har mac några fördelar mot PC?

Permalänk

har mac några fördelar mot PC?

Min tjej vill ha en mac dator (hon är kläddesigner, så utseende är väldigt viktigt). Ni får ursäkta mig (som är PC-användare), men jag skulle vilja att höra några bra argument för varför hon bör välja Mac framför PC.
(och skippa det här med utseendet), men lixom rent praktiskt, vad har Mac att erbjuda som inte PC har?

Visa signatur

Gigabyte GA-EP35-DS3 | C2D E7200 @ 2.53 Ghz | 4GB Kingston pc5300 CL5 | GeCube HD3850 256MB | ACER P223W 22tum | "why so serious?"
--- http://agnoslibertine.blogspot.com --

Permalänk
Medlem

stabilitet, intuitivt gränsnitt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slowmove
stabilitet, intuitivt gränsnitt

Du får gärna utveckla det här med Intuitivt gränssnitt och stabilitet.

Visa signatur

Gigabyte GA-EP35-DS3 | C2D E7200 @ 2.53 Ghz | 4GB Kingston pc5300 CL5 | GeCube HD3850 256MB | ACER P223W 22tum | "why so serious?"
--- http://agnoslibertine.blogspot.com --

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sir_tomax
Du får gärna utveckla det här med Intuitivt gränssnitt och stabilitet.

http://sidde.lokalen.org/temp/MacOSXTigerShortDemoByBjornJoha...
'nuff said. Det där är även en äldre version av Mac OS X, Mac OS X 10.4 Tiger, inte 10.5 Leopard vilket är det nyare.

Permalänk
Medlem

Snabbt, effektivt, rent & snyggt, säkert, inga jobbiga problem med virus/malware och allmänt mindre problem.

Snabbt = Har inte upplevt något operativsystem lika snabbt som Mac OS X.
Effektivt = Många bra funktioner som t.ex. Exposé, Spotlight (/Quicksilver!), Spaces och snabbtangenter som jag anser vara bättre på Mac OS än t.ex. Windows.
Rent&Snyggt = Ptja.. det är väl lite en smaksak, men gränssnittet är väldigt rent och fint.
Säkert = Svårt för "hackare" att exekvera skadlig kod. Inbyggd funktion för kryptering av användarnas filer (hemma-kataloger) - vilket är bra om man har känslig information på datorn och den skulle komma i fel händer.
Virus/Malware = Faller väl under Säkert också. Mac OS X är inte alls (eller iaf väldigt väldigt lite) drabbad av denna typen av problem som t.ex Windows. Man behöver inget antivirusprogram.
Mindre problem = "It just works" som Apple säger. Även om det inte är så till 100% alltid så är det ofta det är så. En Mac är väldigt bra om man vill använda datorn som ett verktyg och inte vill behöva tänka på hur eller om datorn i sig fungerar. Finns många bra program till OS X som följer samma filosofi - enkelt och effektivt.

My $0.02. ;D

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk

okey, tack tack. Jo, det är så klart hennes beslut. Men ni måste erkänna att det fanns en tid, då Mac inte var ett uppenbart alternativ. Men som sagt, tack. då ska jag antagligen råda henne att skaffa mac.

ps. Jag har iofs alltid gillat Mac-intrafacet, dvs. alla rörliga ikoner osv.
ps2. Först ville jag ha en Mac, men blev övertalad till pc(det här var runt 1995), så jag antar att jag automatiskt blir lite skeptisk till mac.

Men det är bra inlägg här. TACK SÅ MYCKET.

Visa signatur

Gigabyte GA-EP35-DS3 | C2D E7200 @ 2.53 Ghz | 4GB Kingston pc5300 CL5 | GeCube HD3850 256MB | ACER P223W 22tum | "why so serious?"
--- http://agnoslibertine.blogspot.com --

Permalänk

Re: har mac några fördelar mot PC?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sir_tomax
(så utseende är väldigt viktigt).

