Följ Black Week på SweClockers
Permalänk
Medlem

Flytta ur hyresrätt, böter?

Tjena, inte för att jag planerar att flytta ut nu men sen när jag väl gör det så vill jag gärna veta hur det ligger till.

När jag flytta in i lägenheten så: Badrummet var förfallet, färgen hade flagnat och full med plugg. Halvtrasig väggarmatur och riktigt gamla brytare (skitfula)

Vardagsrummet hade slitna tapeter som hade blivit missfärgade av en idiot som rökt inomhus. Var även fullt med plugg / aska på tapeterna/väggarna.

Sovrummet hade tapeterna låssnat från väggen, 6 lager tapet på varandra och innersta lagret hade låssnat. Vi hade över 1 hel dags arbete för 2 personer FÖRARBETE innan vi kunde börja tapetsera.

Hallen såg ungefär ut som vardagsrummet, likaså köket.

Vi har gjort grundliga förarbeten i alla rum, tapetserat om i alla rum och även målat om badrummet. Jag har även bytt ut diverse gamla 40tals armaturer mot nyare snyggare modeller.

Har även dragit ny FK i hela vardagsrummet/hallen/badrummet o köket. Bytt alla uttag till jordade.

När jag sen i framtiden flyttar ut härifrån kommer dom ta hänsyn till allt jobb jag har gjort eller kommer jag fortfarande få böta för diverse plugghål. Armaturerna jag har satt upp är helt neutrala armaturer, ingenting speciellt alls utan ser bara mer moderna ut. Tror ni jag kommer få böta för att inte ursprungsarmaturerna sitter kvar?

Jag vet att vissa säkert tycker jag är en idiot som lagt ner så mycket tid på en hyresrätt, men jag får hyra för halva priset för att den var i så kasst skick när jag tog över den. Man fick hyra i "befintligt skick" och tapetsera o sånt själv.

Lägger till en bild på hur badrummet såg ut innan vi gjorde iordning det, övre bilderna är innan nedre är efter. Badrummet var förövrigt ett av dom rummen som ändå såg ganska bra ut .. ^^

Hmm, imageshack tyckte visst att dom skulle fylla ut med massa jävla vitt i bilden. Aja det får vara

Permalänk
Medlem

Beror ju på lite vad det finns för policy, hör med din hyresvärd? Vissa värdar är ju as och ska klaga på allt medans en vettig hyresvärd har i åtanke att du lagt ner en massa jobb på det du gjort. Men vid eventuell flytt eller liknande så kan det ju vara bra att påvisa det arbete du faktiskt gjort.

Jag ser det som du gjort din värd en ordentlig tjänst om allt är vettigt utfört.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toke
Beror ju på lite vad det finns för policy, hör med din hyresvärd? Vissa värdar är ju as och ska klaga på allt medans en vettig hyresvärd har i åtanke att du lagt ner en massa jobb på det du gjort. Men vid eventuell flytt eller liknande så kan det ju vara bra att påvisa det arbete du faktiskt gjort.

Jag ser det som du gjort din värd en ordentlig tjänst om allt är vettigt utfört.

Allt är vettigt utfört, jag jobbar som elektriker o allt sånt har jag besiktat på arbetstid och godkännt.
Tapetseringen har jag fått hjälp av en som mer eller mindre har jobbat med det.

Ja vi får väl se vad dom säger sen.. Tänkte bara om ngn vart med om sånt förrut

Permalänk
Medlem

Drog en fondvägg i min förra lya, det gillade min hyresvärd iafl, sen lagade jag duschkabinen också så vi hade ingen biff alls

Permalänk
Medlem
Citat:

Drog en fondvägg i min förra lya, det gillade min hyresvärd iafl, sen lagade jag duschkabinen också så vi hade ingen biff alls

Aha, tog du dit dom så dom fick besikta det och så eller?

Permalänk
Medlem

De besiktade vid flytt och allt var a-ok. Kanske inte hade varit okej om jag målat om lägenheten chockrosa och hade lila blommor på fonden dock.

Permalänk
Medlem
Citat:

De besiktade vid flytt och allt var a-ok. Kanske inte hade varit okej om jag målat om lägenheten chockrosa och hade lila blommor på fonden dock.

Haha ne men har ganska neutrala färger överallt. Typ vanliga kökstapeter, ser ut som vilket kök som helst. Sen gröna tapeter i vardagsrummet, alla som sett det hittills tycker det är skitsnyggt. Det enda jag är missnöjd med är sovrummet, men fan om dom anmärker på det alltså. När jag flytta in hade ju tapeterna släppt. Nu har vi tapetserat kant i kant så det e fan bara o slänga upp nya tapeter nästan helt utan förarbete.

Permalänk
Medlem

Jag hade som sagt sett det som en tjänst mer än ett problem om det är smidigt gjort.

Permalänk
Medlem

Har du en riktig jävlig hyresvärd så kan han kräva att du skall återställa lägenheten till skicket det var innan du flyttade ut.

