Permalänk
Medlem

Sitter och räknar ned dagarna tills min bindningstid går ut. Kommer att få fiber rätt precis när det går ut
Ska bli så skönt att slippa combort.

/R

Permalänk
Medlem

Nu har teknikerna varit här och fixat felet, det var avbrott vid grannens uttag.
Jag fick känna mig lite dum eftersom jag helt glömt bort att jag har ett till uttag bakom byrån i sovrummet som har fungerat hela tiden. När Comhem slutade funka kopplade jag ju bara in BBB istället så var problemet löst, hade jag inte haft BBB hade det ju varit kris och jag hade säkert kommit på att jag har ett till uttag och dragit kablar genom köket.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk

Tjena alla Com Hem fanatiker
Hoppas det går bra att posta TV frågor här.
Hade en tekniker här hemma igår. Det var något som han skulle fixa.
Nu efter det, så är vissa kanaler riktigt kassa.
Teknikern sa att jag var tvungen och införskaffa någon speciell skärmavskiljare?

Vad menade han? Och vart köper jag det?

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gunvald Larsson
Teknikern sa att jag var tvungen och införskaffa någon speciell skärmavskiljare?

Vad menade han? Och vart köper jag det?

Han menade nog en galvanisk avskiljare för jord. Finns att köpa lite överallt, t.ex. på Kjell & Company http://www.kjell.com/content/templates/shop_main.aspx?catalog...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gunvald Larsson
Tjena alla Com Hem fanatiker
Hoppas det går bra att posta TV frågor här.
Hade en tekniker här hemma igår. Det var något som han skulle fixa.
Nu efter det, så är vissa kanaler riktigt kassa.
Teknikern sa att jag var tvungen och införskaffa någon speciell skärmavskiljare?

Vad menade han? Och vart köper jag det?

Prova även att söka om alla kanaler på TV:n.
Det kan du prova innan du köper ny utrustning.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk

Köpte en idag. Tyvärr blev det ingen skillnad. Får ringa com hem senare. Ironiskt nog hade våran granne exakt samma fel innan han fixade det. Och nu ligger problemet hos oss

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gunvald Larsson
Tjena alla Com Hem fanatiker
Hoppas det går bra att posta TV frågor här.
Hade en tekniker här hemma igår. Det var något som han skulle fixa.
Nu efter det, så är vissa kanaler riktigt kassa.
Teknikern sa att jag var tvungen och införskaffa någon speciell skärmavskiljare?

Vad menade han? Och vart köper jag det?

Bytte han inte ditt uttag till ett galvaniskt avskilt? Det gjorde teknikern som jag hade hemma hos mig tidigare.

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kabelkillen
Bytte han inte ditt uttag till ett galvaniskt avskilt? Det gjorde teknikern som jag hade hemma hos mig tidigare.

Det vet jag inte. Tror inte det, isåfall hade han nog inte bett mig köpa en galvanisk avskiljare.

Typiskt att man ringer supporten kl 20:55 och står i kön 40 minuter, sedan bryts samtalet......

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

Jag vart lovad av Comhem fyra stycken IP-adresser när jag beställde mitt bredband XL. När jag sen tappade ett av dem efter en reboot får jag inte något nytt. Endast ett IP var tilldelat till en av mina fyra datorer.

Men enligt supporten har de inte support för dessa problem och dessutom är jag inte garanterad fyra IP-nummer utan endast att jag KAN få det... Om jag har tur då eller?

PS. Varför i helvete kallar alla det för BREDband. Jag fick lära mig när jag var liten att bredband var via fiber och inte telefonlinan. Men nu kan man tydligen ha BREDband via fiber, ADSL och trådlöst.

Det är som att sälja läsk i storlekarna: LARG, XL, XXL

Visa signatur

I been away since 1945

Corsair TX 650W | ASRock P67 Extreme 4 | Intel Core i5 2500K 3,3GHZ | Corsair 2x4GB DDR3 | Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB | Corsair SSD Force Series 60GB

Permalänk
Medlem

Tog precis deras erbjudanden om Bredband och 8Favoriter de har just nu, jag kan endå inte få något annat i mitt hus då föreningen är typ Comhem exclusivt eftersom de har avtal med JM eller nått i den stilen...

3 månader gratis TV och 3 månader halva priset på bredband, toppen sen billigare månadsavgift också !

har inte haft några problem faktiskt med mitt över huve taget, kanse beror på att all utrustning osv i mitt hus är så pass nytt, pluss att vi sitter kopplade till fiber utanför husen

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av harvey
Jag vart lovad av Comhem fyra stycken IP-adresser när jag beställde mitt bredband XL. När jag sen tappade ett av dem efter en reboot får jag inte något nytt. Endast ett IP var tilldelat till en av mina fyra datorer.