Okej

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sir_tomax
(och skippa det här med utseendet)

Okej

Men förutom det är Mac OS mycket stabilare än Windows eftersom det bara körs på några få hårdvaruplattformar, i stort sett allt "just works", man behöver aldrig formatera om p.g.a. något sjukt fel, uppdateringar kommer när de behövs och inte när Microsoft vill irritera skiten ur dig, datorn tar inte för givet att du är dum i huvudet till den grad att det hindrar dig arbeta/blir irriterande, mycket (M-Y-C-K-E-T) mindre risk för virus och andra angrepp (i praktiken immun), mycket snyggare gränssnitt, många trevliga funktioner (exposé, dashboard, spaces) som måste krånglas med manuellt om du ska ha dem i Windows.

Jag skulle vilja påstå att den enda fördelen Windows har är att det går att spela på det och att uTorrent inte släppts till Mac än. Annars är det värdelöst. Möjligt att man kan hitta 10% ökad prestanda här eller något enstaka program som inte finns till Mac där, men för din flickvän som bara vill ha en schysst dator som funkar finns det ingen som helst anledning att välja Windows ö.h.t.

Permalänk

Nu har jag hittat några "billiga" bärbara mac (13tum skärm), för ca 15k. Är det där prisklassen ligger?

Jag undrar även, om det går att koppla en PC-skärm, med VGA kontakt till en bärbar mac?

Visa signatur

Gigabyte GA-EP35-DS3 | C2D E7200 @ 2.53 Ghz | 4GB Kingston pc5300 CL5 | GeCube HD3850 256MB | ACER P223W 22tum | "why so serious?"
--- http://agnoslibertine.blogspot.com --

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sir_tomax
Nu har jag hittat några "billiga" bärbara mac (13tum skärm), för ca 15k. Är det där prisklassen ligger?

Jag undrar även, om det går att koppla en PC-skärm, med VGA kontakt till en bärbar mac?

För 13 tummaren bör man inte ge mer än 12k om du köper ny från apple.

Och vad fan är en PC-skärm? En skärm med en inbyggd PC dator?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

Nej, alltså tanken är att hon vill ha en stor skärm, men eftersom de bärbara mac datorerna med 17tum är så dyra, så har hon en PC-skärm(till stationär) och jag undrar helt enkelt om det går att koppla en bärbar mac till en PC-skärm.

Visa signatur

Gigabyte GA-EP35-DS3 | C2D E7200 @ 2.53 Ghz | 4GB Kingston pc5300 CL5 | GeCube HD3850 256MB | ACER P223W 22tum | "why so serious?"
--- http://agnoslibertine.blogspot.com --

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sir_tomax
Nej, alltså tanken är att hon vill ha en stor skärm, men eftersom de bärbara mac datorerna med 17tum är så dyra, så har hon en PC-skärm(till stationär) och jag undrar helt enkelt om det går att koppla en bärbar mac till en PC-skärm.

Altså, en mac är en pc, den har bara inte Windows som operativ.
Och ja det fungerar att ta en vanlig datorskärm till en mac om den har rätt kontakter.
DVI har väl de flesta mac tror jag så det är väl bäst att ha.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk

Skärmen har nog VGA, men jag har själv till min PC vga, men grafikkortet har DVI, och det finns konvertrar, så det borde väl inte vara några problem.

Visa signatur

Gigabyte GA-EP35-DS3 | C2D E7200 @ 2.53 Ghz | 4GB Kingston pc5300 CL5 | GeCube HD3850 256MB | ACER P223W 22tum | "why so serious?"
--- http://agnoslibertine.blogspot.com --

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av klFishBone
Mac har absolut inga fördeler gentemot en vanlig "pc" förutom kablaget, du har bara 1 strömkabel från imac t.ex (om vi pratar stationära)

annars är allt subjektivt och eget tyckande (design m.m)

Öhm, en stor fördel är ju att du kan köra Mac OS X.
Eftersom macen kan köra Windows, Linux osv. så har den faktiskt en stor teknisk fördel. Du kan köra det mest innovativa systemet på marknaden,

Sedan är det subjektivt om du föredrar det ena eller det andra. Men det är fortfarande en fördel att kunna köra allt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sir_tomax
Nej, alltså tanken är att hon vill ha en stor skärm, men eftersom de bärbara mac datorerna med 17tum är så dyra, så har hon en PC-skärm(till stationär) och jag undrar helt enkelt om det går att koppla en bärbar mac till en PC-skärm.

