Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b00red
Har testat båda och byggkvalitén på acern är ingenting jag skulle säga kommer i närheten av Noxen... Fördelen med acern är att den har 16" skärm, jag tittade på den där och Sony Fw11 serien innan jag hittade Zepto. Fw11 har också 16" med 16:9 i aspect ratio, Nox är 16:10.

Men som sagt, Acern är alldeles för plastig och den där kontrollpanelen man har på vänster sida tycker jag var oresponsiv. =(

Tack för ditt svar boored!

Men om man bortser från "byggkvalité" som ändå får ses som ett ganska abstrakt begrepp så är ju acern helt överlägsen sett prestanda/pris?

Jag menar den heta processorn(6meg) bluetooth vilket är ett 1600kr tillval för noxen 7200hårdisk etc. Motsvarande nox skulle hamna i 14-1500kr.

Jag har dock inte sett acern IRL och är la också lite skeptisk sett till huruvida man kommer använda den löjliga multimediatouchen men är den verkligen så "plastig" att det inte motiverar ett köp trots "värdet" i priset??

eller?:D

Btw hur menar du med att multimediapanelen var oresponsiv?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thaman83
Tack för ditt svar boored!

Men om man bortser från "byggkvalité" som ändå får ses som ett ganska abstrakt begrepp så är ju acern helt överlägsen sett prestanda/pris?

Jag menar den heta processorn(6meg) bluetooth vilket är ett 1600kr tillval för noxen 7200hårdisk etc. Motsvarande nox skulle hamna i 14-1500kr.

Jag har dock inte sett acern IRL och är la också lite skeptisk sett till huruvida man kommer använda den löjliga multimediatouchen men är den verkligen så "plastig" att det inte motiverar ett köp trots "värdet" i priset??

eller?:D

Btw hur menar du med att multimediapanelen var oresponsiv?

Jag är väldigt petig när det kommer till hur mycket man kan böja eller öppna vid fogar och liknande och på acern tyckte jag att det var för mycket "öppet" för den kostnaden...

6mb cache på processorn är det svårt att bråka om, det är hett. Bluetooth som tillval på nox vet jag inte? jag köpte powerconfiggen och då behvöde jag inte välja till bluetooth, är inte det inbyggt på båda konfigurationerna? Hårddisk på 7200 får man väl även på nox (nu) jag har 5400. =/

Multimediapanelen är nog en personlig grej, jag tyckte inte den var snabb nog - ingenting jag skulle ha ork att lära mig så man kan pula med den utan att titta på den (när man lirar o.s.v.)

Som sagt, hade jag inte hittat Nox hade jag nog köpt antingen den här Acern eller fw11, den senare lite dyrare om man ska ha samma prestanda men finns med lägre specs för runt 10k också. Mycket fin laptop det också - skönt med mellanrummet vid tangenterna som sony kör på med fw11.

Visa signatur

Zepto Nox A15,
Intel C2 Duo P8600 2,40 Ghz - Nvidia 9600 GT 512 MB GDDR3 - 4 GB RAM, 320 Gb HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b00red
Jag är väldigt petig när det kommer till hur mycket man kan böja eller öppna vid fogar och liknande och på acern tyckte jag att det var för mycket "öppet" för den kostnaden...

6mb cache på processorn är det svårt att bråka om, det är hett. Bluetooth som tillval på nox vet jag inte? jag köpte powerconfiggen och då behvöde jag inte välja till bluetooth, är inte det inbyggt på båda konfigurationerna? Hårddisk på 7200 får man väl även på nox (nu) jag har 5400. =/

Multimediapanelen är nog en personlig grej, jag tyckte inte den var snabb nog - ingenting jag skulle ha ork att lära mig så man kan pula med den utan att titta på den (när man lirar o.s.v.)

Som sagt, hade jag inte hittat Nox hade jag nog köpt antingen den här Acern eller fw11, den senare lite dyrare om man ska ha samma prestanda men finns med lägre specs för runt 10k också. Mycket fin laptop det också - skönt med mellanrummet vid tangenterna som sony kör på med fw11.

