Maxtor OneTouch 4 500GB

Permalänk

Maxtor OneTouch 4 500GB

Någon som har nån erfarenhet av Maxtor OneTouch 4 500GB

Såg att den säljs för 799kr nu i mellandagarna. Är den nåt att ha?

Visa signatur

:: LG LM70 Express ::

Permalänk
Medlem

Undrar samma sak...

Visa signatur
Permalänk

köpte en idag får se hur den funkar. är ju iaf 5 års garanti så det blir nog bra

Visa signatur

:: LG LM70 Express ::

Permalänk
Medlem

Var just och köpte 2st.
Verkar helt ok. Håller på att forma.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

2st till mig också.
Om 7h får man börja prova dem när de är klara att köra.
5år är ju trevligt.
Tycker även att de ser rätt snygga ut. Lite space-age.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

Klassiskt PC-V2000 med mycket SSD.

Permalänk

Någon som vet vad det är för typ av hårddisk i den?
Valet står emellan 2xLaCie Desktop 500GB eller 2xMaxtor OneTouch 4 500GB eller en av varje..

Visa signatur

Bärbar:  Macbook Pro TB 13 - i5 2.9 GHz - 8 GB RAM - 256 GB SSD
NAS: Synology DS1819+ - 60 TB | NAS: Synology DS1815+ - 9 TB
ESXi-1: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD - 1 TB SSHD
ESXi-2: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD
RDP: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 8 GB RAM - 120 GB mSSD - 250 GB SSD

Permalänk
Medlem

Har provat dem. Funkar bra, ingen skillnad på dem och min Freeagent.
Perfekt för slut-lagring av nerladdade fil... jag menar semesterbilderna.

Verkar vara en av få tillverkare som faktiskt ger full spec:

Maxtor.com

Maxtor OneTouch(tm)4
Hard Drive
3.5 inch ATA with ATA 133 interface
Capacity (Model #)
250GB (STM302503OTA3E1-RK) · Shop Partners
500GB (STM305004OTA3E1-RK) · Shop Partners
750GB (STM307504OTA3E1-RK) · Shop Partners

250GB (STM302503OTB3E1-RK) *Canada
500GB (STM305004OTB3E1-RK) *Canada
750GB (STM307504OTB3E1-RK) *Canada

RPM 7200

Cache Buffer 16MB

Interface

* USB 2.0 and 1.1 compliant

Sustained Transfer Rate

* USB 2.0 33MB/sec

Bus Transfer Rate

* USB 2.0 480Mb/sec

Dimensions 2.5 x 5.88 x 6.75 in (63.5 x 149.35 x 171.45 mm)
Weight 2.2 lbs (1 Kgrams)
AC Voltage 100-240 VAC
Input Frequency 47-63 Hz AC
Compatibility Mac and PC
PC Requirements

* Pentium III, 500 MHz equivalent processor or higher
* Microsoft Windows Vista Home Basic, Home Premium, Ultimate, Business
* Microsoft Windows XP Home, Professional, Media Center Edition
* CD-ROM drive for Maxtor SafetyDrill™
* 256MB RAM or more as required by operating system
* Internet connection (for software updates)

Macintosh Requirements

* Mac OS X 10.4.7 or later
* 256MB RAM or more as required by operating system
* Internet connection (for software updates)

... jag testade i HDtune. Max transfer 33.2MB/s. Minimum 32.7MB/s. Medium: 33.0MB/s. Access: 13.3ms.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

Klassiskt PC-V2000 med mycket SSD.

Permalänk

Oj, missade det, tack för det!
Har den någon power knapp?

Visa signatur

Bärbar:  Macbook Pro TB 13 - i5 2.9 GHz - 8 GB RAM - 256 GB SSD
NAS: Synology DS1819+ - 60 TB | NAS: Synology DS1815+ - 9 TB
ESXi-1: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD - 1 TB SSHD
ESXi-2: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD
RDP: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 8 GB RAM - 120 GB mSSD - 250 GB SSD

Permalänk
Medlem

Nej, ingen knapp vad jag hittat.
En vit LED under frostad plastdisplay är det man ser. Som de flesta andra går den ner i ett viloläge efter ett tag.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

Klassiskt PC-V2000 med mycket SSD.

