Geforce 9600 GSO i nytt utförande

Permalänk
Medlem

Någon som är förvånad? Personligen orkar jag inte ha koll på mera namn och olika frekvenser och antal streamprocessorer... och jag är ändå extremt beroende att veta allt om datorhårdvara...Nvidia har satt en rekord i dumhet...

Visa signatur

i5 750@3,57 Ghz (21x170) 1,225V|4GB OCZ DDR3 6-6-6-18 1333 Mhz|GTX470 @ 800 Mhz|Asus P7P55-M|Cooler master silent Pro M series 700W |A-data S596 64 GB SSD JMicron 612 |2 TB Samsung F3 RAID0| X-fi Music| IN-WIN Dragon Slayer|CoolerMaster TX3|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DeluxXxe
Det hette ju 8800GS från början. Håller med om att 9600LE hade varit mer logiskt för detta kort.
Förstår inte Datanusse när han försvarar detta. Även om man är halvt som halvt insatt och vet hur bra ett "vanligt" 9600GSO (8800GS) är, så är det ju väldigt lätt att bli lurad.

Tja om någon skulle påstå att Datanusse är avlönad av Nvidia
så skulle jag nog inte misstro den personen

Visa signatur

ola33

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ola33
Tja om någon skulle påstå att Datanusse är avlönad av Nvidia
så skulle jag nog inte misstro den personen

Nä precis. Visst kan man tycka att ett företag är att föredra framför ett annat av flera olika anledningar. Men att försvara allt ett företag gör, utan att själv stanna upp och tänka efter vad man håller på med, är lite väl extremt.

Man får vara lite kritisk och inte bara dogmatiskt försvara all skit ens favorit sysslar med.

Permalänk
Avstängd

Nej, det blir för jobbigt att köpa Nvidia.

Vet vem, om jag köper 9600 så tror jag att det är GeForce-9 serien, men det kanske bara är ett 8800 med nytt namn.

Permalänk
Medlem

Detta är ju inte långt ifrån det fulspel som mataffärer gjort packeterar om matprodukter, och det fick dom en hel del skit för.

Ta bort bokstäverna helt och gör det enkelt med sifferserier.

9600, 9610 och så vidare. Om ett kort har en högre sifferserie så bör det va bättre.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raghor
Men varför gör dom nu så för. Nya 9600 GSO kommer ju få sämre prestanda än den gamla modellen. Antalet SP gör väldigt mycke för prestandan och här tar man bort hälften av dom.

Fast man har ju ökat minnesbussen, så förlusten borde inte bli så stor, kanske?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nautilus011
Detta är ju inte långt ifrån det fulspel som mataffärer gjort packeterar om matprodukter, och det fick dom en hel del skit för.

Ta bort bokstäverna helt och gör det enkelt med sifferserier.

9600, 9610 och så vidare. Om ett kort har en högre sifferserie så bör det va bättre.

Hade Nvidia gjort så så hade de lik förbannat packat om andra chip i samma gamla förpackning och döpt det till samma som förra kortet hette.

Det är inte rätt att en konsument ska behöva sätta sig in i hur många SP ett grafikkort har. Redan minnesbredden tyckte jag var för mycket för "vanliga" att hålla reda på. De lyckades ju nätt och jämnt hålla reda på minnesmängd och skilja det ifrån ram.

När knappt entusiasterna kan skilja ett kort från ett annat utan att testköra det så är något fel.

Vad händer om någon med ett 9600GSO rekommenderar kortet till sin polare och polaren köper det billigare sämre? Killen lär bli sur och känna sig lurad.

Får ju hoppas intel börjar med det här också. Om ett år så slänger intel in Q9550 kärnor i deras core i7 920 och ingen begriper varför deras senaste upplaga av budgetprocessorer är extra billiga men presterar skit i jämförelse med de förra 920:orna.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
Nej, det blir för jobbigt att köpa Nvidia.

