vista tråden "skitsnack"

Permalänk
Medlem

vista tråden "skitsnack"

hallöj everybody.

det här är en tråd som jag inte egentligen inte behöver nån hjälp med^^
Men men, ska se om det är fler som tycker likadant.

Är det nån mer som har tröttnat på allt skitsnack om vista?

Att vista har flera buggar, inte går och köra alla program, det äter upp ram minnet etc. etc.

kolla bara på:
http://fragbite.com/?threadID=419950
http://fragbite.com/?threadID=416754

detta är nått jag aldrig har upplevt med vista.

vad tycker ni egentligen?

Permalänk

Bara för att du inte upplevt buggarna betyder det inte att dom inte finns.
Men det är lite överdrivet ibland ja.
Jag körde vista ett par månader men gått tillbaka till xp igen för det fungerar bättre för det jag gör, råkade ut för en del mindre buggar som helt enkelt var tillräckligt irriterande för att gå tillbaka.

Permalänk
Medlem

Tyvärr verkar många anse att om ett program använder minne är det en "minnesläcka", att minne är till för att inte användas och att en "bugg" är när man är för lat (dum?) för att inte läsa hjälpfilen.. Det är deprimerande, särskilt nu när vista är nytt och det verkligen finns ett stort behov av info om bättre/sämre fungerande drivrutiner, ev. riktiga buggar, hur man snabbast hittar/ändrar inställningar osv..

Edit: rättstavning

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk

Fragbite säger ju allt :C

Visa signatur

AMD X2 4000+, 4096 MB Corsair Value, Leadtek 8800GT 512MB, GIGABYTE GA-MA770 DS3, ANTEC P180

Permalänk
Medlem

Har haft vista 64-bit i några veckor nu, än så länge har datorn varken fryst eller krashat någon gång, allt flyter på ganska bra och i princip alla program jag använder fungerar väl samt spel. Det är allt jag kan tillägga

Visa signatur

Dator 1: EVGA SuperNOVA Gold 750W | DELL S2340L 23"" | Sapphire Radeon R9 280X Dual-X OC | Intel i5 4670k@4.4Ghz | Asus Z97-a | Samsung 830 128GB SDD | Corsair DDR3 1600mhz 8GB | Win 8.1 Pro | HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem

Kört med Vista i ett halvår nu utan några som helst problem. Det enda som inte fungerat som det ska är nVidias drivrutiner som ger mig artifakter i Vista Basic läget (Inloggning, UAC etc).

@ fragbite länken: Och att San Andreas hackar beror troligen på att han kör med en AMD x2 och inte installerat "dual-core optimizer":n.

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dblood
Har haft vista 64-bit i några veckor nu, än så länge har datorn varken fryst eller krashat någon gång, allt flyter på ganska bra och i princip alla program jag använder fungerar väl samt spel. Det är allt jag kan tillägga

"ganska bra"

Själv kör man på med XP. Det känns stabilast.

Permalänk

Tror at många av dom som tycker Vista är skit är sånna som resonerar som min bror jag citerar

"Varför byta ut nått som fungerar! Ta bort skiten å lägg in xp som fungerar vet ja."

så han till mig när ja fått 1 blåskärm en gång pga nvidia drivisarna ballade ur! så felet berodde inte äns på Vista. visst hadde jag haft xp hadde det aldrig hänt men som sagt det har hänt 1 gång alldrig mer...

ska jag vara ärlig har ja haft mer problem med Xp än vad jag haft med Vista hittills. dom flesta problem jag har är att det inte ser riktigt lika dant ut som i xp på vissa ställen men funktionen är ju den samma

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av creel
"ganska bra"

Själv kör man på med XP. Det känns stabilast.

Haha ja vi pratar om windows. Då tar man inte i mer än "ganska" eller "helt ok"

Visa signatur

Dator 1: EVGA SuperNOVA Gold 750W | DELL S2340L 23"" | Sapphire Radeon R9 280X Dual-X OC | Intel i5 4670k@4.4Ghz | Asus Z97-a | Samsung 830 128GB SDD | Corsair DDR3 1600mhz 8GB | Win 8.1 Pro | HAF 912 Plus

Permalänk

Måste säga att jag upplevde en jäkla massa problem första tiden med Vista. Program och spel som inte änns ville starta plus en massa programcrasher.

Provade nyligen att återställa överklockningen till det normala samt underklocka minnet. Det gjorde susen. Allt som inte fungerade förut fungerar tillfredställande nu.

Konstigt tycker jag, då jag inte hade samma problem i XP trots likadan överklock.

Visa signatur

1. MSI Z77A-GD65, Core i7-6700K, 16GB, GTX 1080.
2. Gigabyte EX58 Extreme, Core i7 920@4Ghz, 12GB 1300MHz Corsair, 4870X2.