Permalänk

Ok, är det fläkt i den?

Visa signatur

Bärbar:  Macbook Pro TB 13 - i5 2.9 GHz - 8 GB RAM - 256 GB SSD
NAS: Synology DS1819+ - 60 TB | NAS: Synology DS1815+ - 9 TB
ESXi-1: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD - 1 TB SSHD
ESXi-2: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD
RDP: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 8 GB RAM - 120 GB mSSD - 250 GB SSD

Permalänk
Medlem

Den var inte så snygg...

Visa signatur
Permalänk

Någon som vet vad det är för typ av disk i Lacie? IDE/PATA eller SATA?

Visa signatur

Bärbar:  Macbook Pro TB 13 - i5 2.9 GHz - 8 GB RAM - 256 GB SSD
NAS: Synology DS1819+ - 60 TB | NAS: Synology DS1815+ - 9 TB
ESXi-1: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD - 1 TB SSHD
ESXi-2: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD
RDP: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 8 GB RAM - 120 GB mSSD - 250 GB SSD

Permalänk
Medlem

Såvida du inte tänkt att såga upp den och köra in den som interndisk i datorn har interfacet ingen betydelse. Ingen USB-disk kommer ens i närheten av diskens interna interface.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

Klassiskt PC-V2000 med mycket SSD.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pappy
Såvida du inte tänkt att såga upp den och köra in den som interndisk i datorn har interfacet ingen betydelse. Ingen USB-disk kommer ens i närheten av diskens interna interface.

Det där förstod jag inte mycket av.. Men jag har tänkt köpa en sådan här disk och köra som intern systemdisk, kommer det funka problemfritt? Är disken ungefär lika snabb osv som en "vanlig" intern hdd?

Permalänk
Medlem

Det brukar vara gamla vanliga IDE på sådana här billiga med USB uttag. Det skulle i alla fall vara billigare än att köpa bara intern IDE 500 GB tror jag.

Maxtor brukade väll göra egna hårdiskar innan Seagate köpte upp dem (Därför har de lika lång garanti som Seagate) så jag tvivlar att de använder andra bolags när det borde vara billigare för dem att ta sina och stoppa in.

Edit 1:
Kan vara svårt att ta isär den utan att skada skalet. Men det borde vara bättre ventilerat i din dator i alla fall. Om man är säker på att hårdisken funkar (fabriks fel) så skulle jag också heller köpa och ta isär den istället för att köpa en ny intern IDE hårdisk. Mycket billigare så.

Edit 2:
SATA externa är för dyra för att göra så om inte har missat något.

Tyckte att det var lite lustigt att interna IDE är dyrare än interna SATA men på externa hårdiskar är det tvärtom. Fast det är väll det där med ny teknik och efterfrågan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av panpo98
Det brukar vara gamla vanliga IDE på sådana här billiga med USB uttag. Det skulle i alla fall vara billigare än att köpa bara intern IDE 500 GB tror jag.

Maxtor brukade väll göra egna hårdiskar innan Seagate köpte upp dem (Därför har de lika lång garanti som Seagate) så jag tvivlar att de använder andra bolags när det borde vara billigare för dem att ta sina och stoppa in.

Edit:
Kan vara svårt att ta isär den utan att skada skalet. Men det borde vara bättre ventilerat i din dator i alla fall. Om man är säker på att hårdisken funkar (fabriks fel) så skulle jag också heller köpa och ta isär den istället för att köpa en ny intern IDE hårdisk. Mycket billigare så.

SATA externa är för dyra för att göra så om inte har missat något.

Men det går alltså att göra det? Så att jag inte behöver oroa mig för att sitta där med ett sönderbrutet skal och en hårddisk som inte går att använda som intern.