Halloj igen!!
Ville vara se till att jag inte missat ngt, för som jag ser det hittade jag ingen "powerconfig" utan modifikationen fick bli såhär

4 GB (2x2GB) DDR2 PC6400 800MHZ

Zepto Zpro2 N-Standard (NBG)

Keyboard Nexus/Nox SE BLACK

6 Cell Nox/Nexus

Miljöavgift

ODD-Bezel - Black

Manual Nox/Mythos/Orion/Anthea SE

Onlinerabatt Nox A15 Power

WSXGA+ 1680x1050 ZBD + NVIDIA® 9600M GT 512MB GDDR3

Intel C2 DUO P9500 – 2,53Ghz, 1066Mhz FSB, 6MB Cache – 25Watts

320GB 7200rpm SATA Hårddisk

Blu-ray/DVD-RW SATA

MS Windows Vista Home Premium 64bit - SE + Office testversion

Leverans: okänt 15.533,99 KR inkl. moms

Dvs blueray var inte med ej heller grym hd. Missar jag ngt? för isåfall är det ju 3k i skillnad (acern går ju på 12500)och då känns det som att det skall vara mkt glapp i fogarna för att lägga 3k till plus vänta i ca 1mån-1 1/2 på en nox.

Snälla slå mig på fingrarna om jag är ute o cyklar, ha det godis!!

Permalänk
Medlem

15K låter lite saftigt. Jag hade nog satsat på den andra då.
Min ligger på 12k med försäkring och allt.

Ingen blue-ray
WSXGA skärm
och P8400.
Dock så valde jag Intels WiFi då det skall vara grymt bra.

Permalänk
Medlem

Noxen väger 2,8kg, det tycker jag är på gränsen till "bärbar". Acern väger 3,5kg, det tycker jag är för tungt för att användas på samma sätt, därför kan man inte jämföra prestandan i datorerna rakt av.

Visa signatur

Bite my shiny metal ass.

Permalänk
Medlem

Utan OS blir det 14707:- så det tänker jag räkna på. =P Men du har rätt, rent specifikationsmässigt och prestandamässigt är Acern bättre på pappret.

Personligen hade jag köpt den här i alla fall. Galen? Kanske...

Hur som helst så har jag lagt runt 13k för den jag har och det är utan Blueray och med en slöare hårddisk men jag måste säga att jag är duktigt nöööjd i alla fall. Det finns ytterligare fördelar med Acern och det är att det är en till usb-slot på den. Nackdelar kan jag tänka mig att det eventuellt inte är en Montevinaprocessor eftersom det är T och inte P serien. Men det spelar nog mindre roll såvida man inte är techie / vilket jag inte är.

Fördelar med Nox är att man kan byta grafikkort senare, vet inte hur det är på Acern. Uppgraderbart minne till 8Gb, Acern maxar 4Gb. Större skärm på Acer och skönare återgivning vid filmtittande eftersom det är 16:9 så det är ganska jämnt men Acer slår nog Zepto på fingrarna lite grann skulle jag säga eftersom den är billigare.

Svårt val dock, högst personligt vad man är ute efter också.

Den nox jag har =

Konfiguration
4 GB (2x2GB) DDR2 PC6400 800MHZ
Zepto Zpro2 N-Standard (NBG)
Inget operativsystem
Keyboard Nexus/Nox SE BLACK
6 Cell Nox/Nexus
Miljöavgift
ODD-Bezel - Black
Manual Nox/Mythos/Orion/Anthea SE
Onlinerabatt Nox A15 Power
WSXGA+ 1680x1050 ZBD + NVIDIA® 9600M GT 512MB GDDR3
Intel C2 DUO P8600 – 2,40Ghz, 1066Mhz FSB, 3MB Cache – 25Watts
320GB 5400rpm SATA Hårddisk
DVD-RW / CD-RW SATA
Intel Turbo Memory2 (2GB HMC)

Försäkring
Znote 2 års All-risk försäkring UTAN stöldskydd

med försäkring 13000:- sen fick jag onlinerabatten så det sänktes med ytterligare 900:- på det. Tycker det var ett schysst pris iaf.