Vet vem, om jag köper 9600 så tror jag att det är GeForce-9 serien, men det kanske bara är ett 8800 med nytt namn.

Men kortet är ju tillräckligt bra för att platsa i 9-serien, blir du verkligen lurad om kortet heter nått annat men presterar lika bra? Hur lätt tror ni att det är för Nvidia att få GeForce 8-kort sålda när det finns GeForce 9? icke-dator-nörden tänker enbart att högre siffra är bättre. 8800-korten är fortfarande relativt bra kort.

Mer lureri är det isåfall att dom sämsta korten i 9-serien är sämre än dom bästa i 8-serien, det om något lurar folk som inte är insatta.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Men hur skall det kronkurera med HD4670, då 4670 är bättre än 9600GT??

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

Nu är det ju så jävla rörigt med nvidias kort att man inte vet vad fan man ska köpa. Nästa grafikkort kommer bli Ati/Amd.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Nä precis. Visst kan man tycka att ett företag är att föredra framför ett annat av flera olika anledningar. Men att försvara allt ett företag gör, utan att själv stanna upp och tänka efter vad man håller på med, är lite väl extremt.

Man får vara lite kritisk och inte bara dogmatiskt försvara all skit ens favorit sysslar med.

Varje kotte i den tråd verkar drar en förhastad slutsatt att prestandan för GSO 512mb blir annan än den för GSO 384mb. Troligen blir prestanda något bättre i de högre upplösningar med 512mb minnen.

Sedan kan man se en skillnad mellan korten väldigt enkelt. Nya GSO har 512mb minne och gamla GSO 384mb. T om den dummaste konsument som bygger hela sitt köp på högre siffra är bättre kommer välja GSO 512mb eftersom den är högre än 384mb.

Jag har stannat till och tänkt till med det inte många andra som har gjort det, ink du. Men jag förväntar mig inte heller att du skulle...

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Varje kotte i den tråd verkar drar en förhastad slutsatt att prestandan för GSO 512mb blir annan än den för GSO 384mb. Troligen blir prestanda något bättre i de högre upplösningar med 512mb minnen.

Sedan kan man se en skillnad mellan korten väldigt enkelt. Nya GSO har 512mb minne och gamla GSO 384mb. T om den dummaste konsument som bygger hela sitt köp på högre siffra är bättre kommer välja GSO 512mb eftersom den är högre än 384mb.

Jag har stannat till och tänkt till med det inte många andra som har gjort det, ink du. Men jag förväntar mig inte heller att du skulle...

Du har ju inte tänkt alls, du tror att alla konsumenter sitter och kollar igenom om det råkar finnas två helt olika revisioner med samma namn. Du tycker att bil-liknelsen är jättebra utan att tänka på de enorma skillnaderna det är i hur det fungerar. Dessutom tänker du inte alls när du pratar om minnesmängd, hur blir det med de GSO-kort med 768Mb minne?

Den dumma konsumenten du pratar om kommer inte förstå att minnesmängden är relaterad till bitbredden på bussen, han kommer därmed inte reflektera över att det kanske är olika chip de baseras på. Och kommer inte undersöka de skumma siffrorna närmare. Han kommer heller inte per automatik välja rätt som du säger, eftersom det finns 256Mb kort av de nya och 768Mb kort av de gamla.

Alltså är allt du sagt i ovanstående inlägget ogenomtänkt. Du drar slutsatser utan att tänka på omständigheter. T.ex. det finns mer än en minnesmängd.

Så, när du kommer med angrepp och säger att resten av forumet har en intelligenskvot under 50 och att de är inkapabla till att tänka så kan du försöka producera åtminstone ett inlägg som inte är rent ut fel!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Du har ju inte tänkt alls, du tror att alla konsumenter sitter och kollar igenom om det råkar finnas två helt olika revisioner med samma namn. Du tycker att bil-liknelsen är jättebra utan att tänka på de enorma skillnaderna det är i hur det fungerar. Dessutom tänker du inte alls när du pratar om minnesmängd, hur blir det med de GSO-kort med 768Mb minne?