Permalänk
Medlem

Normal stora externa brukar ha 3.5" hårdiskar och då borde de gå bra i datorn. Det finns folk som har gjort det när man läser runt i olika forum. (Är den jätte liten extern så är det 2.5" disk vilket jag inte skulle ta ändå pga priset). Jag har bara gjort det på gamla SCSI externa flera gånger fram och tillbaka.

För företagen borde det inte vara ekonomiskt gör någon konstig grej till externa när de kan köra samma grej som de har gjort i åratal och ta vanliga interna hårdiskar som de redan har och stoppa in i externa.

Dessutom är det ett av råden man ger för de som fått problem med sin externa. Garantin ryker antagligen men du har en större chans att rädda dina grejer att stoppa in den intern om det blivit något fel på den externa lådan.

Edit (Om du fortfarande tvivlar):
Dessutom säljs det extern lådor UTAN hårdisk i som man kan stoppa in en intern hårdisk efteråt. Det är dyrare att göra så om man är ute efter att ha den externt.

Permalänk
Medlem

Funderar också på den här Maxtor-disken, går den ner i viloläge när man stänger av datorn? Blir vansinnig på externa som man måste slå av själv.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genome
Funderar också på den här Maxtor-disken, går den ner i viloläge när man stänger av datorn? Blir vansinnig på externa som man måste slå av själv.

Ja tydligen, för det finns ingen powerknapp enligt de som köpt en.

Permalänk

Så, nu har jag köpt två Lacie Desktop 500GB på Media Markt, hos elgiganten fanns det inga Maxtor kvar så det blev två Lacie.
+ Att på elgiganten fick man bara köpa en vara per hushåll, det stod i reklam bladet.
btw, LaCie disken så sitter det en Samsung SpinPoint T166 HD501LJ 16MB 500GB alltså SATA II disk med 16 MB Cach. Hoppades på IDE men får gå med SATA oxå, skall sätta in en i filservern, blev billigaren än att köpa vanlig intern SATA disk

Visa signatur

Bärbar:  Macbook Pro TB 13 - i5 2.9 GHz - 8 GB RAM - 256 GB SSD
NAS: Synology DS1819+ - 60 TB | NAS: Synology DS1815+ - 9 TB
ESXi-1: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD - 1 TB SSHD
ESXi-2: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD
RDP: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 8 GB RAM - 120 GB mSSD - 250 GB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smekt-Burkmat^
Så, nu har jag köpt två Lacie Desktop 500GB på Media Markt, hos elgiganten fanns det inga Maxtor kvar så det blev två Lacie.
+ Att på elgiganten fick man bara köpa en vara per hushåll, det stod i reklam bladet.
btw, LaCie disken så sitter det en Samsung SpinPoint T166 HD501LJ 16MB 500GB alltså SATA II disk med 16 MB Cach. Hoppades på IDE men får gå med SATA oxå, skall sätta in en i filservern, blev billigaren än att köpa vanlig intern SATA disk

Vad kostade disken på mediamarkt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smekt-Burkmat^
btw, LaCie disken så sitter det en Samsung SpinPoint T166 HD501LJ 16MB 500GB alltså SATA II disk med 16 MB Cach

Är du säker!!!
Det brukar stå IDE/ATA eller inte stå något alls. Folk har alltid sagt att det brukar vara IDE om den bara har USB. Om den är lika billig så vill man att det är SATA när man ska ta ut den och sätta den i en modern dator.

Hittar varken pris eller något på MediaMarkt.se.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av panpo98
Är du säker!!!
Det brukar stå IDE/ATA eller inte stå något alls. Folk har alltid sagt att det brukar vara IDE om den bara har USB. Om den är lika billig så vill man att det är SATA när man ska ta ut den och sätta den i en modern dator.

Hittar varken pris eller något på MediaMarkt.se.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tSp
Vad kostade disken på mediamarkt?

Jag har öppnat den och kollat och det står "Samsung SpinPoint T166 HD501LJ 16MB 500GB".