Men enligt supporten har de inte support för dessa problem och dessutom är jag inte garanterad fyra IP-nummer utan endast att jag KAN få det... Om jag har tur då eller?

PS. Varför i helvete kallar alla det för BREDband. Jag fick lära mig när jag var liten att bredband var via fiber och inte telefonlinan. Men nu kan man tydligen ha BREDband via fiber, ADSL och trådlöst.

Det är som att sälja läsk i storlekarna: LARG, XL, XXL

Visst, det finns en del olika definitioner på Bredband, det har blivit en folklig term helt enkelt. Du går ju inte och säger att du har DSL eller Coax. Du säger att du har bredband.
Com Hem tycker jag platsar bra in på definitionen. DSL gör det inte

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

Definitionen bredband var på sin tid de begav sig mer inriktat på hastigheten och inte överföringsmediet. Tror det gick vid mer än 1mbit ut eller om man kunde ha samma upp som ned. Minns inte längre men comhem klarar lätt 10/10 eller 50/10 så visst är det bredband i den bemärkelsen.

Det är skillnad på definitionen i forkmun där endel bara kallar fiber/lan för bredband och den satta definitionen av branchen. *dsl kan också alltså anses som bredband men att mobilt bredband ens får kallas det är helt otroligt.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Mer OT: Back in the days hade man ju varit sanslöst glad om man ens hade 512/128 istället för sin svajjiga uppringda uppkoppling men man kan ju omdefiniera begrepp när utvecklingen går framåt.

Hur tror ni Comhems framtidsstrategi ser ut när det gäller att konkurrera med fiber och stadsnät? Utan monopolet lär väl förmodligen många kunder leta sig fram till andra tjänster? Vad tror ni om iptv-satsningen som Comhem håller på med? Verkar ju vara ett rätt bra sätt att komma åt cardsharing men blir kanske svårt att ta ut fula kortavgifter då?

Visa signatur

"Det finns inga buggar, bara features..."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mole
Mer OT: Back in the days hade man ju varit sanslöst glad om man ens hade 512/128 istället för sin svajjiga uppringda uppkoppling men man kan ju omdefiniera begrepp när utvecklingen går framåt.

Hur tror ni Comhems framtidsstrategi ser ut när det gäller att konkurrera med fiber och stadsnät? Utan monopolet lär väl förmodligen många kunder leta sig fram till andra tjänster? Vad tror ni om iptv-satsningen som Comhem håller på med? Verkar ju vara ett rätt bra sätt att komma åt cardsharing men blir kanske svårt att ta ut fula kortavgifter då?

De kör ju redan med IP-tv. http://comhem.se/portal/comhem/bestalltv

Monopolet? Du kan ju få TV, bredband och telefoni från telia. Hur många Comhemhus har inte tillgång till ADSL?

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem

Ser inte att comhem har något monopol, det blir alla större operatörer anklagade för så håller med Kabelkillen.

"Hur tror ni Comhems framtidsstrategi ser ut när det gäller att konkurrera med fiber och stadsnät?" Spekullerar man fritt så kan deras test av IPtv (som jag tror de har i Göteborg hos Allmänyttan i deras öppna fibernät) resultera i att de börjar leverera bb/tel/tv via många öppna stadsnät i framtiden. Tveksam att comhem själv kommer bygga ut fiber/LAN. Beståndet de redan har i f.d. upcnätet blir troligen kvar oförändrat.

Om de börjar släcka ned analoga nätet till att bara leverera must carry finns det mycket mer att ge ang kapacitet för DTV och HDkanaler + mer bandbredd för bredbandet och så länge de främst konkurrerar med *dsl lär comhem inte göra så många ändringar. Så just nu troligen inga inga större förändringar men i framtiden mer gå mot att leverara via cable OCH öppna stadsnät.

De har ju också en annan tjänst på gång i Linköping som test. HDstreamingboxar som man kan se både som idag, alltså broadcast men också SFanytime streamat m.m. via samma box till sin tv. Typ halvt om halvt IPtv. Liknande telias IPtv + broadcast, det lär vara rätt väg att gå på tvbiten via cable iaf.

http://www.stangastaden.se/omstangastaden/Pressrum/Pressmedde...

http://www.stangastaden.se/hyresgast/mittomrade/omradesnyhete...

Visa signatur

Dooh!

Permalänk

Kabelkillen menar förmodligen att Com Hem har monopol på kabel-tv nätet. Visst är det så att alla hushåll har tillgång till ADSL.

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kabelkillen
De kör ju redan med IP-tv. http://comhem.se/portal/comhem/bestalltv

Monopolet? Du kan ju få TV, bredband och telefoni från telia. Hur många Comhemhus har inte tillgång till ADSL?

