amd dator Ni som valt amd var för ?

Permalänk
Medlem

amd dator Ni som valt amd var för ?

Ni som har valt köpa amd dator i stället för intel

Vad är den stora skillnaden , om man ska bygga spel dator med amd ?

Är det priset
Att det är mest rent med ati komponenter i moderkortet

Jobbar amd mer med bandbredden på moderkort än intel ?

Ger amd bättre spel prestanda ? påverka fbs

Intel har mer skriv chas på sina processor exmpel e 8600 6mb

Är skriv chas mb viktigt orsak som avgöra när folk väljer intel den är på 6 mb

Har skriv chas någon viktig avgörande rol om väljer bort amd dator ?

Är det lägre värme utveckling på amd lägre ström förbrukningen
om man jäm för med de nya dator som kan bygga av intel ?

Flaska halsar det mindre med amd system
Om man ska använda sig av spel dator som hd4870x2 ?

Ska bygga en ny dator . aldrig haft amd .

haft sockel 478 i 9 år

Visa signatur

Är dyslektiker
asus p4c800 E delux Intel 478 3.2GHzPrescott Hyper48 cup kylare Hitachi hårdisk250gb Crucial PC4000 BallistiX & Tr 500 mhz 1500 mb His 850 agp 540/1180 OCZ 700 watt Thermaltake Kandalf Super Tower Xaser VA9000BWS Plextor 716A IDE Samsung TS H352A

Permalänk
Avstängd

AMD X2 5200+ och ATI HD3870 i Win XP SP2, detta enbart för att det räcker till och är billigt. Spelar väl det mesta i spelväg med behaglig grafik, dock inte maxxat på allt då förstås.

Permalänk
Medlem

Jag tycker helt enkelt inte att intels prestanda justifierar det höga priset.

Vad bryr jag mig om jag får 10fps mindre än med intel eller att det tar 10sek längre och encoda musik.

Visa signatur

Athlon x2 5000+ BE_Stepping G2_14x200 = 2800mhz_ VCore 1.15

Vilka jävla nötter det finns här!

Permalänk
Medlem

körde ett amd system med 5600+ 4gb ddr2 800mhz och hd3850 256mb en gång i tiden och jag tyckte det alldrig var några problem eller att det va något program/spel den inte klarade av.

om du skall bygga spel dator så är det väl mest grafikkortet som räknas ?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

ja fick ett svar från nordichardware tänkt på använda grafikort hd4870 x2
risken verkar stor att få flaskhals med grafikort med amd

Någon av er som eller känner någon använder hd4870x2 på amd moderkort ?

-----------
http://www.nordichardware.se/forum/amd-dator-ni-som-valt-amd-...

Man tjänar väl på AMD vid billiga system som inte kommer att klockas .

I spel är idag Intel mycket bättre med markant bättre FPS.

en AMD processor kommer att flaska en 4870X2 rejält. En Intel E8500 är optimal i mitt tycke som ren spel dator.

Visa signatur

Är dyslektiker
asus p4c800 E delux Intel 478 3.2GHzPrescott Hyper48 cup kylare Hitachi hårdisk250gb Crucial PC4000 BallistiX & Tr 500 mhz 1500 mb His 850 agp 540/1180 OCZ 700 watt Thermaltake Kandalf Super Tower Xaser VA9000BWS Plextor 716A IDE Samsung TS H352A

Permalänk
Medlem

Min första PC var en AMD 386DX 40 MHz, och sen dess har jag bara kört med AMD. Känns jäkligt bra att supporta den lille killen dessutom. Visst, Intel + nVidia är oftast snabbare än AMD/ATI, men till vilket pris?

Go Red Team

Eller vilken färg som nu gäller, AMD är ju lite gröna dom med ..

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Försök bilda dig en egen uppfattning genom att kolla på test siter om det är värt det eller inte. är det nödvändigt med 140fps eller går det lika bra med 100fps? visst AMD ligger lite brunt till när det gäller max fps men oftast går det bra endå.

Visa signatur

Athlon x2 5000+ BE_Stepping G2_14x200 = 2800mhz_ VCore 1.15

Vilka jävla nötter det finns här!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gabor29

-----------

en AMD processor kommer att flaska en 4870X2 rejält. En Intel E8500 är optimal i mitt tycke som ren spel dator.

Eh va?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viceroy
Eh va?

ja fick ett svar ur ett annat forum han heter nvidiaamd

han påstår att amd kommer att flaska vädigt mycket till samma med nya grafikort hd4870x2

Jag menad Om någon annan som spelar med detta grafikort tillsammans med ett amd moderkort .