köper du 13" modellen, så har jag för mig att den har mini-dvi utgång, så man får ha en adapter, finns väll både till minidvi=>dvi och minidvi=>vga. så bör inte vara nå problem att koppla in en PC skärm. hårdvarumässigt är ju macarna numera rena "PC" (PC = personal computer, vilket mac i o för sig alltid varit ), förutom EFI istället för bios. du kan ju dessutom starta upp windows ifall du skulle behöva det. eller starta upp windows i ett fönster i OSX me hjälp av paralells eller VM Fusion 2.

klFishBone: finns mycket här i världen som är subjektivt tyckande. bara den grejen att man kan köra OSX är en stor motivering många som köper en mac.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk

Oki... tack för tipset.

Visa signatur

Gigabyte GA-EP35-DS3 | C2D E7200 @ 2.53 Ghz | 4GB Kingston pc5300 CL5 | GeCube HD3850 256MB | ACER P223W 22tum | "why so serious?"
--- http://agnoslibertine.blogspot.com --

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sir_tomax
Nej, alltså tanken är att hon vill ha en stor skärm, men eftersom de bärbara mac datorerna med 17tum är så dyra, så har hon en PC-skärm(till stationär) och jag undrar helt enkelt om det går att koppla en bärbar mac till en PC-skärm.

DET FINNS INGET SOM HETER PC-SKÄRM. GAAH! En skärm är en skärm, en PC är en PC!

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

Jag ber så mycket om ursäkt! har aldrig haft att göra med en mac, misstänkte att Mac har egna skärmar så att säga.

Är det verkligen så hemskt av mig att göra ett sånt misstag?

Förstår inte varför det förekommer sån ilska över en fråga(hur dum den än verkar för dig).

ps. Om man tittar på MAC-skärmar så kräver de mini-dvd konverter, så det är väl inte så galet att misstänka att det kan finnas något som PC-skärm, eller hur? För jag känner iaf inte till några PCn som har mini-dvi.

Visa signatur

Gigabyte GA-EP35-DS3 | C2D E7200 @ 2.53 Ghz | 4GB Kingston pc5300 CL5 | GeCube HD3850 256MB | ACER P223W 22tum | "why so serious?"
--- http://agnoslibertine.blogspot.com --

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sir_tomax
Jag ber så mycket om ursäkt! har aldrig haft att göra med en mac, misstänkte att Mac har egna skärmar så att säga.

Är det verkligen så hemskt av mig att göra ett sånt misstag?

Förstår inte varför det förekommer sån ilska över en fråga(hur dum den än verkar för dig).

ps. Om man tittar på MAC-skärmar så kräver de mini-dvd konverter, så det är väl inte så galet att misstänka att det kan finnas något som PC-skärm, eller hur? För jag känner iaf inte till några PCn som har mini-dvi.

För det första finns det inga Mac skärmar eller pc skärmar vilket jag sagt flertalet gånger nu. Och sen anser jag att det är ett jäkla misstag att göra, inte fan går du runt och säger "skinkbröd" om brödet du har till skinsmörgåsar. Det är bröd oavsett vad fan du har på. En TV blir inte en "xbox-TV" för du kopplar ett xbox till den.

Sen har alla Apples skärmar vanlig DVI kontakt vad jag vet

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sir_tomax
...
ps. Om man tittar på MAC-skärmar så kräver de mini-dvd konverter, så det är väl inte så galet att misstänka att det kan finnas något som PC-skärm, eller hur? För jag känner iaf inte till några PCn som har mini-dvi.

Det är (vad jag vet) bara Macbook (inte Pro) som har mini-dvi utgång. Alla andra Macar har vanlig DVI.

Visa signatur

01001000 01100001 01110010 00100000 01100100 01110101 00100000 01110100 01110010 10000110 01101011 01101001 01100111 01110100 00111111 00100000 00111010 00101001

Permalänk

oki... bra bra...

men då vet jag.

Alltså ursäkta att jag är en mac-NOOB, men jag lär ju mig tack vare er.

