men överlag är SVT guld.
Jag förstår varför du inte vill betala men som tur är så är reglerna som de är och alla kan få in högkvalitets tv och (inte att glömma) radio.