är det känt problem med grafikort att det flaskar mer än vad det ska gör på intel moderkort

Fungera länken ?

nvidiaamd

http://www.nordichardware.se/forum/
välj moderkort
rubrik
amd dator Ni som valt amd var för ? i stället för intel

Visa signatur

Är dyslektiker

Permalänk

jag valde amd för att jag inte hade råd med en intel och ville inte chansa med öklockning

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk

10fps mer eller 3000kr mer i plånboken...valet var enkelt!
(Fpsen var bara ett exempel inget ni ska haka upp er på)

Permalänk
Medlem

Har kört med AMD sen K6-2:an släpptes. Köpte nuvarande rigg (förutom grafikkortet) för drygt ett år sedan och det var mkt priset som avgjorde, en intel-rigg då kostade ruggigt mycket mer än vad man fick ut av den. I dagsläget kanske det hade blivit en intelrigg.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gabor29

-----------

Eh ? :S Precisera dig lite

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk

varför skulle en amd flaska ett 4870x2? köra en amd phenom 9950 i 3ghz, inte flaskar den väl? eller är jag ute och cyklar,

jag har lär mig av Gosh att intel har en tendes att få högre max fps medans en amd ligger lite efter på max fps men ligger bättre til på min fps, så tycker du att det är viktigare med att ha 80fps max och 20fps min, eller 60fps max och 30fps min?

när du sak spela så är det väl ändå viktigare att få det att ALDRIG lagga än att få 20fps mer, men inte känna av det?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kniffarn_
varför skulle en amd flaska ett 4870x2? köra en amd phenom 9950 i 3ghz, inte flaskar den väl? eller är jag ute och cyklar,

jag har lär mig av Gosh att intel har en tendes att få högre max fps medans en amd ligger lite efter på max fps men ligger bättre til på min fps, så tycker du att det är viktigare med att ha 80fps max och 20fps min, eller 60fps max och 30fps min?

när du sak spela så är det väl ändå viktigare att få det att ALDRIG lagga än att få 20fps mer, men inte känna av det?

Se där, en som Gosh lyckats indoktrinera.
Det brukar iofs sägas att om en dumhet upprepas tillräckligt många gånger så blir det en sanning, men.......Huga.
Du har aldrig reflekterat över att han inte har något pålitligt att styrka sina påståenden med?
KÄLLKRITIK.

Permalänk
Medlem

Iofs tycker jag Core2 är en väldigt bra design, men Phenom's fördelar tycker jag är:

integrerad minneskontroller och mindre flaskhalsar i bussar (ger inte alltid skillnad men ibland kan det vara väldigt bra att ha - ger nog lite extra kvickhet och flyt)

flyttalsprestandan är lika bra som Core2 per klock (däremot har den mycket sämre heltalsprestanda)

strömsnåla moderkort och chipset som inte är så dyra heller

upplåst multipel på BE-versionerna är verkligen jättetrevligt

köpte min Phenom 9850 för 1300 spänn förresten

Iofs skulle jag nog lika gärna kunnat bygga en Core2-maskin men priset avgör ju lite också och där ligger AMD bättre till.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phenomenalize
Se där, en som Gosh lyckats indoktrinera.
Det brukar iofs sägas att om en dumhet upprepas tillräckligt många gånger så blir det en sanning, men.......Huga.
Du har aldrig reflekterat över att han inte har något pålitligt att styrka sina påståenden med?
KÄLLKRITIK.

Kan inte du förklara då

Att säga att processorn flaskar grafikkortet visar ju bara att man inte har någon koll på vad som spelar roll.

det är isåfall alltid någon hårdvara så flaskar en annan, en cd spelare flaskar det mesta.

nissen på nordichardware har inte riktigt koll
det som är viktigt och veta är om processorn eller grafikkortet flaskar spelet

Skärmen kommer oavsett och flaska både processor och grafikkort i de fps tal som man ofta menar när man säger att cpu flaskar gpu

det går utmärkt och ha nästan vilken processor som helst idag till ett 4870X2 så länge den är tvåkärnig, tvåkärniga datorer är väl minimkrav idag, kanske fyrkärniga börjar bli minimikrav i slutet på nästa år

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk

ja men vänta bara till det kommer program som är multitrådade, då kommer amds quads att vara snabbare, och när du krämar på i 2560*1600 eller vad det nu är med att på very high och aa/af så är ju intels fsb för seg och amds ht kommer fram.

efter som att intels c2d är bra på singel trådade program så är ju det bättre i dages läge, men är ju en riktig quad bättre i multitrådade spel med allt på max.

kör en intel qx**** med sänkt fsb och höjd multiplayer så kommer ju fsb:n att flaska.

amd:s hypertransport är ju i dages läge överflödig för vanliga datorer, så den flaskar inte.

med vanliga så menar jag en processor + graffe

Permalänk
Medlem

Det är bra att gosh och kniffarn känner sig nöjda med sina riggar, däremot är det beklämmande att de inte har ett öppet sinne för att andra kan ha helt andra krav avseende prestanda än vad de har.

