Permalänk

Vad menas med instabil?

Tjena

Jag är nybörjare vad det gäller överklockning och har inte gett mig in på de än (väntar på nya datorn). Jag har läst de två guider som finns är på SweClockers och har förstått principerna och tillvägagångs sättet.
Men en av de saker jag inte förstår när det gäller CPU klockning är ordet "instabil", hur vet jag efter en klockning om CPUn är instabil, alltså hur märks det?

Hoppas frågan inte är alltför dum, den känns som en självklarhet eftersom begreppet inte gås igenom i guiderna/FAQerna.

Tacksam för pedagogiska svar!

Visa signatur

Detta är galet!

Permalänk
Medlem

http://www.justfuckinggoogleit.com/

Den är instabil om den kraschar.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk

så med andra ord om datorn inte startar eller dör så är den instabil?
Dum fråga igen men så tolkar jag ditt svar ^^

Vill bara inte spränga datorn i småbitar eller grilla nåt när jag håller på och klockar

Visa signatur

Detta är galet!

Permalänk
Medlem

tanka hem prime95 eller orthos. Orthos bygger på prime 95 så det fugnera bra med. Dock bör du undvika CPU stress test - gromacs core som är sista alternativet. Totalt värdelöst på stabilitetstest.

Antigen kör du rent priem 95 som du hittar genom å googla på det eller så kör du nåt av dom bättre testerna i Orthos som är baserat på prime 95.

Första alternativet i menyn du kan välja är Small FFT - CPU stress test och det stressar i princip bara cpu genom att beräkna korta primtal som rtyms i cachet på processorn. Det hittar snabbast fel om processorn är isntabil.

Sedan har du ett Blend test som testar lite ram också. Kör både små och stora FFT:er så den hoppar mellan att det ryms i cachet eller kräver mer ram. Fördelen med det testet är att det testar CPU, FSB och minne villket är bra om man clockat minnet eller FSB utanför mobots offeciela specefikationer.

Så för att sanbbt kolla om tex processorn är grovt instabil kan man köra säg 15min med Small FFT för att stressa bara CPU. Sedan om det nu genererar fel efter säg 10 min och man kanske kör en C2D E7200 i 3.2Ghz med en given spänning så kan man ju acka tebaks till säg 3Ghz med samma pänning och sedan köra blend testet och lckas det rulla i 24h så har man vad man kan annse som en stabil dator.

Nu är det här med clockning väldigt mycket erfarenhet, kunskap, och lite tur.
bara börja lära sig som sagt. Fins fler trådar om Orthos och prime 95 som du nog kan hitta om du säker lite.

Många annser dock att 24h å överflödigt men det gör itne jag pga erfarenheten jag fått av å använda appet länge. Mycket bra test även på icke clockade maskiner för att tex hitta trasiga eller buggiga mobos eller om minnen kanske behöver mer spänning en specen säger osv. Mycket bra test för å kolla stabiliteten. En dator sak ALDRIG räkna fel.

Fel = instabil så där har du svaret.

Sedan är ju frågan vad man själv kan acceptera men stabilt = 0 fel som sagt. Dock säger man ju 24h = stabilt för även en stabil dator kan om ytre facktorer påverkar den räckna fel.
Ren teoretisk ska kosmisk strålning kunna orsaka fel men hur vanligt det är det vet e fan
Oki lite överkurs men men.
Lycka te.

Permalänk

Tack för det snabba och hjälpsamma svaret jag har som sagt aldrig överklockat förr, men nu känns det lite mindre oklart och jag tror jag har koll på det mesta. Jag kommer göra som guiderna säger och öka FSB med ca 5-20 Mhz per gång

Visa signatur

Detta är galet!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983

Ren teoretisk ska kosmisk strålning kunna orsaka fel men hur vanligt det är det vet e fan

Jag har läst nån stans att kosmisk strålning kan orsaka fel ungefär en gång i varje halvår på normala datorer. Vet dock inte hur mycket man kan lita på det.

Permalänk
Medlem

en gång i månaden läste jag i en bok i skolan men som sagt tror det är svårt å säga exackt men som sagt då hade man fått köra prime i misnt 1-6 månader och desutom få fel nånstans mellan cpu och minne. Fins ju andra saker som kan påverkas som inte det regestrerar.

Men som sagt 24h bör upplevas lika stabilt som en standard maskin.