Därför man alltid skall fråga hyresvärden innan man gör något. För att vara på den säkra sidan så att säga.

Själv har jag precis fått tillåtelse att tråda om hela lägenheten. Samt så skall jag riva en vägg.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oobum
Har du en riktig jävlig hyresvärd så kan han kräva att du skall återställa lägenheten till skicket det var innan du flyttade ut.

Därför man alltid skall fråga hyresvärden innan man gör något. För att vara på den säkra sidan så att säga.

Själv har jag precis fått tillåtelse att tråda om hela lägenheten. Samt så skall jag riva en vägg.

att tapetsera hade jag tillåtelse att göra. Det jag funderade på var mest om jag måste betala för pluggarna i min nya tapetsering? Jag menar om det satt 40 plugg innan vi tapetsera om, nu sitter det kanske 10-15 st. Ska jag böta för dom då? Jävligt dumt isåfall

Målningen hade jag också tillåtelse att göra så det e mest armaturbyte och sånt jag fundera på.

Permalänk
Medlem

Böta och böta

De har väl rätt att ta betalt för att åtgärda saker som är mer slitna när du flyttar ut än vad det bör slitas (äh, kommer inte ihåg ordet).

Se bara till att du dokumenterat hur det såg ut innan och märk gärna med datum på fotona som du ber hyresvärden skriva under på.

Permalänk
Medlem

Från Hyresgästföreningens egen hemsida gällande personlig prägel osv på en lägenhet:

http://www.hyresgastforeningen.se/eprise/main/hgfdata/2007/02...

Permalänk
Medlem

De är bara glada att du fixat lägenheten till ett mycket bättre skick än vad den va då du skaffade den;)

Du har ju ändå gjort jobb värt. Många många tusenlappar:P

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Bör inte vara något problem med 10-15 plugg i väggen. Vill man vara lite ful så kan man trycka i tandkräm i hålen efter pluggen och måla över med lämplig färg som passar väggen.

Permalänk
Glömsk

Såhär ligger det till. I sverige har politikerna godtyckligt bestämt att priset (hyran) på en lägenhet inte för överstyga en viss gräns. Kan ta ett exempel. Det egentliga värdet på en hyresrätt i Stockholm kanske skulle ligga på några miljoner. Men politikerna har med lagar tvingat ner priset till något mycket lägre.

Vad innebär detta för din del SueCia? Det innebär att hyresvärden där du bor inte har något incitament över huvud taget att göra det bättre för dig eller rusta upp lägenheten. Varför skulle han, när han inte kan öka hyran motsvarande värdeökningen på upprustningen?

Det finns väldigt många fler perversiteter kring sveriges reglerade bostadsmarknad. Eftersom priserna på lägenheterna är artificiellt låga finns det ingen anledning för någon att bygga nya hus, det är bara en förlustaffär. Det innebär mindre valfrihet, fanns det fler bostäder skulle det ju vara enkelt att flytta om man inte gillade lägenheten man hade.

Istället har vi bostadsköer. Känner man en politiker kan man alltid hoppa före i kön. Känner man någon som redan har en hyresrätt kan man förmodligen hyra den svart till det riktiga värdet. Detta är speciellt ett problem eftersom det nu finns ännu mindre incitament att bygga nya hus. Varför skulle jag bygga ett hus om politikernas polare kommer bosätta sig där, hyra ut lägenheterna svart med en mycket högre hyra än vad jag som byggde huset kan ta?

Ännu värre är att artificiellt låga hyror uppmuntrar till slösaktig användning av uttrymme. Man kanske bara behöver ett rum och kök, men eftersom det är så billigt (artificiellt) så skaffar man 5 rum och kök. Vilket är bra för en själv, men väldigt dåligt för den där flerbarnsfamiljen som kunde utnyttjat utrymmet bättre. Detta ökar bostadsbristen ännu mer.

Detta är inte OT eftersom det påverkar alla som har problem med lägenheter eller bostäder.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Finns det dolumenterat vilka skador som fanns i lägenheten när du flyttade in ska det inte vara något problem alls så vitt jag vet. Ofta är ju itne sånt så väldigt precist, utan står mer som "X antal hål i vägg", så om det är nya hål eller gamla spelar nog mindre roll.

Vissa saker går ju dessutom som normalt slitage, min förra lägenhet var inte i perfekt skick när jag lämnade den, men slapp ifrån någon form av anmärkning ändå.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig flyttat in i en hyreslägenhet innan jag har fått ett besiktningsprotokoll som jag själv anser vara riktigt. Det är viktigt att kunna visa på att man inte orsakat de skador som fanns innan man flyttade in.

Permalänk
Sötast

Plugg och sådant går normalt under "normalslitage", det är normalt att sätta upp en tavla här å var, sen gillar inte nästa hyresgäst den å sätter upp 3 plugg til osv osv.