Tangentbordets anatomi och tecken

Permalänk

Tangentbordets anatomi och tecken

Hur skriver man matematiska tecken som multiplikationsoperatorn (punkt i mitten), ungefär lika med, identiskt med, plus minus, grader, kvadratroten ur osv. med hjälp av tangentbordet på datorn?

Det enda jag kan är mikro tecknet µ vilket man får genom att trycka Alt+Ctrl+m alternativt Alt Gr+m. Grader tecknet har jag fått lära mig alldeles nyligen. Man kan få ° genom att trycka Alt+248 alternativt Alt+0176 på Number pad (svenska?) delen av tangentbordet.

Varför finns det två olika kombinationer som man kan använda? Det har att göra med två olika system eller standarder att göra vad jag förstår, något man kallar ASCII och ANSI och allt vad det heter. Kan det stämma? Var tusan hittar man dessa Alt koder? Hur vet man liksom vad man ska trycka för att få fram ett visst tecken om det tecknet i sig inte finns utmärkt på en tangent? Ska man memorera dessa sedan och kunna utan till dessutom? Är det det som är meningen med det? Varför står inte dessa saker beskrivna i manualer, varför är det inte allmänt känt bland vanliga datoranvändare? Är det bara till för programmerare och andra expertgrupper? Vad har dessa för nytta av dem i så fall?

Varför ska det vara så komplicerat att skriva specialtecken utan dedicerade program för t.ex. matematik så som Microsoft Equation Editor och program från ledande företag som Wolfram Research och MacKichan Software? Var det redan förutbestämt av databranschen att datorer inte hade något med naturvetenskap att göra och lät där inte finnas några vanliga grekiska bokstäver och specialtecken utritade och tillgängliga på skrivborden?

Man kan alltså inte använda siffrorna på ovandelen av skrivbordet när man matar in dessa tecken. Varför fungerar inte siffrorna ovanför? Varför finns det en Numpad på ett modernt datortangentbord över huvudtaget? Det finns ju eller har åtminstone funnits datortangentbord utan Numpad. När började den tillkomma på varenda tangentbord, och varför? Är det PC'ns fel?

Vad användes F tangenterna till för från början? Idag har ju diverse funktioner som genvägar till olika program invaderat dessa tangenter, men vad var användningen för dessa genom datorns historia? Vad hade man Scroll Lock, Paus/Break till för? De flesta av oss skänker inte speciellt mycket tanke åt tangentbordet så länge det fungerar och går att skriva på. Men om man vill lära sig allt om tangentbordets anatomi och historia, vad och var läser man då? Är det ingen mer än bara jag som är intresserad av sånt onödigt vetande?

Det där tangentbordet Optimus Maximus från det Art Lebedev är en mycket intressant innovation. Det öppnar helt nya möjligheter. Med den skulle man kunna göra alla möjliga sorters tecken och tangentbordslayouter tillgängliga, med bara en tangenttryckning skulle man kunna skifta språk, samtidigt som tangenternas skärmar adopteras till det direkt. Jag förstår inte poängen med dagens "språkfältet" i Windows där man kan skifta tangentbordslayout (Alt+shift) om man inte ser de nya tecknen på skrivbordet. Priset på Optimus är tyvärr alldeles för högt. Jag hoppas att det ska komma flera konkurrenter och att flera stora tillverkare som Logitech kommer ut med något liknande men till ett lägre pris.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Jag var rätt slö så jag läste faktiskt inte hela ditt inlägg, men testa, om du använder Windows XP:

Startmenyn -> Tillbehör -> Systemverktyg -> Teckenuppsättning

Borde besvara åtmindstone några av dina frågor hoppas jag.

Förresten, kunde inte låta bli, varför har du "god jul" i din signatur ?

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Hedersmedlem

Det största problemet är förmodligen att antalet tecken som någon skulle vara intresserad av att kunna skriva är enormt. På den gamla goda tiden kunde till exempel endast 127 tecken kodas, se till exempel http://en.wikipedia.org/wiki/Image:ASCII_Code_Chart-Quick_ref... , vilket räcker till siffror, bokstäver bokstäver (engelskt alfabet), några specialtecken samt ett gäng kontrollkoder. På senare tid har andra teckenuppsättningar, till exempel unicode, med stöd för betydligt fler tecken blivit vanliga.