Permalänk
Medlem

Tycker att Vista fungerar utmärkt. Det enda problemet jag har haft var att jag fick blåskärm i WoW någon gång, men då hade jag inte laddat hem Nvidia extra tillägg från Windows uppdatern. När jag gjorde det så har problemet löst sig.

Permalänk
Medlem

Jag tyckte Vista var riktigt trevligt att köra, tyvärr fungerade inte mina drivrutiner till mitt grafikkort (X1950pro) och mitt wlan, men det är inte microsofts fel utan hårdvarutillverkarna, så jag fick gå tillbaka till XP. Om det kommer bättre drivrutiner till Vista så kommer jag definitivt att köra på det.

Visa signatur

Et ipsa scientia potestas est
(För övrigt anser jag att upplösningen 1366x768 ska dö)

Permalänk
Medlem

Kört Vista hela sommaren nu, och inte haft några som helst problem med något. Alla program och spel har fungerat felfritt än så länge. Ser ingen som helst anledning att köra XP istället.

Permalänk
Medlem

Kört vista sen ja fick min burk, det ända problemet jag haft är att bf2 hoppar ur någon enstaka gång...

annars nada.
Gillar vista faktiskt, trevligt os

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Testpilot

Att vissa spel inte funkar är ju inte Vistas fel utan spelens, ofta så släpper speltillverkaren en patch om spelet inte funkar i Vista och så är problemet löst.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk

Under början av året var det väldigt "internet coolt" att dissa Vista. Nästan varenda jävel som hade installerat Betan på sin dator utan att installerat drivrutiner sågade Vista helt och hållet. Dessamma gjorde alla Apple fanboys som knappast hade använt Vista.

Det fanns inte ett enda internet forum där Vista inte sågades. Min dumma lillebror sågade även Vista och sade att den enda skillnaden mellan Vista och XP var utseendet.

Efter att ha tittat på en massa youtube video där folk leker med Aero så blir jag Vista-kåt och tjackade en Vista Premium studentlicens på Universitetet jag gick på i USA. Eftersom jag hade läst en massa om att Vista är instabilt och att man ska vänta på SP1 så hade jag såklart fördomar.

När installationen var färdig märkte jag att allt dåligt jag hade läst om Vista inte var något annat är skitsnack, Vista är helt underbart!!! Det är snyggare än XP, mer stabilt och erbjuder Media Center vilket är betydligt bättre än Apple Frontrow. Dock finns det mer som döljer sig under ytan. Vista har små fiffiga och användbara funktioner som gör livet framför datorn mycket lättare, och som framför allt gör att jag aldrig vill gå tillbaks till XP igen.

Dock finns det en anledning till varför det har gått bra för mig. Jag köpte en dator som är Vista Capable och det i sig betyder att jag har tillgång till alla drivrutiner som krävs för att min dator ska fungera optimalt med Vista.

Vista har visat sig vara betydligt mer kräset än tidigare operativsystem när det kommer till drivrutiner. Jag har ju snackat med en massa kompis som har haft väldigt dåliga erfarenhet av Vista, just för att de har saknat Vista drivrutiner.

Alla program/spel som DC++, CS: Source, MS Office, Firefox, och C&C 3 fungerar lika bra som de gjorde när jag hade XP. Skiftet från en gammalt OS till ett nytt tar tid och så har det alltid varit. Det kommer att ta minst 6 månader tills alla tillverkare och utvecklare släpper Vista drivisar till alla deras produkter.

Jag säger så här. Har man en väldigt ny dator bör man uppgradera till Vista. Har man en äldre dator bör man uppgradera när man har samlat drivrutiner till VARENDA komponent i datorn.

Visa signatur

//HP Pavilion DV9074ea: Turion 64 X2 TL-56 1.85Ghz, 1024MB RAM, 160GB(80 x2), Geforce 7600 256MB, 17" Brightview, Bluetooth, Vista Home Premium

Microsoft Zune 80

Permalänk
Medlem

Själv avskyr jag Vista. Startade datorn för första gången, 74 processer och 600mb minne använt. Iofs var det en HP med lite förinstallerade program, men ändå. Sen har vi ju då UAC från helvetet, finns många hemanvändare som inte har en aning om hur man stänger av denna pest som jag inte kan se någon nytta med. Sen fanns det inte uppdaterade drivare till mitt grafikkkort i Vista så jag var tvungen att konvertera en vanlig drivare till "Mobility".

Dom enda blåskärmarna jag sett sen Windows 98 har jag fått i Vista.

Permalänk
Avstängd

Jag är också less på alla som snackar skit om Vista.
Jag längter tills jag har råd att köpa ett Ultimate.

Jag lästa att man kunde installera grafik drivare utan att behöve starta om Vista stämmer de ni som prövat?