Visa signatur

Zepto Nox A15,
Intel C2 Duo P8600 2,40 Ghz - Nvidia 9600 GT 512 MB GDDR3 - 4 GB RAM, 320 Gb HDD

Permalänk
Medlem

Min pappa försökte ringa men det var stängt :/

Visa signatur

Yeah

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fajk
Min pappa försökte ringa men det var stängt :/

Som sagt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 6-Fi
Som sagt.

Aja han får ringa imorgon och vara arg ..

Visa signatur

Yeah

Permalänk
Medlem

Någon som vet om Zeptos egna "Sleeve XL 15.4" passar Nox/Mythos eller ni kanske har någon annat alternativ till en passande sleeve?

Permalänk
Medlem
Citat:

och den där kontrollpanelen man har på vänster sida tycker jag var oresponsiv. =(

...och så kan man ana att den kommer att dyka upp i lågprisproducerade sci-fi-serier, med sin typiskt futuristiska, antiergonimiska look.

Men jag ska erkänna att jag sneglat mot den några gånger...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gunteman
...och så kan man ana att den kommer att dyka upp i lågprisproducerade sci-fi-serier, med sin typiskt futuristiska, antiergonimiska look.

Men jag ska erkänna att jag sneglat mot den några gånger...

Haha, man kan ju alltid hoppas.:D

Den har wowfaktorn, men mer tror jag inte den kommer leverera i långa loppet.

Visa signatur

Zepto Nox A15,
Intel C2 Duo P8600 2,40 Ghz - Nvidia 9600 GT 512 MB GDDR3 - 4 GB RAM, 320 Gb HDD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thaman83
Tack för ditt svar boored!

Men om man bortser från "byggkvalité" som ändå får ses som ett ganska abstrakt begrepp så är ju acern helt överlägsen sett prestanda/pris?

Jag menar den heta processorn(6meg) bluetooth vilket är ett 1600kr tillval för noxen 7200hårdisk etc. Motsvarande nox skulle hamna i 14-1500kr.

Jag har dock inte sett acern IRL och är la också lite skeptisk sett till huruvida man kommer använda den löjliga multimediatouchen men är den verkligen så "plastig" att det inte motiverar ett köp trots "värdet" i priset??

eller?:D

Btw hur menar du med att multimediapanelen var oresponsiv?

Jag fick min nox till slut för 11,900kr + en väska och den presterar bättre än den där

Jag har en P9500 och den är strömsnålare än T9400 det är nog den enda skillnaden på processorerna skulle jag tro, desseutom är det där 9600 grafikkortet DDR2 minne. Samma som Hp's DV7. Noxen är DDR3.

Sen har jag den högupplösta skärmen till min nox också, han inte riktigt kolla skärmen på datorn du länkade riktigt men troligtvis är det en 1280x800?

Jag är helt enkelt sjukt nöjd med min nox till det priset! Till alla som gnäller nu: Ni kommer säkert bli nöjda när ni väl får burken, för den är helschysst.

Desseutom fick jag leveransbesked på min datorväska från zepto idag som borde dyka upp någon gång i veckan - helt gratis

Permalänk
Medlem

Enligt specen har ACERn upplösningen 1920x1080. Lite märklig, men bra.

Bluetooth ingår i Noxen och har, mig veterligen, alltid gjort det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gunteman
Enligt specen har ACERn upplösningen 1920x1080. Lite märklig, men bra.

Bluetooth ingår i Noxen och har, mig veterligen, alltid gjort det.

Upplösningen är för att få till 16:9 vid filmtittande, tror även därför dom använder 16tumsskärmen. På Nox är ration 16:10 på maxupplösningen 1680x1050 så det blir linjer i kanterna när man kollar på film antar jag, har inte sett nån film på skärmen så vet inte hur det fungerar i praktiken. Men det är som jag läst innan iaf.

Visa signatur

Zepto Nox A15,
Intel C2 Duo P8600 2,40 Ghz - Nvidia 9600 GT 512 MB GDDR3 - 4 GB RAM, 320 Gb HDD

Permalänk
Medlem

Idag ska pappa ringa zepto
hehe..levererar inte zepto min dator inom 2 veckor tänker pappa avbeställa den :/
Hoppas att pappa är riktigt arg i telefon idag <:

Visa signatur

Yeah

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fajk
Idag ska pappa ringa zepto
hehe..levererar inte zepto min dator inom 2 veckor tänker pappa avbeställa den :/
Hoppas att pappa är riktigt arg i telefon idag <:

Asså seriöst, kan du sluta skriva samma sak varenda gång? Hur gammal är du egentligen? varför ringer du inte själv???