Den dumma konsumenten du pratar om kommer inte förstå att minnesmängden är relaterad till bitbredden på bussen, han kommer därmed inte reflektera över att det kanske är olika chip de baseras på. Och kommer inte undersöka de skumma siffrorna närmare. Han kommer heller inte per automatik välja rätt som du säger, eftersom det finns 256Mb kort av de nya och 768Mb kort av de gamla.

Alltså är allt du sagt i ovanstående inlägget ogenomtänkt. Du drar slutsatser utan att tänka på omständigheter. T.ex. det finns mer än en minnesmängd.

Så, när du kommer med angrepp och säger att resten av forumet har en intelligenskvot under 50 och att de är inkapabla till att tänka så kan du försöka producera åtminstone ett inlägg som inte är rent ut fel!

Jag tog inte upp någon biljämförelse och har aldrigt tyckt att biljämförelse är ett bra sätt att förklara nanmgivning eller specifications utgivning! Kan du inte läsa eller har problem med läsförståelse eller är du bara dum nog att ljuga ihop påstående som inte har gjorts av mig?

Det är inte jag som tog upp den dumma konsumenten, det är du och några till. För det är ni som propagerar att konsumenter är dumma och kommer känna sig lurade. Må det kanske vara fallet, men det ändrar fortfarande inte saken att det är konsumentens skyldighet att informera sig om sitt köp.

Om det är någon som drar slutsattser så är det du med flera. Du drar slutsatt att kortet kommer presterar allt annat än gamla GSO. Med denna resonemang så bygger du din ståpunkt att konsumenten kommer eventuellt bli lurade. Jag tar inte några konkretta slutsatter om hur kortet kommer prestera därmed kan jag inte konstatera att det finns risk att en oaktsam köpare kommer känna sig luras eller inte efter sitt köp. Denna diskution är till när vi vet hurt nya GSO kommer presterar.

Ännu engång har du svårigheter att kunna läsa och förstå vad jag skriver. Jag påstog aldrig att forummedlemmar har ett IG under 50. Vad jag sade är att man av många svar/inlägg får ett intryck att att konsumenter skulle ha ett undermåligt intelligenskvot.

Läs ordentligt för det börja bli tröttsamt att läsa och förklara dina felaktiga och vridna påstående.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Jag tog inte upp någon biljämförelse och har aldrigt tyckt att biljämförelse är ett bra sätt att förklara nanmgivning eller specifications utgivning! Kan du inte läsa eller har problem med läsförståelse eller är du bara dum nog att ljuga ihop påstående som inte har gjorts av mig?

Det är inte jag som tog upp den dumma konsumenten, det är du och några till. För det är ni som propagerar att konsumenter är dumma och kommer känna sig lurade. Må det kanske vara fallet, men det ändrar fortfarande inte saken att det är konsumentens skyldighet att informera sig om sitt köp.

Om det är någon som drar slutsattser så är det du med flera. Du drar slutsatt att kortet kommer presterar allt annat än gamla GSO. Med denna resonemang så bygger du din ståpunkt att konsumenten kommer eventuellt bli lurade. Jag tar inte några konkretta slutsatter om hur kortet kommer prestera därmed kan jag inte konstatera att det finns risk att en oaktsam köpare kommer känna sig luras eller inte efter sitt köp. Denna diskution är till när vi vet hurt nya GSO kommer presterar.

Ännu engång har du svårigheter att kunna läsa och förstå vad jag skriver. Jag påstog aldrig att forummedlemmar har ett IG under 50. Vad jag sade är att man av många svar/inlägg får ett intryck att att konsumenter skulle ha ett undermåligt intelligenskvot.

Läs ordentligt för det börja bli tröttsamt att läsa och förklara dina felaktiga och vridna påstående.