De flesta här på Swec har inte valt en Intel-rigg för att de är grymt okunniga liksom

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-6400c30 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D CH VIII Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super || Thinkpad P16s Gen 2 R7 7840U(Zen4) 32GB-6400 1TB 980Pro 780M

Permalänk
Avstängd

Den snabbaste Intel jag haft är en 233 MHz:are, resten har varit AMD K6-2 och uppåt till idag. På den tiden kunde man köra både Intel och AMD på samma moderkort vilket var bra. Då kunde man ju jämföra benchmarken med så gott som identisk dator rigg förutom processorn förståss. Skulle vara så även idag tycker jag

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Kan inte du förklara då

Att säga att processorn flaskar grafikkortet visar ju bara att man inte har någon koll på vad som spelar roll.

det är isåfall alltid någon hårdvara så flaskar en annan, en cd spelare flaskar det mesta.

nissen på nordichardware har inte riktigt koll
det som är viktigt och veta är om processorn eller grafikkortet flaskar spelet

Skärmen kommer oavsett och flaska både processor och grafikkort i de fps tal som man ofta menar när man säger att cpu flaskar gpu

det går utmärkt och ha nästan vilken processor som helst idag till ett 4870X2 så länge den är tvåkärnig, tvåkärniga datorer är väl minimkrav idag, kanske fyrkärniga börjar bli minimikrav i slutet på nästa år

Majoriteten av testar talar för sej själv tycker jag, eller är du av den åsikten att om 99% av alla tester talar för en sak är något man bör negligera?
Upplysningsvis kan jag berätta att mitt HD3870 presterar bättre på en plattform med en X2 5200+ än en X2 3600+ (Samma rigg sånär som på CPU.), iofs ganska självklart i de flestas ögon.
Vad det gäller dålig koll på saker så är det nog din spegelbild du kommunicerar med och inga levande väsen.
Fast å andra sidan är det ganska festligt att läsa dina korkade inlägg, så fortsätt gärna.

kniffarn_: Hur många tror du det är som spelar i en upplösning på "2560*1600 eller vad det nu är med att på very high och aa/af" ungefärligen?
:-S
I dagsläget ligger den genomsnittliga upplösningen ~1280x1024 och vanligaste skärmstorleken på ~19"..
Källa: Steamsurvey.
Överraskande att se att enkelkärniga processorer är i majoritet i den undersökningen, trodde jag faktiskt inte.

Permalänk

Phenomenalize: det är kanske inte så många som gör det. angående intel vs amd så har jag och en kompis faktiskt testat detta med att intel har lägre min fps än amd, han hade en q6600 @ 2.4ghz och jag min i sign, han sitt mobo å jag mitt men i övrigt så har vi samma rig, om man nu tar crysis som exempel så på första banan vid de första husen så la vi in två spräng tunner och sedan sköt vi på dem så att den exploderade, han droppade ner till ca 15 och jag hade ca 25, och hans cpu är väl bättre än min eller?
fysiken på very high resten på medium i 1440*900.

Permalänk
Medlem

Jag fundera mer på andra saker omkring moderkort än hastigheten , hur högt mankan klocka processorn.

In för ny dator val av nytt system amd eller intel.

Vilka val jag ska ta hänsyn till ser på amd som har högre busshastighet 2600 mot intel 1600 busshastighet

Kretstyp AMD 790GX / AMD SB750
Max busshastighet 2600 MHz
ca 1200kr

intel
Asus Maximus II Formula
Kretstyp Intel P45 Express / Intel ICH10R
Max busshastighet 1600 MHz
ca 2200kr
----------------------

Vilket av amd Kretstyp är motsvarig av intel chip p45

Billiga amd moderkort som har koppar skydd rör som dragna på moderkort +.

jag ska inte ha sli moderkort ,
jag kör ati singel grafikort .

Går det att välja ut hårdware för att minska ner onödiga flaskar
Är amd bättre mot intel att minska risken för flaskar.

------------------------------------------------------------
Jag hade tänk mig göra samma sak som gjord med gamla dator.
Bytt grafikort och processor.
Gjort så i 9 år.

Då har man ju möjligheten i framtiden att bytta till sig till fler kärnig processor

När mjukvaran, programera lärt sig använda flera kärniga processor.
Om programera har någon chans att hänga med.
För det går för fort hårdvaran utvecklingen.

snart är vi upp i 10 kärnig processor.

Kraftigare grafikort kommer hela tiden.

Jag ska välja moderkort som har två uttag för grafikort i fall att
Om spel i framtiden kommer kunna ta vara på mer av datorns totala kraft.

Jag tro det lär dröja länge till innan det lönar sig ha flera grafikort huvudtaget som man kan köpa på efter hand bygg ut.