För att se vilka tecken som finns i ett teckensnitt kan man med fördel använda "teckenuppsättning", charmap, om man kör windows.

Permalänk
Medlem

tl;dr, men vissa program har funktioner som gör det enklare för dig. I Word kan du t.ex. sätta autoreplace så att ^0 blir °, nåt annat blir × osv.

Annars kan du med fördel använda charmap, finns t.om. sökfunktion i den. Lätt att hitta tecken som ∫, ⊆ och ≲. Du kan även sortera efter underintervall, så kan du få t.ex. alla matematiska tecken. ∎

Permalänk
Hedersmedlem

Men skall du skriva matematik skall du givetvis använda latex. Det kan ta ett tag att vänja sig, men snyggt blir det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johle
Jag var rätt slö så jag läste faktiskt inte hela ditt inlägg, men testa, om du använder Windows XP:

Startmenyn -> Tillbehör -> Systemverktyg -> Teckenuppsättning

Borde besvara åtmindstone några av dina frågor hoppas jag.

Förresten, kunde inte låta bli, varför har du "god jul" i din signatur ?

Jag vet att man kan använda det verktyget i Windows för att skriva specialtecken, eller rättare sagt tecken som inte finns tillgängliga på skrivbordet, special eller ej. Men jag tycker att det är för komplicerat att hämta och infoga tecken i skriven text på det sättet. Dels måste man starta applikationen först, sedan måste man ha det framme hela tiden om man ska använda det mycket. Det är en sak att infoga ett tecken, men det är en annan sak att infoga upp till kanske 12 tecken upprepade gånger. Visserligen är det möjligt att bara klicka på tecknet i Teckenuppsättning, dra och släppa det där man vill ha det. Det underlättar en hel del, men inte ens denna drag och släpp funktion fungerar inte överallt i alla program. Man kan dra och släppa tecknen till Word t.ex. men man kan inte dra och släppa tecknet till Notepad. Så det är väldigt omständigt att arbeta med Teckenuppsättning om man ska skriva många specialtecken och upprepade gånger.

Hehe, kul att du la märke till det. Men om jag ska vara ärlig så vet jag faktiskt inte vad det står där. Det var länge sedan jag skrev det där, så jag minns inte var det var jag skrev där ursprungligen. Jag vet inte ens om det är bokstäver. Jag tror att jag bara slumpade fram några ettor och nollor. Den första byten är faktiskt ett versalt G i binär kod. Men jag tror att det är en tillfällighet bara. De övriga verkar det skilja en och annan bit för att det ska vara GOD JUL. Gissar du bara att det står GOD JUL, eller vet du med säkerhet att det är vad som står där?... bara undrar... om det ska vara "GOD JUL" så kan det inte vara så långt. Det där är 10 byte och 5 bit, för att skriva GOD JUL så skulle det krävas högst 6-8 byte. Jag tror att det var några siffror som jag plockade ut från räknaren och skrev om binärt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av You
tl;dr, men vissa program har funktioner som gör det enklare för dig. I Word kan du t.ex. sätta autoreplace så att ^0 blir °, nåt annat blir × osv.

Annars kan du med fördel använda charmap, finns t.om. sökfunktion i den. Lätt att hitta tecken som ∫, ⊆ och ≲. Du kan även sortera efter underintervall, så kan du få t.ex. alla matematiska tecken. ∎

Jo, Character map är ett bra verktyg men som jag skrev här ovan så är det lite för komplicerat att använda om man ska använda det mycket.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Det största problemet är förmodligen att antalet tecken som någon skulle vara intresserad av att kunna skriva är enormt. På den gamla goda tiden kunde till exempel endast 127 tecken kodas, se till exempel http://en.wikipedia.org/wiki/Image:ASCII_Code_Chart-Quick_ref... , vilket räcker till siffror, bokstäver bokstäver (engelskt alfabet), några specialtecken samt ett gäng kontrollkoder. På senare tid har andra teckenuppsättningar, till exempel unicode, med stöd för betydligt fler tecken blivit vanliga.

För att se vilka tecken som finns i ett teckensnitt kan man med fördel använda "teckenuppsättning", charmap, om man kör windows.

Som det har sagts tidigare så är Teckenuppsättning ett bra verktyg för det i Windows. Men om man vill använda flera olika tecken och upprepade gånger så blir det jobbigt.