Du har tagit upp biljämförelsen förr, och i denna tråden tog du upp den om än mer kortfattat. Du pratar om att vara bilnörd för att köpa en bil, jag förklarar varför det inte är samma sak. Vilket du har väldigt svårt för att greppa. Man måste vara datornörd för att förstå skillnaden mellan de olika GSO-modellerna. Men man behöver inte vara bilnörd för att förstå skillnaden mellan en V70 med 2.5T och en med 2.4D, man får enkla konkreta fakta som är lätta att relatera till direkt hos bilhandlaren.

Och angående dumma konsumenter, du sa att "T om den dummaste konsument som bygger hela sitt köp på högre siffra är bättre kommer välja GSO 512mb eftersom den är högre än 384mb."
Vilket inte stämmer, då samma konsument kan köpa 768Mb versionen.

Angående IQ under 50. Om du påstår att man måste ha IQ under 50 för att bli förvirrad så är det ju du som pratar om dumma konsumenter eller hur? Eftersom de inte ser skillnaderna. Många av dessa är medlemmar här utan att för den delen förstå skillnaden.

Och vi vet inte hur de presterar nej, en sak är säker och det är att G94 presterar bättre än G92 per shader. Men de har ändå väldigt olika prestandabilder.

Du måste inse att en normal konsument aldrig kommer förstå att det är skillnad mellan de olika 9600 GSO som finns. Han kommer inte förstå att minnesmängden kan vara en ledtråd till hur många beräkningsenheter ett kort har. Och du är inbilsk om du tror att en konsument ska sätta sig in och lära sig så mycket om allt den köper. Och du är helt fel ute om du tycker att det är en skyldighet. Och man måste inte vara bilnörd för att förstå skillnaden mellan två motoralternativ till en bil. Dessutom är motorn något som informeras om innan man köper bilen.
Finns ingen försäljare som berättar om de olika GSO- modellerna för en datorköpare.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Du har tagit upp biljämförelsen förr, och i denna tråden tog du upp den om än mer kortfattat.

Och vi vet inte hur de presterar nej, en sak är säker och det är att G94 presterar bättre än G92 per shader. Men de har ändå väldigt olika prestandabilder.

Och du är helt fel ute om du tycker att det är en skyldighet.

Den är ofattbart löjligt att du får ut biljämförelse ur bildnörd. Sedan har jag aldrig nämt biljämrelser i någon annan tråd. Om någon som pratar i biltermer så är det du.

Ja detta är känt men om man inte vet core/shader/minne frekvens är det omöjligt att fastslå prestanda på kortet. Man kan bara spekulöra i nuläge.

Givetviss är det konsumentens skyldighet. Vem skyldighet är det då? Företagets? Det skulle vara skrattretande. Företaget gör vad de är skyldiga att göra, göra informationen tillgänglig till alla.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Den är ofattbart löjligt att du får ut biljämförelse ur bildnörd. Sedan har jag aldrig nämt biljämrelser i någon annan tråd. Om någon som pratar i biltermer så är det du.

Ja detta är känt men om man inte vet core/shader/minne frekvens är det omöjligt att fastslå prestanda på kortet. Man kan bara spekulöra i nuläge.

Givetviss är det konsumentens skyldighet. Vem skyldighet är det då? Företagets? Det skulle vara skrattretande. Företaget gör vad de är skyldiga att göra, göra informationen tillgänglig till alla.

Det är en jämföresle med bilköp när man säger "Om man följer din bristfälliga tankegång så behöver man vara bilnörd när man ska köpa en bil"
Men det är helt och hållet ojämförbart, och ett helt felaktigt påstående. Där tänker du inte särskilt långt. Därefter förklarar jag varför det inte alls är samma sak, jag hoppas det gått in.

Och oavsett hur denna presterar så har den en väldigt annorlunda prestandabild än G92.

