Högerklicka tar elva sekunder !!!

Permalänk
Medlem

Högerklicka tar elva sekunder !!!

Hej

Har fått ett konstigt problem med min dator winXPsp2/swe

När jag typ högerklickar på skrivbordet, så tar det en "evighet" elva sekunder innan fönstret kommer upp...
Likaså när jag vill göra en ny mapp via högerklick, så tar de elva sekunder...

Tidigare har detta gått blixtsnabbt. det är väldigt frustrerande, någon som har nån aning om, eller bot på va jag ska göra.

Visa signatur

Hawk

Permalänk

Tycker jag känner igen problemet, men jag vet inte vad som orsakar det. Har tyvärr därför inga bra förslag på lösningar heller. Kanske testa att rensa lite med t.ex CCleaner och sen defragmentera? Kolla om det är något konstigt i autostart? Registret kanske behöver rensas?

Framför allt; hur länge har det varit sådär och hur gammal är Windows-installationen? Kanske bara är att backa i systemåterställning (om du inte inaktiverat detta). Nähä, jag har faktiskt inte nåt att komma med.

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Medlem

Finns det något i menyn som kommer upp som ser ut att komma från något externt program? T.ex. WinRar lägger ju till lite alternativ för att packa upp filer om man högerklickar, så det kan ju vara något program som lagt till något i menyn som inte fungerar så bra.

Permalänk

Diskrensning, diskfragmentering. Kollat virus?

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Inaktiv

Ad-aware, spybot, hijackthis

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hawk
Hej

Har fått ett konstigt problem med min dator winXPsp2/swe

När jag typ högerklickar på skrivbordet, så tar det en "evighet" elva sekunder innan fönstret kommer upp...
Likaså när jag vill göra en ny mapp via högerklick, så tar de elva sekunder...

Tidigare har detta gått blixtsnabbt. det är väldigt frustrerande, någon som har nån aning om, eller bot på va jag ska göra.

Jag har för mig att exempelvis DivX kan orsaka dessa problem. Är det något du vet att du installerat nyligen (allmänt)?

Permalänk

Eftersom det oftast är HDD som man hör jobba när det tar tid med att högerklicka så prova med att drefregmentera alla partitioner.

Visa signatur

][- perfect -][

Permalänk
Inaktiv

Tog du tid?

Permalänk

Kan det vara så att din disk har gått i PIO-mode istället för UDMA?

Visa signatur

Citera.mig.för.svar.][resaomkring.blogspot.com][ Intel I5 2.66GHz.4GB DDR3.ATI HD4670][ @Twitter
'We would like to see most of the human race killed off because it is unworthy, it is unworthy of the gift of life' - Behemoth - Antichristian Phenomenon.

Permalänk
Medlem

Råkar ha samma problem faktiskt, tar exakt lika lång tid också (tog tiden jag med ).

Visa signatur

Antec P180/Hiper 480 W | A64 X2 3800+ @ 2.6 GHz| Asus A8N32-SLI Deluxe | Corsair-2048 4000PT (2 X 1GB) | Seagate 7200.10 320GB S-ATA2 | 7900GT 256 MB |

Permalänk

hade samma fel på en dator för 2 år sedan.. dock försvann det efter 2 veckor konstigt nog.. körde lite 3dmark osv för att stressa den lite i början.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Om man bara googlar på "right click slow" så får man upp hur många träffar som helst som handlar om det problemet. Denna sida verkar lovande, och denna också.

Permalänk
Medlem

FIXAT ;-))

Hej
Tack för hjälpen, det va länken till denna sida som löste problemet.
Efter att jag läste en del i manualen till ShellExView-programmet, så har jag hittat boven som slöade ner mina högerklick.
Det var ATI-controllcenter som orsakade felet, så jag disablade det, se bild.

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Sötast

Extern hårddisk kan även vara en anledning

Permalänk
Medlem

för mig har det alltid blivit mycket slöare respons med ATI - det märks speciellt mycket om man jämför innan/efter installation av grafikdrivers och allt annat sket dom lägger in

EDIT _ stavat fel

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

Det är inte så att högerknappen använder sig av USB 1.1-standarden och de övriga 2.0?
USB 1.1 är ju känt för att vara relativt långsamt!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Marwin
Det är inte så att högerknappen använder sig av USB 1.1-standarden och de övriga 2.0?
USB 1.1 är ju känt för att vara relativt långsamt!

Är nog inte så att det är input från musen som gåt långsamt utan snarare så att det går segt för operativsystemet att ladda vad som ska vara i högerklicksmenyn.