Snart dags för ny lur - vilse i djungeln av mobiler

Permalänk
Medlem

Snart dags för ny lur - vilse i djungeln av mobiler

Halloj!

Har ett tag tänkt att köpa ny mobiltelefon och har nu kommit så långt att jag bestämmt mig för att det är dags för ett köp snart. Idag har jag en gammal lur från samsung som jag haft i över 2 år.

Det jag är sugen på nu är en telefon som har:
- Bra kamera, auto-focus är ett måste
- Vill kunna använda mp3 filer som ringsignal. Vet inte hur vanligt detta är idag men min som jag har idag klarar i alla fall inte detta.
- Bluetooth så jag kan överföra bilder och filer till mobilen <-> datorn.
- Gärna tunn, men detta kanske inte går och få ihop med en bra kamera?
- Kalkulator och väckarklocka vill jag gärna också ha.

Har kollat på k800i innan men då var det inte aktuellt men ny telefon och nu börjar den bli lite väl gammal.
k810i är fin, men den kanske inte är så ny längre?
Har kollat på k850i och w960i nu men det känns som att detta är en aldeles för avancerad telefon för mig. Jag kommer nog inte använda hälften av telefonen.
N95 verkar fin. Men den kanske är lite för mycket funktioner på för min smak? GPS är tufft, men inte alls ett måste.

Jag har ingen koll på andra märken än nokia och sonyericsson, men vad jag förstått det som så är det sonyericsson som gäller i dagsläget.

Hoppas det är någon här på sweclockers som har bättre koll än mig!

Visa signatur

Asus P5K, e4300 @ 2.8GHZ med Scythe MINE, 2gb Corsair XMS2-5400, Nvidia 250 GTS 512mb, Aerocool ExtremEngine 3T, Hiper 530W

Permalänk
Medlem

K810 passar dina krav perfekt tycker jag, den har allt det du önskar. Och varför kollar du på N95 när du tycker K850 och W960 verkar vara för avancerade för dig? N95 är ännu mer avancerad ^^.

Visa signatur

[Lian-Li PC-Q33 + Seasonic P-520FL + Gigabyte GA-Z170N-Gaming 5 + Intel i7 6700k + Silverstone Heligon HE02 + Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3000MHz CL15 + Zotac GeForce GTX 1060 AMP! + Samsung SM951 128GB + WD Blue 4TB]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raptor
K810 passar dina krav perfekt tycker jag, den har allt det du önskar. Och varför kollar du på N95 när du tycker K850 och W960 verkar vara för avancerade för dig? N95 är ännu mer avancerad ^^.

K810i är mycket fin tycker jag. Har tyckt det ända sedan den släptes för 6 månader sedan. Men krånglar inte joysticken lika mycket som på k800i? i så fall är det ju värdelöst :S
Är N95 mer funktioner på än K850i och W960i? oj, då kanske man ska börja kolla på andra.
Finns det några likvärdiga modeller från andra tillverkare? typ LG, samsung?

EDIT: Har kollat ännu mer nu och kommit på att en mobil med GPS skulle inte vara helt fel. Bra att ha i bilen och så. Vilka modeller finns det med gps?

Visa signatur

Asus P5K, e4300 @ 2.8GHZ med Scythe MINE, 2gb Corsair XMS2-5400, Nvidia 250 GTS 512mb, Aerocool ExtremEngine 3T, Hiper 530W

Permalänk
Medlem

Om du kan hoppa över gps:en i telefonen så är t650 en riktigt fin telefon.
Inte alls lika tjock som k810 och saknar den åter strulande joysticken.

Visa signatur

//Odin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 0d1n
Om du kan hoppa över gps:en i telefonen så är t650 en riktigt fin telefon.
Inte alls lika tjock som k810 och saknar den åter strulande joysticken.

Tack för tipset! har sätt den men tycker inte designen är så fin. GPS är nog rätt fint att ha. Kör endel (3k mil/år) så den kommer säkert till användning någongång.

Visa signatur

Asus P5K, e4300 @ 2.8GHZ med Scythe MINE, 2gb Corsair XMS2-5400, Nvidia 250 GTS 512mb, Aerocool ExtremEngine 3T, Hiper 530W

Permalänk
Medlem

Mobiler med GPS som finns är bl. a.:
-Nokia N95
-Nokia 6110 navigator
-Sony ericsson P1i

Men det går att fixa gps till nästan alla mobiler för runt 1500kr.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shaaban
Mobiler med GPS som finns är bl. a.:
-Nokia N95
-Nokia 6110 navigator
-Sony ericsson P1i

Men det går att fixa gps till nästan alla mobiler för runt 1500kr.

jasså, så det är inte fler än så. vad synd
men om man vill ha de till någon som inte har gpsmottagare(?) så måste man väll ha en dosa vid sidan av? vill ha allt i ett med mig i fickan

Visa signatur

Asus P5K, e4300 @ 2.8GHZ med Scythe MINE, 2gb Corsair XMS2-5400, Nvidia 250 GTS 512mb, Aerocool ExtremEngine 3T, Hiper 530W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av subz3ro
jasså, så det är inte fler än så. vad synd
men om man vill ha de till någon som inte har gpsmottagare(?) så måste man väll ha en dosa vid sidan av? vill ha allt i ett med mig i fickan

Enda som har gratis gps med rösthjälp är dock Nokia 6110.
Funderar själv på köpa just den. Tyckte den kändes riktigt solid i butik.

Permalänk
Medlem

Du kan inte tänka dig att ha en separat gps? Tror faktiskt att en billig garmin är bättre än gps-mobilerna, åtminstonde när det gäller användarvänlighet.
Sen är väl inte k850 nån avancerad telefon i stil med n95. Det är ju en efterföljare till k800/k810 och borde därför vara rätt lik

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av subz3ro
Är N95 mer funktioner på än K850i och W960i?

Ja, N95 är typ den mest avancerade mobilen på marknaden ^^. Den är i stort sett så avancerad så man nästan kan kalla den för bärbar dator istället ^^.

Visa signatur

[Lian-Li PC-Q33 + Seasonic P-520FL + Gigabyte GA-Z170N-Gaming 5 + Intel i7 6700k + Silverstone Heligon HE02 + Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3000MHz CL15 + Zotac GeForce GTX 1060 AMP! + Samsung SM951 128GB + WD Blue 4TB]

Permalänk
Medlem

Precis NiV3Rt skriver så funkar billiga gpser bättre än de som finns i de telefoner med det idag. Kör du 30k mil/år så har du väl ändå hela vägkartan i skallen vid det här laget?
Mellan n95 och t650 skiljer det ca 1500kr i pris. Så ta en telefon som faller i smak och sen köp antingen en gps modul som du använder via blåtand till telefonen eller en helt separat som garanterat fungerar bättre än de i telefonerna.
Har själv prövat n95 och 6110 gpserna ganska mycket och ingen av dem slår den modul farsan har till sin gamla telefon.

Visa signatur

//Odin

Permalänk
Medlem

n95 har inte en så bra gps inbyggt...det är en sirf II medans t ex wayfinder har en ny modul me sirf III som är mkt bättre i stans miljöer och plus att moduler är oftas mkt snabbare att få kontakt med sateliter än inbyggda. Men p1 har inte en gps inbyggd utan en wayfinder modul med sirfIII men du får ju bara wayfinder i ett år sen måste du köpa ett nytt. k850 är inte en så pass avancerad som n95 för att det är fortfarande SE egna programvara men det kommer följa med några program för bildredigering men det finns inte lika avancerade program som till n95. men om du ska köpa n95 så vänta tills den svarta kommer men det finns andra mobiler som kan passa dig som
t ex http://nordic.lge.com/sv/products/model.detail/ku990.jhtml#
uppföljare till prada mobilen från LG

Visa signatur

opteron 165+ @ 2,5 ghz tuniq, DFI lanparty d, 2x 1024 gskill pc4000. 7800Gtx 256 mb vf900, Hiper 580W psu blå, thermaltake armor,2 st raptor 36 gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 0d1n
Om du kan hoppa över gps:en i telefonen så är t650 en riktigt fin telefon.
Inte alls lika tjock som k810 och saknar den åter strulande joysticken.

Tror inte att k800 och k810 har "riktiga" joysticks utan det är en vanlig dpad med en spak på istället för knappar. Borde inte gå sönder lika lätt som k750 0ch k800 med andra ord.

Visa signatur

HP 6715s
500gb Extern HDD
Gamertag Jo11e