Visa signatur

Är dyslektiker

Permalänk
Medlem

Phenomenalize om du tror att den genomsnittliga spelaren spelar i 1280x1024 är du nog ute på hal is. Kollar jag din länk så har 58.84% av 16:9 användarna större skärm än 19".
Hur många användare i u-länder har råd med en spel burk?

På sweclockers ligger nog meddel upplösningen på 1680x1050.
Köper man en spelburk i sverige nu brukar 22" vara standard.

Gabor29
Har haft en x2 5000+be 3400MHz och har nu en phenom 9750 ~ 2800MHz
nu sista halvåret. + ett 20 tal andra intel och amd riggar.
Och i windows miljö är phenomen bra mycket rappare än x2an.
Även i spel är phenomen starkare än x2an, om än inte mycket.

Om ni som har intel tror att ni har en processor som kan köra över en phenom i 1680x1050 (spel) får ni tänka om. I högre upplösningar är grafikkorten 90%. Och i windows program tycker jag det är likvärdigt.

Vänta in fler AMD 790FX / AMD SB750 innan du slår till. Är nog mer likvärdig Intels X48.

Visa signatur

MSI 890FXA-GD70 -l- AMD Phenom II X6 1055T~3.75GHz -l- 4GB (2x2GB) DDR3 Corsair XMS3 -l- Sparkle GeForce GTX 470~CC 721MHz MC 1750MHz

Permalänk
Medlem

jag kör just nu då jag väntar på mitt nya mobo till min 9950

en 5600+ 8800 gts 640 mb

Flaskhalsar haha skulle inte tro det
min kompis har intels system quad då men alla hans grejer e i principen bättre än mina
konstigt nog så upplever både han o jag att mitt system ger bättre spelkvalitet

test o test intel e la kul om man vill leka med 3d mark men i real life tror jag amd får en bättre upplvelse

detta e min uppfattning skapa er egna

mvh amdx2

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Medlem

Tycker denna test säger allt , http://www.guru3d.com/article/cpu-scaling-in-games-with-quad-... Högre upplösning är skillnaden minimal .

Och jag köpte min AMD dator , för att den passade mig.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kantbock
Phenomenalize om du tror att den genomsnittliga spelaren spelar i 1280x1024 är du nog ute på hal is. Kollar jag din länk så har 58.84% av 16:9 användarna större skärm än 19".

På sweclockers ligger nog meddel upplösningen på 1680x1050.
Köper man en spelburk i sverige nu brukar 22" vara standard.
.........

Om du kollar min länk och lyckas utläsa informationen där så ser du även att bara ~26% av användarna kör 16:9 och ~74% i 4:3. Kikar du sedan på upplösningarna så ser du snart att genomsnittet hamnar ~1280x1024 och ~19" skärm.

Vad man använder sej av på Sweclockers eller i lilleputtlandet Sverige saknar totalt relevans eftersom det är en liten fis i världsrymden i sammanhanget.

Permalänk

Phenomenalize: 1280*1024 är väl den vanligaste upplösningen men om du tänker dig så är det väldigt många datorer i skolor, på jobb osv. de han typ den upplösningen, men om jag får fråga hur många tror du skulle vilja spela i den upplösningen?
för det var ju att spela vi pratade om

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kniffarn_
Phenomenalize: 1280*1024 är väl den vanligaste upplösningen men om du tänker dig så är det väldigt många datorer i skolor, på jobb osv. de han typ den upplösningen, men om jag får fråga hur många tror du skulle vilja spela i den upplösningen?
för det var ju att spela vi pratade om

Nu vet jag inte riktigt hur det fungerar i skolorna i dagsäget, men att man skulle kunna spela spel via Steam och således komma med i Steams survey låter inte riktigt bra för undersökningen. Personligen tror jag att de flesta skolor och arbetsplatser stängt av den möjligheten.
Att spela i 1280x1024 är definitivt inga problem, jag gör det t.ex själv på min gamla mysiga 21" CRT.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ETK-TIS
Tycker denna test säger allt , http://www.guru3d.com/article/cpu-scaling-in-games-with-quad-... Högre upplösning är skillnaden minimal .

Och jag köpte min AMD dator , för att den passade mig.

Det är väl bara tävlings spelare som kör i 1024x768. Normalanvändaren kör i minst 1280x1024 eller högre. Man såg att AMD tar ju igen en hel del (eller rättare sagt tappar mindre) i högre upplösningar än vad Intel gör. Det var väl i vissa spel som Intel hade lite mer försprång som Quakewars

Citat:

Phenomenalize

Jag kör i 4:3 med en 20" SyncMaster 204B i 1600x1200 eftersom jag inte riktigt gillar de nya upplösningarna. Min skärm kan bara visa 16.2 miljoner färger istället för vanliga 16.7, men jag tycker det ser skitbra ut för det

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64