Jag skrev ju precis att dom håller på med en iptv-satsning? Vad är det du inte fattar? Klart dom inte har monopol på internetanslutningar men jag syftade snarare på hur dom ser på konkurrensen med fiberbaserade stadsnät som allt fler får tillgång till. Är du med?

Visa signatur

"Det finns inga buggar, bara features..."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mole
Jag skrev ju precis att dom håller på med en iptv-satsning? Vad är det du inte fattar? Klart dom inte har monopol på internetanslutningar men jag syftade snarare på hur dom ser på konkurrensen med fiberbaserade stadsnät som allt fler får tillgång till. Är du med?

Jag fattade inte vad du menade med "utan monopolet"? Comhem har ju aldrig haft monopol på något! Det finns ju flera aktörer att välja mellan även inom Kabel-tv. Men det är ju upp till fastighetsägaren.

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SirKnasen
Någon som vet om det går att hoppa på bredbandserbjudanden även om man har bindningstid kvar?
Betalar 399kr/mån för mitt 24/10 nu med 4mån kvar. Hade varit nice att binda upp sig 12mån till för 359kr/mån istället.

Svarar mig själv efter att ha frågat ComHem.

"Erbjudandet är tyvärr endast ett erbjudande för nya kunder samt obundna kunder som uppgraderar sin hastighet."

Permalänk
Medlem

Kan förövrigt meddela att det är mitt jobb som ska göra utredningen av strömavbrottet.
Det är denna rapport som PTS sedan ska granska.

Detta ska bli sjukt intressant!

Visa signatur

No phone, no pool, no pets, no cigarettes.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gunvald Larsson
Det vet jag inte. Tror inte det, isåfall hade han nog inte bett mig köpa en galvanisk avskiljare.

Typiskt att man ringer supporten kl 20:55 och står i kön 40 minuter, sedan bryts samtalet......

Har du digitaltv eller kör du analogt? Det tog en dryg vecka för ComHem att komma på varför bara några kanaler var sebara hemma hos mig. Dom kom på att jag har ju digitaltv så dom har "släckt ner" de analoga hos mig då dessa skall fasas bort helt till slut. Min granne hade minnsan alla kanaler då han inte hoppat på det digitala ännu. Jag straffades helt enkelt för att jag uppgraderade enligt deras rekkomendationer.

DVS de kanaler som jag kunde se var de i de marknätets SVT1, 2 tv4 och nåt annat skit.

Då skulle jag helt plötsligt punga ut 99kr/mån för ett systerabboenmang för att få kanaler till tv nr 2.

Rena skämtet....

Visa signatur

/Anders

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kabelkillen
Jag fattade inte vad du menade med "utan monopolet"? Comhem har ju aldrig haft monopol på något! Det finns ju flera aktörer att välja mellan även inom Kabel-tv. Men det är ju upp till fastighetsägaren.

Precis. Jag har varit på min fastighetsägare i över 1 år, han skiter blankt i det och säger "ni har ju comhem".

Säga vad man vill om comhem men dom är såpass stora och kända så att dom "säljer in sig" till fastighetsägarna.
Många orkar inte hålla på med att leta LAN/fiber-alternativ. Dom kör på nått gammalt dom vet fungerar.
Samma sak för mina föräldrar i en BRF. Dom har försökt få styrelsen att dra in LAN/Fiber i 3 år nu. Men majoriteten boende är negativa med samma grej, "vi har ju comhem".

Problemet med "monopolet" är att kablarna ägs av comhem. Hade varit bättre att dra in operatörsneutrala coaxer och sedan låta lite olika leverantörer kriga.
Men antar att det är svårt/dyrt köra på ett sånt sätt i ett kabelnät.

Angående Comhems IPTV satsning är den ett skämt. Lika dyr som deras kabeltv!!
Fördelen med IPTV är ju att man använder sin internetuppkoppling för att överföra data.
Mao så har inte IPTV-leverantören ett skit att göra med slutkopplingen till kund.
Detta leder vidare till att jag iskallt _räknar_ med att det ska vara BILLIGARE.
Samma pris på cumborts IPTV som vanlig tv, så ser jag ingen anledning att köra med dom via IP....
Total jävla girighet från deras sida.

Spana t ex Ownit. Senaste offerten därifrån så tog dom 59:- för baspaketet tv-kanaler om man körde gruppanslutning i hela huset... Lite mer vettigt.
Sen 179:- för 100/100.