Och självklart har en konsument en viss skyldighet att kolla upp vad denne köper. Men att ha helt olika modeller med samma namn är ju ett effektivt sätt att försvåra för konsumenten. En konsument kan som sagt inte studera varje potentiellt kort om det är omdöpt och vad det har för historia, det är för mycket begärt att de ska sätta sig in så mycket att de upptäcker dessa konstigheter.

Hur kan man inte tycka att det är rörigt när ett 8800kort, döps om till 9600GSO, sedan byter man ut kortet till ett nytt under samma namn, för att kort därpå införa ett nytt namnsystem.
Du kan inte begära att en konsument ska kunna sätta sig in i det. De kunde ju väntat till nya namnsystemet åtminstone.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Men kortet är ju tillräckligt bra för att platsa i 9-serien, blir du verkligen lurad om kortet heter nått annat men presterar lika bra? Hur lätt tror ni att det är för Nvidia att få GeForce 8-kort sålda när det finns GeForce 9? icke-dator-nörden tänker enbart att högre siffra är bättre. 8800-korten är fortfarande relativt bra kort.

Mer lureri är det isåfall att dom sämsta korten i 9-serien är sämre än dom bästa i 8-serien, det om något lurar folk som inte är insatta.

Oavsett om 8800-korten fortfarande är relativt bra kort, så har jag blivit vilseledd då jag trott att jag köpt ur 9-generations serien, den senaste - men så har jag fått ett kort ur den gamla serien.
Kanske skiljer de sig funktioner också, som DirectX och OpenGL versioner, kanske ett har DX9 och andra DX10 stöd.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
Oavsett om 8800-korten fortfarande är relativt bra kort, så har jag blivit vilseledd då jag trott att jag köpt ur 9-generations serien, den senaste - men så har jag fått ett kort ur den gamla serien.
Kanske skiljer de sig funktioner också, som DirectX och OpenGL versioner, kanske ett har DX9 och andra DX10 stöd.

Med G94 så är det ett kort ur 9-serien. Finns väl inget kort ur 8-serien som har G94...eller?

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
Oavsett om 8800-korten fortfarande är relativt bra kort, så har jag blivit vilseledd då jag trott att jag köpt ur 9-generations serien, den senaste - men så har jag fått ett kort ur den gamla serien.
Kanske skiljer de sig funktioner också, som DirectX och OpenGL versioner, kanske ett har DX9 och andra DX10 stöd.

Men dom skiljer sig ju inte, du får ett kort som har den senaste tekniken.
Förutom DirectX 10.1 då, men det har ju inget Nvidiakort.

GeForce 8 var helt ny i jämförelse med 7-serien men 9-serien är i princip bara omarbetade 8-kort, inget nytt har tillkommit.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av linxz
Men hur skall det kronkurera med HD4670, då 4670 är bättre än 9600GT??

Knappast.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Hjälpsam

Nej; HD4670 och 9600GT är väl ganska jämnbördiga.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
För det är konsumentens skyldighet att sätta sig in vad den köper. Informationen om den nya specifikationer för 9600GSO kommer vara tillgängliga och troligen kommer det komma upp test på kortet. Vet man hur man använder internet och behöver inte hjälp att klä på sig så hittar man informationen.

Nej det är inte kundens skyldighet att kolla upp allting innan. Det kan vara impulsköp och har man någon slags butikserfarenhet så vet man att det alltid kommer komma in kunder som frågar "jag vill köpa en [insert product type here], vilken är bra?". Även om du tycker att det är kundens skyldighet (vilket jag i många fall kan hålla med om till en viss gräns, jag försöker hitta information om produkten innan jag köper) så funkar det inte så i praktiken. Dessutom går det inte alltid att hitta. Jag kollar just nu efter en ny skärm och kan tyvärr hitta väldigt lite recensioner om skärmen som jag är intresserad av.

Det är dock företagets skyldighet att göra köpet så enkelt som möjligt för kunden om de vill ha nöjda kunder. Så enkelt är det.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990