Den kostade 789:- på Media Markt i Göteborg.
Fanns endel kvar när jag var där, köpte totalt 4 i familjen, så det är inget löjligt med att man bara får köpa en. Tror du får skynda dig om du skall ha en. Eller så är det så att dom fyller på efter hand.

Visa signatur

Bärbar:  Macbook Pro TB 13 - i5 2.9 GHz - 8 GB RAM - 256 GB SSD
NAS: Synology DS1819+ - 60 TB | NAS: Synology DS1815+ - 9 TB
ESXi-1: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD - 1 TB SSHD
ESXi-2: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD
RDP: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 8 GB RAM - 120 GB mSSD - 250 GB SSD

Permalänk
Hedersmedlem

Är den i plast? hur är det med värme?

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smekt-Burkmat^
Jag har öppnat den och kollat och det står "Samsung SpinPoint T166 HD501LJ 16MB 500GB".

Den kostade 789:- på Media Markt i Göteborg.
Fanns endel kvar när jag var där, köpte totalt 4 i familjen, så det är inget löjligt med att man bara får köpa en. Tror du får skynda dig om du skall ha en. Eller så är det så att dom fyller på efter hand.

Jävlar! Sjukt nice ju! Får gå upp tidigt som satan och se till att var där vid öppningsdags imorgon då! Vilken tid var du där idag? Hur många fanns det kvar lite mer exakt? Typ 5, 15, 30?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
Är den i plast? hur är det med värme?

Front och bakdel är av plast, hårddisken är fast skruvad i en plast hållare, men den har ett heltäckande skal av metal/aluminium.
Är inte rätt att bedömma tempen, men tycker inte det är så farligt, är ju inte så man bränner sig direkt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tSp
Jävlar! Sjukt nice ju! Får gå upp tidigt som satan och se till att var där vid öppningsdags imorgon då! Vilken tid var du där idag? Hur många fanns det kvar lite mer exakt? Typ 5, 15, 30?

Skulle säga uppemot 30, men är inte 100 på det, var där runt 15-16. Kan även hända att de fyller på med diskar allt eftersom, för det var la en "korg" som var kanske 1 meter hög och kanske runt 1.3x1.3m och den var hyfsat full. Men kan ju inte garantera att det finns några kvar. Ville haft Maxtor diskarna igentligen men får la nöja mig med LaCie.

Visa signatur

Bärbar:  Macbook Pro TB 13 - i5 2.9 GHz - 8 GB RAM - 256 GB SSD
NAS: Synology DS1819+ - 60 TB | NAS: Synology DS1815+ - 9 TB
ESXi-1: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD - 1 TB SSHD
ESXi-2: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD
RDP: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 8 GB RAM - 120 GB mSSD - 250 GB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smekt-Burkmat^
Front och bakdel är av plast, hårddisken är fast skruvad i en plast hållare, men den har ett heltäckande skal av metal/aluminium.
Är inte rätt att bedömma tempen, men tycker inte det är så farligt, är ju inte så man bränner sig direkt.

Skulle säga uppemot 30, men är inte 100 på det, var där runt 15-16. Kan även hända att de fyller på med diskar allt eftersom, för det var la en "korg" som var kanske 1 meter hög och kanske runt 1.3x1.3m och den var hyfsat full. Men kan ju inte garantera att det finns några kvar. Ville haft Maxtor diskarna igentligen men får la nöja mig med LaCie.

Ok, men det låter ju prima! Får se till att vara där vid öppningsdags bara. Frågan är om man ska ta 1 eller 2 diskar bara.. Är ju fett billigt men detta är ju inte den första billiga 500gb disken man stöter på, så det kommer kanske fler tillfällen inom kort.

Varför hade du hellre velat ha maxtor-disken? Lacie är väl "bättre" i och med att det är en sata samsung disk och dessutom är den ju billigare!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tSp
Ok, men det låter ju prima! Får se till att vara där vid öppningsdags bara. Frågan är om man ska ta 1 eller 2 diskar bara.. Är ju fett billigt men detta är ju inte den första billiga 500gb disken man stöter på, så det kommer kanske fler tillfällen inom kort.

