Permalänk
Medlem

nae, den här tar kommentaren tar vi bort

Visa signatur

Maincomputer 4x128gb SSD i raid0 = snabb. I7 4770k@4.4GHZ med en stor jädra fläkt (kommer inte ihåg namnet på rak arm. Asuis Z87-Delkuxe, 2x R9280X.. Madcatz (Tangentbord Cyborg Strike 7), Rat 9 och så hörlurarna såklart, Freq5. [/Madcatz] :P.. Massa annat som jag inte orkar skriva här :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonaktiv
MEN allt är bättre än sot i lungorna. samt att man använder ju inte snus hela tiden om man har disciplin och självkontroll

men tyvärr för mig så är det hälsosammare att snusa. annars dricker jag jädrans massa coca och äter godis istället.

och vad är det inte för ämnen i godis idag? tänk på den

bästa hade varit att man bara åt hälsosam mat utan socker och mättat fett

Så du menar att du har nog med disciplin och självkontroll för att inte snusa hela tiden, men inte tillräckligt för att inte äta godis och dricka cola hela tiden?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Rökare är äckliga, snusare är vidriga. Vad mer behöver sägas?

För att mer tydliggöra min riktiga åsikt så citerar jag miss PM jag skickade till en viss person:

"Du är inte äcklig eller vidrig, det är cigaretten och snuset som är det! rökare luktar oftast rök av en konstig anledning och det luktar inte gott för en icke rökare som jag etc, det stinker så förbannat äckligt. Snus däremot ser mest vidrigt ut, som att stoppa in slagg i käften eller så (syftar på lössnus). Det ger folk väldigt dålig andedräkt och får en att tänka på allt snus som ligger utspottat överallt av omogna personer. Finns många ord att skriva hur de beroendeframkallande drogerna är.

Det är Snuset och Cigaretterna som är det vidriga och äckliga, inte du!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maverickgoose
Knappast.
Ditt ph sjunger nog till magsyrenivå och snuset fräter bort delar av tandköttet.
Gör nog inte att komma ifrån även om du borstar tänderna noggrant.

Med snus kommer nog en viss gulhet.

Snusar du själv? Jag har då inte gulare tänder än vad andra har, borstar mina tänder ca 2 minuter * 2 per dag och snusar mer eller mindre hela dagen. Har inte märkt av frätskador på tandköttet heller. Jag kanske bara har tur?

Permalänk
Medlem

Min farsa har snusat grovsnus sedan tidernas begynnelse, och hans tänder har inte gulnat märkbart.. Han har dock en snusgrop i tandköttet säger han, och köttet är mycket strävare där.

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Twiggz
Min farsa har snusat grovsnus sedan tidernas begynnelse, och hans tänder har inte gulnat märkbart.. Han har dock en snusgrop i tandköttet säger han, och köttet är mycket strävare där.

Japp, snusa utan snusgrop är faktiskt väldig obekvämt.
Men det bildas en allt eftersom, jag snusa på högersida, men pierca mig dock(en mouche) så jag byte till vänster och jag har snusat på vänster i snart 4 månader men har ingen snusgrop än

Men håll er ifrån skiten, de är inget skoj att försöka sluta kan jag säga, hehe.

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk
Medlem

Gör som du känner för, alla dör vi ändå. Snusa, drick, rök och gotta dig rejält.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Gör som du känner för, alla dör vi ändå. Snusa, drick, rök och gotta dig rejält.

Det är iofs inte dumt sagt, på ena sidan..men väldigt dumt på andra, Men fattar poängen, hehe

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av froken
Så du menar att du har nog med disciplin och självkontroll för att inte snusa hela tiden, men inte tillräckligt för att inte äta godis och dricka cola hela tiden?

snus blockerar sockersug

Visa signatur

Ryzen 5600X|Asus TUF Gaming X570-Plus Wi-Fi|Zotac RTX 3080 AMP HOLO|32gb Corsair vengeance 3200mhz|Corsair RM750X|Corsair MP510 480gb+960gb|Phanteks Eclipse P400

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exerco
snus blockerar sockersug

Wha?!