Visa signatur

Gigabyte GA-EP35-DS3 | C2D E7200 @ 2.53 Ghz | 4GB Kingston pc5300 CL5 | GeCube HD3850 256MB | ACER P223W 22tum | "why so serious?"
--- http://agnoslibertine.blogspot.com --

Permalänk
Medlem

Jämfört med Windows är det ett mycket mer strömlinjeformat operativsystem. Du får gjort så mycket mer utan att klicka ihjäl dig ...

Det viktigaste argumentet för min del iallafall. Sen kan det utvecklas mer men det jag orkar inte. Det bästa är väl att din bekant provar själv nån vecka.

Visa signatur

Søk på "BjoKib" på Spotify om du gillar Progressive House / Deep / Trance.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av klFishBone
Sluta snacka nu, man kan installera OS X på en windows burk.

Så börjas det igen. Väx upp.
Man kan göra saker, men det är ungefär lika realistiskt för gemene man som att köra KDE som fönsterhanterare i OSX.

Det är en snubbes flickvän vi snackar om nu. Tror du hon vill sitta och hoppas på att software updaten inte dödar hennes dator varannan månad. Att grafikdrivrutinerna när som helst slutar fungera?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av klFishBone
'

Men det går, vilket är poängen och det fungerar mycket bra.. Har du testat?

Bror min kör det, funkar "bra" men inte alls lika bra som på en Mac. Varför det inte gör det är ju rätt logiskt...

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sir_tomax
Jag ber så mycket om ursäkt! har aldrig haft att göra med en mac, misstänkte att Mac har egna skärmar så att säga.

Är det verkligen så hemskt av mig att göra ett sånt misstag?

Förstår inte varför det förekommer sån ilska över en fråga(hur dum den än verkar för dig).

ps. Om man tittar på MAC-skärmar så kräver de mini-dvd konverter, så det är väl inte så galet att misstänka att det kan finnas något som PC-skärm, eller hur? För jag känner iaf inte till några PCn som har mini-dvi.

Ja, det är hemskt av dig att göra ett sånt misstag.

En mac är en helt vanlig dator, förutom att den saknar BIOS. Vanliga externa tillbehör som skärmar, usb-minnen, möss, hårddiskar osv blir inte på något magiskt sätt okompatibla bara för att datorn i fråga har ett äpple på sig. Att folk automatiskt antar att en "pc-skärm" inte funkar bara för att datorn i fråga har ett äpple på sig är en myt jag inte fattar var den kommer ifrån.

Vanliga vita/svarta macbook har dock en platsbesparande specialkontakt för skärmen. Den heter mini-dvi. Det är inte meningen att man ska kunna koppla något direkt till den utan du blir tvungen att köpa en adapter. Du kan välja mellan adaptrar för VGA, DVI eller en kombinerad S-video/komposit.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av klFishBone
'

Men det går, vilket är poängen och det fungerar mycket bra.. Har du testat?

twan skrev ingenting om imacens utgångar, och enligt apples hemsida så har macbook pro (som han nämnde) en vanlig dvi utgång. Vad jag har förstått så va det endast bärbara som var intressanta.

Vad det gäller att köra os x på en "pc" så är det olagligt, och en väldigt enkel anledning till att inte folk inte gör det. Jag fick upp en bild av en relativt data ointresserad människa som ska ha datorn, så det inte är ett alternativ att hålla på att trixa med datorn hur som helst.

Har du kör os x på en mac? det fungerar bättre. (och ja ja har testat)

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av klFishBone
Jag tolkar det som att han menade alla mac datorer. Man kan döda människor, visste du det? Det är olagligt men det går.. Jasså personen är inte intresserad av "data" men kanske datorer? Sen handlar det inte om vad personen ska göra eller inte göra, det kan ju varken du eller jag veta? Därför lägger man fram all fakta direkt.

data = mjukvara, o om man ska trixa med os så ä d att hålla på med data. (om man nu måste hålla på att ordbajsa..)
Ja, man kan hålla på olagliga saker, men det får konsekvenser. I detta fallet att installera os x på en "pc" får man ett knackligt och instabilt os (och det ger en skev bild av os:et.)