Permalänk
Medlem

Tänk att det fortfarande finns muppar som inte fattar att Vista ska "äta" upp allt minne som finns.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem

Jag har min premium licens ståendes här i bokhyllan och kör fortfarande XP, ni menar alltså att jag kan installera den nu? Funkar Nvidias grafikkortsdrívrutiner nu? Kan jag ändra i filer som ligger i programmappen? Tex editera en cfg fil utan att jag behöver söka på nätet för att få veta hur man gör o komma förbi?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JenzA
Tänk att det fortfarande finns muppar som inte fattar att Vista ska "äta" upp allt minne som finns.

Jag fattade inte det när och trodde att jag var körd, då Vista konsumerade minst 50% av mitt minne non-stop. Men efter ett tag så Vista hade lärt sig hur jag använde datorn och vilka program jag ständigt använder så började det flytta på riktigt bra.

Visa signatur

//HP Pavilion DV9074ea: Turion 64 X2 TL-56 1.85Ghz, 1024MB RAM, 160GB(80 x2), Geforce 7600 256MB, 17" Brightview, Bluetooth, Vista Home Premium

Microsoft Zune 80

Permalänk
Medlem

Kör vista x64 själv. Funkar helt utmärkt!
Enda blåskärmarna jag fått är när jag överklockat för mycket så att CPUn inte orkar med. Men det är ju inte Microsofts fel

Permalänk
Medlem

Joooo!!11!!1ooneoneone!!11!

Kör själv Vista ultimate och är nöjd med det, efter första kollen i aktivitetshanteraren när man såg att det var ca 80 processer igång. Dock märker jag ingen skillnad från xp i form av funktioner och användarvänlighet..

Visa signatur

Amd 64 3500+ winchester, MSI k8neo 2 platinum, Leadtek GeForce 6800 Gt **** Asus G2S, Core2duo T7500 santa rosa, 2 gb ram, GeForce 8600 gt 256 mb ddr3.

Permalänk
Medlem

Hur kan ni ha så många processer igång? gjort en helt ren install
har vista ultimate
har 41 processer igång, då är nod32 , IE , utorrent , Realtek HD audio manager inräknade..

640mb ram körs..då äre me aero på.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Installerade Vista x64 på nya datorn, X64 för att jag troligen ska uppgradera minnet rätt snart till 4 Gb
Inte haft ett ända problem, det är snabbare, rappare, stabilare och snyggare än XP, visst vill det ha lite mer minne, men minne är ju billigt
alla spel fungerar lika bra eller bättre än XP
Det ända som inte jag fått att fungera är TAT, överklockning märker jag ingen skillnad mot XP, osv

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Känner inte till något diret prat om Vista, men blev först själv förvånad över att alla min musikgrejer funkade så bra. Efter några timmar märkte jag dock att vissa grejer inte funkade, men det kan man ju inte heller kräva när dem inte har Vista stöd

Tycker det annars varit trevligt den tid jag hunnit köra vista. Men det är som sagt flera program, stora och små som inte funkar som dem ska. Har också märkt att program som svara inte alltid går att avsluta lika bra som i XP, utan man får helt enkelt rycka ur sladden ibland när det inträffar. Mindre bra.

Men annars får man mer vara på program och hårdvaru tillverkarna att göra drivers och program som klara vista. Man måste ju vidareutveckla OS. Man kan ju faktist göra valet att vänta några år tills allt kommit ikapp

Permalänk
Medlem

Kör själv vista (home premium), har inte haft några märkvärdiga problem, och tycker inte den drar onödigt mycket minne.
Alla tjatar om AERO och hur snyggt det är, men det intressanta i vista är ju det som är under skalet.

Permalänk
Medlem

Provade Vista 64bits idag igen för att ni pratar så gott om det. Det ska bort igen. WLAN fungerar inte (har drivrutiner men vägrar koppla upp), 4GB RAM kommer jag inte ens in i Vista med. M$ kan dra åt helvete big time. Och ja jag har lagt in KB hit o KB dit för att få det att fungera men det gör det inte.

Edit: 4Gb RaM funkar nu. Mitt P5K kör äckliga RAS timings på auto.

Permalänk

Tja, för mig funkade det dåligt iaf. Det är för övrigt ingen åsikt utan ren fakta.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem

Jag hade lite bök med att få inbyggda ljudkortet att fungera, men det löste sig efter lite ansträngningar. Jag är faktiskt positivt överaskad av Vista, ok att dom där varningarna för vartenda jädrans program man vill starta ploppar upp som default men sån tur är kan man ändra på det, annars är det ok. Faktiskt tycker jag att Vista är mindre söligt än XP på min dator, fungerar även klockrent på sambons dator inga missöden där.

Enda jag kan klaga på är väl att det tog rätt så lång tid att installera, det finns för många olika menyval när man klickar runt i Kontrollpanelen, det jag menar är att det finns för många kategorier och i dom finns det sedan X antal val man kan göra.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --