ARMA2! (för oss Operation Flashpoint fans!)

Permalänk

Ser lite oroväckande ut att så få återförsäljare listar Arma 2, det släpps ändå på fredag (nästan alla brukar ju ha storspel som "kommande") :/

Någon som vet om Gamestop i Sverige kommer att ha det den 19 ??

Permalänk
Medlem

Ångrar det jag sa några inlägg tidigare, har testat spelet nu. Verkar kul på vissa punkter, förutom att nu Fade hugger in och förstör för en, grafiken var klart bättre än vad jag trodde.

Det som jag bekymrar mig över är att det är så INNIHELVETES krävande! Optimering skulle ju behövas. Sen undrar jag vad det är jag behöver byta, när jag åker runt så laggar det, när jag står stil och kollar är det bättre, och har allmänt låg fps, min rigg ser ni i signaturen.

Tror det är processorn? Grafikkortet verkar inte jobba ur sig max, för den går inte upp i värme som det gör med Crysis eller The Hunter.
Kan även vara ram minnet?

Undrar även hur multiplayer spelas? Finns det basbyggande och en STOR ö där man har en commander som bestämmer vart man ska gå och sånt?
En kompis jiddra om att man kunde köra flera hundra i någon modd i gammla OFP. Skulle vara redigt roligt om man var 500 på ena sidan och 500 på andra, men som jag förstår går det bara vara runt 100?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av J_Alxanderson
Ser lite oroväckande ut att så få återförsäljare listar Arma 2, det släpps ändå på fredag (nästan alla brukar ju ha storspel som "kommande") :/

Någon som vet om Gamestop i Sverige kommer att ha det den 19 ??

Tror inte att Gamestop kommer ha spelet den 19:e men kan alltid hoppas.

Men på Steam står det den 30:e juni? o.O

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FortuN
En kompis jiddra om att man kunde köra flera hundra i någon modd i gammla OFP. Skulle vara redigt roligt om man var 500 på ena sidan och 500 på andra, men som jag förstår går det bara vara runt 100?

Hahaha, 1000 spelare kan du ju glömma, det är så långt in i lala-land man kan komma. Du får nog nöja dig med dom få servrar som "bara" kör med 100 spelare. Om några gör ens det.

Till ovan: Steam släpps den 30:e om jag minns rätt, ja. Steam gör allt för att suga.

Permalänk
Medlem

Hur stort område utspelar sig slagen multiplayer på då? Är det Ön Utah i editorn och dendär andra eller är det större?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FortuN
text..

Ja din rigg är inte mycket att hänga i julgranen 2009, spelet är processor och ramkrävande framför allt.

Visa signatur

i7 2600K | XFX 6970 | 8GB DDR3 1600mhz Vengeance| 1TB HDD | DVD-RW Dual Layer

Permalänk

Men ArmA 2 utnyttjar väl bara 2 kärnor? En för "spelet" och en för AI. Tyckte iaf att jag uppfattade det som så, att just fler kärnor inte skulle göra någon skillnad.

I vilket fall så har jag läst om folk med olika varianter av C2 Duo som får riktigt bra prestanda. Går den i låga frekvenser så får man ju klocka

FortuN, du har ju ett väldigt klockvänligt moderkort, så du borde lätt dra upp processorn några hundringar. Jag har i princip likadant moderkort och har klockat min 800Mhz, och hoppas på ännu en hundring till nästa vecka nu när man har rensat den på onödig hårdvara och fixat nytt nätagg Det lär ge dig en hel del gratis prestanda iaf.

Aja, 3 dagar kvar nu (Jag räknar med att få spelet dagen innan ), sen jävlar!

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FortuN
Det som jag bekymrar mig över är att det är så INNIHELVETES krävande! Optimering skulle ju behövas. Sen undrar jag vad det är jag behöver byta, när jag åker runt så laggar det, när jag står stil och kollar är det bättre, och har allmänt låg fps, min rigg ser ni i signaturen.

Tror det är processorn? Grafikkortet verkar inte jobba ur sig max, för den går inte upp i värme som det gör med Crysis eller The Hunter.
Kan även vara ram minnet?

Undrar även hur multiplayer spelas? Finns det basbyggande och en STOR ö där man har en commander som bestämmer vart man ska gå och sånt?
En kompis jiddra om att man kunde köra flera hundra i någon modd i gammla OFP. Skulle vara redigt roligt om man var 500 på ena sidan och 500 på andra, men som jag förstår går det bara vara runt 100?

Flyter på sjukt bra för mig på min Q6600 och 4870x2 och hört att spelet inte har stöd för crossfire och mina GPUer blir knappt heta (dom är redan varma vid idle).

Min kompis med sin i7 och GTX 285 får lite framedrops, så gissar på att spelet inte gillar Nvidia lika mycket eller så har han bara drivrutiner spelet inte tycker om. Allt annat funkar perfekt för honom så gissar på spelet.

och jo jag är kräsen på FPS. Försöker hålla 60fps med v-sync om möjligt i alla spel, så jag är verkligen inte någon som sitter på 12fps och tycker det flyter som smör i solsken.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Då har man lagt en beställning, billigt på webbhallen!

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem

Den är klockad till 3GHZ redan, menar Cysis kan jag köra på högsta (Inte med AA) utan att det laggar för mycket, men detta laggar mer villket i synligt sett har Crysis mycket mer i snygghet, fysik och grafik. Därav tycker jag det är konstigt att detta ska vara _DET MEST KRÄVANDE SPELET JAG SPELAT_

Permalänk
Medlem

Nej det är verkligen inte bra optimerat.

Visa signatur

6600k @ 4.5Ghz | 16 GB DDR4 | GTX 970 | Z170

Permalänk

Tänkte bara tacka för all info om Arma här i tråden, märkligt att hitta ett spel som verkar intressant i ett forum. Kan bara hålla med om att det inte verkar vara ngn större hype runt det. Det väcker ju i sin tur viss oro för hur mycket liv det kan tänkas bli i MP osv,.. (Får passa på att tipsa om att spelet bara kostar 309kr ink frakt fr CDWOW. Billigast hittills såvitt jag kan se.)

Pendlar lite rörande om det är värt att ge det en chans. Hittade den här tråden när jag satt och funderade på om det fanns ngn trevlig simulator, typ heli. Känns som att KA-50 (vaddetnuhette) är alldeles FÖR mkt simulator, medan ArmA2 kanske har tillräckliga ambitioner. Tycker generellt att man får väga lek/spel-glädje mot en absolut realism. Utan att starta diskussionen om cod/bf kontra Arma igen, så ligger det ju något i att man trots allt spelar för att det är kul (vari "kul" ligger skiftar ju från person till person) och att jag personligen är tveksam till om det är kul att ligga frusen å hungrig i en skyttegrav i tre dagar för att göra ett eldöverfall, även om det är mest realistiskt. Jag har diskuterat detta med folk som gärna spelar Silent Hunter i realtid, finns nog en enorm tjusning i det, men har man tid/ork? Nja..

Med det sagt så har jag några frågor, misstänker att ni som kikat på demot eller spelat arma1 har en god uppfattning om:

- Man startar alltså "storymode" som marinsoldat som landsätts? Hur får man tag i tanks eller flyg därifrån? Eller skiftar man vapenslag? Eller startar man separat storymode om man vill flyga?? Eller tar man lokalbussen till flygfält och rekvirerar heli vid behov?

- Om man flyger, heli eller plan, är kontrollerna förenklade så att man kan ratta runt det med mus å tangent, eller brukar ni använda separat flygspak eller pad?

- Man har ju någon slags övergripande taktisk karta, använder man denna för att styra alla trupper på egna sidan? Är man ngn slags bataljonschef som kombinerar detta med att själv krypa i dikena och pratar med civilbefolkningen?

Om någon orkar förklara upplägget ngt tydligare utifrån ovanstående är jag tacksam, har lite svårt att se hur det hänger ihop. Körde mycket simulatorer förr, gillar även strategispel och spelar mest cod å bf nu - har en svag förhoppning att arma2 kan tillgodose allt på samma gång...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FortuN
Den är klockad till 3GHZ redan, menar Cysis kan jag köra på högsta (Inte med AA) utan att det laggar för mycket, men detta laggar mer villket i synligt sett har Crysis mycket mer i snygghet, fysik och grafik. Därav tycker jag det är konstigt att detta ska vara _DET MEST KRÄVANDE SPELET JAG SPELAT_

Det är inte grafiken som är den krävande delen. Orsaken till att det laggar aset för de flesta är för att deras CPU inte hänger med. ArmA serien har alltid varit väldigt CPU krävande och det kan inte Crysis jämföra sig med. Du får aldrig se flera hundra fiende soldater på samma gång i Crysis. Och inte heller är dom speciellt smarta.
Det är inte många spel som kan jämföra sig med ArmA överhuvudtaget eftersom ingen gör det dom gör.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av justhe3000
Tänkte bara tacka för all info om Arma här i tråden, märkligt att hitta ett spel som verkar intressant i ett forum. Kan bara hålla med om att det inte verkar vara ngn större hype runt det. Det väcker ju i sin tur viss oro för hur mycket liv det kan tänkas bli i MP osv,.. (Får passa på att tipsa om att spelet bara kostar 309kr ink frakt fr CDWOW. Billigast hittills såvitt jag kan se.)

Pendlar lite rörande om det är värt att ge det en chans. Hittade den här tråden när jag satt och funderade på om det fanns ngn trevlig simulator, typ heli. Känns som att KA-50 (vaddetnuhette) är alldeles FÖR mkt simulator, medan ArmA2 kanske har tillräckliga ambitioner. Tycker generellt att man får väga lek/spel-glädje mot en absolut realism. Utan att starta diskussionen om cod/bf kontra Arma igen, så ligger det ju något i att man trots allt spelar för att det är kul (vari "kul" ligger skiftar ju från person till person) och att jag personligen är tveksam till om det är kul att ligga frusen å hungrig i en skyttegrav i tre dagar för att göra ett eldöverfall, även om det är mest realistiskt. Jag har diskuterat detta med folk som gärna spelar Silent Hunter i realtid, finns nog en enorm tjusning i det, men har man tid/ork? Nja..

Med det sagt så har jag några frågor, misstänker att ni som kikat på demot eller spelat arma1 har en god uppfattning om:

- Man startar alltså "storymode" som marinsoldat som landsätts? Hur får man tag i tanks eller flyg därifrån? Eller skiftar man vapenslag? Eller startar man separat storymode om man vill flyga?? Eller tar man lokalbussen till flygfält och rekvirerar heli vid behov?

- Om man flyger, heli eller plan, är kontrollerna förenklade så att man kan ratta runt det med mus å tangent, eller brukar ni använda separat flygspak eller pad?

- Man har ju någon slags övergripande taktisk karta, använder man denna för att styra alla trupper på egna sidan? Är man ngn slags bataljonschef som kombinerar detta med att själv krypa i dikena och pratar med civilbefolkningen?

Om någon orkar förklara upplägget ngt tydligare utifrån ovanstående är jag tacksam, har lite svårt att se hur det hänger ihop. Körde mycket simulatorer förr, gillar även strategispel och spelar mest cod å bf nu - har en svag förhoppning att arma2 kan tillgodose allt på samma gång...

ArmA serien vänder sig till en specifik publik. Inte alla kommer tycka om spelsättet och detta vet Bohemia Interactive till.
Folk ser bilderna och videorna på spelet och säger WOW! jag vill ha det här. Men sen när dom väl sätter sig in i det så märker dom att det är fan med alldeles för svårt. De flesta är BF2, CSS skadade =P. För att spela ArmA så måste man ha en jävla massa tålamod, man måste vara taktisk. Det går att springa in och försöka mala ner alla men chansen att du klarar dig levande dit ens är väldigt liten.

Dina frågor:
1: Många gånger så får man det man behöver under ett mission men man kan alltid plocka det man ser ut på fältet. Är du vid en bas så kan du ta den parkerade stridsvagnen om den nu inte är låst =P
Vapen kan du plocka lite var som helst. Från dom döda, från ammo crates osv. Det finns bara en campaign och där spelar man som en specifik soldat. Angående bussen. Det finns ett taxi system fast inte med bilar utan helikoptrar.

2: Ja kontrollerna är väldigt enkla och man kan flyga med mus och tangentbord. Det är ingen flygsimulator.

3: Man har aldrig kontroll över alla. Du kan säga åt dina män vart dom ska gå osv men det är bara dom som är i din grupp för tillfället. Du är en soldat som får order från dina överordnade och du ska utföra dem på bästa möjliga sätt.

Permalänk

Hejsvejs, jag har varit lite intresserad av spelet ett tag men jag undrar om min dator kommer klara det någolunda bra på 1680x1050?

Intel Core 2 Duo E7400 @ 2.80GHz (2CPUs)

3326MB RAM (tror det är 800MHz)

GF 9600gt 1GB

Tror inte det behövs mer info, men skriv isåfall

Permalänk

Har det hörts något mer om demot? Är så jävla länge till fredag.

Permalänk
Medlem

Håller med, måndag eller tisdag var ju preliminärt, det är bara att vänta. Hoppas det släpps innan midnatt, då har jag något att göra inatt.

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kaffekopp9393
Hejsvejs, jag har varit lite intresserad av spelet ett tag men jag undrar om min dator kommer klara det någolunda bra på 1680x1050?

Intel Core 2 Duo E7400 @ 2.80GHz (2CPUs)

3326MB RAM (tror det är 800MHz)

GF 9600gt 1GB

Tror inte det behövs mer info, men skriv isåfall

Det borde den göra, singleplayer kan kanske blir trögt pga det är väldigt processor krävande men tror inte det ska va något problem!

Permalänk
Medlem

Snygg arma2 video

Hi..

Här kan ni se en otroligt snygg Arma2 video.. musiken ger rysningar..let the battle begin..
over and out..

http://www.youtube.com/watch?v=ePrwLMi1fyQ&eurl=http%3A%2F%2F...

A-10 Warthog Destroys Taliban Hideout - Arma 2 video..
jihaaaaaaaaaaa..

http://www.youtube.com/watch?v=t911Yj3BZGM&feature=channel

Arma 2: Village Battle...

http://www.youtube.com/watch?v=Vy_osU-eA8s&feature=channel

Permalänk
Medlem

Re: Snygg arma2 video

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flyfinn
Hi..

Här kan ni se en otroligt snygg Arma2 video.. musiken ger rysningar..let the battle begin..
over and out..

http://www.youtube.com/watch?v=ePrwLMi1fyQ&eurl=http%3A%2F%2F...

Den där "richiespeedisback" borde få betalt av BIS för all publicitet han skapar åt Arma2 Hans youtube-klipp, speciellt de med 1000+ AI har blivit väldigt poppis.

Permalänk
Medlem

Re: Snygg arma2 video

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flyfinn
Hi..

Här kan ni se en otroligt snygg Arma2 video.. musiken ger rysningar..let the battle begin..
over and out..

http://www.youtube.com/watch?v=ePrwLMi1fyQ&eurl=http%3A%2F%2F...

A-10 Warthog Destroys Taliban Hideout - Arma 2 video..
jihaaaaaaaaaaa..

http://www.youtube.com/watch?v=t911Yj3BZGM&feature=channel

Arma 2: Village Battle...

http://www.youtube.com/watch?v=Vy_osU-eA8s&feature=channel

vilka grymt verklighetstrogna animationer!
speciellt på soldaterna.

Önskar jag kunde skaffa detta spel, datorn lär ta självmord och ny blire inte förns plånboken växt till sig

Permalänk
Medlem

vinn signerad arma2 och zippo tändare..

Hi..

Här kan du vinna en signerad Arma2 spel och en Zippo tändare..
Du behöver bara skriva varför..

Win a signed copy of Arma2 and an official Arma2 zippo lighter, we're giving 3 away especially for the ArmaHolic community!

All you have to do is reply to this thread to why you think you should win, and what makes you a big Arma fan?

Good luck!
By.. Jezhughes 505 Games representative..

Länk:

http://www.armaholic.com/forums.php?m=posts&q=6895

Permalänk
Medlem

Måste erkänna att de nya Catalystdrivarna 9.6 (de officiella) gjorde spelupplevelsen bättre. Lite mer flyt och mindre texturstrul

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ODDNAME
Måste erkänna att de nya Catalystdrivarna 9.6 (de officiella) gjorde spelupplevelsen bättre. Lite mer flyt och mindre texturstrul

Tack för den infon! Satt och grubblade innan idag på om dom nya drivrutinerna, som tydligen ska ge prestanda ökningar i processorkrävande spel, skulle ge någon märkvärdig vinst även i ArmA 2 Då blir det till att uppdatera på en gång.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

De som läcktes var ingen höjdare, mer problem för mig då, men vågade mig på dessa nya och de funkar fint

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk

Varför snackar alla om STEAM hela tiden?
Kommer spelet använda sig av STEAM eller?

Permalänk
Medlem

Har spelar lite mer av version 1.0 tyska och har bestämt mig att jag ska köpa spelet. Det ger verkligen tillbaka spelglädjen jag en gång hade med Operation Flashpoint, och det är verkligen något jag saknat! 2 dagar kvar folk! ;D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Varför snackar alla om STEAM hela tiden?
Kommer spelet använda sig av STEAM eller?

Det går att köpa spelet via Steam och det är grymt smidigt anser jag.
Slippa jävlas med skivor och patchar, Steam sköter allt åt en.

Därför tror jag folk snackar om Steam. Men spelet släpps inte där
före slutet av månaden tror jag det var.

Visa signatur

XBOX 360 gör livet lättare :-)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RedBerry
Det går att köpa spelet via Steam och det är grymt smidigt anser jag.
Slippa jävlas med skivor och patchar, Steam sköter allt åt en.

Därför tror jag folk snackar om Steam. Men spelet släpps inte där
före slutet av månaden tror jag det var.

Men om man ska köpa spelet via STEAM så får man ju vänta typ 1 extra månad efter att spelet har släppts, dessutom föredrar jag en fysisk CD..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Men om man ska köpa spelet via STEAM så får man ju vänta typ 1 extra månad efter att spelet har släppts, dessutom föredrar jag en fysisk CD..

Precis, och jag gillar inte att vänta så det får bli till att köpa det på gamla
viset istället:-)

Visa signatur

XBOX 360 gör livet lättare :-)

Permalänk
Medlem

Aa men det går ju att regga nyckeln i steam sedan och få det bästa av två världar!