Tangentbordets anatomi och tecken
Hur skriver man matematiska tecken som multiplikationsoperatorn (punkt i mitten), ungefär lika med, identiskt med, plus minus, grader, kvadratroten ur osv. med hjälp av tangentbordet på datorn?
Det enda jag kan är mikro tecknet µ vilket man får genom att trycka Alt+Ctrl+m alternativt Alt Gr+m. Grader tecknet har jag fått lära mig alldeles nyligen. Man kan få ° genom att trycka Alt+248 alternativt Alt+0176 på Number pad (svenska?) delen av tangentbordet.
Varför finns det två olika kombinationer som man kan använda? Det har att göra med två olika system eller standarder att göra vad jag förstår, något man kallar ASCII och ANSI och allt vad det heter. Kan det stämma? Var tusan hittar man dessa Alt koder? Hur vet man liksom vad man ska trycka för att få fram ett visst tecken om det tecknet i sig inte finns utmärkt på en tangent? Ska man memorera dessa sedan och kunna utan till dessutom? Är det det som är meningen med det? Varför står inte dessa saker beskrivna i manualer, varför är det inte allmänt känt bland vanliga datoranvändare? Är det bara till för programmerare och andra expertgrupper? Vad har dessa för nytta av dem i så fall?
Varför ska det vara så komplicerat att skriva specialtecken utan dedicerade program för t.ex. matematik så som Microsoft Equation Editor och program från ledande företag som Wolfram Research och MacKichan Software? Var det redan förutbestämt av databranschen att datorer inte hade något med naturvetenskap att göra och lät där inte finnas några vanliga grekiska bokstäver och specialtecken utritade och tillgängliga på skrivborden?
Man kan alltså inte använda siffrorna på ovandelen av skrivbordet när man matar in dessa tecken. Varför fungerar inte siffrorna ovanför? Varför finns det en Numpad på ett modernt datortangentbord över huvudtaget? Det finns ju eller har åtminstone funnits datortangentbord utan Numpad. När började den tillkomma på varenda tangentbord, och varför? Är det PC'ns fel?
Vad användes F tangenterna till för från början? Idag har ju diverse funktioner som genvägar till olika program invaderat dessa tangenter, men vad var användningen för dessa genom datorns historia? Vad hade man Scroll Lock, Paus/Break till för? De flesta av oss skänker inte speciellt mycket tanke åt tangentbordet så länge det fungerar och går att skriva på. Men om man vill lära sig allt om tangentbordets anatomi och historia, vad och var läser man då? Är det ingen mer än bara jag som är intresserad av sånt onödigt vetande?
Det där tangentbordet Optimus Maximus från det Art Lebedev är en mycket intressant innovation. Det öppnar helt nya möjligheter. Med den skulle man kunna göra alla möjliga sorters tecken och tangentbordslayouter tillgängliga, med bara en tangenttryckning skulle man kunna skifta språk, samtidigt som tangenternas skärmar adopteras till det direkt. Jag förstår inte poängen med dagens "språkfältet" i Windows där man kan skifta tangentbordslayout (Alt+shift) om man inte ser de nya tecknen på skrivbordet. Priset på Optimus är tyvärr alldeles för högt. Jag hoppas att det ska komma flera konkurrenter och att flera stora tillverkare som Logitech kommer ut med något liknande men till ett lägre pris.
"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111