De har jag icke märkt, däremot tugga på ett buntband hindrar de för mig, hehe.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En rejäl bakfylla gör att man inte är sugen på nikotin

Visa signatur

Maincomputer 4x128gb SSD i raid0 = snabb. I7 4770k@4.4GHZ med en stor jädra fläkt (kommer inte ihåg namnet på rak arm. Asuis Z87-Delkuxe, 2x R9280X.. Madcatz (Tangentbord Cyborg Strike 7), Rat 9 och så hörlurarna såklart, Freq5. [/Madcatz] :P.. Massa annat som jag inte orkar skriva här :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lynar

hehe, då är de ju extra gött..de och en god pizza..Välkommen ut i livet förresten
Grattis till studenten!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lynar

Dock känns det rätt jobbigt att upprätthålla en konstant bakfylla för att bryta sitt nikotinbehov.

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
Snusar du själv? Jag har då inte gulare tänder än vad andra har, borstar mina tänder ca 2 minuter * 2 per dag och snusar mer eller mindre hela dagen. Har inte märkt av frätskador på tandköttet heller. Jag kanske bara har tur?

Nix, men många i min bekantskapskrets gör.
Alla har fått märkbart gulare tänder och mysiga frätskador/hål lite här och var.
Tillbakadraget tandkött är ganska vanligt också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Nix, men många i min bekantskapskrets gör.
Alla har fått märkbart gulare tänder och mysiga frätskador/hål lite här och var.
Tillbakadraget tandkött är ganska vanligt också.

Vad umgås du med för människor egentligen?
Låter som att din umgängeskrets är ena riktiga lodisar!
Lider inte av något av ovanstående "problem", mina tänder är helt perfekta och mitt tandkött är inte vanställt (anledningen till det är för att jag byter sida och snusar i mitten med jämna mellanrum, så jag har aldrig svi(d)läpp).

Så här mycket kan jag säga om snus iaf. det är gott, stillar sötsug, är bra för tänderna, dåligt för tandköttet (mindre dåligt om man skiftar sida lite då och då), tänderna kan bli gulare om man inte sköter dom men deffenitivt inte lika gula som dom blir av rökning och man kan få sämmre ämnesomsättning.

Men enligt mig så väger fördelarna över, om jag inte skulle få snusa så skulle jag antagligen äta mer godis/tugga tuggummi, vilket jag tror skulle vara sämmre för mig!

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN
Vad umgås du med för människor egentligen?
Låter som att din umgängeskrets är ena riktiga lodisar!
Lider inte av något av ovanstående "problem", mina tänder är helt perfekta och mitt tandkött är inte vanställt (anledningen till det är för att jag byter sida och snusar i mitten med jämna mellanrum, så jag har aldrig svi(d)läpp).

Så här mycket kan jag säga om snus iaf. det är gott, stillar sötsug, är bra för tänderna, dåligt för tandköttet (mindre dåligt om man skiftar sida lite då och då), tänderna kan bli gulare om man inte sköter dom men deffenitivt inte lika gula som dom blir av rökning och man kan få sämmre ämnesomsättning.

Men enligt mig så väger fördelarna över, om jag inte skulle få snusa så skulle jag antagligen äta mer godis/tugga tuggummi, vilket jag tror skulle vara sämmre för mig!

Mja, antingen översnusar de eller så orkar de inte borsta tänderna i den mån det behövs.

Oavsett så tycker jag det är äckligt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exerco
snus blockerar sockersug

Vilket ändå inte svarar på min fråga...

Permalänk
Medlem
Citat:

alltså har du varit beroende av nikotin?

vissa hanterar det bättre än andra.. nikotinsubstansen kan hålla i sig rätt länge

om jag tar en snus om dagen blockerar det mitt sötsug

men när jag väl är sugen på nikotin tex när jag ska sluta så försöker jag stoppa suget iform av sötsaker

förstår du?

Permalänk
Medlem
Citat:

alltså har du varit beroende av nikotin?

vissa hanterar det bättre än andra.. nikotinsubstansen kan hålla i sig rätt länge

om jag tar en snus om dagen blockerar det mitt sötsug

men när jag väl är sugen på nikotin tex när jag ska sluta så försöker jag stoppa suget iform av sötsaker

förstår du?