Varför hade du hellre velat ha maxtor-disken? Lacie är väl "bättre" i och med att det är en sata samsung disk och dessutom är den ju billigare!

Maxtor disken hade 5 års garanti, och IDE disk vilket jag inte tackar nej till. Jag skulle vinna på att ta IDE diskar istället då min filserver har plats för betydligt mer IDE diskar hade nämligen planer på att sätta in en av diskarna i min filserver.
Men kommer troligen inte att göra det "nu", eftersom den samsung disken har fått varierande kritik.
Ett annat plus med Maxtor disken vara att det var 16 MB cach på disken, vilket inte framgick av LaCie disken, stod "8 or greater" i datashetet.
Men tror jag blir nöjd ändå, hoppas bara på att diskarna håller, efter några månader i drift kanske man väljer att sätta in en av dom ändå.

Priset spelar ingen roll var ju 10 kr per disk vilket inte är hela världen eller?

Visa signatur

Bärbar:  Macbook Pro TB 13 - i5 2.9 GHz - 8 GB RAM - 256 GB SSD
NAS: Synology DS1819+ - 60 TB | NAS: Synology DS1815+ - 9 TB
ESXi-1: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD - 1 TB SSHD
ESXi-2: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD
RDP: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 8 GB RAM - 120 GB mSSD - 250 GB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smekt-Burkmat^
Maxtor disken hade 5 års garanti, och IDE disk vilket jag inte tackar nej till. Jag skulle vinna på att ta IDE diskar istället då min filserver har plats för betydligt mer IDE diskar hade nämligen planer på att sätta in en av diskarna i min filserver.
Men kommer troligen inte att göra det "nu", eftersom den samsung disken har fått varierande kritik.
Ett annat plus med Maxtor disken vara att det var 16 MB cach på disken, vilket inte framgick av LaCie disken, stod "8 or greater" i datashetet.
Men tror jag blir nöjd ändå, hoppas bara på att diskarna håller, efter några månader i drift kanske man väljer att sätta in en av dom ändå.

Priset spelar ingen roll var ju 10 kr per disk vilket inte är hela världen eller?

Har fått hem min Lacie disk nu och packat upp den men ser att usb-kabeln inte är längre än cirka 50cm!! Hur fan tänker dem då? :S Vart har dem tänkt att jag ska placera disken? VIll ju ha den på skrivbordet så klart, men sladden räcker inte från datorn, bakom skrivbordet och upp precis till kanten ens, även om jag föser in datorn så nära det går, fattas ändå en bit!! VIll dem att jag ska lägga disken på golvet bredvid datorn eller vad är det frågan om? :S

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tSp
Har fått hem min Lacie disk nu och packat upp den men ser att usb-kabeln inte är längre än cirka 50cm!! Hur fan tänker dem då? :S Vart har dem tänkt att jag ska placera disken? VIll ju ha den på skrivbordet så klart, men sladden räcker inte från datorn, bakom skrivbordet och upp precis till kanten ens, även om jag föser in datorn så nära det går, fattas ändå en bit!! VIll dem att jag ska lägga disken på golvet bredvid datorn eller vad är det frågan om? :S

Jag har en förlängings sladd upp till en hylla ovanför datorn, och en annan står på datorn. Skulle kanske ha påpekat att kabel som följer med är väldigt kort, men det har jag upplevt från flera externa diskar.

Fanns det många diskar kvar eller?

Visa signatur

Bärbar:  Macbook Pro TB 13 - i5 2.9 GHz - 8 GB RAM - 256 GB SSD
NAS: Synology DS1819+ - 60 TB | NAS: Synology DS1815+ - 9 TB
ESXi-1: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD - 1 TB SSHD
ESXi-2: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD
RDP: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 8 GB RAM - 120 GB mSSD - 250 GB SSD