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av klFishBone
Herregud människa, allt är ju relativt. För mig har det fungerat hur bra som helst. Testa innan du uttalar dig, och om det inte fungerar för dig.. Visst då har du på fötterna men det betyder inte att alla upplevde samma grej.

läser inte du mina inlägg lr? i mitt första inlägg i denna debatt nämnde jag att jag hade testat, lr va d inte tydligt nog?

det funkade, visst, men det var inte alls samma sak som att köra på min nu varande dator (macbook)

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av klFishBone
Vad skiljer förutom det att det inte är en apple dator?

Visst det fungerar perfekt som sådan när hårdvaran är matchad det vet vi.
Mindre program uppdateringar fungerar relativt smidigt till viss del.
När vi kommer till större uppdateringar så skiter det sig rejält och du kommer att få vänta på en hackad uppdatering eller gräva ner dig i trubbel med ominstallation som utväg.

Sen har vi faktum att du själv vet att det inte är en äkta Mac som är lite av hela poängen med design tex. Du kör mer eller mindre en skoda med annan motor i.
Sen är mycket av poängen med en äkta Mac att slippa framtida problem och meck som tex. större uppdateringar medför.
Mac ägare vill inte hålla på att greja, det ska bara fungerar till 99% i alla avseenden och det gör inte en Mac kopia tyvärr.

Har själv kört månadsvis på detta sättet och visst det fungerar det med rätt hårdvara. Tillslut orkar man inte oroa sig att det kan skita sig med installationen vid minsta uppdatering.
Trots nu att man kanske gör en Ghost kopia i de fallen som oftast slänger dig långt tillbaks till början.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av klFishBone
Sluta snacka nu, man kan installera OS X på en windows burk.

Visst är det så. Skulle dock vilja att du visar oss en laptop (eftersom detta handlar om Macbook) där man kan installera OSX med 100% fungerande out-of-the-box (eller varför inte över huvud taget):

* ACPI-stöd, sleep/shutdown/reboot, strömsparsfunktioner osv.
* WLAN-kort.
* Vanligt Ethernet.
* Ljudkort med alla ljudut/ingångar korrekta.
* Bluetooth
* + Diverse simpla saker som t.ex. fungerande dualcore-stöd eller kanske en vanlig uppdatering av operativsystemet.

Som sagt, det går att installera. Dock får man oftast offra mycket funktioner för att kunna köra det om man inte har precis rätt hårdvara eller har tur att hårdvaran man har faktiskt passar med någon annan obskyr instabil drivrutin.

Någonstans när man "ödslat" timmar och dagars arbete på att få sin "windowsburk" att köra OSX så börjar det kännas som de extra slantarna man lägger ut på det faktiskt är värda det.

Edit:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av NatoGandalf
Jag skulle vilja påstå att den enda fördelen Windows har är att det går att spela på det och att uTorrent inte släppts till Mac än. Annars är det värdelöst. Möjligt att man kan hitta 10% ökad prestanda här eller något enstaka program som inte finns till Mac där, men för din flickvän som bara vill ha en schysst dator som funkar finns det ingen som helst anledning att välja Windows ö.h.t.

Skulle vilja påstå att det är i princip exakt samma anledningar jag ytterst sällan kan sakna Windows. uTorrent och ett par spel ibland. Spelar dock endast Wc3 nu för tiden och har precis börjat köra rTorrent som är kanonbra. Så nu har jag ingen direkt anledning att bry mig det minsta om Windows längre. Cirkulerar även en alpha av uTorrents Mac-version nu.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tjarven
Sen har vi faktum att du själv vet att det inte är en äkta Mac som är lite av hela poängen med design tex. Du kör mer eller mindre en skoda med annan motor i.

Dålig jämförelse faktiskt, det är inte bara designen som skiljer mellan en skoda och låt oss säga en Audi.

Sen är det självklart så att OSX inte generellt sätt kommer fungera bra på vanliga windows maskiner då hårdvarustödet i OSX är såpass begränsad.
Det behöver ju heller inte vara stort då de inte säljer OSX separat.

Sen är detta återigen en mac vs windows tråd där båda sidor skriver saker som inte direkt stämmer.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!