Permalänk

Hjälp! Trasigt moderkort?

Hallå!

Jag har helt plötsligt jätteproblem...
Igår när jag skulle starta datorn fick jag min första blåskärm, REFMON någonting stog det.
Försökte att starta om i alla felsäkra lägen och till sist hoppade den igång.
Efter ett tag så spontanbootade den om sig men hamnade i någon loop vid BIOS, startar, stänger av, startar osv.
Ett par gånger piper det typ 8-10 gånger, oftast 2 pip, en gån ett jättelångt pip.
Med jämna mellanrum går den lite längre och kör någon sorts BIOS recovery från hårddisken (säger den iaf) och när den startar om blir det checksum error och en ny recovery.
Allt väl i någon minut, börjar ladda windows men blåskärm och allt startar om.
Sista gången (innan jag bröt strömmen) stog den och loopade i nästan en timme utan att komma vidare. Då gav jag upp.

Vad är fel? Moderkortet som har rasat?
Jag har testat med ett minne, utan minne, utan diskar osv. osv.

Vad har jag för prylar i den då:
Moderkort: Gigabyte GA-P35-DS4
2 x Corsair XMS2-6400 TWIN2X2048-6400
Intel Core 2 Duo E4300
Hitachi Deskstar 0A31636 T7K250 250GB 7200rpm SATA2
Någon gammal Seagate disk
Asus Extreme GeForce 7100GS 128Mb
Samsung SH-S183L/BEBN Dual-Layer DVD
och säkert nåt mer

Permalänk
Medlem

Så du kommer till windows laddningen? Dör datorn också i felsäkert läge?

Bluescreen är mer eller mindre drivrutins problem, så om du kommer in med felsäkert läge, installera om nvidia drivrutinerna osv.

Permalänk

Njaäe...
Jag kom till windowsladdningen 2 ggr av kanske 100.
Nu går den bara runt och kommer inte ens till bios.

Permalänk
Medlem

Reseta cmos/biosen står i moderkorts manualen hur du går till väga.

Permalänk
Medlem

Exakt när var det du fick bsod? Förstod inte rikigt, för att det var olika ställen hela tiden?

Men en sak är om du kommer till Windows laddningen och får bsod när den håller på att ladda. Då är det troligen någon Windows fil som är borta, och det fixar du enkelt genom att sätta in Windows skiva och boota genom den och sen gå in i återställningskonsollen och skriva:

chkdsk /r <namnet på hårddisken t.ex. c:>

Kanske kan vara något sånt, och ta fram din moderkorts manuall och kolla vad de olika ljuden betyder.

Visa signatur

Ingen är perfekt inte ens Najk!

Permalänk

Nu är den igång igen, vi får se hur länge den går

Jag fick en blåskärm vid start och efter det loopade den bara i starten, kom inte ens fram till bios skärmen.

Jag bytte nätagg men det hjälpte inte, bytte minnen men det hjälpte inte heller. Snodde ett minne ur syrrans dator och se, nu startar den!

Så jag har tydligen 4 st defekta corsair 1 gb stickor framför mig... underligt

Permalänk
Medlem

alla fyra är nog inte defekta, pröva ett å ett och se

Visa signatur

Bärbar: MacBook Pro 17" Unibody, tidig 2009 (första Unibody)
Stationär: SilverStone SUGO SG08 | Gigabyte Z270 ITX | Intel 7700K @ 5 ghz | Gigabyte GTX1080 Ti 11gb | 32gb Corsair Vengeance 3000 mhz | Samsung SM961 1tb | SilverStone 600W PSU | Noctua NH-C14S |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ozoom
alla fyra är nog inte defekta, pröva ett å ett och se

Har gjort det...