Så för 239:- har man 100/100 + baspaket tv... Ungefär samma som bara kanalerna hos comhem. Eller runt hälften av vad comhem tar för 50/10 i standardpris...

edit: japp jag är grinig
Hade hoppats på att comhem skulle dö av iom LAN/fiber/IPTV...
Men det var väl för mycket att hoppas på. Ett sånt här skitföretag förtjänar inte att va kvar på marknaden.
Men det löser väl sig själv, när man har valfrihet via IPTV så har dom ju bara ett val, fixa till vettiga priser och stabila tjänster eller gå under...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BasseBaba
Precis. Jag har varit på min fastighetsägare i över 1 år, han skiter blankt i det och säger "ni har ju comhem".

Säga vad man vill om comhem men dom är såpass stora och kända så att dom "säljer in sig" till fastighetsägarna.
Många orkar inte hålla på med att leta LAN/fiber-alternativ. Dom kör på nått gammalt dom vet fungerar.
Samma sak för mina föräldrar i en BRF. Dom har försökt få styrelsen att dra in LAN/Fiber i 3 år nu. Men majoriteten boende är negativa med samma grej, "vi har ju comhem".

Jag väljer bostadsområde efter helhetsbilden. Där jag bor finns på hyran flatrate el, hemförsäkring, telefoni, 100 mbit och en 25 kvm stor balkong för strax över 60 spänn kvadraten. Jag flyttar inte till en annan förening och försöker få dom att driva igenom dessa saker för att jag ska må bra. Är du missnöjd med föreningens val, ekonomin och en stor del av ditt tjänsteutbud bör du kanske tänka om vart du bor.

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sCaz
Jag väljer bostadsområde efter helhetsbilden. Där jag bor finns på hyran flatrate el, hemförsäkring, telefoni, 100 mbit och en 25 kvm stor balkong för strax över 60 spänn kvadraten. Jag flyttar inte till en annan förening och försöker få dom att driva igenom dessa saker för att jag ska må bra. Är du missnöjd med föreningens val, ekonomin och en stor del av ditt tjänsteutbud bör du kanske tänka om vart du bor.

Antingen så bor du icke i sthlm, eller så är du nerlusad med flis märker jag...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BasseBaba
Antingen så bor du icke i sthlm, eller så är du nerlusad med flis märker jag...

Det är förvisso sant att det blir bekymmer i framförallt stockholm och du har en poäng i det du säger, jag får nog ta tillbaka det jag sa.

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem

Tror Comhem är tvingade att göra nåt snart, för det är fler och fler bostadsföretag i allmännyttan bland annat som byter till Fiber/LAN.

Nu senast Botkyrkabyggen som får stadsnät indraget och som betyder att Comhem kanske förlorar 12.000 Potentiella Kunder på både Bredband och TV + Telefoni.
Även områden runt Botkyrkabyggen, samfälligheter, föreningar osv har visat intresse.

Så det skulle inte förvåna om dom är tvingade att börja skeppa ut 100Mbit snart.

Permalänk
Medlem

Någon som kan svara på om de finns något sätt att låsa ett EPC2203 modem vi en specifik upströmskanal? Har nämligen problem så fort modemet går in på kanal 2, då får jag jättelåg sändhastighet och telefonen börjar bråka misstänker att de är problem med returstörningar på den kanalen. De går ju att lösa problemet genom att starta om modemet men efter ett tag hoppar de in på kanal 2 igen och då är det samma problem. Har försökt ringa supporten men har inte kommit någon vart med dem. Phunky du kanske vet?

Permalänk
Medlem

Jag har märkt att vanligt surfande ibland tar längre tid med Comhem än BBB, i t ex. forum kan det ta över 10s att öppna trådar medans det tar 1s med andra datorn som är ansluten till BBB tills bindningstiden är slut.

Det lär inte bli nåt förnyande av abonnemanget om ett år...

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jiman
Någon som kan svara på om de finns något sätt att låsa ett EPC2203 modem vi en specifik upströmskanal? Har nämligen problem så fort modemet går in på kanal 2, då får jag jättelåg sändhastighet och telefonen börjar bråka misstänker att de är problem med returstörningar på den kanalen. De går ju att lösa problemet genom att starta om modemet men efter ett tag hoppar de in på kanal 2 igen och då är det samma problem. Har försökt ringa supporten men har inte kommit någon vart med dem. Phunky du kanske vet?

Nja en felanmälan måste ju göras. Om det är en störning på en kanal måste ju störningen först och främst åtgärdas. comhem låser normalt sett inga modem på andra frekvenser för då löser man endå inte grundproblemet. Man kan inte själv låsa modemet till viss frekvens.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas
Jag har märkt att vanligt surfande ibland tar längre tid med Comhem än BBB, i t ex. forum kan det ta över 10s att öppna trådar medans det tar 1s med andra datorn som är ansluten till BBB tills bindningstiden är slut.

Det lär inte bli nåt förnyande av abonnemanget om ett år...

Det där löste sig för mig när jag bytte till OpenDNS.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.