Jag är nikotinberoende sen fyra år tillbaka. Så ja, jag vet.

Vad jag frågar är inte om du kan hantera sötsug SAMTIDIGT som du snusar, eller när du håller på att sluta. Utan påståendet:

"samt att man använder ju inte snus hela tiden om man har disciplin och självkontroll

men tyvärr för mig så är det hälsosammare att snusa. annars dricker jag jädrans massa coca och äter godis istället."

Som jag tolkar det menar du att du kan kontrollera ditt snusintag eftersom du har disciplin och självkontroll. MEN, du har inte tillräckligt mycket disciplin och självkontroll att kontrollera ditt sötsug (detta när du inte snusar).

Förstår du vad jag menar? Annars får jag försöka förklara tydligare. Har jag tolkat det fel ber jag om ursäkt, jag ville bara ha en förklaring.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone

Detta är en väldigt nyttig regel att gå efter i livet.
Endel må inte se det just i detta men dom flesta förstår det tids nog, förhoppningsvis innan det är för sent.

Visa signatur

CPU ∙ 7800x3D •
RAM ∙ 32GB G.Skill •
MB ∙ MSI MAG B650 Tomahawk •
GPU ∙ 4070ti Super •
PSU ∙ Seasonic Focus+ Gold 750W •

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Unbalanced
Detta är en väldigt nyttig regel att gå efter i livet.
Endel må inte se det just i detta men dom flesta förstår det tids nog, förhoppningsvis innan det är för sent.

Hur kan du veta att det är en nyttig regel? Har du erfarenhet av fler än ett liv eller? Gå till ålderdomshemmet och fråga någon om de hellre hade velat röka ett paket i timmen och vara död nu.

Permalänk
Medlem

Börja inte snusa, jag gick från att röka till snusa...
Mådde piss av att röka, hade stora problem med förkylningar under vintertid etc så jag valde snuset men det är också piss, svårt att sluta + det är farligt liksom allt som innehåller Nicotin.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Knappast.
Ditt ph sjunger nog till magsyrenivå och snuset fräter bort delar av tandköttet.
Gör nog inte att komma ifrån även om du borstar tänderna noggrant.

Snus är basiskt ditt nöt.
Det HJÄLPER MOT sur mun... det kan hjälpa folk med sur mun mot karies.

Snus är inte nämnvärt skadligt.

För att vara lite politiskt inkorrekt så kan jag även säga att nikotin har en del positiva effekter.
En akut dos hjälper minnet. Ett långvarit bruk minskar risken för alzheimers och andra hjärnrelaterade sjukdomar.
Så studenter, be era snusande kamrater om en snus innan ni går in på nästa prov.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag är nikotinberoende sen fyra år tillbaka. Så ja, jag vet.

Vad jag frågar är inte om du kan hantera sötsug SAMTIDIGT som du snusar, eller när du håller på att sluta. Utan påståendet:

"samt att man använder ju inte snus hela tiden om man har disciplin och självkontroll

men tyvärr för mig så är det hälsosammare att snusa. annars dricker jag jädrans massa coca och äter godis istället."

Som jag tolkar det menar du att du kan kontrollera ditt snusintag eftersom du har disciplin och självkontroll. MEN, du har inte tillräckligt mycket disciplin och självkontroll att kontrollera ditt sötsug (detta när du inte snusar).

Förstår du vad jag menar? Annars får jag försöka förklara tydligare. Har jag tolkat det fel ber jag om ursäkt, jag ville bara ha en förklaring.

ja jo jag överdrev nog, jag menar det som stillar sug efter nåt. tex socker istället för nikotin. skillnaden för MIG är att en snus håller längre än en godisbit tex. det stillar inte under en längre period

visst kan jag hantera att inte äta godis det är inte det. jag menar suget. klart man inte vräker i sig cola men viljan är där

om man inte tränar förstås. då tappar man sug efter socker o nikko men vill ha fasta kolhydrater..

Permalänk
Medlem
Citat:

ja jo jag överdrev nog, jag menar det som stillar sug efter nåt. tex socker istället för nikotin. skillnaden för MIG är att en snus håller längre än en godisbit tex. det stillar inte under en längre period

visst kan jag hantera att inte äta godis det är inte det. jag menar suget. klart man inte vräker i sig cola men viljan är där

om man inte tränar förstås. då tappar man sug efter socker o nikko men vill ha fasta kolhydrater..