Permalänk

Snackade just med zepto... den är försenad till 6-10 oktober...
Asså jag ska aldrig rekommendera zepto. De är helt otroliga.

Nu ska jag börja kolla på en ny dator, orkar inte vänta nå mer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PalleKuling
Snackade just med zepto... den är försenad till 6-10 oktober...
Asså jag ska aldrig rekommendera zepto. De är helt otroliga.

Nu ska jag börja kolla på en ny dator, orkar inte vänta nå mer.

Var det en Nox ni beställt?

Snackade med dom idag också. Bytte till Mythos och den skall vara färdigbyggd idag/ Måndag, då dom har alla delar.
Kommer definitivt ha den innan Fredag nästa vecka sa han.
Det sa dom i och för sig förra veckan också. Nu har jag ungefär ringt varjedag så förhoppnigsvis är dom dötrött på mig och skickar skiten.

Permalänk
Medlem

Fick ringa dem idag... igen. Inget ont om dem den här gången dock, det verkar bara som om deras system inte riktigt gillar mig, eller kanske min e-mailadress. Får alltid ringa och be om en ny orderbekräftelse (har ändrat ett par gånger), de kommer aldrig fram den första gången.

Hursomhelst, min dator var färdigbyggd, färdigtestad och klar för leverans! Han visste inte om de kunde få iväg den idag, men de skickar den senast i början av nästa vecka. Det kallar jag snabbt, bytte från Nox till Mythos så sent som i onsdags. Tummen upp för Zepto, även om jag fått vänta lite så är de trevliga, och dessutom fick jag ju min drömdator till ett vrakpris till slut.

Visa signatur

Tack för mig.

Permalänk
Medlem

quote kattvirre

Jag fick min nox till slut för 11,900kr + en väska och den presterar bättre än den där

Jag har en P9500 och den är strömsnålare än T9400 det är nog den enda skillnaden på processorerna skulle jag tro, desseutom är det där 9600 grafikkortet DDR2 minne. Samma som Hp's DV7. Noxen är DDR3.

Sen har jag den högupplösta skärmen till min nox också, han inte riktigt kolla skärmen på datorn du länkade riktigt men troligtvis är det en 1280x800?

Jag är helt enkelt sjukt nöjd med min nox till det priset! Till alla som gnäller nu: Ni kommer säkert bli nöjda när ni väl får burken, för den är helschysst.

Desseutom fick jag leveransbesked på min datorväska från zepto idag som borde dyka upp någon gång i veckan - helt gratis

Tja!

Insåg först nu hur märkligt jag skrev, menade givetvis blue-ray och inte bluetooth:S,hade varit lite väl mkt med 1600till för det:D:D

Men för 12000 kr fick du grymma hd då? och 6m cashe processorn? Dessutom är det ddr3 även på acerprocessorn. Man får ju trots allt se till det faktum att operativsystem ingår i acern, vilket gör saker o ting rätt mkt lättare(hehe dum sak att skriva på ett dataforum kanske:) )

Men som tidigare nämnts så är det förvisso skillnad mellan 2.8kg o 3.5, men verkar bara jävligt prisvärd i jämnförelse med nox, ja helt enkelt mot alla andra datorer!

WEll skall in o känna på en imorn i malmö så återkommer jag om det är ngt att ha:D:D

Over and out

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yahu
Fick ringa dem idag... igen. Inget ont om dem den här gången dock, det verkar bara som om deras system inte riktigt gillar mig, eller kanske min e-mailadress. Får alltid ringa och be om en ny orderbekräftelse (har ändrat ett par gånger), de kommer aldrig fram den första gången.

Hursomhelst, min dator var färdigbyggd, färdigtestad och klar för leverans! Han visste inte om de kunde få iväg den idag, men de skickar den senast i början av nästa vecka. Det kallar jag snabbt, bytte från Nox till Mythos så sent som i onsdags. Tummen upp för Zepto, även om jag fått vänta lite så är de trevliga, och dessutom fick jag ju min drömdator till ett vrakpris till slut.

