Permalänk

Vad menas med instabil?

Tjena

Jag är nybörjare vad det gäller överklockning och har inte gett mig in på de än (väntar på nya datorn). Jag har läst de två guider som finns är på SweClockers och har förstått principerna och tillvägagångs sättet.
Men en av de saker jag inte förstår när det gäller CPU klockning är ordet "instabil", hur vet jag efter en klockning om CPUn är instabil, alltså hur märks det?

Hoppas frågan inte är alltför dum, den känns som en självklarhet eftersom begreppet inte gås igenom i guiderna/FAQerna.

Tacksam för pedagogiska svar!

Visa signatur

Detta är galet!

Permalänk
Medlem

http://www.justfuckinggoogleit.com/

Den är instabil om den kraschar.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk

så med andra ord om datorn inte startar eller dör så är den instabil?
Dum fråga igen men så tolkar jag ditt svar ^^

Vill bara inte spränga datorn i småbitar eller grilla nåt när jag håller på och klockar

Visa signatur

Detta är galet!

Permalänk
Medlem

tanka hem prime95 eller orthos. Orthos bygger på prime 95 så det fugnera bra med. Dock bör du undvika CPU stress test - gromacs core som är sista alternativet. Totalt värdelöst på stabilitetstest.

Antigen kör du rent priem 95 som du hittar genom å googla på det eller så kör du nåt av dom bättre testerna i Orthos som är baserat på prime 95.

Första alternativet i menyn du kan välja är Small FFT - CPU stress test och det stressar i princip bara cpu genom att beräkna korta primtal som rtyms i cachet på processorn. Det hittar snabbast fel om processorn är isntabil.