Okej, då hänger jag med. Håller även med till viss del, även fast i alla fall jag tycker det är ungefär lika svårt att hålla sig från båda.;)

Permalänk
Medlem

haha ja från början av min snusperiod så ville man få njuta mer av nikotinet, då åt jag sötsaker för att få nikkokick

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Snus är basiskt ditt nöt.
Det HJÄLPER MOT sur mun... det kan hjälpa folk med sur mun mot karies.

Snus är inte nämnvärt skadligt.

För att vara lite politiskt inkorrekt så kan jag även säga att nikotin har en del positiva effekter.
En akut dos hjälper minnet. Ett långvarit bruk minskar risken för alzheimers och andra hjärnrelaterade sjukdomar.
Så studenter, be era snusande kamrater om en snus innan ni går in på nästa prov.

Angående basiskt, true.
Nöt; http://sv.wikipedia.org/wiki/N%C3%B6t

"När det gäller rökning finns ett klart och vetenskapligt bevisat samband med cancer och hjärt- och kärlsjukdomar. Det finns betydligt mindre data som tyder på negativa hälsoeffekter när det gäller snus. Många idrottsmän och -kvinnor använder snus istället för att röka, eftersom snus inte påverkar lungkapaciteten negativt. Nikotinet har i och för sig en kärlkrympande effekt och framkallar åderförkalkning. Men i och med att snus inte förbränns, så bildas inte de cancerogena ämnen som bildas vid förbränning med syreunderskott.[källa behövs]

Dock visar en studie från 2004 på 10 000 norrmän att snusare löper 67% högre risk att drabbas av cancer i bukspottskörteln, en cancerform där endast 2% av de drabbade överlever fem år efter diagnos. En liknande studie genomfördes i Sverige i slutet av 2005 av Folkhälsoinstitutet. Detta påstående avfärdas emellertid av vissa ledande cancerforskare[källa behövs] , då förekomsten av cancer i bukspottkörteln är mycket ovanlig i Sverige, som har 1,5 miljoner snusare, jämfört med länder där snus inte förekommer. Som en jämförelse kan nämnas att Danmark har ca 600 fall av cancer i bukspottkörteln per år, jämfört med Sverige som har ca 900, vilket innebär att Danmark, där snus inte förekommer, med sina ca 5 miljoner invånare har procentuellt sett fler cancerfall än Sverige, där snus som bekant förekommer.[källa behövs]

En omfattande undersökning gjordes på 300.000 byggnadsarbetare mellan åren 1978 och 1992 och där kunde inget samband mellan snusning och cancer i munhålan eller lungorna konstateras, samma studie drar dock slutsatsen att snusare har dubbelt så stor risk för att drabbas av cancer i bukspottskörteln[4] Dock har det påvisats samband mellan idrottskador och snus. Risken att drabbas av idrottsskador ökar enligt vissa studier med upp till 50% hos svenska snusare.

Storsnusare löper 60 procent större risk att drabbas av fetma och förhöjda blodfetter enligt en studie av 16 500 personer i Västerbotten. Studien publicerades i den vetenskapliga tidskriften Scandinavian Journal of Public Health 2006 (Svenska Dagbladet den 24 augusti 2006). Trots att forskarna tog hänsyn till skillnader som kön, ålder, fysisk aktivitet och utbildningsnivå visade studien en kraftigt förhöjd risk för så kallat metabolt syndrom för dem som snusat minst fyra dosor snus per vecka."

"...Dock är det inte bara positivt med det höga pH-värdet, utan det kan även fräta på tandköttet och göra så att det drar sig tillbaka och att tandhalsen blir blottad och tanden lättare får karies på rotytan, samt ser längre ut..."

"...På samtliga snusare blir tandköttet skadat ,där snusen placeras. Variationer förkommer, kopplat till vilket snus man använder och hur ofta man snusar. Påssnus ger mindre skador på slemhinnan..."

mera; http://www.fhi.se/templates/page____6942.aspx
Och mera; http://www2.unt.se/avd/1,1786,MC=77-AV_ID=736208,00.html

Jag skulle snarare påstå att snus inte är lika skadligt som rökning, men fortfarande skadligt nog att ge seriösa biverkningar (+ fräschhet).