Bytte min till Mythos i onsdags också. De höll på att bygga min order as we spoke. Förhoppnigsvis klar idag. Det skulle skicka min början på nästa vecka.
Vilket låter toppen på sn.... Men de sa ungefär samma sak förra veckan. "ni får den senast på fredag" dock så var den inte färdigbyggd då.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 6-Fi
Var det en Nox ni beställt?

Snackade med dom idag också. Bytte till Mythos och den skall vara färdigbyggd idag/ Måndag, då dom har alla delar.
Kommer definitivt ha den innan Fredag nästa vecka sa han.
Det sa dom i och för sig förra veckan också. Nu har jag ungefär ringt varjedag så förhoppnigsvis är dom dötrött på mig och skickar skiten.

Japp, det var en nox jag beställde men nu har jag ringt å bytt till en mythos för de hade alla delar inne, bara de inte lovar för mkt till för många nu och att delarna tar slut å så...

Jag bor uppe i norr och därför hinner jag inte få den till nästa vecka fredag men på måndag ska den allra senast vara hos mig. Bara jag inte får ett måndagsex...

Ska ringa å checka m dem nästa vecka på tisdag/onsdag för att se att jag verkligen får den, för annars måste jag tyvärr överge mythos/nox även fast jag gillar designen å de. Det går inte att vänta hur länge som helst.

Permalänk
Medlem

Jahapp nu har zepto sagt att de får in delarna 29/9 - 3/10...

Usch..jag avbeställer snart datorn :/

Visa signatur

Yeah

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fajk
Jahapp nu har zepto sagt att de får in delarna 29/9 - 3/10...

Usch..jag avbeställer snart datorn :/

Noxdelar?

Permalänk
Medlem

Håller verkligen med Charliefilip. Fajk - Det börjar bli lite störande nu att du jämt skriver pappa ringde, pappa ska ringa, pappa ringer. Det retar mig så mycket att jag nästan vill slå dig. Inget illa menat.

Hur som helst! Vet någon hur det går med Bios uppdateringen? Mitt tangetbord har dock varit ganska skärpt nu de senaste dagarna. Faktiskt en hel vecka. Otroligt nog så har även fläkten lugnat ner sig med tiden Kul!

Visa signatur

Zepto Nox A15: Intel C2 Duo P9500 2,53 Ghz - Nvidia GeForce 9600M GT 512 MB GDDR3 - 8 GB RAM - 7200rpm - 320GB HDD - 1680x1050 - 15,4"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 6-Fi
Noxdelar?

jupp

Visa signatur

Yeah

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PalleKuling

Ska ringa å checka m dem nästa vecka på tisdag/onsdag för att se att jag verkligen får den, för annars måste jag tyvärr överge mythos/nox även fast jag gillar designen å de. Det går inte att vänta hur länge som helst.

Jo, jag ska ringa Måndag & Tisdag nästa vecka (ja båda) för att se så den är klar och skickas. Den skulle väl vara färdigbyggd idag. F#n om man får "den putsas och väntas på att packas"-lögn.

Permalänk
Medlem

Föresten vill bara nämna en sak till alla er nya som hänger här i Nox tråden som inte läst det förflutna i tråden. Vi som har våra Noxar nu fick också vänta som in i helvete. Zepto höll inte sina leveransdatum för 5 öre. Bara så ni vet.

Härda ut..

För övrigt, Nox<3

Visa signatur

Zepto Nox A15: Intel C2 Duo P9500 2,53 Ghz - Nvidia GeForce 9600M GT 512 MB GDDR3 - 8 GB RAM - 7200rpm - 320GB HDD - 1680x1050 - 15,4"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ortmon
Föresten vill bara nämna en sak till alla er nya som hänger här i Nox tråden som inte läst det förflutna i tråden. Vi som har våra Noxar nu fick också vänta som in i helvete. Zepto höll inte sina leveransdatum för 5 öre. Bara så ni vet.

Härda ut..

För övrigt, Nox<3

Tack för informationen. Är medveten, men accepterar inte det. Om leveranstiden har varit dålig i två månader så borde dom ha fixat det nu tycker man.