Vilka tecken man kan skriva är väl inte beroende av teckensnittet som används?... eller?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Men skall du skriva matematik skall du givetvis använda latex. Det kan ta ett tag att vänja sig, men snyggt blir det.

Det finns många andra typsättningssystem som man kan använda förutom LaTex. Men jag har ännu inte vågat ge mig på något sådant, för det verkar vara alldeles för komplicerat det också och för omfattande för att lära sig det, det är ju som ett språk i sig. Men jag måste erkänna att det är det närmaste man kommer ett naturligt sätt att skriva matematiska uttryck med hjälp av datortangentbordet. Det är lite sorgligt nästan att man inte har kunnat komma på ett sätt att systematiskt skriva matematik, eller varför inte musiknoter också, lika enkelt som man skriver text i Word. Typsättning är ju ändå inte riktigt samma sak som kodning av tecken på maskinnivå. Det är ju ett slags beskrivningsspråk för hur en ekvation t.ex. ska se ut, medans man vanlig text kan börja skriva direkt i vilket applikationsprogram som helst i datorn där man kan skriva text. LaTex kan man inte skriva på samma sätt utan hjälpprogram och tillägg som tolkar beskrivningen av detsamma.

Symbolics keyboard är ett exempel på ett fint tangentbord med ett flertal modifieringsknappar så att man kan skriva flera olika tecken utan några större ansträngningar. Jag undrar om det är Vista kompatibelt?

Ekvationsredigeraren i nya Word 2007 är nästan helt värdelös dessutom, så den gör det inte mycket enklare att skriva matematiska uttryck. Var hittar man den gamla Microsoft Equation Editor 3.0? Finns den kvar i Windows Vista? Är det MatLab som gäller om man vill både kunna skriva matematik och låta programmet göra berräkningar på datorn?

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElectroGeeza
Vilka tecken man kan skriva är väl inte beroende av teckensnittet som används?... eller?

Testa alt+65 (vanligtvis 'A') med både något normalt teckensnitt och wingdings..

Permalänk
Medlem

Pause knappen kan användas för att pausa outputen i "terminal" läge under div lnux och unix. Kanske är det det den var till för från början?

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Tangentbordets anatomi och tecken

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElectroGeeza
Vad hade man Scroll Lock, Paus/Break till för? De flesta av oss skänker inte speciellt mycket tanke åt tangentbordet så länge det fungerar och går att skriva på. Men om man vill lära sig allt om tangentbordets anatomi och historia, vad och var läser man då?

Hur kan du låta bli att fråga om vad SysRq användes till? Wikipedia är för övrigt ett bra ställe att läsa på.

Permalänk
Medlem

Microsoft Equation Editor finns för att täcka behovet i Word, precis som du skriver, jag tror inte MS känner att de behöver täcka in större kundbas än så för matematiska dokument. En fördel med ett kommersialiserat OS som Win är just att MS Equation Editor finns, hade det inte funnits hade det varit på G. Sen är det en annan femma att man då måste köpa deras produkt Office för att komma åt Word. Kanske OpenOffice har en ekvivalent? Det fungerar ju på de flesta plattformar.

Min poäng är att matematiker inte är en majoritet av konsumenterna, därmed täcks behovet in men inte lika rättfram som t.ex. musikuppspelning vilket är desto mer populärt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av azoapes
Microsoft Equation Editor finns för att täcka behovet i Word, precis som du skriver, jag tror inte MS känner att de behöver täcka in större kundbas än så för matematiska dokument. En fördel med ett kommersialiserat OS som Win är just att MS Equation Editor finns, hade det inte funnits hade det varit på G. Sen är det en annan femma att man då måste köpa deras produkt Office för att komma åt Word. Kanske OpenOffice har en ekvivalent? Det fungerar ju på de flesta plattformar.

Min poäng är att matematiker inte är en majoritet av konsumenterna, därmed täcks behovet in men inte lika rättfram som t.ex. musikuppspelning vilket är desto mer populärt.

OpenOffice har väl Math, ett dedikerat program för ekvationer. Tror det kan läsa LaTeX och MathML också.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av You
OpenOffice har väl Math, ett dedikerat program för ekvationer. Tror det kan läsa LaTeX och MathML också.

Man kan dock använda det integrerat, ungefär som microsoft equation editor, också.