Permalänk
Medlem

rökte massor under ett år, högstadiet man skulle "bara testa ett par ggr" men fortsatte för att alla andra gjorde d. höll som sagt på ett år te ja tyckte att ja kunde lägga stålarna på vettigare saker, o ja hade faktiskt inte ett schmack abstinens lr what ever, inga problem, men jag ville å andra sidan sluta tvärt för att spara o köpa lite saker.

Jag tror att om man ä tillräkligt motiverad att sluta går d.

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Dock visar en studie från 2004 på 10 000 norrmän att snusare löper 67% högre risk att drabbas av cancer i bukspottskörteln, en cancerform där endast 2% av de drabbade överlever fem år efter diagnos. En liknande studie genomfördes i Sverige i slutet av 2005 av Folkhälsoinstitutet. Detta påstående avfärdas emellertid av vissa ledande cancerforskare[källa behövs] , då förekomsten av cancer i bukspottkörteln är mycket ovanlig i Sverige, som har 1,5 miljoner snusare, jämfört med länder där snus inte förekommer. Som en jämförelse kan nämnas att Danmark har ca 600 fall av cancer i bukspottkörteln per år, jämfört med Sverige som har ca 900, vilket innebär att Danmark, där snus inte förekommer, med sina ca 5 miljoner invånare har procentuellt sett fler cancerfall än Sverige, där snus som bekant förekommer.[källa behövs]

Även om den där alarmerande rapporten stämmer så är det inte en nämnvärd risk då pancreascancer är en väldigt ovanligt sjukdom (inte bara i Sverige utan överallt)

Citat:

Storsnusare löper 60 procent större risk att drabbas av fetma och förhöjda blodfetter enligt en studie av 16 500 personer i Västerbotten. Studien publicerades i den vetenskapliga tidskriften Scandinavian Journal of Public Health 2006 (Svenska Dagbladet den 24 augusti 2006). Trots att forskarna tog hänsyn till skillnader som kön, ålder, fysisk aktivitet och utbildningsnivå visade studien en kraftigt förhöjd risk för så kallat metabolt syndrom för dem som snusat minst fyra dosor snus per vecka."

Hur mycket är "kraftigt förhöjd"?
Siffran på 60% verkar ju helt poänglös då de inte tagit hänsyn till faktorer som den snedvridna fördelningen av snusare i olika folkgrupper.

Citat:

Jag skulle snarare påstå att snus inte är lika skadligt som rökning, men fortfarande skadligt nog att ge seriösa biverkningar (+ fräschhet).

Vilka är de seriösa biverkningarna?

Jag håller med om att snus gör att tandhalsarna kryper upp och att tänderna blir gula. Men där stannar de biverkningarna som man behöver ta hänsyn till.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Även om den där alarmerande rapporten stämmer så är det inte en nämnvärd risk då pancreascancer är en väldigt ovanligt sjukdom (inte bara i Sverige utan överallt)

Hur mycket är "kraftigt förhöjd"?
Siffran på 60% verkar ju helt poänglös då de inte tagit hänsyn till faktorer som den snedvridna fördelningen av snusare i olika folkgrupper.

Vilka är de seriösa biverkningarna?

Jag håller med om att snus gör att tandhalsarna kryper upp och att tänderna blir gula. Men där stannar de biverkningarna som man behöver ta hänsyn till.

"Trots att de aldrig spätt på sin cancerrisk genom att röka var skivepitelcancer i matstrupen mer än tre gånger vanligare och cancer i magsäcken 40 procent vanligare bland snusarna än bland männen som aldrig nyttjat tobak."

"Om snus är mindre farligt än rökning och effektivt minskar cigarrettanvändningen hos rökare borde vi ha sett en lägre risk för dem som både rökte och använde snus vid unersökningens början jämfört med för dem som enbart rökte. Men mag- och matsrupscancerrisken var ungefär densamma i båda grupperna, säger Olof Nyrén."